Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Hur rider man sluta i "fel galopp"?? Böjningen blir väl helt knas om man ska rida motsatt galop?
Tog för givet att man alltid rider en skola böjd och iom det också har den galopp som hästen är böjd åt. Så sluta åt höger: höger galopp, men kan ridas på ett spår som går i vänster varv.

-Förvänd galopp i slutaposition alltså!:)

Nej, det var inte vad frågan gällde från start, utan som jag citerade

Varför skulle förvänd sluta på en volt vara omöjligt för hästen?

alltså:

förvänd sluta i galopp på volt, dvs höger galopp i höger varv, men i förvänd sluta.

Ja, som jag sa, förvirrat blev det...

men då är du alltså också mer inne på linjen nu, att det inte är riktigt optimalt som övning:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Som vidare exempel så tills nyligen valde min häst ofta att galoppera i piruetter i förvänd galopp hellre än att fatta vänster, för att trots de grundläggande problemen med galoppen åt ena hållet var det för honom inte alls svårt att fatta galopp från halt, och vända i en "arbetspiruett" i förvänd galopp...
Skulle förmodligen inte haft några större problem att rida sluta i förvänd galopp åt höger då det är hans styrka (slutan)
-Så vad man anser vara en käpp i hjulet måste ju bero på vilken häst man sitter på och vad som råkar vara just den hästens bekymmer för tillfället.

För honom är det rörligheten i vä bak, som då gärna befinner sig i den starka positionen som det skulle bli i den övning vi har vänt o vridit på. -Starkt o osmidigt mao.
Öppna i vänster galopp på volt däremot skulle vara värre. Funkar fint i uppförsbackar, kan inte muhammed komma till berget får berget(marken) komma till muhammed... ..eller hur var det nudå?:cool:

alltså:

förvänd sluta i galopp på volt, dvs höger galopp i höger varv, men i förvänd sluta.

Ja, som jag sa, förvirrat blev det...

men då är du alltså också mer inne på linjen nu, att det inte är riktigt optimalt som övning
men jag vet inte om vi riktigt ser samma sak ännu!

Jag menar att man inte "kan" rida en sluta i fel galopp.

Alltså blir övningen tex i höger varv på volt, vänster galopp i en förvänd sluta.
Alltså galoppen motsatt från voltvarvet, för hur rider man sluta åt vänster i höger galopp?? DET ser jag som omöjligt!
Själva övningen tror jag är helt möjlig om man anpassar MÄNGDEN o graden av böjning till hästens förmåga.

Men tyngden är ju faktiskt bara beroende av massan och gravitationen, så den är i princip konstant oavsett var man befinner sig och vad man gör - såvida man inte reser till månen eller nåt.

Den extra belastning som kan uppkomma om man blandar in andra accelerationer (t.ex. uppbromsningen i landning efter hinder) är något annat, som inte har med TYNGDEN att göra :idea:

:bow:
Tack, du kan uppenbarligen läsa innantill:bow:

Jag menar att man inte "kan" rida en sluta i fel galopp.

Alltså blir övningen tex i höger varv på volt, vänster galopp i en förvänd sluta.
Alltså galoppen motsatt från voltvarvet, för hur rider man sluta åt vänster i höger galopp?? DET ser jag som omöjligt!
Själva övningen tror jag är helt möjlig om man anpassar MÄNGDEN o graden av böjning till hästens förmåga.
Idag 14:26

Men det var inte sluta utan förvänd sluta det handlade om från start dvs det var vad axel skrev.
Självklart kan man prova att göra det i höger galopp i höger varv. Men det är alltså inte att rekommendera precis som axel skrev från början, mkt förvirring för ingenting känns det som just nu....

Men tyngden är ju faktiskt bara beroende av massan och gravitationen, så den är i princip konstant oavsett var man befinner sig och vad man gör - såvida man inte reser till månen eller nåt.

Den extra belastning som kan uppkomma om man blandar in andra accelerationer (t.ex. uppbromsningen i landning efter hinder) är något annat, som inte har med TYNGDEN att göra :idea:

Jo.
Det har med fallhöjden att göra o om bara ett ben tar upp all tyngd- 4 ggr så stor belstning- ivärsta fall. Sen har vi ju även farten- rörelseenergi. Hört talas om "farten dödar"?
Självklart ha en stor o tung- tyngden- häst större påfrestning än en liten o lätt- massan.

Senast ändrad:

Jag förstår precis vad du pratar om och du har ju helt rätt i att kraften på hästens ben blir betydligt större om man hoppat högre och därigenom har högre hastighet när man slår i marken, och om allt dessutom landar på ett ben.

Men TYNGDEN är alltid = hästens massa * gravitationen.

Jag är helt överens med det du vill säga, men det blir tydligare om du använder rätt begrepp och inte blandar definitionerna :idea:

/fysikernörd

Fysikernörd eller fysiknörd? :)

Förlåt, kunde bara inte låta bli. ;)

/Språknörd med fysikintresse

Jag är gasnka bevandrad i fysik:p o tyckte jag var noga med att skriva belastning- med allt vad det innebär.
Trodde inte det skulle bejhövas lektion i fysik:angel:

Men begreppen är ju rätt oklara då vi inte ens kommit överens om vad som är möjligt i själva övningen..

Någon mer än Gast o mig som inte kan se hur man rider en sluta i motsatt galopp från böjningens riktning??

Kan någon bekräfta,
Om volten rids åt höger, måste den förvända slutan ridas i vänster galopp.
-Hur rider man en sluta böjd åt vänster men i höger galopp??
Ska häststackaren böja sig tvärt emot galoppen??

Så är vi överens då om att övningen rids i motsatt galopp mot voltvarvet för att vara möjlig?!
Flash skrev att
Men det var inte sluta utan förvänd sluta det handlade om från start dvs det var vad axel skrev.
Självklart kan man prova att göra det i höger galopp i höger varv. Men det är alltså inte att rekommendera precis som axel skrev från början, mkt förvirring för ingenting känns det som just nu....
men det är det som blir det omöjliga i kråksången ju.

Så är vi överens då om att övningen rids i motsatt galopp mot voltvarvet för att vara möjlig?!
Flash skrev att men det är det som blir det omöjliga i kråksången ju.

Tja omöjligt vet jag inte har aldrig provat eller tänkt prova, men det var ju också vad axel skrev från start, :crazy: Då svarade gast att det var en vanlig övning:cool:

Nu har det ju visat sig att det vanliga handlade om ngt annat dvs förvänd galopp, jamen det är ju en annan sak:cool:.

Alltså är vi överens. Òm det är omöjligt eller ej, tja folk galopperar baklänges och gör andra cirkuskonster så inte vet jag, men som sagt, finns ingen anledning.

Senast ändrad av en moderator:

Men då var ju problemet att Axel och även du missade att övningen inte ska utföras i "rätt" galopp utan i den galopp åt hållet hästen är böjd.

Tycker fortfarande att övningen rätt utförd är fullt möjlig!
-Så länge hästen är väldigt smidig i sin bakdel och kan kliva iväg så långt som det krävs för att hålla ett större spår med ytter bak. -Lösgörande för utsidan, som ju blir insida i förhållande till voltspåret!
-Höger varv på volt, höger sida utsida i vänster galopp och vänster sluta.
Mkt lättare (rörlighetsmässigt) att vända runt inner bak i rättvänd sluta, mot piruett.
I förvänd gissar jag att det blir omöjligt med en felaktig "hävaruntrörelse" då hästen måste lossa upp bakdelen och kliva på för att behålla riktningen i den förvända slutan på volten.
Ju större volt ju lättare övning.

Men börjar man blanda ihop begreppen och ser övningen fel i huvudet så kan det ju slå knut o verka omöjligt!

Extremfallet (minimal volt) blir ju en sån där tvärtom-piruett där bak går runt fram. (renverspiruett?)
Skulle man göra det för tidigt o inte fixa biffen blir det ju hoppiskutt runt fram, men nog lösgjord kan kanske hästen fixa det utan att borra ner framdelen i gruset och bara springa runt frambenen.

Jag svarade från början såhär
--------------------------------------------------------------------------------

Om man vill vara taskig- så kan man göra det
Menar meast att galoppen är av samma slag som hållet man rider åt- hö. gal. i hö. varv.Den kommer att behöva bära upp den största vikten på inre frambenet- varav inget nyttigt kommer av den "övningen"
Man bör förtydliga att man menar ngt annat.

Men då var ju problemet att Axel och även du missade att övningen inte ska utföras i "rätt" galopp utan i den galopp åt hållet hästen är böjd.

Tycker fortfarande att övningen rätt utförd är fullt möjlig!
-Så länge hästen är väldigt smidig i sin bakdel och kan kliva iväg så långt som det krävs för att hålla ett större spår med ytter bak. -Lösgörande för utsidan, som ju blir insida i förhållande till voltspåret!
-Höger varv på volt, höger sida utsida i vänster galopp och vänster sluta.
Mkt lättare (rörlighetsmässigt) att vända runt inner bak i rättvänd sluta, mot piruett.
I förvänd gissar jag att det blir omöjligt med en felaktig "hävaruntrörelse" då hästen måste lossa upp bakdelen och kliva på för att behålla riktningen i den förvända slutan på volten.
Ju större volt ju lättare övning.

Men börjar man blanda ihop begreppen och ser övningen fel i huvudet så kan det ju slå knut o verka omöjligt!

Extremfallet (minimal volt) blir ju en sån där tvärtom-piruett där bak går runt fram. (renverspiruett?)
Skulle man göra det för tidigt o inte fixa biffen blir det ju hoppiskutt runt fram, men nog lösgjord kan kanske hästen fixa det utan att borra ner framdelen i gruset och bara springa runt frambenen.

Men snälla det var GAST som missuppfattade från start och sa att något gick som inte går så bra:eek: (Men menade i själva verket något annat :cool:) Därav diskussionen. Gast sa emot något som axel inte sagt.....Pratade om annat, helt enkelt. Tog ett tag innan det blev klarlagt, nu är det klarlagt och nu kan vi lämna den diskussionen!:idea:

Inga problem, jag gör också en massa misstag och svarar på fel saker:o Tänker för fort eller läser för slarvigt...

Vill ha videoklipp (helst) på hyfsat bra öppnor! :idea:
Bilder går också bra, men det förmedlar kanske inte känslan på samma sätt.

Har försökt visualisera öppnan utan häst, både hur hästen rör sig, hur min kropp ska vara placerad och hur fokuset ska ligga, vad man ska "sträva emot" för känsla.
Och insåg att det var blankt! :crazy:
I alla scenarion jag kunde "känna" mig fram till så blev det en dålig öppna där hästen mest vek sig eller la över vikt på ytterbogen... Inte konstigt att man känner sig så fumlig och trevande i praktiken!

Så fram med visualiseringshjälp för att hjälpa till att förbereda sig mentalt med (få bättre bilder i huvudet) så häststackarn kanske får en mindre klantig matte framöver! :rofl: :banana:

De behöver inte vara perfekta på något sätt, men att åtminstone ett par steg är bra eller att det är på god väg. Förklara gärna vad ni tycker brister/vad ni tycker är bra om det inte är en kanonsekvens!

Detta är URSPRUNGSINLÄGGET för så där en 15 sidor sen... Tråden börjar bli svåröverskådlig och är därmed väldigt svårmodererad. Därför kommer jag snart att låsa tråden.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10