Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Då har vi återigen olika erfarenhet.
Det är inte det minsta taskigt om hästen är i balans för den rörelse den utför.
Det utförs ofta som lösgörande, men det kanske inte tillför ridningen något att ha en lösgjord häst.
Gast

Menar du i galopp och regelrätt förvänd sluta eller menar du utåtställd m lite flyttad bog:confused:

Men då är det en annan sak:idea: Då är jag med.

Hur menar du att det skulle bli mer belastning på inner fram bara för att det är i en förvänd sluta?

Vet du hur fotsättningen är i galopp?
Det sista benet som lämnar marken innan sväv- är inre fram.
Om du då har den utåtböjd o dessutom på volt så blir centreringen runt detta ben.
Den hänger på det benet som dessutom ska skjuta ifrån.
Tvärningen är givetvis beroende av både samlingsgraden och farten.
Nej. Tvärningen kommer sig av böjningen i bålen.

Nu hänger jag inte med!
Om hästen tex galopperar i förvänd sluta i vänster varv. -Volten åt vänster men höger galopp, då är ju inner fram det högra fram.
Min hjärna säger (med den säger så mycket..:)) att inner fram då borde avlastas av att rörelsen går åt motsatta hållet -åt vänster.
Så det ben som känns som att det får mest att göra skulle bli ytter benpar, mest vänster bak, som ska balansera upp det hela så det blir någon övning av, även om hästen rullar över höger fram innan den kommer ner på ytter bak igen.
För hänger hästen kopiöst ner på inner fram tror jag att den övningen blir rätt mycket överkurs.

Vet du hur fotsättningen är i galopp?
Det sista benet som lämnar marken innan sväv- är inre fram.
Om du då har den utåtböjd o dessutom på volt så blir centreringen runt detta ben.
Den hänger på det benet som dessutom ska skjuta ifrån.
Nej. Tvärningen kommer sig av böjningen i bålen.

Jag kan fotförflyttningen i galopp.
Centreringen blir runt det ben som är närmast voltens mitt dvs ytter fram. Om den hänger på det ben som skjuter ifrån i galopp så skulle den ju hänga på ytter bak, eller skjuter din häst ifrån med inner fram?

Du verkar ta för givet att det är små volter det är frågan om, jag har inte sagt det. Det kan var en volt som är 100 m i diameter men det bryr du dig inte om att fråga om. Du bara får för dig något och sen så utgår allt ifrån det.

Det är inte böjningen i bålen som ger tvärningen. Titta på en sidepass t ex där hästen tvärar helt och helt rak i kroppen.

Du verkar ta för givet att det är små volter det är frågan om, jag har inte sagt det. Det kan var en volt som är 100 m i diameter men det bryr du dig inte om att fråga om. Du bara får för dig något och sen så utgår allt ifrån det.

Vi har inga 100x100 metersridbanor där jag håller till så sorry att jag missade den biten:angel: Ja, det gör det ju lite lättare i alla fall.

Ang benförslyttning orkar jag inte tänka just nu på jobbet, men Lsuidors exempel lät som förvänd galopp :confused:

Volten åt vänster men höger galopp

Vi kanske ska göra klart vad vi pratar om egentligen. En del pratar om skritt eller trav, andra om förvänd sluta på volt (men rättvänd galopp) vissa tänker 100 metersvolter vilket jag inte rider dagligen och inte associerar till, och andra förvänd sluta i förvänd galopp eller var det bara förvänd galopp Lusidor pratade om:confused::confused::confused:

Hej!
Jag pratade om höger galopp i vänster varv i sluta, dvs hästen ställd och böjd till höger och bakdelen utanför framdelen.
Ju mindre volt desto svårare för hästen.
Anledningen till att jag nämnde 100 meter är att man behöver ju inte göra det så svårt för hästen i början genom att rida en liten volt. Det var en överdrift för att klargöra att det inte behöver vara svårt. Sedan skulle jag inte rida en 100-metersvolt men kanske börja på en 20-25-meters volt.
Ridvägar och rörelser behöver ju inte med automatik vara svårt bara för att man inte själv tänkt sig att det går att utföra. Rörelsen är givetvis svårast i galopp och enklast i skritt. Varför inte börja i skritt, fatta galopp, galoppera några steg och sedan gå tillbaka till skritt, och fatta galopp och så vidare.
Enjoy the ride
Gast

Om vi pratar om förvänd galopp blir det ju lite annorlunda, men jag tycker fortfarande att det är stor risk att hästen inte lyckas hålla ihop och balansera, det ställer stora krav på både häst och ryttare. Kanske några steg på en mkt stor volt, som lösgörande, om man nu klarar av det, annars ska man nog låta bli.:cool:

Diskussionen började ju med detta:

Varför skulle förvänd sluta på en volt vara omöjligt för hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle förvänd sluta på en volt vara omöjligt för hästen?

Det är inte omöjligt men därmed inte sagt att det är lätt.

Gast

Jag tog det som förklaring till varför det blev helt förvirrat när vi började med en sak och sen diskuterar annat plötsligt.:idea:

omöjligt beror väl på häst och ryttare men nyttan med det har jag svårt att se, vi är tillbaka till det där inre frambenet om vi nu då pratar rättvänd galopp..

Jag kan fotförflyttningen i galopp.
Centreringen blir runt det ben som är närmast voltens mitt dvs ytter fram. Om den hänger på det ben som skjuter ifrån i galopp så skulle den ju hänga på ytter bak, eller skjuter din häst ifrån med inner fram?

Det är inte böjningen i bålen som ger tvärningen. Titta på en sidepass t ex där hästen tvärar helt och helt rak i kroppen.
Hela mitt argument var om man rider hö. galopp i samma varv.

Jag utgick från "på volten"-20m.
Sen är det förkastligt likförbaskat att ha centrering runt ett framben. Har ju sett film när en Bentelev rider en piruett så baken kastas runt.
Det är därför som man normalt rider rättvänd sluta på volt- bakdelen tar vikt o centrering.

Om bakdelen har längre väg att gå än fram= vikten fram.

Sidepass är en sk. vikning i med eller motställning- bara.
Skolorna rids med böjning som ger tvärningen.

Senast ändrad:

Hela mitt argument var om man rider hö. galopp i samma varv.

Jag utgick från "på volten"-20m.
Sen är det förkastligt likförbaskat att ha centrering runt ett framben. Har ju sett film när en Bentelev rider en piruett så baken kastas runt.
Det är därför som man normalt rider rättvänd sluta på volt- bakdelen tar vikt o centrering.

Och diskussionen rörde förvänd sluta i galopp på volt.
Det du förmodligen har sett är en renverspiruett. Då ska bakdelen flytta sig runt framdelen.
Ett kännetecken förr vara att man skulle kunna balansera och centrera sin häst runt vilket ben som helst. Du kan ställa böja och flytta i eller ur rörelseriktningen, det är bara din fantasi som är begränsningen. Och, om hästen är självbärig och tempot och gångarten anpassad efter hästens förmåga så är det inte förkastligt.

Nej det skulle vara en riktig piruett som började bra, men sen hade ryttaren sin vikt åt helt fel håll o hästen flyttade då rumpan istället- som var i vädret:rofl:

Kom på att det var du som tyckte att hästens tyngd alltid var konstant, även om den hoppade ett 150 hinder o landar först på ena frambenet:crazy:

Senast ändrad:

Kom på att det var du som tyckte att hästens tyngd alltid var konstant, även om den hoppade ett 150 hinder o landar först på ena frambenet:crazy:

Men tyngden är ju faktiskt bara beroende av massan och gravitationen, så den är i princip konstant oavsett var man befinner sig och vad man gör - såvida man inte reser till månen eller nåt.

Den extra belastning som kan uppkomma om man blandar in andra accelerationer (t.ex. uppbromsningen i landning efter hinder) är något annat, som inte har med TYNGDEN att göra :idea:

Ang benförslyttning orkar jag inte tänka just nu på jobbet, men Lsuidors exempel lät som förvänd galopp

Citat:
Volten åt vänster men höger galopp

Vi kanske ska göra klart vad vi pratar om egentligen. En del pratar om skritt eller trav, andra om förvänd sluta på volt (men rättvänd galopp) vissa tänker 100 metersvolter vilket jag inte rider dagligen och inte associerar till, och andra förvänd sluta i förvänd galopp eller var det bara förvänd galopp Lusidor pratade om

Hur rider man sluta i "fel galopp"?? Böjningen blir väl helt knas om man ska rida motsatt galop?
Tog för givet att man alltid rider en skola böjd och iom det också har den galopp som hästen är böjd åt. Så sluta åt höger: höger galopp, men kan ridas på ett spår som går i vänster varv.

-Förvänd galopp i slutaposition alltså!:)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama