Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Eller Edward Troye 1800-tal.
George Stubbs 1800-tal är oxå mycket bra!!
mambrino.jpg

Fast fotot ha funnits sedan 18ootalets första hälft...
KL
Man kanske ska ta med i beräkningen att mänskors medellängd runt mitten på 1800talet var runt 150 cm, i varje fall i England. Tror inte vi var så mkt längre här, vad detta nu har med öppna att göra?

Nja jag läste faktiskt att mannens medellängd var närmare 170 på Karl XII:s tid:cool: Minns inte var men det går nog att slå upp.:idea:

Kockaburra:

:rofl:Samma lilla huvud och små öron där, definitivt ett ideal då:idea:

ja, du har ju rätt!! Speciellt öronen ju :D

Cristobal: Mjo, du har ju lite rätt där, men att försöka sig på att få ett djur stå helt stilla i 5-10 minuter tror jag inte man ens gav sig på på 1800-tal. Sen var inte fotot beständigt särskillt länge heller förrän långt senare. Men som du säger, detta är en tråd om öppna, inte fotots historia ;)

Totala: Sorry att jag kapade din öppna-tråd. Blev så till mig när vi kom in på konstihistoria. :)

Kolla här då!

Ursprunget till fullblodshästarna, en av de tre ur-arberna:

http://www.tbheritage.com/Portraits/GodolphinArabian.html

Samma stil på hästen, notera kroppen, halsen, det lilla huvudet med små öron:idea: Dåtidens ideal uppenbarligen. Undrar hur de såg ut egentligen:confused: Mycket "hingstkaraktär" och rätt arg hingst dessutom över deras uppsyn:rofl:

Det innebär att man måste ta mkt med en nypa salt ang hur de ser ut ridna, tror jag!

Senast ändrad av en moderator:

Tycker den ser ut att ta strid med katten:angel:

Sorry, totola, för OT, men det var ju lite historisk återblick där som inledde det.....Vi har sett en del av hästidealen på den tiden:idea:

Hehe så ovanligt att en tråd spårar ur på det här forumet! ;)

Jag fick till fina öppnor för hand idag med "svåra" (nåja, lata) kusen idag, så jag är nöjd ändå! :p

Ursäkta igen för trådkapet, men jag tänkte på Muybridges fotoserier av hästar o människor, det var ju först då man förstod och kunde skildra rätt hur en häst egentligen rör sig. Minns inte helt nu, men visst var det något om att man inte fattat något om en hov i marken.
Detta säger också något om hur svårt det är för våra ögon att avgöra vad som händer IRL, men också hur missviande det kan vara att kolla på ridbilder.

Toto; grattis -kul! Jag fick också till ngt - bättre bjudning på bana (övergångarna!)

Kolla här då!

Ursprunget till fullblodshästarna, en av de tre ur-arberna:

http://www.tbheritage.com/Portraits/GodolphinArabian.html

Samma stil på hästen, notera kroppen, halsen, det lilla huvudet med små öron:idea: Dåtidens ideal uppenbarligen. Undrar hur de såg ut egentligen:confused: Mycket "hingstkaraktär" och rätt arg hingst dessutom över deras uppsyn:rofl:

Det innebär att man måste ta mkt med en nypa salt ang hur de ser ut ridna, tror jag!

Vilka fin bilder!
Såg att någon av dem var från 1700talet, och om man tänker på idealen för mänskokroppar på den tiden, kanske med eftersläpning från renässansen, så var det ju inte fel med långa halsar.
Undrar om inte det var ett tecken på sensualism med lång hals.

Ursäkta igen för trådkapet, men jag tänkte på Muybridges fotoserier av hästar o människor, det var ju först då man förstod och kunde skildra rätt hur en häst egentligen rör sig. Minns inte helt nu, men visst var det något om att man inte fattat något om en hov i marken.
Detta säger också något om hur svårt det är för våra ögon att avgöra vad som händer IRL, men också hur missviande det kan vara att kolla på ridbilder.

:bow: Ja, det har du rätt i. Det var ju galoppen man inte fick kläm på väl, det går ju fort med benen och man såg helt enkelt inte, och misstolkade, varav målningar mmm visar en felaktig galopp, ofta.

Det säger som sagt något om hur svårt det är att se, samt att en enstaka bild eller två inget säger heller om helheten, egentligen, det krävs då bilder från varje tiondels sekund i alla fall, skulle jag tro.:cool:

*trådkapningen fortsätter*
Just det ja, Muybridges hästar och gymnaster :). Tidigare hade man ju avbildat hästar i galopp med bakbenen rakt bak, och frambenen rakt fram, detta ändrade Muybridges på. (Ganska intresant då att de flesta kungliga hästar avbildas i någon typ av levade.) Det var ju typ 1880. Han satte upp flera kameror med lagom avstånd och tog bilderna efter varandra. Mellan 1830-1900 så utvecklades fotot ganska mycket, fel av mig att tänka att 1800-tal inte inkluderar 1880 :D (känns mer 1900 på nåt sätt:angel:). Dessa foton blev ju inte särskillt beständiga, och inte heller särskillt stora - det finns ju många foton på 'racehorses' kring sekelskiftet - men det verkar som att kungens pampiga hästar hade gått lite ur tiden då?

(Totola: Härligt jobbat! Kan inte ha varit med Tabbe, han var ju knappast lat ;)? Jag har precis börjat prova att gå med min lille skit vid hand. Han är omöjlig :D Ska äta på mig och tyglarna helatiden. hmm, inte så mycket öppna där...;))

Senast ändrad:

Vet du när den gavs ut?
Vet inget om bilden- blev sur när jag fick den istället för hederspris:angel: lyssnade nog inte på vad som sas.

Det står ju på både tyska o franska under bilden- vad det nu ska föreställa:eek::rofl:

Travvolt i höger varv på lina står det. Inte ett ord om öppna.
Gast

(Totola: Härligt jobbat! Kan inte ha varit med Tabbe, han var ju knappast lat ;)? Jag har precis börjat prova att gå med min lille skit vid hand. Han är omöjlig :D Ska äta på mig och tyglarna helatiden. hmm, inte så mycket öppna där...;))

Nej inte Tabbe inte... (han är iofs också lite lat för hand! :p ) men han fick vi till lite öppna med på senaste kursen, uppsuttet och allt! :)
Tips: leta reda på någon duktig tränare eller kompis som kan det där med för hand-jobb... Kan vara halvt hopplöst ibland precis från början, men så snart man tagit sig förbi värsta grovjobbet säger det bara *poff* så går det mycket lättare! :)

Travvolt i höger varv på lina står det. Inte ett ord om öppna.
Gast
Gissade det!
Tänk om dom gubbarna kunnat se framåt i tiden o kollat på alla triljoner dåliga (ej perfekta..) ridbilder vi producerar idag och tänkt, oj vilka fruktansvärda ideal dom valt där på tjugohundratalet!!

Särskilt då med tanke på att dom inte ens kunde veta exakt hur benen rör sej, så vad det är eg kan man ju diskutera, det är väl hur dom TRODDE hästen arbetar på en volt kanske:D

Det är nog snarare ett försök av en konstnär att avbilda hur man longerade på volt. Vad ryttarna sa om den bilden har vi ingen aning om.....
Fotografiet är ju vad som förekom i just det ögonblicket, en konstnär har försökt förmedla mycket mer än en ögonblicksbild. Han har säkert framställt dåtidens ideal etc.
Gast

Om en nutida konstnär sätter sig vid en manegekant och avbildar snabbt kan det ju bli en bild som en ryttare inte skulle välja som ett bra exempel på god ridning.
Det är en fördel att vara ryttare själv för att avbilda just ridning.
jag kan tex inte avbilda en bil korrekt utan förlaga, för jag tittar knappt på dem, ser dem som ett nödvändigt ont för att ta sig från A till B..

Rörelse öht är skitsvårt att avbilda.
men just den där bilden kan ju faktiskt visa på dagligt arbete som ju för de flesta häxar ibland och hästen kan ju bete sig precis sådär i vissa situationer.
Kanske ung o skrajsen för linföraren?
och det blev fångat på en bild. För det ser ju effektfullt ut, även om det inte ser bra ut dressyrmässigt.

konstnären kanske brukade avbilda krigsscener och hade det där panikartade uttrycket kvar i bakhuvudet då hästen tecknades?!
bara spånar..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama