Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Jag lyckas inte få upp bilden så stor på denna dator att jag ser allt skrivet tydligt.

Kan du inte skriva av exakt, blir nyfiken nu, det står ju inte exakt samma på tyska o franska?

Det var bara en generell anmärkning.
I skolorna är ju hästen formad efter en volt.

Le trot au Manege á la Corde sur la volte á la droite

Der Schülgerechte trab an der Corde auf der Volte rechts

För mig kan hästen vara ställd och böjd i en skola utan att vara formad efter en volt.

För mig kan hästen vara ställd och böjd i en skola utan att vara formad efter en volt.

Hur menar du?
Den ska ju vara jämnt böjd från nos till svans- som en korrekt böjning på volt.

Namnen kommer dessutom därav - öppna o sluta en volt.

Hur ser volten ut på en diagonal då?

:rofl::rofl:
Skämtar du?:eek:

Formen är densamma i alla skolor, men i öppna rör sig hästen från ställningen- o i slutan i rörelseriktningen.
Det är alltså bara riktningen som skiljer.
Sen får man inte rida ngt som är omöjligt för hästen. typ förvänd sluta i galopp på volt.

Om man vill vara taskig- så kan man göra det:mad:
Menar meast att galoppen är av samma slag som hållet man rider åt- hö. gal. i hö. varv.

Den kommer att behöva bära upp den största vikten på inre frambenet- varav inget nyttigt kommer av den "övningen"

Tackar, det var linan jag inte såg vad det stod:idea: och det var ju samma ändå, har usel jobbdator....:mad:

Hur ser volten ut på en diagonal då?

Du ska när som helst kunna gå ur öppnan in på en volt och ur volten ut i sluta, så där ska finnas en tänkt volt även på en diagonal eller längs långsidan, om man så vill!

Du ska när som helst kunna gå ur öppnan in på en volt och ur volten ut i sluta, så där ska finnas en tänkt volt även på en diagonal eller längs långsidan, om man så vill!

Det var en bra förklaring:banana:
Så är ju dessutom dressyrprogrammen utformade. Ibland med en volt emellan o annars direkt från öppna till diagonal sluta.
Öppna på medellinjen är ganska svårt( att hålla linjen), men finns i de lättaste mvs programmen

efter det kommer större svårigheter som att växla riktning mellan hö o vä. sluta- saxen.

Om en nutida konstnär sätter sig vid en manegekant och avbildar snabbt kan det ju bli en bild som en ryttare inte skulle välja som ett bra exempel på god ridning.
Det är en fördel att vara ryttare själv för att avbilda just ridning.
jag kan tex inte avbilda en bil korrekt utan förlaga, för jag tittar knappt på dem, ser dem som ett nödvändigt ont för att ta sig från A till B..

Precis som att det är en fördel att ha mycket riderfarenhet rent praktiskt för att kunna applicera det teoretiska.

Jovisst, det vet jag också. Det jag opponerar mig emot är att det är ett svenskt tänk "öppnar en volt eller sluter en volt". Man uttrycker sig inte så på andra ställen (undantag kanske finns?). Man kan lägga en volt när och var man vill, ställd och böjd eller kontraställd och kontraböjd.
Det vanligaste är att man beskriver hur hästen är ställd och böjd i förhållande till rörelseriktningen, inte utifrån vilken volt man kommer.
Gast

Då har vi återigen olika erfarenhet.
Det är inte det minsta taskigt om hästen är i balans för den rörelse den utför.
Det utförs ofta som lösgörande, men det kanske inte tillför ridningen något att ha en lösgjord häst.
Gast

Det rider jag var o varanna dag, med fin lösgjordhet som resultat (en av få rörelser jag lyckas någorlunda med)

Det vanligaste är att man beskriver hur hästen är ställd och böjd i förhållande till rörelseriktningen, inte utifrån vilken volt man kommer.
Gast

Ja precis, ställd och böjd i rörelseriktingen för att rättställd (och rättböjd) gå in på volt, resp ur volt. För det är vi väl överens om :confused:
Om man sen inte kommit på idén att använda volten som hjälp att pedagogiskt förstå öppna resp sluta i andra länder, (fattar att du menade så?) ja, varför har dom inte det?

om man vill slå knut på häststackarn för att den ska bli lös i kroppen, sker det på bekostnad av felbelastning.

Iom att den endast belastar inre fram innan svävmomentet så blir det en otrolig belastning just på det benet.
I trav är det en annan 5a

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur