Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Vet inte.:confused:
17-1800-talet ngn gång kanske
Jag fick litografin vid en placering på 80-talet.:crazy:

Svårt att se ställningen när den har sånt tidstypiskt litet huvud:rofl:

Vet du när den gavs ut?
Vet inget om bilden- blev sur när jag fick den istället för hederspris:angel: lyssnade nog inte på vad som sas.

Det står ju på både tyska o franska under bilden- vad det nu ska föreställa:eek::rofl:

Den gavs ut 1733. Nu har jag letat fram bilden på den perfekta öppnan, så som den illustreras av Guérinière. Det ingår en karta över hur hästen ska sätta ner fötterna också :idea:

Blir ni inte vansinnigt inspirerade nu :D

gueriniere-oppna.jpg

Tack:bow:

Kolla in hovarna. De visste nyttan med höga såna- mer sprattel- redan då:devil:

Har förövrigt svårt att se att hästarna såg ut som dessa broilers- med dåtidens foder:crazy:
Mer OT , men har man inget liv så...:angel:

Ja man ville väl att den skulle se pampig o skräckingivande ut- i krigsföringen eller bara pondus:angel:
Dåtidens snoppförlängare:o

Den gavs ut 1733. Nu har jag letat fram bilden på den perfekta öppnan, så som den illustreras av Guérinière. Det ingår en karta över hur hästen ska sätta ner fötterna också :idea:

Blir ni inte vansinnigt inspirerade nu :D

Tycker ryttaren sitter lite snett! Han skulle prova att sitta mer rakt över hästen och slappna av i låret så skänkeln kunde komma bak..
Undrar också om den där stora hatten inte är liiite väl opraktisk ;) har precis läst om horsemanship - där står det hur viktig en korrekt klädsel är!!

Fast de där iberiska stridshästarna som de väl rider på har väl en hel del bensprattel från början, och så förstärker kontnären det hela för att höja intrycket.
Att lyfta ben är väl jättebra, bara de är lösgjorda i det. Inte raka utsträckta fram ben o utstickande bakben utan högt lyftade med rundat intryck och ganska paralella diagonaler?!

Den där första ser ju ut att vara en illustration av en häst som går emot och undandrar sig öppnan, hänger i inspänningen o skjuter iväg sig från inner bak. De gjorde ju bilder av det felaktiga oxå. Någon som kan franskan bättre än jag, fattar bara det uppenbara som att den går på volt åt höger..

Det hade varit intressant att veta hur hästarna faktiskt såg ut exteriört på den tiden. Med tanke på att de målade alla vuxna så att de såg ut som jättebebisar så är det väl också ganska troligt att de även förvanskade hästarna rejält vid avmålning. Men jag undrar hur de såg ut egentligen...

Det hade varit intressant att veta hur hästarna faktiskt såg ut exteriört på den tiden. Med tanke på att de målade alla vuxna så att de såg ut som jättebebisar så är det väl också ganska troligt att de även förvanskade hästarna rejält vid avmålning. Men jag undrar hur de såg ut egentligen...

Jag tänker genast på Gustav II Adolfs häst Streiff som finns uppstoppad på Livrustkammaren.
en liten ponny liknande sak , förvisso ganska kort, kompakt och högbent vad jag erinrar mig, men som inte är särskilt hrrm, - maffig.

Karl XII:s häst Brandklippparen finns ju uppstoppad på museum (minns inte vilket:o) och var inte heller stor, tyckte jag ens som barn.
Minns inte exakt nu men jag har läst nånstans att den var av nån svensk lantras typ nordsvensk och kanske 140 cm (kan stämma med vad jag minns)

Men är inte säker, kanske nån annan vet?

Tror f ö som Saigon att hästarna målades av ganska idealiserat precis som hussarna:o

Jamen titta på alla häst-statyer i alla städer. Dom är ju gigantiska! :eek:
Hehe, storhetsvansinne hade dom ju helt klart.

Jag har oxå sett någon kungahäst uppstoppad i sthlm på något museum. Det var ju inte så att jag tänkter: WOW! Kändes lite som att sadel och andra prylar såg för stort ut på den lille kraken. Men kanske har stoppningen sjunkit ihop?:cool:

Vi kan nog glömma att se foton på hästar på 1800-tal. Photot uppfanns ju 1920... men man kan ju försöka leta efter målningar av Philip Wouwerman som är en av de mest ärkända hästmålarna som levde kring 1600.:banana:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama