Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

:eek: Diskuteras den filmen fortfarande?

En häst som är väldigt framme och kvick i sina svar till ryttaren kan nog uppfattas som mer spänd än den faktiskt. Visst ser den en aning spänd ut, men inte på något sätt så att det måste diskuteras i 200 inlägg :cool: Om den vore riktigt spänd skulle den inte röra sej som den gör, på det sättet. Då skulle den troligen se mer stum ut i kroppen. Även om jag inte kan påstå mej vara nån expert på den typen av hästar - tyvärr:( Önskar jag vore det:love:

KL
Sitter o funderar på hur skadligt det kan vara att utföra skolorna på ett felaktigt vis...
Låt säga att ytterbogen skjuter ut eller att det blir mer skänkelvikning än öppna. What´s the harm in it?
Innan man är där med sin egen motorik är det inte lätt.
Tänker också att skolorna är del av det lösgörande arbetet, och i det fallet är det ju inte primärt för att stärka bakben etc.
???

Att rida skolor "fel" är väl inte värre än att rida illa öht :cool::D

Skänkevikning är lösgörande men skolorna samlande sen kan man rida skolor för att lösgöra också, men rörelsen är väl i första hand samlande. Frågan är väl mer vad som INTE händer om man rider skolorna fel, dvs man får ingen samlande effekt, hästen går förböjd, lägger vikten fel osv. Hästen sitter inte ihop genom kroppen och det blir bara gå på tvären lite, men inte mer.

Om syftet är lösgörande kan man ju rida mer åt sk vikn på långsidan tex, men hästen ska ju arbeta igenom kroppen i alla fall, om den faller isär är det "fel".

Vet inte om det var något annat du frågade om nu, som jag missförstod?

Om man använder övningen även för samling, så går det inte att glida runt.
hästen måste ta i.
Den hästen skulle inte gå att känna igen om du eller jag red den.
Ryttaren tar vara på hästens kvalitéer- spänner bågen högt/ rider med tryck. Får då spänst o en del spänning- som en vaken häst får då den är på G.

...Och för att en häst ska kunna vara samlad krävs avslappning i rygglinjen enligt mina kriterier. Den går inte dåligt, men den går inte efter de riktlinjer jag vill följa, då skulle man inte öva öppna i samlande syfte förrän man fått den mer avslappnad+avspänd, men däremot ev. använda öppnan som en övning för att få den slappna av om det funkar på kusen ifråga.
Och absolut - skulle jag sitta upp skulle det bli pannkaka och förmodligen inte ens ett försök till öppna, men nu var det inte det som diskuterades! ;)

KL
Sitter o funderar på hur skadligt det kan vara att utföra skolorna på ett felaktigt vis...
Låt säga att ytterbogen skjuter ut eller att det blir mer skänkelvikning än öppna. What´s the harm in it?
Innan man är där med sin egen motorik är det inte lätt.
Tänker också att skolorna är del av det lösgörande arbetet, och i det fallet är det ju inte primärt för att stärka bakben etc.
???

Jag har fått uppleva det den "hårda vägen" när tränare velat testa skolor uppsuttet och man fått pilla med att få till något hyfsat steg, vill ha hästen böjd trots att man inte riktigt känner att man får det "ärligt" - stundvis, men att man får jobba sig dit med tränarens hjälp.
Sedan när jag är själv (utan tränare) och inte får den hjälpen att se vilken pusselbit som måste på plats och man bara får det där halvdana i böjningen så blir det bara pannkaka. Att hästen plötsligt får som ovana att belasta ena bogen för mycket och gör det även när man inte försöker rida skolor, lär sig skjuta för mycket med ett bakben som ska vara bärande osv. Det kan betyda att styrseln totalt försvinner när det kommer till traven :angel:

Inget som inte går att rätta till i efterhand, och som du säger så måste man ju få lära sig någon gång utan att vara rädd för att det blir lite fel och totalt skippa det därför - det måste ju bli fel för att man ska lära sig skillnaden mellan fel och rätt. Men det jag märkt är alltså att hästarna kan bli ännu mer ojämna och lära sig "flytta" ryttaren betydligt mer för att lassa över vikt på ena bogen. Även när man inte rider skolorna.
Därav att jag tagit det väldigt piano med skolor och först försökt få till en jämn svag böjning och lite stabilitet... Tror inte jag skulle kunna få till "bra" skolor i båda varven och då blir ju kusen ojämn! :eek:

det blir inte skänkelv. om bogen trillar ut:angel:-
för det krävs en rak häst.

Det blir en häst som lär sig att snedbelasta som sjutton! ;) Och undvika jobba med inner bak som man ville i öppnan.
Om man inte reder ut det innan det blir en ovana såklart.

Men den hästen snedbelastar troligen innan redan. Skolorna i sej skapar väl inte snedheten även om dom rids fel, utan den finns ju där och därför kör den ut bogen även i skolorna. Sen kan det lika väl bero på ryttaren som uppmuntrar till att köra ut bogen, utan att mena det................

För mig är nyckeln att ha hästen lösgjord och aktiv. Då blir det inget eller minimalt problem med utskjutande bogar.
Jag brukar rida väldigt mycket övergångar mellan skolorna också. :cool:

Min tränare brukar säga något i stil med:
"Om du sitter och övar på skänkelvikningar gång efter gång, ingen av dem blir speciellt bra - vad lär du dig och hästen då? Just det, dåliga skänkelvikningar.
Men om du istället övar på att få 2 bra steg och sen avslutar, vad lär du dig och hästen då? Just det, 2 bra steg.
Dessa steg kan man så småningom sätta ihop till något bra!"

Så, fritt tolkat - om du gör skolor fel - då lär du dig och hästen ett felaktigt beteende. "Skadan" är väl inte större annars än vad Flashlight skriver. :)

"Om du sitter och övar på skänkelvikningar gång efter gång, ingen av dem blir speciellt bra - vad lär du dig och hästen då? Just det, dåliga skänkelvikningar.
Men om du istället övar på att få 2 bra steg och sen avslutar, vad lär du dig och hästen då? Just det, 2 bra steg.

Så, fritt tolkat - om du gör skolor fel - då lär du dig och hästen ett felaktigt beteende. "Skadan" är väl inte större annars än vad Flashlight skriver. :)

:bow::bow: Ja, precis, bra uttryckt!

Men den hästen snedbelastar troligen innan redan. Skolorna i sej skapar väl inte snedheten även om dom rids fel, utan den finns ju där och därför kör den ut bogen även i skolorna. Sen kan det lika väl bero på ryttaren som uppmuntrar till att köra ut bogen, utan att mena det................

Det där med att ryttaren "uppmuntrar" utskjutandet omedvetet, det tror jag säkert är vanligt. Fast sen är det väl inte så konstigt heller om hästen tycker det är "naturligt" att lägga över mer vikt fram om den är svag eller stel i ett bakben?
Även om skolorna inte skapar snedheten så kan det bli högre belastning fram, det där med att ju mer man försöker belasta innerbak men inte lyckas - ju mer belasning på ytter eller inner fram beroende på hur hästen "kommer undan" :p = högre felbelastning i skolorna än om man inte hade försökt sig på skolorna. Om man inte är skicklig nog att korrigera det. Men då var det ju det där med att alla är barn i början.

KL KL KL
Inlägg i debatten. Det som händer när man inte rider skolorna korrekt är att man tar bort möjligheten att få hästen rakriktad och bära lika på båda bak. Ridvägarna är till för att hjälpa ryttaren att ordna till liksidigheten hos hästen, att analysera vad som gör att hästen inte följer den tänkta vägen som den ska och att utefter den analysen rätta till felen.
Korrekt ridna vägar med bibehållen takt och balans utvecklar hästen. Rider man på något annat sätt är det möjligen motion - överdriver liiiiite!
Att rida en korrekt volt är svårt bara det. Att se till att hästen spårar korrekt varje steg är en utmaning i sig. Men är man noga med det så tar det loss hästen mycket effektivt.
Att rida skolorna korrekt ger också snabbt resultat. Att rida skolorna "fel" är slöseri med tid. Enligt min uppfattning då. Kan vara trevligt och roligt för det men inte speciellt effektivt om målet är att balansera hästen och få den liksidig.
Gast

Smart tränare! :bow:
Även om det ibland är lättare sagt än gjort! ;)

Då är det till att fortsätta försöken att vara noggrann. Kanske också vara sparsam med att mixtra för mkt själv, utan ta det med tränarens örnöga närvarande...

Men jag tror att man som ryttare heller inte ska vara rädd för att testa gränserna lite...Inte bli så fixerad vid det korrekta att man inte vågar leka lite...
Även om man ska rida förvänd galopp med ganaschen ställd i galoppsidan så är det god gymnastik att böja lite motställd också...
Likaså med öppnor och skänkelvikningar.

Det viktiga sitter i att ha kontroll på bogarna.

:bow:
Men nu känner jag mig som en dyrkande unge:rofl:

Ha ha, jag borde åka till stallet nu men jag vill sola mig i glansen en stund till:rofl::cool: (fick ta på solglasögonen som du kanske ser :-D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama