Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Tack för svar, men...
Denna häst rollar inte i bogarna. fattar vad det innebär- faktiskt:angel:

Denna häst tvärar med framdelen- då måste den korsa sina framben o man kan kanske då tro att de rollar.

Precis!:bow:

Fattar inte riktigt vad man ser - om man vill..........

Senast ändrad av en moderator:

Om nu hästen är så spänd, skulle den inte vara så elastiskt o mjuk som den är.

Den trampar heller inte utanför sin ram mer än när den tappar linjen lite.
Denna häst visar på slutet när den läggs ner. en spänd häst gör inte det iom att en sdn inte är genomarbetad.

Och varför ska en välbalanserad häst tappa linjen? Att följa linjerna är ett krav i dressyruppvisning just för att testa att hästen är balanserad......

En spänd häst kan tycka att det är skönt att slippa vara "uppspänd" i handen och söka sig neråt just därför.

Gast

jag missade ett _inte_ både i mitt och ditt inlägg.

fattar du - eller fattar du inte, vad rollandet innebär?

jag håller med det tidigare inlägget att hästen är både spänd och spänstig.

Spänningen ändrar mekaniken i gången

Precis, spänd eller spänstig. Det är ofta här som domarna skiljer sig också. Precis som här på Buke så ser en del spänningen och andra inte.
JAG har sett en jättefin häst som är spänd, till och med på gränsen till balanstrav....sorry.
Det jag ser är en fin häst som går med ett för dagen för starkt stöd, spänner sig i överlinjen men är bussig och kliver på ändå men då spänd. Jag ser ingen självbärighet alls. Däremot takt och rörlighet.
För starkt stöd behöver inte betyda styrka utan just att det är för mycket för att hästen ska komma till självbärighet och acceptera samling. Om det är en ung häst är det inte så konstigt för styrkan kanske inte finns där. Däremot är det inte så klokt att låta den gå med spänning och försvara sig med att trampa utanför ramen som den gör. Balanstraven ligger inte så långt från passagen, oavsett vilket så strävar öppnan efter att samla hästen. En häst som trampar utanför balanspunkten med spända ledgångar är inte på väg till samling.
Sedan är det en helt annan fråga vad denna häst kan komma att prestera i famtiden, eller vad den gjorde igår, eller idag, eller i förra veckan. På filmen ser jag det jag beskrev ovan.
Gast

Näe det är just det som du skrev

En häst som trampar utanför balanspunkten med spända ledgångar är inte på väg till samling.

Däremot så har denna ryttare väldigt bra kolll på hur han kommer till samling - skall man se till ögonblicket och inte till vem som rider, eller på vilken häst så håller jag med dig i stort.

Men filmen är ju framifrån så jag minns inte så mycket av vad man ser - mer än att det varierar hur och var hästen sätter fötterna.

En mer ordinär häst hade ju tappat alltihopa på en gång - hästar försvarar sig ju olika.

Konsten är ju att se vad som är försvar och vad som är rätt
- för det finns ju en miljon försvar

och en miljon blåsningar att åka på om man tror sig vara "framme" för tidigt.
(talar nu om oss vanliga dödliga)

Ngn som har belasik och en scanner :o och som kan länka

sid 44 i "Exploring Dressage technique"

Boken har jag men ingen scanner!

Tror också att det kunde ha varit mycket värre än det är. Begåvade hästar har ju tyvärr lätt för allt på skalan - även försvar.
Egentligen är det ju enklast på de som inte har så mycket rörelsemekanik att sätta emot:cool:

Gast

Och varför ska en välbalanserad häst tappa linjen? Att följa linjerna är ett krav i dressyruppvisning just för att testa att hästen är balanserad......

En spänd häst kan tycka att det är skönt att slippa vara "uppspänd" i handen och söka sig neråt just därför.

Gast
Därför att en ambitiös häst är väldigt uppmärksam o kan tolka hjälpen fel eller om ryttaren inte är supertydlig.

det är ju en clinic o det är bra när man får se små fel o hur de säger hur man ska göra vid dessa tillfällen.
Som i detta fallet är det knappast ngt att hetsa upp sig för- vilket de inte gör heller- utan fortsätter.

vilket tjat om att den är spänd.:rofl:

Antar att era hästar alltid är som träbockar:devil: helt opåverkade av ny miljö- där publiken sitter inne på banan.:eek:

Har tittat på filmen igen. gör så du med.:idea:
Den går inte på samma linje med fram, utan går på 3 spår.
Däremot så är den rätt formad o tvärar bara med fram.

Därför att en ambitiös häst är väldigt uppmärksam o kan tolka hjälpen fel eller om ryttaren inte är supertydlig.

det är ju en clinic o det är bra när man får se små fel o hur de säger hur man ska göra vid dessa tillfällen.
Som i detta fallet är det knappast ngt att hetsa upp sig för- vilket de inte gör heller- utan fortsätter.

vilket tjat om att den är spänd.:rofl:

Antar att era hästar alltid är som träbockar:devil: helt opåverkade av ny miljö- där publiken sitter inne på banan.:eek:

Visst, självklart. MEN nu diskuterade vi vad vi ser och vi SER små fel och att den är spänd. So what??? Vad tror du det är som gör att det inte ges full poäng på tävling? Bl a små fel och spänning.
Kom igen, allt är inte svart och vitt. Jag har sagt att det är en jättefin häst. Betyder det att den inte kan göra små fel och spänna sig?
Jag trodde att vi diskuterade objektivt här, inte att det är förbjudet att kritisera fina hästar.
Nu var det inte hästen i sig som var intressant utan hur den gick i just precis denna rörelse som vi ser.

Gast

Precis, så alert och uppmärksam och kvick att den faktiskt kan tolka fel,:idea: Inget konstigt:confused:

vilket tjat om att den är spänd.

Antar att era hästar alltid är som träbockar helt opåverkade av ny miljö- där publiken sitter inne på banan.

Ja man blir lite mållös ibland vad det går att anmärka på:cool:

Vi konstaterade redan tidigare att hästen var ganska ung, och defintivt ingen träbock:devil:

Vad är det för tjat om spänning, när hästen visar en i mina ögon fin öppna och dessutom rör sej fantastiskt:confused:

Har tittat på filmen igen. gör så du med.:idea:
Den går inte på samma linje med fram, utan går på 3 spår.
Däremot så är den rätt formad o tvärar bara med fram.

Och jag svarade Fredrik för flera sidor sen nu att den inte går på samma linje fram, men det fick jag inte ens svar på :(, är det jag menar, man ser vad man vill se, verkar det som:(:confused:

Jag trodde att vi diskuterade objektivt här, inte att det är förbjudet att kritisera fina hästar.
Nu var det inte hästen i sig som var intressant utan hur den gick i just precis denna rörelse som vi ser.

Gast

Jo men det är i huvudsak inte bara en fin häst utan en väldigt bra öppna dessutom, klart det alltid finns små missar, men jämfört med de andra filmerna är detta verkligen en mycket bra öppna.

Diskussionen uppstod nog när det las in en annan film som bättre exempel men som i mina ögon endast visade rätt fotförflyttning, i stort sett, medan en öppna är mycket mer än så. :idea:

Den film vi nu diskuterar uppgavs visa en häst som är spänd och det var fel på bakbensrörelserna och frambenen gick på samma spår.....:( (Vilket de f ö inte alls gör, dessutom)

Då blev det kanske en aning hetsigt i diskussionen, det medges, men av goda skäl, kan jag tycka. :cool:

Nu senast här tycks det ha skett en viss modifieriing så vi är nog alla överens om den fina hästens kvalitéer, i alla fall:idea:

Att hästen är bra är vi nog alla rörande överens om!
Men att diskutera en i det här fallet bra öppna, för det är det, måste vi ju få göra. Mina synpunkter är utifrån det, sedan är det en helt annan sak om vi börjar relatera till andra hästar och andra ryttare.
Jag ville bara diskutera öppnan i sig, inte om en häst är bra eller inte för det hör hemma under ett annat forum tycker jag:bow:
Gast

Diskussionen uppstod nog när det las in en annan film som bättre exempel men som i mina ögon endast visade rätt fotförflyttning, i stort sett, medan en öppna är mycket mer än så. :idea:

Men hur läser du egentligen :confused:

Många ( läs de flesta) diskussioner skulle inte uppstå alls om man tog sig tid att läsa vad där står :angel: och inte vad man förväntar sig skall stå.

Jag har aldrig påstått att den var bättre.

jag har tom upprepat det påståendet en gång extra.

I min ordbok så är inte "mer lämplig för totola" inte synonymt med Bättre kvalitet och värt högre poäng.

Har vi så olika ordböcker så är det inte undra på...

Grunden i en diskussion är att man håller isär begreppen.

annars blir det inte en diskussion utan käbbel

Att hästen är bra är vi nog alla rörande överens om!
Men att diskutera en i det här fallet bra öppna, för det är det, måste vi ju få göra. Gast

Jadå, då är vi nog överens! :idea:

Fredrik:
Jag förstod det nog inte som att du enbart riktade det till totola, utan ställde den mot den andra bla ang vilka spår hästen gick på, men ska inte käbbla om det. Nu tycks vi alla vara överens i alla fall om att muppens film visar en bra öppna:bow: Så då behöver vi inte käbbla alls:idea:

KL

men jag begriper inte hur man kan skylla på spänning på så vis att det är helt ok att rida skolor o dressyr i spänning för att det är publik hit o dit?!

Då jag värmer travaren inför start rider jag inte övningar förrän han accepterat att jag styr o ställer för stunden och kopplar bort övrig aktivitet.
Typ folk som springer kors o tvärs, hästar som smattrar förbi åt alla håll och speakerrösten som ekar över området.

Självklart är hästen laddad och spänd inledningsvis, men att rida övningar i spänning skulle jag aldrig se som ok och tänka att det är ok efter omständigheterna att han kortar upp halsen, spänner upp ryggen och rör sig felaktigt med bakben som spjärnar.
Det går att kommunicera med hästar och övertyga dom om att just nu en stund är det jobb som gäller, och att de får så lov att koppla bort omgivningen.
Men det kan ju brista då och då så man får hitta tillbaka till avslappningen och börja om igen. Men för det skulle jag inte vilja kompromissa med kvaliten o avslappningen utan kräver att hästen jobbar som den brukar även om den ibland tappar fokus o måste återkallas till koncentrationen.

Men att i dressyrhänseende diskutera filmsekvenser o bilder med spända hästar känns onödigt, det borde väl finnas stunder fångade då de inte är upphetsade pga omgivningen och jobbar normalt som man väl vill ha dom!?
Det är ju skojigare att se och tillåter ju mer rättvis bedömning av hur de rör sig!
För det skiljer sig ju enormt mellan spänt läge o avslappnat i kvalite på rörelserna. Ofta inte samma häst!

Ja men vi är inte överens om hur spänd den är.

Jag anser inte att det tar över- gör du?

i mina ögon är den ngt spänd.

Men "dressyrövningar" kan ju vara ett bra sätt att FÅ hästen att bli mer avspänd och koncentrerad. Jag kan i alla fall inte bara säga åt min häst att "hörru nu skärper du till dig". Det effektivaste sättet tycker jag är att be honom göra tex skolor. Då kan jag få honom att börja koncentrera sig på det och efterhand blir det bättre och mer avspänt, även om de första stegen kanske ser hemska ut.

Men "dressyrövningar" kan ju vara ett bra sätt att FÅ hästen att bli mer avspänd och koncentrerad. Jag kan i alla fall inte bara säga åt min häst att "hörru nu skärper du till dig".

:rofl:
Det kunde jag göra på min förra häst!
Började han fiffla med munnen och spänna nacken "i onödan" (var mycket mentalt det där) så kunde jag säga "nej!" så slappnade kusen av. Sjuk häst! :rofl:

Håller med om det där med övningarna, såklart man kan göra övningar i syfte att få hästen mindre spänd. Bara att man får räkna med att inte få ut det "rätta" syftet med övningen i det läget..
Och ffa så ska det vara ett bra exempel på en övning som kräver en del avslappning så nej, då tycker inte jag det är särskilt representabelt :angel:
Men så kräsen får man tydligen inte vara när det gäller kvalitetshästar med snyggt steg! ;)

Och ffa så ska det vara ett bra exempel på en övning som kräver en del avslappning så nej, då tycker inte jag det är särskilt representabelt
Men så kräsen får man tydligen inte vara när det gäller kvalitetshästar med snyggt steg!
Om man använder övningen även för samling, så går det inte att glida runt.
hästen måste ta i.
Den hästen skulle inte gå att känna igen om du eller jag red den.
Ryttaren tar vara på hästens kvalitéer- spänner bågen högt/ rider med tryck. Får då spänst o en del spänning- som en vaken häst får då den är på G.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama