Öppna (inspiration!!)

Sv: Öppna (inspiration!!)

Har man väl fått till en bra känsla i en rörelse och fått den befäst tycker jag inte det borde vara svårt att hitta den känslan även i andra situationer. Svårare att rent tekniskt ta sig dit - möjligt, men man borde ändå kunna känna om det känns likadant eller om det känns sämre, därav ser jag det inte som en potentiell fälla.

Hur öppnan blir utanför 4kantsspåret e ju ett kvitto på hur öppnan egentligen e när man går och stödjer sig av väggen.
Jag rider mkt förvänd öppna nu, just för att det är så lätt att bli beroende av spår och vägg och missa att få fatt på ytterbogen.
Där vi befinner oss nu iaf.

Nej, jag anser att det inte är så enkelt. Jag tror hästen kan fuska utan att du märker det. Det där med känsla "hur det ska vara" är inte självklart, man kan tro man känner rätt, och särskilt om man håller på länge ensam och grejar utan att nån ser.

Vi håller ofta på med skolor på träningarna och ibland när jag tycker det känns bra är det för mycket tvärning och ibland när jag inte är nöjd är det bra:cool: Men jag kanske är ovanligt obegåvad:confused:

Koppar: Ang väggen, vi får jobba långt från den :angel::D

Fast vi är nog överens egentligen, för det där med att känslan kan luras är jag med på. Eller framförall så höjs kraven på perfektion efterhand, sitter man och nöter på exakt samma sätt i öppna månad efter månad så kommer det troligen vara pusselbitar som fattas (det kan det ju vara ändå, men blir man mer och mer krävande och har en tränare som öga så har man ju större chans att ta sig till något bra).

Det enda jag syftar på egentligen är att "kan" man rida en öppna som åtminstone är en öppna rent teknikmässigt på spåret och på en volt, då ser jag inte att det skulle vara så svårt att märka om det blir en "lika bra" öppna eller om det inte ens blir en öppna bara för att man kommer bort från det tänkta spåret. OM man befäst känslan av hur det känns på andra spår.
Lite grovt förenklad liknelse: om man kan känna om man har rätt galopp på rakt spår och på volt - varför skulle det vara svårare att känna om man har rätt galopp i en snett igenom? Kanske svårare att HA rätt galopp, men borde inte vara svårare att känna bara för att det är på ett annat spår om man lärt sig känslan redan på rakt spår och volt.

Inleder den böjda hästen med att vända in framdelen lite med överlivet och iom det trängande (ytter) tygel o kanske ytter överskänkel lite an.
och vrider fram innerhöften och tänker en riktning rakt fram med magen.
Om hästen ignorerar den hjälpen kan innerskänkel i något framdraget läge (för att inte rubba innehöftens läge) putta på ett steg o aktivera inner bak lite mer för att sedan bli passiv igen.

Det där med innerhöften, var inte det din slutahjälp? Eller menar du bara vrida den rak alltså. För du har honom böjd som utgångsläge? Tänkte på hästens höfter dina höfter.

Har lagt ner försöken att rida öppna på för stela hästar.
Lossar då hellre med något annat för att inte "smutsa ner" den fina hjälpgivningen och ge hästen en dålig smak för övningen, som ska vara lätt o smidig!

Jag kan tycka det e uppmjukande med lite öppna. Eller snarare bogen in, som det får bli i början. Så länge man inte tvingar igenom rörelsen utan bara provkollar lite och kanske lägger en volt istället om man märker att det tar emot. Om man bara antyder rörelsen tycker jag man kan behålla arbetsglädjen ändå.

Jag försöker tänka att jag ska använda samma hjälper som vid en vändning, fast gå med i rörelsen. Då blir ju vikten mitt över hästen, men det glömmer jag ibland och då blir jag hopplös efter och vinkar typ adjöss till ytterbogen på en halv sekund :cool:

Hur öppnan blir utanför 4kantsspåret e ju ett kvitto på hur öppnan egentligen e när man går och stödjer sig av väggen.
Jag rider mkt förvänd öppna nu, just för att det är så lätt att bli beroende av spår och vägg och missa att få fatt på ytterbogen.

Så är det nog. Själv har jag gjort kassa försök till öppna i dåliga varvet på volt och en bit innanför spåret, men har insett att vi nog behöver väggen som kvitto på att framdelen iaf kommer innanför :crazy: och rätt placerat i övrigt, och det är lättare att lägga till en insisterande innerskänkel för att få igång bakbenet utan att den bara kompenserar på annat sätt.. Fast så är ju det i ett grönt stadie där den faktiskt borde befästa öppnan på rakt spår FÖRST, att man liksom måste ta till det där fusket eller stödbandaget, vad man nu vill kalla det! :o

Jo, tycker ju me att man ska befästa på rakt spår först! Det e ju inget fuskis :) Bara att det raka spåret kan va lite varstans, men visst, det är ju fler saker att koncentrera sig på då.
Tycker öppna på volt e så jäkla svårt att få till på ett bra sätt!! Mkt känsla för att det inte ska bli framtungt! Hua :p

Öppna längs medellinjen eller på linjer mellan medellinjen och spåret är bättre än att rida öppnan längs spåret/staketet om man vill vara säker på att inte hänga på staket eller vägg. (tycker jag.)
Personligen tycker jag öppna på volt är svårare för att det är svårt att känna att det blir rätt. Rider jag öppnan på ett rakt spår (vart än det är) så känns det direkt om en bog inte är på rätt plats, hur stor tvärningen är och liknande.

Jao! Tycker jag med!

Utom att bog och bakdel kan luras. Fast känns rätt.
Instämmer med flashlight till fullo där!

Vi håller ofta på med skolor på träningarna och ibland när jag tycker det känns bra är det för mycket tvärning och ibland när jag inte är nöjd är det bra:cool:

För mycket tvärning mot vad du tänkt dig eller för mycket för vad??
Rätt tvärning blir det ju om tvärningen är så stor som du tänkt dig. Det finns ju ett väldigt brett spektra av olika tvärningar och jag vill kunna växla mellan dem. Jag kanske missuppfattade dig, men det lät som om det fanns en rätt tvärning.

För mycket tvärning mot vad du tänkt dig eller för mycket för vad??
Rätt tvärning blir det ju om tvärningen är så stor som du tänkt dig. Det finns ju ett väldigt brett spektra av olika tvärningar och jag vill kunna växla mellan dem. Jag kanske missuppfattade dig, men det lät som om det fanns en rätt tvärning.

Det var bara exempel på varför jag inte tycker att jag känner rätt alltid, att det blir den tvärning jag avsett och inte mer eller på fler spår än avsett....JAG tycker inte det är enkelt alltid, eftersom hästen har lätt för sidvärts. Andra kan ju tycka det är väldigt lätt att veta exakt vad de gör. Men nu inte att ha bogen på plats, utan fotförflyttningen, bla.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag håller med dig om att det inte alltid är lätt att känna hur rörelsen blir. Det är skönt att ha tränaren på marken emellanåt för att få kvitto på om känslan är rätt eller fel.

Jag tror att det är skillnad på AR´s skolor o TR´s.

I AR använder man det bara för att få lösgjordhet o vad kallas det för:confused:- jo nedåtsökning.

Nej där är vi inte överens. (skolor för att få nedåtsökning?? vart har du hört det:confused:)
Rider skolor framförallt i stärkande syfte. Det är mycket som kan tränas med skolor, men med variation mellan olika böjning/tvärning blir träningen mera allsidig. Beror ju också på vad som just den hästen behöver träna just då. Jag skulle inte vara nöjd om jag endast kunde rida skolor enligt TR. Jag ska kunna växla mellan mycket svag tvärning ochl kraftig tvärning när hästen är stark, lösgjord och smidig.
Eftersom vi skriver här i detta forumet pratar jag givetvis inte om tävlingsskolor.

Senast ändrad:

Jag tror att det är skillnad på AR´s skolor o TR´s.

I AR använder man det bara för att få lösgjordhet o vad kallas det för:confused:- jo nedåtsökning.

Nej, inte i AR-träning eller för den delen träning i klassisk dressyr.
Du kan inte vara så där generell igen i dina uttalanden. Du har kanske sett några AR-ryttare men du har inte sett alla. Jag har sett många träna för tävlngsdressyr och som heller inte har en aning om hur en öppna ska ridas eller vad den är bra för.
Du måste skilja på inriktningens mål och vad enskilda ryttare och tränare förmår utföra.
Det är INGEN skillnad på "AR-öppnor" som de ska utföras och tävlingsöppnor.
Gast

Det verkar inte finnas ngn egentlig röd tråd iom att många kallar sig för AR-tränare men har helt olika metoder.
Har sett ngn vettig o andra- mindre sådana.

Jag tror att AR är ett bra redskap för hästar som inte har lätt för sig eller för den delen ryttare.

Många köper argumentet att det är så mkt bättre för hästen- men jag tvivlar skarpt. Om ryttaren har dålig balans o timing- ja

Det verkar inte finnas ngn egentlig röd tråd iom att många kallar sig för AR-tränare men har helt olika metoder.
Har sett ngn vettig o andra- mindre sådana.

Jag tror att AR är ett bra redskap för hästar som inte har lätt för sig eller för den delen ryttare.

Många köper argumentet att det är så mkt bättre för hästen- men jag tvivlar skarpt. Om ryttaren har dålig balans o timing- ja

Olika metoder har vi även på sportsidan. Vettiga o mindre vettiga.

En del hävdar att de riktigt bra hästarna skulle gå ännu bättre med AR-metoder:cool:

Gast

Att ta de berömda russinen är jag helt med på.

Jag är inte främmande för att böja hästen, MEN man måste sträva efter att få den rak- ngn gång- liksidig.

Lussan böjer.

Delvis KL

Att det kan se så annorlunda ut är väl oxå för att man börjar med skolorna så snabbt. Det finns inga krav på en viss utbildningsnivå i övrigt. Kan tycka att det är lite bra, att man inte gör skolorna så "ouppnåeliga" liksom, samtidigt som kvaliten blir därefter ibland. När både häst och ryttare ska lära sig samtidigt.

Bigganl
Jo visst, men att variera skolorna e ju inget man bara sysslar med inom AR, inte heller att rida med böjning. En TR-öppna är ju just en öppna man rider på tävling. På träning anpassar man ju efter behov.

Att det kan se så annorlunda ut är väl oxå för att man börjar med skolorna så snabbt. Det finns inga krav på en viss utbildningsnivå i övrigt. Kan tycka att det är lite bra, att man inte gör skolorna så "ouppnåeliga" liksom, samtidigt som kvaliten blir därefter ibland. När både häst och ryttare ska lära sig samtidigt.
Det är väl det som är främmande för mig- när man i princip är nybörjare o säger att man rider fina skolor:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama