Sv: Öppen lucka/stäng lucka?
Det finns dock studier som visar att hästar som åker med stängd lucka och enbart främre ventilen öppen i mer eller mindre grad och utan undantag lider av kolodidförgiftning. Inte så det eg är någon fara för deras hälsa, men när det gäller högpresterande djur som ska tävla kan man ju fundera hur det påverkar.
Om man någon gång dragit ljus husvagn med dieselbil inser man var avgaser hamnar, hela främre delen av husvagnen blir nämligen tvärskitig av avgasföroreningar (vilket föranlett min far att dra en avgasslang under husvagnen och ut bakom men det är en annan story)
Ang baksug så har jag som sagt gjort hobbyexperiment genom att lasta hästen, ha lilla luckan helt öppen, hälla strö på bakdelen och köra i allt mellan 15 km/h till 80 km/h och även stå still i en simulerad bilkö, total restid två timmar. Sen kollade jag hur mycket spån som låg kvar, och det var ungefär 85%. Så något drag att tala om in via bakre luckan får man inte, kan man lite om hur vind fungerar när det tar sig förbi föremål och var det uppstår 'fickor' utan luft i rörelse inser man att det sker inget baksug att tala om i en hästtransport.
I bilköer så har du största avgasproblemet in genom främre ventilen och faktiskt - hör och häpna- TAKLUCKAN. Avgaser stiger nämligen, de har inte för vana att ligga som en dimma under släpet och smyga sig in bakvägen
Mike skrev:Har själv åkt bak i vårt B*j-släp, med luckan nere, och där kommer inte in några avgaser alls, varken vid långsam körning, eller vid körning på motorväg.
Det påstås att hästar skall ha omkommit av kolmonooxidförgiftning pga nedfälld lucka, men jag har inte kunnat få deta bekräfta, ens av försäkringsbolag.
/Mike
Det finns dock studier som visar att hästar som åker med stängd lucka och enbart främre ventilen öppen i mer eller mindre grad och utan undantag lider av kolodidförgiftning. Inte så det eg är någon fara för deras hälsa, men när det gäller högpresterande djur som ska tävla kan man ju fundera hur det påverkar.
Om man någon gång dragit ljus husvagn med dieselbil inser man var avgaser hamnar, hela främre delen av husvagnen blir nämligen tvärskitig av avgasföroreningar (vilket föranlett min far att dra en avgasslang under husvagnen och ut bakom men det är en annan story)
Ang baksug så har jag som sagt gjort hobbyexperiment genom att lasta hästen, ha lilla luckan helt öppen, hälla strö på bakdelen och köra i allt mellan 15 km/h till 80 km/h och även stå still i en simulerad bilkö, total restid två timmar. Sen kollade jag hur mycket spån som låg kvar, och det var ungefär 85%. Så något drag att tala om in via bakre luckan får man inte, kan man lite om hur vind fungerar när det tar sig förbi föremål och var det uppstår 'fickor' utan luft i rörelse inser man att det sker inget baksug att tala om i en hästtransport.
I bilköer så har du största avgasproblemet in genom främre ventilen och faktiskt - hör och häpna- TAKLUCKAN. Avgaser stiger nämligen, de har inte för vana att ligga som en dimma under släpet och smyga sig in bakvägen