Öppen lucka/stäng lucka?

Sv: Öppen lucka/stäng lucka?

Mike skrev:
Har själv åkt bak i vårt B*j-släp, med luckan nere, och där kommer inte in några avgaser alls, varken vid långsam körning, eller vid körning på motorväg.

Det påstås att hästar skall ha omkommit av kolmonooxidförgiftning pga nedfälld lucka, men jag har inte kunnat få deta bekräfta, ens av försäkringsbolag.

/Mike

Det finns dock studier som visar att hästar som åker med stängd lucka och enbart främre ventilen öppen i mer eller mindre grad och utan undantag lider av kolodidförgiftning. Inte så det eg är någon fara för deras hälsa, men när det gäller högpresterande djur som ska tävla kan man ju fundera hur det påverkar.

Om man någon gång dragit ljus husvagn med dieselbil inser man var avgaser hamnar, hela främre delen av husvagnen blir nämligen tvärskitig av avgasföroreningar (vilket föranlett min far att dra en avgasslang under husvagnen och ut bakom men det är en annan story)

Ang baksug så har jag som sagt gjort hobbyexperiment genom att lasta hästen, ha lilla luckan helt öppen, hälla strö på bakdelen och köra i allt mellan 15 km/h till 80 km/h och även stå still i en simulerad bilkö, total restid två timmar. Sen kollade jag hur mycket spån som låg kvar, och det var ungefär 85%. Så något drag att tala om in via bakre luckan får man inte, kan man lite om hur vind fungerar när det tar sig förbi föremål och var det uppstår 'fickor' utan luft i rörelse inser man att det sker inget baksug att tala om i en hästtransport.

I bilköer så har du största avgasproblemet in genom främre ventilen och faktiskt - hör och häpna- TAKLUCKAN. Avgaser stiger nämligen, de har inte för vana att ligga som en dimma under släpet och smyga sig in bakvägen ;)

:crazy: TUR säger jag bara. TUR att det finns något som heter TUR :eek:

Men om avgaser stiger, stiger dom inte lika gärna in genom den öppna bakre luckan som takluckan när man kör??

Jag har en sådan där dum övre lucka som man fäller upp , alltså den går inte att fälla ner, visserligen har den ventilationshål men skall det vara öppet måste jag ta bort den helt och det vill jag inte heller göra om det börjar spöregna eller något.

Jag har öppningsbara fönster på båda sidor fram men tycker ändå inte det räcker.
Det går att visserligen att köra med luckan uppfälld men om det blir som jag tror att avgaserna kommer in bakvägen så lär dom ju inte åka förbi uppåt när luckan står rätt upp.

Jag har nämligen hört OBS!! hört att bilens avgaser åker in under släpet och kommer upp bakvägen och in genom den övre luckan. Har för mig att det var en ganska lång diskussion om det här för något år sedan.

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Men om avgaser stiger, stiger dom inte lika gärna in genom den öppna bakre luckan som takluckan när man kör??

Jag har en sådan där dum övre lucka som man fäller upp , alltså den går inte att fälla ner, visserligen har den ventilationshål men skall det vara öppet måste jag ta bort den helt och det vill jag inte heller göra om det börjar spöregna eller något.

Jag har öppningsbara fönster på båda sidor fram men tycker ändå inte det räcker.
Det går att visserligen att köra med luckan uppfälld men om det blir som jag tror att avgaserna kommer in bakvägen så lär dom ju inte åka förbi uppåt när luckan står rätt upp.

Jag har nämligen hört OBS!! hört att bilens avgaser åker in under släpet och kommer upp bakvägen och in genom den övre luckan. Har för mig att det var en ganska lång diskussion om det här för något år sedan.

I bilköer får du in avgaser överallt ifrån, men ju mer du har öppet dessto mer får du ut sen när du lkör med.

Ang baksug av avgaser under färd så är det i princip vindstilla precis bakom släpet eftersom luften far 'runt' transporten (längs sidorna etc) och du precis bakom släpet inte har någon luftväxling att tala om.

alltså så skulle jag kunna köra med luckan öppen stående rakt ut utan att riskera att få in avgaser?

Jag har tagit år dig av det du skrivit, då jag har för mig att det var mig du svarade till. Kan säga att jag har letat på jordbruksverkets hemsida efter svaret på min fråga och har beställt hem broschyrer från de som jag trodde att det skulle stå svar i, men det gjorde det inte. Jag har tagit mig mer än 5-10 min att leta efter svaret och inte lyckats, men då jag änsålänge inte själv har kört häst, utan alltid hästensägare har gjort det (har en foderhäst) så har det inte varit jätte viktigt för mig heller att ta reda på reglerna. Det får den som kör göra.

Doneloge skrev:
Jag har tagit år dig av det du skrivit, då jag har för mig att det var mig du svarade till. Kan säga att jag har letat på jordbruksverkets hemsida efter svaret på min fråga och har beställt hem broschyrer från de som jag trodde att det skulle stå svar i, men det gjorde det inte. Jag har tagit mig mer än 5-10 min att leta efter svaret och inte lyckats, men då jag änsålänge inte själv har kört häst, utan alltid hästensägare har gjort det (har en foderhäst) så har det inte varit jätte viktigt för mig heller att ta reda på reglerna. Det får den som kör göra.

På Jordbruksverkets hemsida finns telefonnumret till Jordbruksverket. Om du ringer så lovar jag att det inte tar mer än tio minuter att få svar på det som du undrar OCH beställa hem broschyren om regler för transportering av häst.

Ibland är nätet bra, och ibland är nätet långsammare än den 'gamla tekniken'.

men soms agt, du har FRÅGAT och det är helt okej, de jag är irriterade på är de som påstår utan att veta. Samtidigt, när man frågar så måste man tänka på VEM som svarar. kan man anta att Greta Svensson vet svaret säkert? Gäller ju ang allt, men jag har märkt att hästfolk har en tendens att lita på 'kreti och pleti', bara de har häst. Man skulle aldrig fråga kontoristgrannen som förvisso har bil men inte KAN speciellt mycket om bilar vad det beror på att bromsarna gnisslar, och när kontoristgrannen säger 'äsch, det är normalt' så kör man glatt vidare. Utan då frågar man någon som kan bilar (dvs är mekaniker eller har bilar och bilreparationer som 'hobby') eller ringer en verkstad som frågar. Men när det gäller hästar så tycks 'allmänhetens' åsikt vara både regel och lag. Det är lite skrämmande.

Jag har som regel att kolla med de som GARANTERAT vet om jag är osäker. Så när senaste ridsport kom och det var en artikel där om att nya EU-direktiv omöjliggör nedvägning av släp tänkte jag 'hmm, det där är jag inte så säker på att det stämmer' TROTS att det är en av de största ridsporttidningarna och en av de mer 'seriösa'. Men man ska inte tro på allt som står i tidningen heter det ju. Så jag gjorde en sökning på nätet, surfade i alla möjliga vrår på bilprovningens hemsida men hittade inget, så jag tog upp min lilla telefon, ringde bilprovningen och fick prata med en tekniker där som förklarade för mig vad som gällde. (och NEJ, tidningen hade INTE rätt). Att slå upp telefonnumret i telefonkatalogen, ringa, förklara vad ärendet gällde, bli kopplad till en tekniker, sitta en stund i telefonkö, framföra mitt ämne och få alla svar av de som KAN, och dessutom som bonus få dubbelkollat att min släp - bilkombination är och förbli laglig tog mig 20 minuter från början till slut (vi behöver ju inte låtsas om att jag hade försökt surfa rätt på svaret i över en timme innan).

Men, 20 minuter av min tid la jag ner, men de 20 minutrarna garanterar att jag VET vad som gäller. Och slipper uttala mig SOM OM jag vet genom att recitera artikeln (som visade sig vara FELAKTIG).

Rufsan. skrev:
alltså så skulle jag kunna köra med luckan öppen stående rakt ut utan att riskera att få in avgaser?

Du får in lika mycket/lite avgaser med luckan ståendes rakt ut (i luften) som med den helt nedfälld tror jag. Om jag minns rätt från skolans tragglande om luft och fysikaliska lagar etc så ska det inte spela någon roll vid stillastående, och under färd blir jag lite tveksam på om du får in MER eller lika mycket, men du borde iaf inte kunna få in MINDRE. Men där vill jag inte uttala mig tvärsäkert då det är lite för länge sen jag gick i skolan ;)

om man tittar på alla fordon som är raka baktill, hästtransporter, långtradare och t.om. våran lilla ww caddy med kåpa så är de mycket skitigare bakpå än andra fordon, och man kan ju också hamna i baksuget från en långtradare med bilen och känna att den "dras med". Man kan ju också se när det är regnigt eller snöigt att det virvlar väldigt mycket bakom dessa fordon.
Jag drar då slutsatsen att är det öppet till viss del nånstans där bak så drar snön el. vätan in i släpvagnen.
Jag har själv åkt en längre sträcka i ett hästsläp då även på motorväg.(totalt livsfarligt, jag vet, men vad gör man inte när man vill ha lift).
Jag kände inte av några besvärande avgaser där, jag tror knappt avgaserna hinner komma in i full fart, däremot var det
dömycket dieselavgaser som drog in när jag åkte bak i en skåpbil, trots att dörrarna var stängda.För att avgasröret sitter precis där bak. Därför tror jag att det skulle dra in mer om avgasröret drogs t. ex. till bakändan på transporten, (som i fallet med husvagnen).
Kör med bakluckan på bilen öppen så ska ni få se att det drar in.
Slutsatsen av detta är att besväras hästen av något så är det isåfall
eventuell väta el. kyla som drar in när luckan är öppen.
(står du däremot länge i nån bilkö så kan det ju komma in avgaser).

Det är nog dessutom rätt döfött att köra runt och se hur mycket spån som flyger ut, för det flyger inte ut nåt om du inte har korsdrag rakt igenom. draget når inte ner till golvet, men hästens rygg är ju precis innanför baklämmen om det är en stor häst och därför mer utsatt i det läget.
enligt min erfarenhet kommer avgaser oftast in bakvägen, låt som sagt bakluckan vara öppen på bilen trots att transporten är påkopplad och DU kommer att få in avgaserna till dig i bilen.
Jag har då aldrig fått in avgaser via takluckan på bilen i allafall.

Jag brukar alltid köra med öppen luck på sommaren och
har jag varit iväg på vintern så lägger jag på ett täcke och luckan öppen.... blir otroligt ångit i transporten annars.

Men det är väl som med det mesta......ha koll och sunt förnuft det kommer man långt på!!! ;) ;)

Jag har nu börjat ha luckan på yttesrta "hålet". Alltså inte öppen men ändå kommer det in ljus där.

Min häst blir orolig under resan och blir svettig och har tidigare stampat runt mycket. Han blir lite orolig antagligen och jagar upp sig. Kan vara lite svårt att få kontakt med honom i början när man tagit ut honom sen också.

Jag tror att om hästen endast ser ett svart mörker bakom sig(stängd lucka) så kan det vara svårt med orienteringen. Det måste finnas någonting som gör att de känner vad som är upp och vad som är ner, och vart det tar stopp bakom dem. Speciellt om man har en orolig häst. Därför vill jag att det ska komma in ljus. Helt öppet vågar jag inte ifall att det skulle komma en lastbil. Min häst skulle nog bli väldigt rädd då.

Så halvöppen är mitt val.
Sist vi åkte kom det en dåre och tutade som en galning bakom oss för att sen på en gång köra om. Antagligen mest för att säga "Fuckers, ni kör för sakta och jag är så bra så jag behöver inte åka bakom er".. :smirk: Det var ju tur att kusen min var lugn under denna resa för han reagerade faktiskt inte, trots att luckan var "på glänt".

Idioter finns överallt, och lastbilar har en förmåga att ligga i rumpan på en. Så jag skulle inte våga köra helt öppet med min häst.

Storm skrev:
Det är nog dessutom rätt döfött att köra runt och se hur mycket spån som flyger ut, för det flyger inte ut nåt om du inte har korsdrag rakt igenom. draget når inte ner till golvet, men hästens rygg är ju precis innanför baklämmen om det är en stor häst och därför mer utsatt i det läget.
enligt min erfarenhet kommer avgaser oftast in bakvägen, låt som sagt bakluckan vara öppen på bilen trots att transporten är påkopplad och DU kommer att få in avgaserna till dig i bilen.
Jag har då aldrig fått in avgaser via takluckan på bilen i allafall.

Nu vet jag inte omd et var mitt spånexperiment du kommenterade, men i så fall var det alltså spån som hällts på BAKDELEN på en häst som undersöktes hur mycket det flög omkring eller ej (och större delen av spånet låg kvar,trots främre ventilationen fullt öppen och lilla luckan helt nere)

Ang långtradare upp i häcken på transporten som nåns krev om, mina coola hästar bryr sig inte ens om tradarna tutar, fast luckan är öppen *skönt*

Intressant det där med spån...
Mina hästar bryr sig inte heller om att det kör om långtradare,mc eller liknande.
Det har hänt att vi har blivit omkörda av uttryckningsfordon som både blinkar och tjuter utan att hästarna bryr sig.(även i tunnel)

Hoppas att vi ska slippa alla missförstånd och fel ang. detta med öppen lucka eller ej.
Jag kör nästan alltid med öppen lucka och har diskuterat detta med flertalet personer som hävdat att det är olagligt.
I vårt gamla stall fanns en tjej som jobbade med släputhyrning och hon påstod att det var olagligt men då bad jag henne kolla på jordbruksverkets hemsida och sen hörde jag inget mer :D

/ nanne ;)

Jo, där har du rätt att många säger att det är så för att kompisen har sagt det och om det stämmer eller ej vet de inte. Själv brukar jag säga att de har sagt så, men om det stämmer eller ej vet jag inte, har lärt mig för länge sen att bilda en egen uppfattning om saker och ting och ifråga sätta vad andra säger. Det underlättar en hel del. ;)
Jag har faktiskt aldrig ringt till Jordbruksverket eller vv. Men när jag börjar köra häst kommer jag definitivt att göra det och få ordentliga svar.
Intressant att ridsport hade skrivit fel om nedvägning av transport. Hade nog själv också trott på ridsport, då jag tycker att det är en trovärdig tidning, men jag har för mig (läste i nån tråd här om aritkeln, kanske din tråd?) att de omöjlig gjorde nedvägning i princip och då skulle jag väl ha börjat undra och skulle nog vänt mig till nån kunnig om jag hade ett släp jag velat väga ner... :)

Nej, det behöver jag väl inte, men jag gillar bara inte folk som påstår att jag gjort grejer jag inte har gjort... (Hade det inte varit skrivet til mig, hade jag inte svarat på det heller.) Men jag kanske inte ska bry mig om det nästa gång istället...

Doneloge skrev:
Jag har faktiskt aldrig ringt till Jordbruksverket eller vv. Men när jag börjar köra häst kommer jag definitivt att göra det och få ordentliga svar.

Jag hoppas du tänker göra det INNAN du börjar köra häst.. :devil:

Om jag har några frågor då så tänker jag väl hitta svar på frågorna innan jag börjar köra ja. Men jag kan tänka mig att frågorna börjar komma efter att man kört häst ett tag...?

Doneloge skrev:
Om jag har några frågor då så tänker jag väl hitta svar på frågorna innan jag börjar köra ja. Men jag kan tänka mig att frågorna börjar komma efter att man kört häst ett tag...?

Alltså, du är SKYLDIG att ha reda på alla lagar och regler när du kör hästtransport. Från första resan.

Det jag menade med att man INNAN man börjar köra ska ta reda på vad som gäller.

Liknande trådar

Utrustning Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka