Öppen lucka/stäng lucka?

Sv: Öppen lucka/stäng lucka?

Jo, men om jag tror att man har ganska bra koll på vad som gäller innan man kör, jag tror att många frågor kommer sen. Sen kan man ju också säga att tex nu det här med öppen lucka. Vet man inte om det är lagligt eller ej, så kör man bara med stängd lucka. Sen kan man ju ta reda på vad det står i reglerna sen. Men det är klart att "viktiga" saker som hur mycket man får lasta i transporten och hur mycket bilen får dra osv får man ju ta reda på innan och det har jag redan ganska bra koll på...

Doneloge skrev:
Jo, men om jag tror att man har ganska bra koll på vad som gäller innan man kör, jag tror att många frågor kommer sen. Sen kan man ju också säga att tex nu det här med öppen lucka. Vet man inte om det är lagligt eller ej, så kör man bara med stängd lucka. Sen kan man ju ta reda på vad det står i reglerna sen. Men det är klart att "viktiga" saker som hur mycket man får lasta i transporten och hur mycket bilen får dra osv får man ju ta reda på innan och det har jag redan ganska bra koll på...

Bra =)

*10 tecken*

Angående nedvägning: Hur menar du? Vad är rätt då?

Rufsan. skrev:
Angående nedvägning: Hur menar du? Vad är rätt då?

Finns en separat tråd om det på hästverksamhet.

Men, utan att dra vad ridsport påstod, så det som gäller är att frpm 1/1 05 så för transporter tagna i bruk första gången from 1/1 05 så kan man inte väga ner med hjälp av däcksbyte längre, dock kan man fortfarande väga ner med hjälp av byte av kulhandske.

Sen hade ridsport ett rent sakfel ang vad som gäller för att dra tungt släp (över 750 kg) på B-kort.

Då är jag blind för jag hittar ingen tråd om det :confused:

bapro skrev:
Skulle ALDRIG köra med öppen lucka, mest för att hästen kan bli skrämd.
+ att jag alltid har fått höra att försäkringen inte gäller då... Men det skiljer väl säkert från försäkringsbolag till försäkringsbolag...
Olagligt är det dock inte...

Det är skrämmade hur dålig ventilation det är i många gamla svenska släp! Har själv en "Cheval" (fransk) från 2002. Ett, av allt för få släpmärken med EU-godkänd ventilation.
Där blir det aldrig varmt & ångit, inte ens sommarens varmaste dagar... (då kan man öppna förnsterna också) :bow:

Hade innan en Boj från början på 90-talet. Där blev hästen ofta väldigt svettig. Det gick ju öppna luckan litegrann på att det blev 1 dm bred luftkanal baktill, då blev det mkt bättre.

Men inte ska man behöva köra med HELT öppen baklucka, & riskera en skrämd häst bara för att släpen har dålig ventilation :eek: ... Då skulle jag låna/köpa en annan släp!

Min transport är en gammal dala vagn men den har i allafall två hack som man kan sätta bakluckan i som gör att det blir ca 1 dm mellanrum som gör att det kommer in luft.. :)

Tack!! Förstår inte hur jag kunde missa det :confused:

Hmm, ja vad jag hört av räddningstjänsten ska luckan vara stängd (eller öppen i yttre hålet) om det är djur i transporten, och öppen om det inte är djur i den. Detta för att underlätta för rädd.tjänsten OM det sker en olycka. Därför att de då med en gång ser/märker om det finns djur i transporten och måste tillkalla annan transport.

Att köra helt öppet med djur lastade är fruktansvärt anser jag, eftersom det faktiskt händer titt som tätt att hästarna kryper ur.

Hmm, ja vad jag hört av räddningstjänsten ska luckan vara stängd (eller öppen i yttre hålet) om det är djur i transporten, ...
Myterna fortsätter att frodas. Eller kan du visa var någon räddningstjänst ställer dom kraven? Förresten, hur många sekunder tar det att konstatrera, om det är ett djur i en transport?

Att köra helt öppet med djur lastade är fruktansvärt anser jag, eftersom det faktiskt händer titt som tätt att hästarna kryper ur.
Kan du berätta om när och var allt detta har hänt? :confused:

LIA

qenzo skrev:
Hmm, ja vad jag hört av räddningstjänsten ska luckan vara stängd (eller öppen i yttre hålet) om det är djur i transporten, och öppen om det inte är djur i den. Detta för att underlätta för rädd.tjänsten OM det sker en olycka. Därför att de då med en gång ser/märker om det finns djur i transporten och måste tillkalla annan transport.

Det här blir bara värre och värre.

Det räddningstjänsten vill är att djurtransporter ska vara MÄRKTA med just DJURTRANSPORT (så eg ska man ta bort de skyltarna när man kör släpet tomt) och att de vid larmsamtalet informeras om att det är djur inblandade och gärna hur många och vilken sort.

Luckan skiter de i, det de är intresserade av är vilka räddningsresurser de måste skicka. När de väl kommer till platsen så handlar det för dem vid olyckor med hästtransporter om att få UT hästen ur den olycksdrabbade transporten. Kan de då bara fälla en ramp är de själaglada, oftast måste de dock såga upp tak eller på annat sätt såga sönder transporten.

Transporter som välter lite häftigare med häst i och hamnar på sidan så släpper taket i en held el fall då störtbågar inte finns, och hästen far ut den vägen (fast liggande på sidan) vilket i många fall är en fördel om man bara får tag i hästen sen. Hästarna orsakar oftast mer skador på sig själv (och släpet men det skiter man väl som djurägare i då hoppas jag) om de blir kvar i släpet liggandes på sidan.

Sen undrar jag också exakt HUR MÅNGA hästar du sett soM KRYPER UR lilla luckan bak, och när du sett detta.

/Alexandra - vars hästar - och de har varit en del - aldrig tagit sig ur en stängd transport utan hjälp, förutom B-ponnyn jag bara skulle provlasta och inte sänkte frambommen så det lilla livet skapade en egen fronturlastning genom att gå in i släpet, glatt gå under frambommen och med lite vickande på höfterna knata ut genom den öppna skötardörren och ställa sig utanför och äta gräs. Detta var dock inte under färd.

Jag sa inte att det är ett krav eller en lag!
Jag sa att jag pratat med räddningstjänsten och till MIG sa de detta. Varför hugga över ngt som ni uppenbarligen bara inte läst ordentligt.

Ja 4 gånger har jag sett med egna ögon hästar som kommit ut den vägen och om ni läser tråden så är jag inte ensam om det.
Första gången var jag 19 år på terrängtävling och en ponny av typ c-strl hängde med rumpan utanför då de anlände, 2 gånger på träning utanför stockholm, varav den ena hästen stod lös i transporten och av ngn anledning fick "panik".
Den sista var innan jag flyttade hem igen, hästen "klättrade" bakåt och ramlade ut. Behöver jag säga att nödslakten kom?

Alla dessa gånger har luckan varit helt öppen.

Jag vet att släpet ska vara märkt med skylt....jag är inte dum i huvudet...ngt har fastnat efter 20 år med häst.

JAG ser ingen anledning till att köra med öppen lucka, men säger inte att alla andra måste det!
Det vi pratar om nu är personliga åsikter och sådana måste man få ha även här inne.

qenzo skrev:
JAG ser ingen anledning till att köra med öppen lucka, men säger inte att alla andra måste det!
Det vi pratar om nu är personliga åsikter och sådana måste man få ha även här inne.

Otillräcklig ventilation (som man rätt ofta ser) räcker inte?

Hej! Jag skulle inte köra med öppen lucka, isåfall skulle jag sätta ett galler istället för luckan.
det känns tryggast så, hästar är stora djur och jag tycker inte de ska "erbjudas" nån chans att kunna ta sig ur.
att binda fast hästen på flera sätt gillar jag inte heller, en del använder kedja för att den absolut inte ska kunna ta sig lös, men det känns inte så kul att hästen skulle ligga och halvt bli strypt om en olycka skulle hända och den hamnar uppochned och fortfarande sitter fast.
däremot tror jag att det är räddningstjänstens mardröm att komma till en olycksplats och där finns lösa, panikslagna och kanske skadade hästar för att deras transportfordon gått sönder och de kommit ut.
En transport ska ju helst skydda hästen så mycket det går vid en olycka.

Lovisaleonora_ skrev:
Otillräcklig ventilation (som man rätt ofta ser) räcker inte?

Det finns ett eller två hack att ha luckan i. Så ventilationen är det inget problem med.

Det beror på hur varmt det är ute, är det kallt så är den stängd, är det varmt så är den öppen. Jag är inte rädd för att hästen ska skrämmas av trafiken.

Jag körde förresten med luckan stängd (eller den var så pass öppen den kan bli när den är stängd, på hack två) när vi hämtade min häst. Jag visste då inte att man fick köra med luckan nere. Varm sommardag i juli, 2 timmars transport. Det var något av det värsta jag vart med om, blev en bastu därinne!!! stackars häst :(

Det finns även en vent fram på släpet eller på var sida om det, allt för att det inte ska bli för varmt.
Men som sagt...alla gör som de vill.

Omg
glubsch3.gif

Detta är den längsta tråden jag någonsin startat!
55_2.gif

Jag kör med luckan stängd eller öppen ett hack men inte helt öppen. Känns säkrast att ha den stängd.

Liknande trådar

Utrustning Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka