Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig är det en självklarhet att hästen ger efter för tryck, det är för mig en viktig grundsten. Jag tar för givet att alla tränar sina hästar så men nu när jag tänker efter så är avsaknaden av den träningen kanske en orsak till att så många har problem. Nästintill alla hästar i min bekantskapskrets är tränade att ge efter för tryck och är de inte tränade så beror det på att de är föl/unghästar eller på annat sätt outbildade.
Jag är inte helt säker på om du @mackan håller med mig eller @tuaphua men givetvis är det alltid vanskligt med råd över internet. Och kanske mitt råd med lina över bommen blir ytterligare tokigt om det är så att man inte tränat sin häst att ge efter för tryck. För mig är det dock så grundläggande att jag tar för givet att man tränat sin häst så och då är en lina runt bommen inget problem (i de flesta fall åtminstone).
Jag förutsätter alltid att de som skriver på forum är självständigt tänkande människor och att de sållar bland råden. Kanske TS i det här fallet förstår att min råd inte kommer att funka för att TS häst inte är tränad så som jag verkar förutsätta att den är. Jag vill helst inte dumförklara människor utan vill gärna tro att vi alla har en positiv attityd och vill det bästa för varandra.
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.
Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.
Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.
Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.
Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!
Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?
Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.
Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.
Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.
Uppgiven Mussea
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.
Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.
Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.
Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.
Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!
Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?
Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.
Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.
Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.
Uppgiven Mussea
Jag har inte läst resten av tråden vilket innebär att det redan kan ha kommenterats.
Jag lastar nästan alltid "ensam". Åker på en del träningar, bor själv.
De flesta av mina hästar kliver själva på släpet och jag stänger bakom innan jag går fram och fäster.
Någon enstaka gör inte det utan jag behöver leda ombord hästen. Då leder jag in hästen, sätter fast i transportgrimskaftet, går ut genom skötardörren, går runt och stänger bakom hästen.
En häst som normalt sett går att binda upp i gång, brukar sannolikt gå bra att binda fast i transport.
Min häst följer tryck i grimman jättebra, förutom vid lastning. Oftast går han på transporten jättefint, men ibland börjar det strula och då kastar han sig, stegrar och är som en ohanterad unghäst... tills han plötsligt traskar på transporten som om inget hänt.Ska man försöka bromsa en häst måste den vara hyfsat trygg och van att alltid ge efter för tryck, dvs söka sig fram om det så är att man drar framifrån.
De allra flesta idag har inte tränat sina hästar till att otvivelaktigt svara rätt för tryck.
Alltså riskerar de flesta bara att förvärra om de försöker bromsa.
Den sista meningen är ett rent livsfarligt råd anser jag. Att stå uppbunden i stallgången och i släp (utan bakbommen på) är långt ifrån detsamma för många hästar, och är man inte säker på att ens häst funkar med detta så kan det leda till mkt problem att testa.... Förhoppningsvis går nåt spänne sönder, i värsta fall häst och transport och man står med en pålle som är än mindre intresserad av att bli lastad.
Fast även de hästar som är totalt lättlastade osv så sätter man aldrig fast dem därfram innan man stängt bak det är verkligen a och o i alla lägen alltid .Du har naturligtvis rätt.
Det finns många som inte har hästarna obekymrade eller lättlastade (som synes av trådstarten) eller orädda för transport.
Tänkte inte så långt.
Såg ut som om du missförstod mig - aldrig sätta fast hästen innan bakbommen är stängd! Hästar får lätt panik om de upplever att de sitter fast och antingen ställer de sig och riskerar att slå huvudet i taket, eller så drar de tills något går sönder, inklusive dem själva i nacken./F
Min häst följer tryck i grimman jättebra, förutom vid lastning. Oftast går han på transporten jättefint, men ibland börjar det strula och då kastar han sig, stegrar och är som en ohanterad unghäst... tills han plötsligt traskar på transporten som om inget hänt.
Hur kan jag lära honom att alltid ge efter för tryck?
Ja och oavsett så aldrig någonsin så binder man fast hästen därfram innan man stängt . Det gör inte ens några proffs aldrig ngsin ever hur tränade hästarna må vara osv just pga hur galet fel det blir dagen hästen reagerar utanför den förväntade ramen.Det finns en hel del olika förberedande övningar där hästarna får lära sig att både ge efter för tryck och att lugna ner sig och stanna vid visst tryck som man kan använda innan man börjar lasta. Dock kräver sånt i stort sett alltid att man lär in det live iom att det handlar så mycket om timeing och HUR man gör övningarna och inte bara ATT man försöker göra dem.
Då kan det bli lika illa som då en del lasttränar och lästtränar men aldrig riktigt får hästen bra. Just för att man tränar på lite fel saker och belönar lite fel respons.
I såna lägen som då hästar börjar resa sig gör människan ibland missen att försöka hålla emot då hästen börjar tänka bak. En häst som inte är helt 100 i att alltid svara korrekt för tryck kommer man bara trigga till att just resa sig om man i läget då de tänker bakåt försöker dra i dem.
I såna lägen med hästar som är halvbra i det kan man ibland med bättre timeing som människa iaf få rätt resultat med att jobba med tryck och eftergift framifrån sas. Man måste då ha rutin nog att känna när det kan gå att ta i dem och inte och vara jäkligt snabb i att ge efter/låta linan löpa om hästen inte tros svara i det läget.
Så vill du jobba på det rekommenderar jag tränare, tyvärr..
Ja och oavsett så aldrig någonsin så binder man fast hästen därfram innan man stängt . Det gör inte ens några proffs aldrig ngsin ever hur tränade hästarna må vara osv just pga hur galet fel det blir dagen hästen reagerar utanför den förväntade ramen.
Jag anser att själva förstängningen är det som ska hålla inne hästen. Att själva Spiltan är lagom.Alexandra_W skrev:Jag är helt enig med dig om att inte sätta fast innan man satt för bak. MEN... jag skulle inte lasta en häst och köra den uppbunden om den inte var van med att stå uppbunden och respekterade uppbindningen.
Jag tar en lång lina med mig ut genom skötardörren när jag lastar själv, och "håller emot" med om hästen funderar på att backa ut. Skulle de gå emot det så behöver de träna mer på att stå uppbundna. (Sen kan man ju behöva lasta och åka innan en häst är färdigtränad osv, såklart. Men en häst ska inte få panik av att den känner att den sitter fast, den ska ju vara van med det. Som mål)
Jag anser att själva förstängningen är det som ska hålla inne hästen. Att själva Spiltan är lagom.
De flesta tillverkarna av släp håller nog med när det finns olika fästen i att kunna reglera Spiltan.
Ponnies kan det bli svårt med.
Fastsättning en i grimman ska i mitt tycke endast förhindra att hösten kan vända sig eller backa om det föreligger hopprisk,
Jag binder lågt i främre väggen. Hästen har då full rörelsefrihet med huvud/hals o känner inte ngt behov av att börja dra.
Jag har innan övningslastning med inskick, övat dagligen på att -Gå in! i sin box. Stanna!, kom, backa, Backa sakta finns redan inlärt.
Sålönge luckan är nere- ej fastsatt häst
Många många före dig har trott att hästen SKA stå kvar i lådan som den körts runt i- kanske ovarsamt.@Alexandra_W och @axel De flesta tränar väl sina hästar till att stå uppbundna? Det är väl ändå grundkurs 1 för den unga hästen? Givetvis finns det säkert specialfall men de allra flesta ska ju gå att sätta fast i lämplig anordning. Alltså även i en transport. Med den logiken bör det även vara så att man kan öppna transporten innan man tar lös hästen, den ska ju ändå stå kvar eftersom den sitter fast. Jag förstår att många inte vill göra så och att det absolut inte är att rekommendera, ändå gör jag själv så ibland om jag av någon anledning tycker att det behövs. Om man lär hästen att ge efter för tryck så blir det ingen panik av tryck i nacken.
Jag håller med axel om att spillrans utformning är viktig. Jag ser med fasa på många nytillverkade släp där spiltan är jättestor och det finns massor med plats framför bommen. Det är som gjort för utbrytningsförsök när det blir tråkigt, platsen för att ta i finns ju. Jag tror inte att det är så många som tänker på det, de allra flesta pratar bara om hur stor transporten ska vara. Nu är jag säkert färgad av att jag och de flesta av mina vänner har relativt små hästar men det finns massor med ponnyryttare där ute, hur tänker de?