Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan vara en idé att se till att mattan är ordentligt pålimmad. Rör mattan ("marken") på sig är det antagligen obehagligt nog och säkert anledning till att fortsätta leva rövare.
Som sagt, jag har aldrig varit med om någon sån här häst. Det där rådet med halsringen har jag läst på... ja, gissa var?
Någon enstaka gång har jag kört en häst som har börjat bröta runt, men då har elaka jag tryckt till lite på bromsen så att hästen har fått annat att tänka på. Typ - hålla balansen Väldigt effektivt!
och även jag tycker att det vore en ide att prova ett bakåtvänt släp till ex umesläp (tror modellen heter first class/B50), går på i fronten och av där bak, man behöver ju inte nödvändigtvis köpa ett, utan låna/hyra för att börja i någon ände, accepterar han att åka baklänges kan man succesivt gå över på att oftare försöka åka framåtvänd.
de hästar jag känner som har problem med att åka transport funkar utmärkt i denna modellen.
ta ett steg i taget och sluta medan det går bra, det är väl vad jag kan rek.
Låter hur galet som helst med en lös matta?!?! Hur är transporten invändigt? Ljus? Mörk? Bra ventilation?
Jag tycker att alltför många har problem med att lasta sina hästar och undrar varför de inte vill gå in i den mörka lådan..
Du har fått flera bra råd redan. Halsring och binda kort är bra på hoppare.
Jag blir dock lite tveksam till hur helcool hästen är då den är lastad. Många hästar är ju i inre panik utan att vara utåtagerande. Många av dem mår bra av att man tar det lugnt med att börja åka. Man bara lastar och låter dem stå i trailern många lasttillfällen till att börja med. När den paniken helt släppt kan man börja åka.
När man väl börjar åka och om de får panik igen då man kör så kör man lääänge. Man ska alltså inte börja jobba med såna här hästar under tidspress.
Så kan du inte garantera att du kan köra flera tim så skulle iaf jag låta bli för att inte riskera att förstärka beteendet genom att vara tvungen att bryta i fel skede.
Kan inte du hjälpa henne så borde det väl finnas någon man kan anställa för det. Det finns ju de som jobbar med lastproblematik. Jag vet inte hur det ser ut med såna i era trakter. Men här finns det iaf.
För jag håller med om att det är ett problem som måste lösas. Gärna så tidigt som möjligt. En vacker dag måste hästen åka, tex till veterinären. Det är inte kul att behöva lasta en rädd häst som är skadad. Man kan ju inte alltid börja lastträna dem då heller. Och står den och lever om så där med skador kan de ju förvärras.
Varför lasta o köra smalt
klart att det tar tid o hästen blir nervös.
Börja med basics så den får en trevlig erfarenhet.
Ha dörren öppen framtill o dra inte i grimman.
Jag tycker att ni gör helt rätt som lastar smalt.
I svar #20 skrev något om balans och att man därför ska lasta brett, mina erfarenheter säger tvärt om.
När vi har kört unghästar som går över bommen (och siktar på dörren) har vi fyllt fronten med höbalar efter att hästen är lastad* (Upp till strax ovanför bommen), då blir det som en extra vägg och de kan inte gå över - såvida de inte verkligen vill klättra
En fundering bara:
Eftersom det är fronturlastning, lastar ni ur framåt eller bakåt?
*Alternativet är att kunna lasta smalt där hästen går på ena sidan mellanväggen och människan på andra. Då kan man ha fronten fylld redan från början.
Om det tar så lång tid att lasta varför inte prova att lasta brett??