Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid kunnat utlösa bommen utifrån.
(Lasta är inga som helst problem, inte heller att vara i transporten när jag är med, utan det är när hon blir själv som hon får panik. Vi håller på att träna, träna och åter träna.)
Vi har ett 1,5-hästars Ifor Williams, så nu är min tanke att ev höja frambommen till översta läget för att förhindra hopp. Problemet är då att hon skulle kunna gå under då hon bara är 115 cm hög.
Därför funderar vi på att såga till en tjockare plywoodskiva som vi fäster i överkant i bommen, och kilas fast mot järnbalkarna i stommen på sidorna.
Typ så här:
Visa bifogad fil 110463
Nu är frågan om det blir för stor skaderisk om skivan inte går ner till golv?
För om vi har den hela vägen till golv och hästen ändå hoppar så kommer hon ju bli hängande på skivan även om bommen släpper.
Fördelen med skiva är ju att jag ev också skulle kunna köra henne baklänges om nu detta ändå inte funkar. Då har hon iaf lite stöd för rumpan om vi måste bromsa plus att vi slipper oroa oss för att hon kommer under bommen och försöker ta sig ut via skötardörren.
(Just nu tränar vi mycket på att vara själv i stallet och stå i transporten när jag är med, men nån gång måste vi ta oss vidare och verkligen stänga och köra..)
Andra synpunkter är jättevälkomna!