Då har du uppenbarligen inte varit på de många föreläsningar om säker hantering av hästar i transport. Ungefär det första som tas upp är just att det är viktigt att binda lågt, eftersom hästens balanserar sig med huvud och hals. Vilket stämmer, då vi har kamera i transporten och ser just detta. Googla gärna
häst balans huvud hals så får du upp mycket intressant information, inte minst om vikten av detta faktum vid ridning.
SJÄLVKLART kan ju hästen inte få ner huvudet om det är ett segel ivägen?! Inte är de väl så dumma att de står och stångar seglet. Ö h t är ju foder under transporten en gigantisk risk (transportsjuka).
Jag skulle aldrig i livet sätta fast hästen med annat än att den sitter fast till jag släpper den. Vet hästar som gått över mellanvägg under färd, det blir inga vackra skador av ett sådant äventyr (fastnade med frambenet som knäcktes rätt av som en tändsticka).
Det finns många sätt att göra fel, det är bättre att nöja sig med att andra gjort dem, hellre än göra dem själv.
Jo det kan du vara säker på att dom gör, min "gamla" är en hejare på att stånga höseglet så höt ryker där inne. Åker jag kortare sträckor bryr jag mig oftast inte om att sätta upp höseglet, just för att slippa allt hö runt om i vagnen, inte sänker han huvudet särskilt mycket då heller inte. Nu åker dom i en komfortabel transport, med hög komfort vad gäller väghållning, specialfjädrar både på transporten och bilen, men som sagt det händer att jag måste bromsa till ibland, tom gira lite, speciellt på dom kortare sträckorna och speciellt nu under källossningen när det plötsligt dyker upp stora hål i vägen som inte fanns där förra gången, och inte har jag sett någon tendens att sänka huvudet inte, vare sig med eller utan hösegel. Snarare att dom rycker till, spänner sig och höjer upp huvudet då.
Dom flest jag känner åker med hö och hösegel, aldrig hört talas om någon som råkat ut för denna transportsjuka. Tror det handlar främst om hästar som kommit från veterinär och/eller tandläkare, som fått lugnande, men dom ska ju inte ha hö alls på x antal timmar, oavsett transport eller ej. Eller mycket stressad häst, kanske på grund av transporten. Annars kan jag bara tänka mig vrålhungrig häst då, men det är aldrig mina och inte är dom stressade i transporten heller, inte ens första turen, som går i snigelfart, är dom särskilt stressade.
Alla dom olyckor som folk pratar om, hästar som far över bommar och mellanväggar, har jag svårt att assosiera till, har hänt mig en gång att en häst hoppat över bommen, inte min häst heller, men jag var där. Den hängde där helt lugnt tills vi öppnade fronturlastningen, då gled den bara lugnt ut. Den satt fast enligt konstens alla regler, utan hösegel eller annat i vägen och bilen stod stilla. Inte hjälpte det, grimman gick sönder så inte satt den fast heller om vi nu ska fundera på lastsäkring. Vill den ut tillräckligt mycket så kämpar den tills kommer loss. Då är det nästan farligare att sitta fast.
Väl förberedda hästar tenderar att inte skaffa sig såna problem, det är nog den säkraste lastsäkringen i sånt fall. Det är trots allt levande varelser med stark flyktinstinkt, många kilon med tyngdpunkten högt upp (jobbigt att hålla balansen), och så stänger vi in dom i en mörk "grotta" som dessutom rör på sig, svänger och gungar. Självklart ska dom inte bindas upp så att dom inte kan använda sitt huvudet för balansen, för en del hästar som åker smalt och har bommar fram och bak, kanske det är bästa att inte binda alls, mer fri än så kan man ju inte bli.
Hästen behöver känna sig väl till mods med transporten och körningen (själva åkandet) innan den börjar åka runt i trafiken. Öva sig på att hålla balansen och följa med i svängarna och inbromsningarna, succesivt. Mina unghästar kör jag runt med först hemma på gårdsplan, sakta sakta sakta i gångfart max, svänger och bromsar försiktig för at dom ska få känna på det under kontrollerade former först, sen på småvägar, sakta sakta men lite fortare, sen ut på större vägar, fortfarande relativt lugn körning. Så håller jag på någon vecka eller två, varje dag tar vi en tur som blir längre och mer verklig vad gäller fart och svängar allteftersom, gärna med sällskap av äldre häst som visar hur lugnt och ofarligt det är.
Såna hästar känner inget desperat behov av att komma ut. Skulle olyckan vara framme och dom får panik så hjälper ingen uppbindning i världen ändå.
Kanske ska man lägga fram förslag på något slags "säkerhetsbälte" för häst, en sele eller nåt, som man fäster i transportens bärande delar. Då kanske hästen blir mer lastsäkrad, om transporten håller sen vill säga.