Jag tänker att hästen måste både kunna gå in och backa ut igen, så när jag "övar" då tar jag det stegvis. En hov på rampen, backa tillbaks, två hovar på rampen, backa tillbaks.. osv...sen lika från rampen och in i transporten. Gör man så här från början så är min erfarenhet att hästen bli mer och mer benägen att vilja gå in, man får nästa "hindra" dom lite så att dom inte förhastar sig och går hela vägen på en gång. Så öva på "villigheten" genom att gå upp och backa tillbaks, gå upp och backa tillbaks, snart upptäcker du att hästen vill fortsäta längre in, då är den mogen att ta nästa steg och komma lite längre in/upp.
Träna över längre tid. Flera veckor och sätt upp delmål, låt inte hästen gå in hela vägen alls första veckan. Öva korta stunder (max 10-20 min per gång), varje dag eller tom flera gånger per dag. För inlärning och befästning är det viktigt med upprepning och kontinuitet. Tar man en paus för många dagar, för tidigt, får man börja om. Det är iof ingen katastrof, bara man är medveten om att det kanske inte blivit befäst det man övat på dittills.
Avsluta aldrig ett träninstillfälle när hästen är stressad, se alltid till att avsluta när den är avslappnad och känns lugn. Det får lov att ta så långt tid det tar tills hästen känns lugn helt enkelt och man kanske får lov att gå tillbaks till att bara stå och titta in i transporten, kanske tom neranför rampen så långt som 10 m bort, för att hitta lugnet, det är där man ska avsluta då. Se det aldrig som ett nederlag eller bakslag att du får backa tillbaks i processen, ofta resulterar det i större framsteg nästa gång. Avslutar man så så går det defentivit mycket bättre nästa dag. Se det långsiktigt, framsteg och bakslag kommer och går, men i det stora hela går det framåt och det är det som är det viktiga. Hästen har ingen aning om vad ditt mål är, han nöjer sig med det lilla, bara det känns bra.
Jag har haft hästar som varit så osäkra med transporten så att bara se transporten med rampen nere, skapar spänning, då är det där man får börja. Steg 1, stå och titta på transprten och slappna av. Kanske på sin höjd gå fram och nosa på rampen, sen backa tillbaks till "comfozone", som kanske är 10-20 meter bort.
Problemet med bommen fram och hästar som tenderar att "titta" under, lägg en matta/filt/hästtäcke över bommen, så försvinner det problemet. Vill du mata inne i transporten, skaffa en foderkrubba som man "hänger" över bommen, eller sätt fast något på väggen framtill. Det är bara fantasin och uppfinnarförmågan som sätter gränser
. Mat inne i transporten använder jag också ibland.
Angående bommen bak, stäng aldrig bommen om hästen inte är mogen att stanna kvar själv. När jag kommit så långt att hästen själv står kvar i transporten, då börjar jag "greja" med bommen, först bara rör jag på den och har den att låta, vill hästen gå ut då så får den det och så går vi bara in direkt igen och börjar om, när hästen står kvar fast jag grejar och det låter/rasslar/gnisslar/bonkar om bommen (och mellanväggen) så börjar jag låta hästen "känna av" bommen mot rumpan utan att fästa den, har man en för lång bom, ta något annat kortare "rör" som låter och bonkar, det handlar mest om att vänja hästen vid känslan av bommen (något) mot rumpan, jag bruka testa om känslan av bommen (något) räcker för att hästen ska stanna kvar/gå fram igen om den backar, men håller aldrig emot, vill den verkligen gå ut igen så får den det, men vi går direkt tillbaks in igen och börja om. När jag genom att hålla bommen mot rumpan kan få hästen att stanna kvar, gå tillbaks framåt om den börjat backa, då först sätter jag fast bommen på riktigt.
Som alltid, det gäller att lägga en bra grund, den tid man lägger på det har man tusenfalt igen senare.