Öppen lucka/stäng lucka?

Sv: Öppen lucka/stäng lucka?

Jag har också Trane men tre lägen att låsa luckan. Helt stängd och två varianter med mer eller mindre glipa (vi talar väl om övre delen av baklämmen?)

Ja övre delen av baklämmen :)
Ok, konstigt nog är där bara två varianter på den vi lånar (en 130T -94) :confused:
Men orginalluckan kanske är borttagen/trasig, så att det är en hemmabyggd variant de har monterat dit eller något? Ingen aning faktiskt.

Min är äldre, en -92 (också 130T). Kan de ha FÖRSÄMRAT de senare modellerna? Känns konstigt...

Kör med lucka stängd. Öppnar hellre åå vädrar i så fall lr så skippar man att köra med svettig häst. Man kan ju alltid försöka torka av den lr nåt. Blåser det in på nåt sätt blir det ju kallt om det kommer på den blöta pälsen oxå. Tänker oxå på säkerthet, lucka stängd för min del asså !

Svar till alla e som svamlar felaktiga uppgifter
.
Saxat frå djurdkyddsmyndighetens hemsida
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/pid/99
.

"Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?
Denna fråga belystes i Jordbruksverkets nyhetsbrev Djuridiken i december -98 men frågan dyker fortfarande upp med jämna mellanrum. Därför upprepar vi:
Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Djurskyddsmyndigheten eller någon annan myndighet i Sverige. Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen.
I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.
I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen."

Så är det, helt enkelt.

By the way, som ett sidospår, är det nån som har koll på hur länge ett föl är just ett föl? I rent lagteknisk mening alltså, n är kan man börja transportera en häst uppbunden?
Finns det någon gräns för detta, eller är det någon mer subjektiv regel?

Vidare skulle jag vilja se ett eller ett par DOKUMENTERADE fall där hästarna brutit nacken i transporten, JUST för att de varit bundna i bommen. :devil:

Hug your horses!
/Mike

Senast ändrad av en moderator:

By the way, som ett sidospår, är det nån som har koll på hur länge ett föl är just ett föl? I rent lagteknisk mening alltså, n är kan man börja transportera en häst uppbunden?

Jag tror inte det finns reglerat i lag, däremot vet jag att de inte har synpunkter på varken att halvårsgammal häst åker uppbunden, eller lös. Jag skulle TRO att skulle det bli diskussion kommer du undan med att det är föl fram tills det är åring.

Jag kollade upp det där, och halvårsgammalt föl som åker UTAN mamma och själv kan du välja om du vill binda eller åka lös. Om mamman däremot är med och fölet inte avvant så ska det åka löst. Dvs är mamma med ska det kunna dia om det inte är avvant.

Vidare skulle jag vilja se ett eller ett par DOKUMENTERADE fall där hästarna brutit nacken i transporten, JUST för att de varit bundna i bommen. :devil:

Ang bryta nacken och sånt. Jag har idag varit första bil på platsen vid en hästtransportolycka. Jag låg alldeles bakom när det hände och såg det. I 70 km/h får släpet sladd som var modell STOR och föraren förlorar kontrollen över ekipaget som en flipperkula far över vägen, ekipaget viker sig och släpet drar bakåt mot vägkanten och sista biten så är ekipaget tväs över vägen och transporten plöjer sidledes genom en hög, hård snövall innan det hela slutar med släpet på tvären ner i diket och bilen uppe på körbanan (fast ekipaget hyfsat rakt, men på helt fel ledd). Det gick som sagt i 70 km/h när olyckan hände och det gick otroligt fort och det var enorma krafter. Både polis och bärgare sa noga åt ägaren att kolla dragstången snarast eftersom det var otroligt att den skulle klarat sig utan skador när såpass stora krafter släpps lös och de häftiga ryck och knyck som blir.

Iaf, jag lyckades få hejd på min bil (halt var det) och sprintar fram. Föraren hade klarat sig fint, men i släpet står en häst så hur hade då den klarat sig?

Kan meddela att i släpet stod en fullblodsherre ch såg lite yrvaken ut. Lastade av, och den enda synliga skadan var ett broddsår modell fulare på vänster fram, som dock kan ha orsakats vid urlastning, då hästen backade snällt men när bakbenen gick av luckan sjönk de ju bara ner till bakknäna i djupsnö ch hästen fick lite panik och skulle IN i släpet igen (fast mark) så fick vi faktiskt under visst tumult knuffa den åt sidan av rampen. Då fick den antagligen broddskadan (broddad fram och inga skydd).

Och de som någon gång PROVAT att göra en tvärnit med lastat släp vet att det går fint i lägre hastigheter, men i högre så får du effekten att släpet viker sig. Alltså BORDE den här hästen ha utsatts för betydligt mer våld och knyckar både framåt, bakåt och sidledes än en häst som 'bara' utsätta för tvärnit.

JAG har i 40 km/h blivit tvungen att TVÄRNITA, jag HÖRDE hur hästens bringa smällde i bommen därbak och hur den förlorade fotfästet och galopperade på stä'llet därbak för att återfå det. Hästen var bunden i bommen och nacken klarade sig utmärkt.

Álin skrev:
Till alla:
Ni som har lilla luckan bara litet öppen, hur fäster ni den då?
På "vårt" släp (Trane som sagt) stänger man den med ett vanlig lås (sånt man har på bla. boxdörrar och vanliga grindar, vet inte vad det heter :o ) och den går inte att fästa halvvägs utan bara helt stängd eller helt öppen.
Då måste man isf knyta fast luckan i bommen innanför men då står den väl bara och slår? :confused:

Det går inte då, det du kan göra är att BYTA det övre låsblecket som luckan fäster i när det är öppet, till ett med fler hål. (Omd et är din transport då). Detta är både billigt och MYCKET enkelt.

Min gamla 73:as Trane hade också bara ett hål, och sett nyare transporter av olika typ med bara två lägen (dvs helt stängt eller luckan nere).

På nuvarande släpet (en VV) så är det dock två lägen.

Álin skrev:

Klipper in från annat ställe:

Idag har jag sett en av mina mardrömmar hända. Var påväg hem från bilprovningen och ligger bakom en transport när den plötsligt utan förvarning (och som det såg ut utan anledning med) får sladd och föraren helt tappar kontrollen över ekipaget som far över vägbanan, tillslut stället det sig snett över vägbanan men fortsätterkana i hög fart och släpet hamnar tillslut nedplöjt i diket och bilen rakt upp på vägen. Jag lyckades tack och lov få hejd på min bil utan att skapa en värre olycka, och stannade ju för att se hur det gått.

Bilföraren var så lugn när hon klev ur bilen att jag tänkte 'phu, det är iaf ingen häst i släpet' men FEL hade ju jag, för i släpet fanns en stycke fullblodsherre. Som helt lugnt tyckte 'hejsan?' när vi öppnade. Bara att lasta ut rakt ner i diket, och när han gick av rampen med bakbenen och de bara sjönk i en och en halv meter djupsnö DÅ fick häststackaren lite panik. Men upp på honom på vägen och han verkade oskadd utom en sårskada på VF och några småsår bak.

Genom änglavakt så kommer en polisbil glidandes påväg hem från uppdrag och stannar ju såklart och saktar ner trafiken. Sen var det ju bara att vänta på bärgare och under tiden promenera längs vägen (som är en 90-väg) fram och tillbaka med hästen som gjorde mycket god reklam för sin ras och var hur cool som helst. Men det var ändå VÄLDIGT tacksamt med polisen där med blåljus som saktade trafiken. Efter en knapp timme kom bärgaren och polisen stängde vägen och upp kom släpet som verkar oskatt men som nog ska kolla noga angående dragstång etc med tanke på den enorma kraft som ju var inblandad. Hästen var väl inte *så* pigg på att gå på igen men knatade med lite uppmuntran snällt på igen, och där åkte jag och polisen.

Ironiskt nog var ekipaget påväg till 'min' equiatriker.

Men just det där att få sladd och tappa kontrollen så det går åt helvete är min stora mardröm när det gäller hästtransportering. Och så ser man precis det hända framför ögonen.

Ägaren var rätt glad åt att ha haft änglavakt, bilen fick en buckla men hästen klarade iaf livhanken, första bil efteråt sitter en hästmänniska i som kan ta hand om hästen, och det kommer en polisbil minutrarna efter. Men man kan ju inte låta bli att tänka på hur det KUNDE ha gått *ryser*

Och JAG hade änglavakt med, normalt hade jag kört om, och just där olyckan hände, det var raksträcka och när den hände fanns ingen mötande trafik, så jag hade kört om just där. Dock så låg jag kvar bakom, och 'kikade lite' eftersom det var en Henra (och jag gillar Henra, skulle köpa en om bara penningarna fanns). HADE jag kört om hade jag garanterat inte suttit här nu, med en jävla TUR hade jag varit på sjukhuset, men mer troligt hade jag legat på bårhuset. Jag har en liten lätt bil och den hade blivit MOS av kollisionen som hade blivit när jag i sidled i 80 - 90 träffades av det där ekipaget (fyrhjulsdriven jeep/SUV typ och så ett boogiesläp), och min bil är en -88 så den har inag sidokollisionsskydd, airbags, ABS eller grejer.. så det hade nog blivit mos av både mig och bil.. *hua*

Mike skrev:
Svar till alla e som svamlar felaktiga uppgifter.

Den komentaren var faktiskt onödig, men är tacksam för det fina svaret på min fråga. Har undrat länge vad det står i reglerna, men har inte själv kunnat hitta det...

Doneloge skrev:
Den komentaren var faktiskt onödig, men är tacksam för det fina svaret på min fråga. Har undrat länge vad det står i reglerna, men har inte själv kunnat hitta det...

Jag tycker den kommentaren var berättigad. Tack vare att folk fortfarande svamlar oms aker de inte har en aning om, och påstår att det är olagligt att köra med luckan öppen, så sprids den förbaskade myten ännu mer.

Om folk tog reda på FAKTA skulle vi slippa myter i stil med att det är olagligt att köra med öppen lucka och att försäkringen inte gäller om man inte har lädergrimma och annat trams som folk 'hört nånstans' och tror blint på utan att kolla vad som EGENTLIGEN gäller.

anledningen till att man bör ha stängd baklucka är inte främst att hästen försöker hoppa ut utan att bilens avgaser går under transporten och sugs sen in där.

själv brukar jag ha bakluckan stängd... men då de är varmt och möjlighet finns låter jag den sitta i första hålet, annars det innersta.

Har själv åkt bak i vårt B*j-släp, med luckan nere, och där kommer inte in några avgaser alls, varken vid långsam körning, eller vid körning på motorväg.

Det påstås att hästar skall ha omkommit av kolmonooxidförgiftning pga nedfälld lucka, men jag har inte kunnat få deta bekräfta, ens av försäkringsbolag.

/Mike

Har själv åkt bak i vårt B*j-släp, med luckan nere, och där kommer inte in några avgaser alls, varken vid långsam körning, eller vid körning på motorväg.

aja baja... är inte detta mycket olagligt :angel: ;)
har faktiskt oxå åkt själv i transporten men inte märkt av något sådant...

någon som vet angående nyare modeller av st*r trailern.. dom som har en sån där "lucka" i taket och en tallriksventil, hur dom är ur ventilationssynpunkt??

Hur många gånger behöver jag säga att jag bara hört det och säger inte att det stämmer. Jag har själv letat efter lagen och inte hittat svar på min fråga. Bara föratt du vet betyder inte att alla andra vet det också och frågar man vad det är som gäller så blir man anklagad för saker och ting. Det är väl bättre att man frågar och får svar än att man aldrig får reda på vad som gäller eller?

Det är det säkert, men här handlade det om en B-ponny med kolik, som hade svårt att hålla sig stående, så jag fick stå i släpet och stötta stackarn, så att han inte la sig i släpet. Vi körde 4 mil till djursjukhuset kl 03 på natten.

Det gick vägen :) Han klarade sig, fast djursjukhuset var tveksamma till om dom sklle klara honom när vi kom in på natten.

Så vid fall av eventuella böter, så hade jag med glädje tagit dom :)
Att rädda hästen går före......

/Mike

vilken tur att det gick bra med ponnyn!! Självkart går det före att rädda hästen, hade gjort precis likadant i en sådan sits!
minns bara att det var ett himla tjat innan vi fick lov att åka (va ju ett par år sen)

Doneloge skrev:
Hur många gånger behöver jag säga att jag bara hört det och säger inte att det stämmer. Jag har själv letat efter lagen och inte hittat svar på min fråga. Bara föratt du vet betyder inte att alla andra vet det också och frågar man vad det är som gäller så blir man anklagad för saker och ting. Det är väl bättre att man frågar och får svar än att man aldrig får reda på vad som gäller eller?

Problemet är inte de som frågar vad som gäller, problemet är de som SÄGER att felaktiga saker gäller. Har du bara fr¨gat behöver du väl inte ta åt dig? Men de som påstår att det är olagligt med öppen lucka svamlar och det är jävkligt onödigt.

Ang veta så visste jag inte innan jag tog reda på det, det tar ett telefonsamtal eller en sökning på nätet för att få FAKTASVAR.

Om man inte vet att det finns lagar och förordningar från Jordbruksverket angående transporteringa v häst ska man nog hålla sig hemma med sin transport. Det är så typiskt Sverige att förvänta sig att det ska komma automatikinformation hem i brevlådan om allting.

Det tar oftast inte mer än 5-10 minuter att ta reda på FAKTA. Och om folk gjorde det skulle man slippa frågor som vad man ska ha för däck på släpet vintertid, om försäkringen täcker om man gör ditt eller datt och om det är olagligt att göra si eller så.

Det finns en radda utbredda missuppfattningar om en hel del saker, t ex öppen lucka i transport. Och sålänge folk levererar FELAKTIGHETER och säger att det är FAKTA så kommer felaktigheterna leva vidare. För när folk då frågar 'är det lagligt att åka med öppen lucka?' t ex kommer folk som inte har en aning och är ute och svamlar bergsäkert tala om att 'ja det är olagligt och dessutom gäller inte försäkringen' och sen lever felaktigheterna vidare när den personen i sin tur säger det till nästa person som frågar.

Det är ganska fascinerande eg, om någon HÖRT från en stallkompis att det är olagligt att åka med öppen lucka så måste det stämma, men om samma stallkompis sa att det är fri fart med transport skulle folk inte tro det...

Liknande trådar

Utrustning Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka