Öppen lucka/stäng lucka?

Sv: Öppen lucka/stäng lucka?

Doneloge skrev:
Vi brukar köra stängd, men nån gång har den väl åkt upp ;)! Fick höra av en kompis nån gång att det är lag på att den ska vara stängd, men sant eller ej vet jag inte. Beror på mycket väder och vilken häst man kör tycker jag om man ska ha öppen eller stängd (om man nu får ha öppen)....

Det ÄR lagligt.

bapro skrev:
Jag håller med, kan mycket väl vara något gammalt att försäkringen ej gäller osv...
Men hursomhelst tycker jag att det ÄR skrämmande att man kör med LUCKAN ÖPPEN för attsläpet har DÅLIG VENTILATION.
Det är ingen bra anledning...
OK om hästen trivs bättre med luckan öppen...

Självklart finns det hästar som är lika lugna med luckan öppen, som inte bryr sig om att det kör förbi motorcyklar & lastbilar...
Finns säkert hästar som är LUGNARE också med luckan öppen just eftersom att de får luft ..
Endel hästar körs i varma täcken, de svettas & släpet har knapp ventilation, hästarna blir oroliga för att det blir ånga i släpen & svettas ännu mer & det blir som en ond cirkel... Då kan det säkert vara mkt bättre att köra med öppen lucka.
Men jag hävdar fortfarande att med ordentlig ventilation i släpet så slipper man detta och att det är säkrare att köra med luckan stängd....
MVH

Nu är det så att du behöver inte gå så långt tillbaka i tiden så FANNS det knappt några släp med tillräcklig ventilation utan lilla luckan öppen.

Släpen är GJORDA för att ventilationen ska vara med ÖPPEN lucka.

Okej, d e bra att veta. Har letat efter jusst lagen på transport av hästar, men har inte hittat det klart nånstans... Det var när min kompis skulle hämta sin foderhäst så sa de det till henne, men stället hon hämtade den på var inget bra ställe...

Doneloge skrev:
Okej, d e bra att veta. Har letat efter jusst lagen på transport av hästar, men har inte hittat det klart nånstans... Det var när min kompis skulle hämta sin foderhäst så sa de det till henne, men stället hon hämtade den på var inget bra ställe...

Går att beställa (häften med regler och bestämmelser) från Jordbruksverket =)

Eller så leta upp det på nätet, vis jordbruksverkets hemsida. Allt står där =)

Kan mycket väl vara så...
Men då borde man informera fler att luckan SKA vara öppen då på dessa gamla släp. För det är inte många, vad jag vet som kör med luckan öppen... Och det är ju synd om hästarna då om ventilationen ej räcker till... :cry:
Det var ju ändå för ett tiotal år sedan (precis som du sa innan) som det florerade mycket om försäkringsfrågan- att man INTE SKULLE ha luckan öppen, så det var ju inte många som vågade ha det heller...
MVH

bapro skrev:
Kan mycket väl vara så...
Men då borde man informera fler att luckan SKA vara öppen då på dessa gamla släp. För det är inte många, vad jag vet som kör med luckan öppen... Och det är ju synd om hästarna då om ventilationen ej räcker till... :cry:
Det var ju ändå för ett tiotal år sedan (precis som du sa innan) som det florerade mycket om försäkringsfrågan- att man INTE SKULLE ha luckan öppen, så det var ju inte många som vågade ha det heller...
MVH

Om folk TOG REDA PÅ FAKTA istället för lyssnade på vad folk påstår skulle man slippa många, många problem.

bapro skrev:
Kan mycket väl vara så... Men då borde man informera fler att luckan SKA vara öppen då på dessa gamla släp.

Som hästägare har man en SKYLDIGHET att hålla sig underrättad om vilka lagar, regler och förordningar som berör dig som hästägare. Det är inte någon annan som ska informera, det är du som hästägare som ska hålla dig informerad.

...Sånt som man ändå borde få veta när man köper ett släp tycker jag..
Jag tror ju inte på allvar att släpförsäljarna för 10-15 år sedan berättade att man måste köra med bakluckan öppen för att ventilationen ska räcka till...
Tror inte heller att det står i nån broschyr om släpet osv...

Jag tolkar det ni säger som att man alltid SKA köra med övre bakluckan öppen, för att i princip alla släp som är 10 år & äldre
inte har tillräcklig ventilation för att man ska ha den stängd???
:confused:

Låter inte riktigt rimligt i mina öron...
* lycklig ägare till ett släp med bra ventilation, så att jag slipper köra med bakluckan öppen, vilket är obehagligt då hästen skuttar & har sig varje gång det kommer nåt ovanligt fordon eller någon som kör om...* :D
MVH

Beror på hästen och vädret. När det är fölungar i transporten är luckan alltid stängd förstås, oavsett väder. Har en jätteduktig morfar som svetsat en extra lucka med galler (finmaskigt) istället för den vanlig luckan som man lätt byter sommartid.

I går när vi var ute och åkte fick luckan vara stängd eftersom det var snöstorm annars föredrar jag att ha luckan öppen.

Hur vågar du binda hästen i bommen :eek: Det är ju rent av livsfarligt. Flera hästar har brutit nacken när föraren varit tvungen att tvärbromsa och hästen har farit framlänges.
Var rädd om hästen och bind INTE i bommen.

okej, häftet har jag beställt nån gång, men jag hade för mig att det inte stod så mycket i den, men jag ska beställa den igen nu :)!

jag har alltid stängd lucka och den där uppe är öppen. mina hästar gillar inte när det är uppet bak.... fast för det mesta åker de last bil

Rufsan. skrev:
Hur vågar du binda hästen i bommen :eek: Det är ju rent av livsfarligt. Flera hästar har brutit nacken när föraren varit tvungen att tvärbromsa och hästen har farit framlänges.
Var rädd om hästen och bind INTE i bommen.

Det där är en sanning med modifikation. Det finns ingen statistik på dylika olyckor. En häst som voltar över bommen riskerar att bryta nacken.

En häst bunden i främre väggen kan volta likväl, drar du linan genom ring i bommen får du ingen skillnad mot bundet i bommen.

Binder du inte genom ring i bommen/i bommen ökar du drastiskt risken för att hästen går över bommen och det är vanligare än att de voltar över bommen.

Jag har två elastiska transportgrimskaft med panikhake, om de voltar över bommen kommer de löpa exakt lika stor chans att bryta nacken som om de stod lösa, och löper MINDRE risk att bryta nacken än om de vore bundna fram men i ring via bommen.

Det är ju mer det att det blir ett jädra ryck i nccken när grimskaftet tar emot även om den inte voltar över bommen.Även om nu inte hästen bryter nacken kommer det ju bli ett rejält ryck som kan orsaka en del skador. Tyvärr funkar inte panikhakarna så bra i det läget.
Är den bunden i framväggen slipper den ju det rycket i nacken, den kommer slå i nosen och bringan möjligvis.

Går den över bommen har du ju bundit med ett för långt grimskaft.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör i regel alltid med stängd lucka. Känns tryggast för mig och mina hästar är lugnast då.
Men är det HETT ute och vi ska åka lååångt så kan jag ha den öppen.

alltid stängd lucka men jag lämnar en glipa om det är sommar och varmt

Jag brukar för det mesta ha luckan stängd pga av avgaser och att det inte bullrar lika mkt från trafiken. Känns tryggare..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två hästar. Den ena gillar när luckan är stängd och den andra när luckan är öppen. Så man kan inte säga generellt att någonting är bättre eller sämre. Ett tips är att du provar dig fram.

Rufsan. skrev:
Det är ju mer det att det blir ett jädra ryck i nccken när grimskaftet tar emot även om den inte voltar över bommen.Även om nu inte hästen bryter nacken kommer det ju bli ett rejält ryck som kan orsaka en del skador. Tyvärr funkar inte panikhakarna så bra i det läget.
Är den bunden i framväggen slipper den ju det rycket i nacken, den kommer slå i nosen och bringan möjligvis.

Går den över bommen har du ju bundit med ett för långt grimskaft.

Det är ju just VID häftiga ryck panikhakarna släpper!?! Iaf mina. Räcker med att jag rycker allt jag kan i linan samtidigt som hästen slår upp huvudet för att panikhaken ska lösa ut.

Om du nitar så kan hästen kastas över bommen alldeles oavsett grimskaftslängd, de flesta grimskaft går AV då.

/Alexandra - som idag sett en otäck transportolycka

Till alla:
Ni som har lilla luckan bara litet öppen, hur fäster ni den då?
På "vårt" släp (Trane som sagt) stänger man den med ett vanlig lås (sånt man har på bla. boxdörrar och vanliga grindar, vet inte vad det heter :o ) och den går inte att fästa halvvägs utan bara helt stängd eller helt öppen.
Då måste man isf knyta fast luckan i bommen innanför men då står den väl bara och slår? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka