Öppen lucka/stäng lucka?

Sv: Öppen lucka/stäng lucka?

I de flesta fall är det olagligt att köra med luckan stängd, då det inte är tillräcklig ventilation i släpet om den inte är öppen (gäller traditionella släp t ex Trane, Reko etc).

Om hästen kommer över baklämmen med öppen övre del har man ett problem i att man inte satt fast hästen ordentligt. Åtgärda det problemet istället.

Är man mycket rädd att hästen ska komma lös kan man köpa ett fölgaller att sätta i den övre delen.

Lovisaleonora_ skrev:
I de flesta fall är det olagligt att köra med luckan stängd, då det inte är tillräcklig ventilation i släpet om den inte är öppen (gäller traditionella släp t ex Trane, Reko etc).

Om hästen kommer över baklämmen med öppen övre del har man ett problem i att man inte satt fast hästen ordentligt. Åtgärda det problemet istället.

Är man mycket rädd att hästen ska komma lös kan man köpa ett fölgaller att sätta i den övre delen.

NEJ, det är INTE olagligt att inte utnyttja befintlig ventilation. det är dock inte lagligt att ha för dålig luft i släpet. Men om luften är tillräckligt god med stängd lucka så får du ha det.

Däremot, anledningen att de typas med öppen lucka är för att det måste finnas friskluftsintag som motsvarar minst 20% av golvytan. Men du måste alltså bara använda maximalt friskluftsintag om det KRÄVS.

Så, har du tillräckligt bra luft i släpet med luckan stängd får du ha det, är den otillräcklig med luckan stängd men tillräcklig med luckan i läge två (dvs på glänt) får du ha det osv.

Linabebis skrev:
Jag kör oftast med stängd lucka bak..men självklart öppet när det är varm ute och om hästen är väldigt svettig, då tycker jag personligen att det är bättre att sätta på ett extra täcke vid kallt väder och svettig häst o köra öppet bak...

En sak till som inte har med "bakluckan" att göra dock med transporter..det här va ett tag sen men jag såg en häst på en tävling som ägarna hade lämnat dörren öppen i fram på transporten under tävlingsdagen(det va sommar) hästen får för sig att här ska jag ut...o han börjar ta sig ut...under bommen ifram o ut genom dörren...6 timmar senare sittar han fortfarande fast o ligger o dunkar huvudet i marken av trötthet, hästen fick avlivas till sist :cry: ..sen dess har jag blivit jätterädd att lämna dörren ifram öppen på te x tävlingar...Star trailer är ju bra för de har en övre lucka i fram man kan öppna...vet nån om nån mer trailer har den finessen?

Alla transporter med fronturlastning har det så =)

Annars kan man ju ganska enkelt bygga om sin skötardörr så det går att göra så. Eller göra som mig, se till att hästen inte kan ta sig varken över eller under bommen :angel:

Det var just därför jag skrev "i de flesta fall", det blir enligt undersökningarna (från 2001 tror jag det var) för dålig luft i släpet om man har en normalstor häst i ett normalt släp.

Är det bra luft i släpet med stängd lucka är det självklart OK. Men hur ofta ser man inte transporter där den svettiga hästen står i en transport där det rinner längs väggarna...

Hur gör du då då? Kort grimskaft?...Ja,hellre det än olyckor!!!

Lovisaleonora_ skrev:
Det var just därför jag skrev "i de flesta fall", det blir enligt undersökningarna (från 2001 tror jag det var) för dålig luft i släpet om man har en normalstor häst i ett normalt släp.

Är det bra luft i släpet med stängd lucka är det självklart OK. Men hur ofta ser man inte transporter där den svettiga hästen står i en transport där det rinner längs väggarna...

Jo, ofta så klappas det igen den där luckan fast det inte borde. SOmmartid är det nästan kört att stänga den. Ville dock bara korrigera, så inte folk sliter ner luckan när det är svinkallt och snöar (in i släpet).

'Min' VV har ju bara en sketen liten tallriksventil på skötardörren, och så två hål i taket, kanske 1 cm i diameter. Körde unghästen, täckad och som hoppar hage i släpet vid rödljusen, i minus sju häromdagen. Luckan stängd, tallriksventilen fullt öppen. Var dock tveksam om det skulle räcka men det blev perfekt. Hade hond äremot stressat och svettats under färd hade det blivit för lite.
Mitt gamla släp hade inga hål i taket och bara liten ventil i fronten. På den tid valacken åkte DÅLIGT och stresssvettades gick det inte ens i minus 25 att ha luckan stängd, medan när han åkte lugnare så gick det utmärkt i minus 10. Så man får kolla helt enkelt. Jag kör dock med öppen lucka för alla utom unghästan (inte vant henne än) även i många minusgrader, sålänge det inte snöar/regnar så täckar jag ordentligt och kör med öppen lucka istället för att stänga. Och jag har gjort ett test hur mycket det drar, jag hällde spån på bakdelen på hästen och körde och kollade hur mycket spån som låg kvar. Mycket kan jag ju meddela så det blir inget direkt baksugsdrag från luckan.

Linabebis skrev:
Hur gör du då då? Kort grimskaft?...Ja,hellre det än olyckor!!!

Jag kör utan mellanvägg och har fästringar i bommen. Sätter två grimskaft, en från vardera bindring, till vardera sidoring på grimman, och så anpassar jag längden så att hästen kan röra huvudet och backa lite om den vill, men inte ta huvudet så långt ner att den får huvudet under bommen, och inte så högt att den kan resa sig över bommen. Man kan ha längre grimskaft än man tror när man har två.

Sen får man se till så att de inte kan backa alltför långt bak, för då kan de lättare ta sig över bommen, det regleras bäst med bakbommen.

Ett annat alt är att binda i låg bindring fram och dra grimskaftet genom mittersta bindringen på bommen. Mendå kan hästen få benet över grimskaftet. Så istället kan man fästa grimskaftet högt fram, men fortfarande genom ring på bommen.

Har man inga bindringar i bommen har man mer problem dock.

Alexandra_W skrev:
Sitter det inte en liten ventil fram på fronten, det hade jag tom på mitt Trane från 73. Sen att det är mer dekoration än verksamt är en annan femma.

Möjligt att det är så. Tyckte ändå att jag letade half ihjäl mig när jag synade transporten :crazy:
Ska kolla igen nästa gång vi lånar finkan.

Min häst har lyckats få upp grimskaften en gång och vänt sig om!!
Hur han lyckades med det vet nog bara han men jag måste säga att det var en himla tur att jag inte kör med luckan öppen.
Tycker det är bättre att stanna och vädra om ventilationen är dålig. Olyckor händer alldeles för lätt.

puckis skrev:
Min häst har lyckats få upp grimskaften en gång och vänt sig om!!
Hur han lyckades med det vet nog bara han men jag måste säga att det var en himla tur att jag inte kör med luckan öppen.
Tycker det är bättre att stanna och vädra om ventilationen är dålig. Olyckor händer alldeles för lätt.

DU uppnår inte fullgod luftkvalitet genom att försöka vädra när det är vindstilla, ens om du gör det varje halvtimme.

Men då kan ju inte den transporten som inte har någon ventilation i överhuvudtaget vara bra att köra med så då tycker jag man ska köpa ny transport eller hyra på statoil eller liknande de gånger man ska ut med hästen.

Skulle ALDRIG köra med öppen lucka, mest för att hästen kan bli skrämd.
+ att jag alltid har fått höra att försäkringen inte gäller då... Men det skiljer väl säkert från försäkringsbolag till försäkringsbolag...
Olagligt är det dock inte...

Det är skrämmade hur dålig ventilation det är i många gamla svenska släp! Har själv en "Cheval" (fransk) från 2002. Ett, av allt för få släpmärken med EU-godkänd ventilation.
Där blir det aldrig varmt & ångit, inte ens sommarens varmaste dagar... (då kan man öppna förnsterna också) :bow:

Hade innan en Boj från början på 90-talet. Där blev hästen ofta väldigt svettig. Det gick ju öppna luckan litegrann på att det blev 1 dm bred luftkanal baktill, då blev det mkt bättre.

Men inte ska man behöva köra med HELT öppen baklucka, & riskera en skrämd häst bara för att släpen har dålig ventilation :eek: ... Då skulle jag låna/köpa en annan släp!

Varför skulle en öppen lucka skrämma hästen?
Såvitt jag vet, finns inget försäkringsbolag som har synpunkter på bakluckan.

Allmänt:
Undrar varifrån detta "stänga in och bomma för" kommer? Vems behov tillfredsställer man, när man verkar anstränga sig så hårt, för att kunna ha luckan stängd? Knappast hästens.

LIA

bapro skrev:
+ att jag alltid har fått höra att försäkringen inte gäller då... Men det skiljer väl säkert från försäkringsbolag till försäkringsbolag...

Ditt bolag har alltså satt in detta i sina villkor. Jag vill gärna veta vilket bolag du har hästen försäkrad i.

bapro skrev:
Skulle ALDRIG köra med öppen lucka, mest för att hästen kan bli skrämd.
Olagligt är det dock inte...

Det finns idag INGET hästförsäkringsbolag som bryr sig etts kit om du har luckan öppen eller stängd. Eller om du transporterar i lädergrimma eller nylongrimma.

Punkt.

Kan man inte avliva de här jäkla skrönorna någon gång, de är över tio år gamla och inte döda än =/ Och de har varit lika felaktiga ända från starten.

Efter att förra året läst om två highland cattle tjurar som vid transportens början stod bundna, lyckades ta sig lösa och sen vanda runt i transporten och hoppa ut :eek: i 70 km tar jag det säkra före det osäkra och kör med stängd lucka :) Jag tror detta hände i skåne minns dock inte när men det var förra året, och kan två stadiga tjurar på runt 600 kg hoppa ut kan en häst också klara det :crazy:

nala skrev:
Efter att förra året läst om två highland cattle tjurar som vid transportens början stod bundna, lyckades ta sig lösa och sen vanda runt i transporten och hoppa ut :eek: i 70 km tar jag det säkra före det osäkra och kör med stängd lucka :) Jag tror detta hände i skåne minns dock inte när men det var förra året, och kan två stadiga tjurar på runt 600 kg hoppa ut kan en häst också klara det :crazy:

Ska du jämföra hästar med Highland Cattle så ska du genast logga av och gå ut och förstärka ditt staket ;)

Jag håller med, kan mycket väl vara något gammalt att försäkringen ej gäller osv...
Men hursomhelst tycker jag att det ÄR skrämmande att man kör med LUCKAN ÖPPEN för attsläpet har DÅLIG VENTILATION.
Det är ingen bra anledning...
OK om hästen trivs bättre med luckan öppen...

Självklart finns det hästar som är lika lugna med luckan öppen, som inte bryr sig om att det kör förbi motorcyklar & lastbilar...
Finns säkert hästar som är LUGNARE också med luckan öppen just eftersom att de får luft ..
Endel hästar körs i varma täcken, de svettas & släpet har knapp ventilation, hästarna blir oroliga för att det blir ånga i släpen & svettas ännu mer & det blir som en ond cirkel... Då kan det säkert vara mkt bättre att köra med öppen lucka.
Men jag hävdar fortfarande att med ordentlig ventilation i släpet så slipper man detta och att det är säkrare att köra med luckan stängd....
MVH

Vi brukar köra stängd, men nån gång har den väl åkt upp ;)! Fick höra av en kompis nån gång att det är lag på att den ska vara stängd, men sant eller ej vet jag inte. Beror på mycket väder och vilken häst man kör tycker jag om man ska ha öppen eller stängd (om man nu får ha öppen)....

Nu handlade det inte om att jämföra hästar med nötdjur det var ett exempel på vad som kan hända och föresten tycker jag att highland är ruskit söta :bump: :rofl: :rofl: :rofl: :bump:

Liknande trådar

Utrustning Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 002
Senast: Pudlan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka