Det märkliga är att de fortfarande får vara så rappligt byggda!
Vad betyder rappligt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det märkliga är att de fortfarande får vara så rappligt byggda!
Jag kommer i håg hur vi red hästar till och från tävling kring 1986-1987. Det var fortfarande inte så att "alla" hade släp, utan det lånade eller hyrde man vid särskilda behov, typ tävling långt hemifrån. Mitt första egna släp köpte jag begagnat, ett Fobo 1300 årsmodell 1984.
Bom bak är nymodigheter, var vanligare med kedja eller ett grimskaft bakom rumpan på hästen innan 90 talet.
Ser fortfarande släp med kedja eller grimskaft som bakbom på släp när man är ute på t ex p&j och jakter(dvs tillställningar där folk tar vad man har och åker iväg i utan att bry sig om "nymodernigheter" .)Kedja hade den vi lånade.
Stallägarens släp har ingen lång bom så när jag kör utan mellanvägg är det tjockt grimskaft som gäller. Det funkar, hästen respekterar det.Ser fortfarande släp med kedja eller grimskaft som bakbom på släp när man är ute på t ex p&j och jakter(dvs tillställningar där folk tar vad man har och åker iväg i utan att bry sig om "nymodernigheter" .)
Uppenbarligen så fungerar det för dem, annars hade de nog bytt till bom i alla fall.
Ja har man så går det ju bättre än ingen bom alls .Stallägarens släp har ingen lång bom så när jag kör utan mellanvägg är det tjockt grimskaft som gäller. Det funkar, hästen respekterar det.
Ser fortfarande släp med kedja eller grimskaft som bakbom på släp när man är ute på t ex p&j och jakter(dvs tillställningar där folk tar vad man har och åker iväg i utan att bry sig om "nymodernigheter" .)
Uppenbarligen så fungerar det för dem, annars hade de nog bytt till bom i alla fall.
Alltid trevligt dock när man ser att hästen i det stora lyxiga släpet totalvägrar att gå in medans de i det pyttelilla skröpliga släpet vandrar in själva . Är sällan släpet gör en häst lättlastad. Min fux är lika jobbig att lasta i mitt stora släp som i den lilla gamla t ex ^_^
Absolut inget fel med kedja eller vad man hur bakom. Viktiga att hästen åker bra med ok ventilation o golv, väggar ,läm o bromsar funkar bra. Sen om transporten är ny eller gammal spelar inte så stor roll
Viss roll spelar det allt. Säkerheten är betydligt sämre i gamla transporter.
Håller inte helt med. Det finns en del mycket bra tranporter men en del som inte är helt bra.
Vad säg om mycket populär transport där priset är lågt och även vikten. Vad har man sparat in på?
Inget jag vill ha att köra min hästar i.
De gamla hade ordentliga golvskivor ingen skiva med med rosa plast under. För att skivan inte är lämpad för transport golv. Riktiga skivor i väggar o inte tunnat ur reglar mm för att få ner vikten.
Sen har det hänt mycket med ventilation o en del har super bra luft omväxling i transporterna.
Tills du hamnade i diket. Det fanns i många gamla inga störtbågar eller ensuppbärande bågar i taket. Utan det var plasten och popnitarna. Föll ofta ihop som ett korthus om de välte tex. Inga panikbommar. Ibland inte ens bommar. Allt detta spelar in den dag det sker en olycka.
Så länge man håller sig på vägen däremot.
Apropå vikt så avsaknaden av ovan höll ner vikt trots ev tjockare material. Jag har dock samma tjocklek på saker på mitt VV från 2003 som det var på min Trane från 1973. Tranen vägde mer än 100 kg mindre och lastade därmed mer än 100 kg mer...
Klent, vekt eller otillräckligt byggt. De håller knappast för nör normalt krav på lastssäkring.Vad betyder rappligt?
Jag har också mer eller mindre tydliga minnen från (häst-)lastbilar och inte minst från halvlånga transporter av t.ex. ston med föl på väg till bete, i vanliga kreaturskärror, dragna av traktor.
Det jag verkar ha missat, kanske för att jag under den tiden (1980-tal? något tidigare?) hade mitt hästintresse på sparlåga, är när transporterna verkligen började bli vanliga.
Tyvärr har jag inte hittat rätt sätt att googla på, hur jag än vänder och vrider på frågor om historia, hästtransport, hästtrailer m.m., så blir det inte så mycket relevant, och absolut inga bilder.
Det enda jag kommit fram till hittills är att Umesläpet tillverkade sina första egendesignade vagnar 1973, och Värmlandsvagnen började egen tillverkning 1981...
Det här är det mest intressanta jag sett hittills, men det gäller Ifor Williams och England, inte Sverige:
http://www.westwoodtrailers.com/history-heritage/
Där finns t.o.m. lite bilder på gamla modeller...
Så Bukes samlade kraft: var, när och hur började det? USA? England?
Hur så egentligen en hästtrailer ut i Sverige 1965, om det nu fanns några? Och 1975 då? Varifrån kom transporterna, import?, specialtillverkning?
Hur vanligt var det med transporter, låt säga 1985?
När skaffade du/din familj/släkt den första hästtransporten?
Taranesläpet och Boj fanns på slutet av 70 talet. Mins bara de två.
-85 fanns det fler märken.
Trane fanns i början av 70-talet med.
Och mitt första släp var ett Trane från 1973Jag har ett Trane från 1976.
Trane fanns i början av 70-talet med.