Jag har två barn, en som blir 9 i sommar och en som snart fyller 3. Jag har hela tiden haft mellan 3 och fem hästar att ta hand om, dock alltid bara en att rida. Allt i från föl till tävlingshäst på msv nvp. Jag har tävlar och tränat så mycket som jag velat göra både före och efter barn. Men mest efter barn faktiskt då jag innan inte hade en häst som jag kunde tävla med sista åren innan barn.
Nu bor vi på egen gård så det har ju underlättat mycket. Jag har oftast ridit eller motionerat hästen på dagen när bäbisen sover. Och har jag inte hunnit det så har det inte varit några problem att kunna göra det på kvällen när sambon är hemma. Han har då tagit med barnet på det han ska göra i stället, tex köra traktor, fixa staket mm.
Vi är inga personer som har låtit oss hindras av barn. Barnen har fått hänga med på allt vi gjort. Dom är med i stallet om dom vill och ska jag rida så leker dom på gården bredvid ridbanan under tiden. Dottern lärde sig tidigt att värma lunch själv i micron när mamma var ute i stallet
Barnen har blivit både tåliga och självständiga och lärt sig att det är normalt att hänga med. Sonen har mer koll på hur allt ska vara i stallet än vad jag själv har i bland
Jag har dock ett rätt stort behov av egentid och det får jag genom att vara i stallet. Även om barnen får vara med så är dom oftast inte det på veckorna utan då hittar barnen å pappan på något i stället. På somrarna är vi ute med båten i någon vecka under semestern och på helgerna och annars så hittar vi på mycket annat. Känner inte att vi begränsas det minsta pga barnen, men det krävs så klart lite mer planering och det tar alltid lite längre tid att komma sig iväg. Men mycket blir vad man gör det till ochvilken inställning man har.
Jag har aldrig direkt känt någon jätte stark barnlängtan just pga att jag haft fullt upp med hästarna. Men tillslut kändes det ändå rätt med barn och det har jag absolut inte ångrat. De skänker guldkant till tillvaron på alla sätt.
Men känns det inte 100% rätt så ska man så klart inte skaffa barn. Då är det bättre att vänta. Och efterom att du blivit gravid så är det ju bevisat att du kan bli gravid och det kommer mest troligt inte att vara något problem i framtiden. Dock så går fertiliteten ner efter 30, vilken kan vara bra att tänka på om man vill vänta länge till med barn. Sedan är det ju så oxå att man har mer ork med barn vad gäller vaknätter och allt annat ju yngre man är
Jag hoppas ni kommer fram till vad som känns bäst för er. Lycka till!