Åh gud, är du jag?! Sitter i näst intill exakt samma situation.
Vi är båda 31, och ingen av oss känner någon barnlängtan. Jag har väl känt att jag förmodligen "någon gång" kommer att vilja bli förälder, men den där faktiska önskan om att bli det har ännu inte infunnit sig. Är oerhört tillfreds med livet så som det är just nu och kan inte riktigt se att ett barn skulle "få plats" eller tillföra något, utan snarare att vi skulle behöva göra avkall på något annat.
Precis som i ert fall "stämmer" allt på pappret. Vi har varit tillsammans i 12 år, bott 1,5 år i ett stort hus med mycket plats, båda har fasta jobb med bra inkomster (där min sambo sannolikt snart kommer byta jobb och få upp lönen ytterligare).
Och jag testade alltså positivt nu häromdagen, och har heller inte pratat med min sambo ännu då han precis som din är bortrest.
Och känslorna är i kaos. Egentligen finns det nog ingen del av mig som faktiskt vill behålla; min första impuls efter plusset var att googla rätt på vart jag vänder mig för att göra abort, och min största förhoppning just nu är "att problemet ska lösa sig av sig själv" så att jag inte ens ska behöva ta något beslut. Det talar väl sitt klara språk antar jag.
Men samtidigt kommer ju känslorna att man kanske borde "passa på" för vem vet om detta var den enda chansen? Tänk om vi om ett halvår känner att vi verkligen vill ha barn, och så går det inte?
Känner verkligen igen mig i det du skriver om att "plötsligt känna sig så ung", samtidigt som jag fattar att jag i sammanhanget absolut inte är det.
Det känns också så "skamfyllt" på något vis att som 31 år utan barn och med så stabila förutsättningar göra abort? Det är ju någonstans helt irrationellt då jag ju själv inte för en sekund skulle se negativt på att någon i samma situation gjorde det, men tankarna om "vad ska andra tycka?" kommer ändå även om jag ju logiskt fattar att "andra" inte har något som helst att göra med detta.
En annan faktor är rädslan för att jag redan ska ha "förstört" allt då jag hunnit dricka en hel del alkohol under min ovetskap (jag är i värsta fall i v.7 nu), och jag har ju (såklart) alltid haft visionen att om vi väl ska skaffa barn så ska det ju göras "rätt" ända från första planeringsstadiet.
Nu har ju istället allt börjat helt jäkla fel, och jag vet inte om det kan bidra till att jag inte "tillåter" mig själv att känna efter om jag faktiskt skulle vilja behålla?
Åh, långt svammel men skönt att skriva av sig och "skönt" också att veta att man inte är ensam om att ha satt sig i en sådan här sits.