Om nosgrimmor i Ridsport

svea

Trådstartare
Läste hoppkrönikan i senaste Ridsport, där Christel Behrmann förfasade sig att det i vissa områden hade uppstått en trend att ta av nosgrimman, och då hade det uppstått hemskt mycket ridproblem med dessa stackars hästar.

Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Suck.
Hur tusan skulle problem kunna uppstå för att man tar bort något som skapar tryck. Okej den kan vara så lös att den inte trycker alls, men då är man ju på samma grej som att ha av den helt.


Jag har inte läst artikeln, men oavsett vad som är skrivet där så kan jag lova att jag inte kommer hålla med om att det är skadligt att ta av den.
Kanske kan vara så att illasittande bett och hårda händer förmildras av att man har på den? Även om jag ha rmycket svårt att tro på det.


Vad var skadorna som uppkommit p.g.a detta enligt henne?

Ah nu läste jag igen och det stor problem.



Jo håller helt med dig om att när man tar av nosgrimman, om den används för att dölja hästens protester, så har hästen helt plötsligt att visa när det är saker som är fel.
Men varför det skulle innebära ridproblem förstår jag inte heller!
Varför inte lyssna på symptomen och göra något åt orsaken?

Fasiken nu lär jag bli tvungen att köpa Ridsport för att se vad det står där. :p
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag läser den på bibblan. Bussbiljetten dit och hem kostar mindre än tidningen! :angel:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Smart! Det får jag också köra på. Måste jag bara pallra mig till biblan också. :D
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

svea skrev:
Läste hoppkrönikan i senaste Ridsport, där Christel Behrmann förfasade sig att det i vissa områden hade uppstått en trend att ta av nosgrimman, och då hade det uppstått hemskt mycket ridproblem med dessa stackars hästar.

Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?

Håller med dig! Min kompis menade att de hade på nosgrimman för hennes häst gapade så mycket. :crazy: Men de tänkte aldrig på varför hästen gapade.:crazy:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

svea skrev:
Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?


Nä, du är inte ensam. :smirk:

Annan kuriosa;
Var hos en tyskutbildad beridare på besök för ett tag sedan, han berättade om en elev som kommit med sin häst och talat om för honom att hästen var "tjafsig" i munnen. Beridaren bad då att få titta hästen i munnen. Eleven tyckte att det var väl inga problem.
Grejen var bara att när hon skulle låta beridaren titta lite så fick hon inte upp nosgrimman. :crazy: :cool:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

reagerade oxå lite på det...
Tror fortfarnade att det uppstår fler problem med nosgrimma, än utan.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

:eek: Du skämtar!

Stackars häst!
Skjuta ryttare säger jag bara! :mad:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag måste erkänna att jag rider med nosgrimma. Jag har den ganska löst för att min häst ska ha möjlighet att visa att "nu gör det ont" eller så. Dock har hon vissa problem att svänga hemifrån utan nosgrimma...
Skulle dock aldrig dra åt nosgrimman till den grad att hon inte har någon som helst möjlighet att komma ifrån om det gör ont.

//Lillan
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Ja, det blev minst sagt bakvänt där :angel:

Men, för att vara lite besserwisser, så fungerar nosgrimman som en säkerhetsgrej för hästen vid hoppning. Om ekipaget störtar så hålls munnen stängt och pålle bryter inte käken :crazy: Har jag hört:)

Meeen för det behövs nog varken kineton, pullback, dubbelsnok, eller att dra för kung och fosterland...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Lånar...
Men i hoppning kan ju nosgrimman vara en säkerhetsåtgärd. man kan ju sätta den löst om man inte vill skapa tryck, men om en häst river med fram, och störtar mot marken med "öppen mun" kan den bryta käken på ett eller flera ställen. Att den gapar om han hänger i tygeln då kan man ju förstå, och det är ju inget ridproblem, mer än tillfälligt (andra aspekter är ju viktigare just då). Så varför ta av nosgrimman i hoppning. I markarbete kan jag hålla med att det nog bara avslöjar problemen, inte skapar dem.

OBS! Såg inte att Youssarian svarat samma sak


Tessan
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

svea skrev:
Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?

Nej då. Det var exakt min tanke.:D

Immer
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det visste jag faktiskt inte.

Jag tänkte nu mer i dressyr arbetet, men det kanske inte var det som det var snack om i artikeln.

Hade iof varit intressant att veta om det verkligen funnits hästar som detta fenomen hänt på. *misstänksam mot allt :angel: *
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Lord Owen skrev:
...Grejen var bara att när hon skulle låta beridaren titta lite så fick hon inte upp nosgrimman. :crazy: :cool:

Hon är i celebert sällskap i så fall. Titta på Aten-OS och bettkontrollen på vinnaren efter Küren. Kontrollanten behöver hjälp från ryttaren för att ens se betten...

T
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Föratt inte tala om den som fyllde hästens mun med en jordkoka för att den inte skulle kunna lägga tungan över bettet, och sen drog åt för allt vad tygen höll. Och sen hade mage att protestera över sin avstängning! :eek: (inte i Sverige)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag läste det.
Såg att hon inte hade en e-mail.
Vore ju intressant att fråga henen vilka problem som skulle UPPSTÅ.

jag som betalar för min ridsport hann också läsa att "detta med tvång på utevistelse för hästar skulle tvinga ut ridskolorna på landet :eek:"

Jag tror madam Christel gjort hästarna en björntjänst.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Som vanligt är det ju så att utrustning som används fel kan ge upphov till problem och skador. En rätt anpassad nosgrimma som är knäppt utan att vara spänd ger inga skador.
Jag har läst artikeln och förstår precis vad hon menar. Jag uppmanar alla som inte läst den att göra det först så ni vet vad som står, innan ni tycker en massa.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag har läst den och håller med om en del annat som står där...

Men jag förstår inte hur det skull var askadligt att rida UTAN.
Enlighten me....:idea:

Som jag förstår så är den tänkt till att ge stabilitet åt huvudlaget och därför har jag den på en unghäst.

Men på en äldre häst, så förstår jag inte...

heller ite hennes respektlösa tom mot "hästtandläkare"
Om det visat sig vanligt med skador på slemhinnan pga. nosgriman från seriösa undersökningar så är väld et inget att raljera om.

Jag har aldrig hört torbjörn säga att man skall ta bort dem. Han har bara föreslagit att man kanske kan byta läge ibland. Och som sagt inte dra åt dem så hårt...

Men om du förstår vad som skadar att rida utan så berätta gärna.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Den är inte till för att få stabilitet på huvudlaget. Ett huvudlag är stabilt nog i sig.

Däremot kan den vara användbar för att så att säga få med överkäken i tygeltaget om man har en häst som svarar på tygeltaget genom att bara droppa underkäken. Men då räcker det med en remontgrimma, mycket löst spänd.

/Svea - som upprepar: dressyrsporten skulle vara mycket mer intressant om alla tvingades tävla utan nosgrimma...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp