Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jo det blir mer stabiliiiiiiiilt.

Men - jag tillägger först måste vi ta bort stången, så alla rider på bridongen...:devil:

Eller i kapson köper jag :D
Så "barris rockis" också får vara med....
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

fast om det nu handlar om hästhälsa, hästen ska väl inte hoppa så att den går omkull.. är det schysst egentligen? Inte för att jag egentligen någonsin har sett det (i hoppning), men hade jag det så hade jag tänkt om ang hästens arbetsuppgift.

tänk så många ridproblem som hade uppstått om man tog väck ryttaren! :eek:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Nej skador vet jag inte om jag läste om. Utan att det blev problem. Hennes uttalande om "hästtandläkare" bygger nog på att det finns ganska många i vårt land som utger sig för att vara just hästtandläkare, men har ingen utbildning eller tillräcklig erfarenhet. Jag har hört om många som fått väldigt konstiga råd och behandlingar av just sådana. De kan ställa till med en hel del då de behandlar fel.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Shit happens.

Den bästa hästen kan gå omkull vid ett hopp med eller utan ryttare. Det kan finnas en döljd håla, hästen kan tappa balansen p.g.a något o.s.v.

Men jag hade fortfarande velat veta om det där är en skröna som så mycket annat inom hästvärlden eller om det verkligen är så att det har hänt att en häst brutit käken för att den haft munnen öppen.

Inget ont mot de som skrivit det för den sakens skull.




bigganL
Fast nu var det ju inte riktigt det som det handlar om. Nu var det ju att avsaknaden av nosgrimma kan orsaka problem. Inte huruvida den var lös eller inte.
Annars håller jag med dig om det med att en rätt anpassad nosgrimma inte ger upphov till skador eller döljer symptom.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Nej det var det jag menade. Istället för att svara på frågan så blev det snabbt en diskusion om hur skadligt det är att rida med nosgrimma. Det är så typiskt att gå ifrån ämnet och komma in på sidospår.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Aha nu är jag med.


Jo det har väl en tendens till att bli så....både tyvärr och tack och lov. :p


Är fortfarande nyfiken på det där med brutna käkar. Måste gå att ta reda på. På nåt sätt...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Den kan men den ska inte.
Just på grund av det är jag är väldigt försiktig med var jag sätter min hästs fötter, men visst jag rider inte gärna på stången och klättrar i skogen, är väl samma sak.
Skulle också gärna vilja veta.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Spider84 skrev:
:eek: Du skämtar!

Stackars häst!
Skjuta ryttare säger jag bara! :mad:


Det gör jag faktiskt inte. :(
Och jag har själv upplevt det på min ridskola, ungarna får lära sig att en nosgrimma är till för att hålla hästens mun stängd och då får man ju bättre effekt ju hårdare man spänner den.
Själv har jag svårt för att förstå folk som inte tänker efter och ifrågasätter sådana här "rutinmässiga" saker. Ungarna borde få lära sig att tänka själva. :idea:

Känner att jag kanske spårade ur lite nu..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Noir3 skrev:
Hon är i celebert sällskap i så fall. Titta på Aten-OS och bettkontrollen på vinnaren efter Küren. Kontrollanten behöver hjälp från ryttaren för att ens se betten...

T


Tyvärr blir jag ju inte ens förvånad. :crazy:


Ska tillägga att jag själv rider med nosgrimma, de gånger jag rider med bett. Så att ingen tror att jag är emot allt bruk av nosgrimma. :D Har den dock väldigt löst och mest för syns skull.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Susan skrev:
jag som betalar för min ridsport hann också läsa att "detta med tvång på utevistelse för hästar skulle tvinga ut ridskolorna på landet :eek:"


Men vad i..
:eek:

Jag måste få tag på senaste ridsport, förjäkligt att tidningen knappt går att få tag på här om man inte är pren.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Håller helt med dig, men ibland händer saker som inte får hända också. :crazy:

*muttrar om att jag vill ha reda på det där*



Lord Owen
Ja håller helt med dig.
Det är synd att de inte lär sig att kritisera saker tidigare, men sånt antar jag att det inte riktigt orkas med på en ridskola. Tänk dig att ha 500ungar som hela tiden säger varför. :crazy:
Jag hade blivit vansinnig. Även om det nu är det rätta att lära dem.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

svea skrev:
Den är inte till för att få stabilitet på huvudlaget. Ett huvudlag är stabilt nog i sig.



/Svea - som upprepar: dressyrsporten skulle vara mycket mer intressant om alla tvingades tävla utan nosgrimma...


Jag tycker faktiskt att tränset blir mer stabilt med nosgrimma, vad det beror på och om det bara är som jag uppfattar det vet jag ej.

Och jag håller med dig ang det sista du skrev. :devil:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Är det någon som har lust att förklara det där med stabilitet i huvudlaget.


Jag har aldrig hängt med på det där. Givetvis förstår jag vad det innebär, men själv har jag aldrig upplevt att ett huvudlag varit ostabil med eller utan nosgrimma.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Med risk för att var gnatig - vilka problem.

Annars är jag med på att det finns mycket konstigheter...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Om du; har som jag :eek:
Endast sidostycken och nackrem och käkrem.

Och så tar du tag i sidostycket -
tjolahopp vad du kan dra det rakt ut
Om du har nosrem så kan du inte få ut sidostycket så mycket.
:smirk:

Och vad spelar det för roll? Detta verkar ju konstigt tycker ni
- hur rider den där besserwissern susanne egentligen :eek: :p :devil:

Detta spelar en stor roll när man tömkör och om man kopplar tömmen via bett ringen på isidan.

När jag rider så är jag inte road av brutaltag.
Men det har hänt att sprakfåle 1.74 har sprakfålat rätt upp i luften och kastat sig bakåt eller 5 meter åt sidan i ett sprakfålesprång,och då är kanske inte tygeltagen snygga varje gång :angel: och då har den gjort nytta.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Är jag bara seg? :o
Varför vill jag dra i sidostycket? Eller ja varför spelar det roll om det är löst. Det påverkar ju inte bettet eller tyglarna.
Inte så som jag rider iaf.

Det där om tömkörningen får du förklara igen. Hur menade du att du kopplade tömmen?
Jag tömkör aldrig. Gav mig med Svea's hjälp på arbetet på långa tyglar några gånger, men det är ju inte riktigt samma sak.

:p Fast även om min sak flyger rätt upp och jag måste dra tag för att rädda både henne och mig, vilket händer extremt sällan, upplever jag ändå inga problem med att det skulle vara ostabilt.

Som sagt kanske bara jag som är seg? Inte så ovanligt för mig. :p
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

:rofl:

Fick en gång höra kommentaren:

Han är som dig Renée, vill veta allt på en gång. Och efter det ett roat skakande på huvudet och en liten suck. :D
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

svea skrev:
Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?

Intressant iakttagelse!

Det som inte syns, finns inte...;) :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 132
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp