Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Ja precis, jag kan också lägga till att stångbett ligger stilla i munnen och om du har tränsbett så kan man ju alltid sätta på gummiringar.;)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

vispa grädde? nej verkligen inte.

Men om du ine har bettet för att lösgöra varför ska du ha ett bett isåfall då? då kan man ju ha bettlöst? eller?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

då tolkar vi nog text olka:angel:
Hur duktig var AR- ryttaren du pratade med? hur många AR-ryttare har du sett rida? kan du ha missuppfattat?

menar bara att även innom Ar- (som innom alla ridgrenar) finns det dom som tror dom är duktigare än vad dom är+ att det finns faktiskt nyböörjare inom den grenen oxå :0 menar inte att du missat detta men et verkar som att många inte tänker på det :angel:

Om jag ex skulle åka ut till en ridskola (med högt anseende) och paratar med eleverna samt ser dem rida är det inte säkert att jag ser den bästa av Engelsk ridning och bör därför tänka efter innan jag uttalar mig om dess kvalité...

*obs inte direkt menat till dej.. men det känns som att många låter bli att tänka på denna bitan av ridningen*
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?

Håller helt med dig! nosgrimmoar av alla de slag skapar mer problem än "tar bort".:) även om den nu gör så att hästen inte gapar på skapar den en mägnd med spänningar.

Hehe, skulle vara intersant att se någon stor tävling där alla var tvungna att ta bort nosgrimman (och kandaren) Undra vad alla hästar skulle göra:rofl:hmm... (inte gapa och he huvudet i vädret i allafall:p )
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

vispa grädde? nej verkligen inte.

Men om du ine har bettet för att lösgöra varför ska du ha ett bett isåfall då? då kan man ju ha bettlöst? eller?

Hade glömt tråden men såg den nu.....

Nej varför bettlöst? Bara för att man inte tycker att det ska vispas med händerna :confused:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Rent allmänt...
Har man en nosgrimma spänd löst som den ska (två fingrar emellan, och då menar jag grova fingrar på högkant) och rätt placerad så har den väl ett syfte. (Och då menar jag inte till att stänga igen munnen så att hästen inte kan visa om något är fel).
För mig är säkerhets aspecten en anledning jag kan acceptera; man KAN ta i hårdare i hästen med nosgrimma som är lagom spänd, utan att hästen har samma chans att undvika bettet. Naturligtvis är detta enbart som nödbroms och något som inte borde hända/behövas alls. Men hästar kan skena även om man answer sig ha bra kommunication och den aldrig har känt behov av att skena innan och då kan det vara bra att kunna ta i.

Med detta menar jag inte att alla ska ha nosgrimmor eller att de inte kan missbrukas, jag Aanvänder sällan dem men jag känner folk som gör det av den anledningen, och jag accepterar det som ett logiskt svar. (så länge den här ''nödbromsen'' inte missbrukas).

Min mening iaf.
Obs..svarade kanske på en gammal tråsd..>_>

Btw, vad menas med ''knapplån''?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Visste inte vem jag skulle svara men det är väl till flashlight, flyger och Sshameless...?
ja så vad har du bettet till då? om inte för att lösgöra?

Jag som rider AR anväder bettet till följande saker: lösgöra, bestämma en högre eller lägre form (främre ramen heter det väl i BBs bok??) och böja höger eller vänster..!
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Rent allmänt...
Har man en nosgrimma spänd löst som den ska (två fingrar emellan, och då menar jag grova fingrar på högkant) och rätt placerad så har den väl ett syfte. (Och då menar jag inte till att stänga igen munnen så att hästen inte kan visa om något är fel).
För mig är säkerhets aspecten en anledning jag kan acceptera; man KAN ta i hårdare i hästen med nosgrimma som är lagom spänd, utan att hästen har samma chans att undvika bettet. Naturligtvis är detta enbart som nödbroms och något som inte borde hända/behövas alls. Men hästar kan skena även om man answer sig ha bra kommunication och den aldrig har känt behov av att skena innan och då kan det vara bra att kunna ta i.

Med detta menar jag inte att alla ska ha nosgrimmor eller att de inte kan missbrukas, jag Aanvänder sällan dem men jag känner folk som gör det av den anledningen, och jag accepterar det som ett logiskt svar. (så länge den här ''nödbromsen'' inte missbrukas).

Min mening iaf.
Obs..svarade kanske på en gammal tråsd..>_>

Btw, vad menas med ''knapplån''?

Försöker hästen undvika bettet så trivs den antagligen inte med bettet/din hand. Prova ett annat/bettlöst...

Så du behöver nosgrimma för att nödbromsa? Hur ofta behöver du det då? Är hästen tillräckligt väl utbildad så behöver du inte slita i bettet för att få stopp på den och hamnar den i verklige paniksken så spelar det ingen roll om du har kandar och dubbla nosgrimmor för du kommer inte få stopp ändå...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

''Försöker hästen undvika bettet så trivs den antagligen inte med bettet/din hand. Prova ett annat/bettlöst...

Så du behöver nosgrimma för att nödbromsa? Hur ofta behöver du det då? ''

---------------------------

Jag skrev att jag sällan använder nosgrimma, och när jag skriver att hästen försöker komma undan bettet menar jag enbart vid ''nödbromsning'', om nosgrimman är rätt spänd syns det tydligt ifall hästen försöker undvika bettet, och gör den det normalt sett när man rider så ska man ju göra något åt saken. (och då menar jag inte spänna nosgrimman mer, utan se över alternativen).
Vad jag menar är helt enkelt att efter den förklaringen jag fick så kan jag acceptera att folk använder nosgrimmor som är rätt spända (två tjocka fingrar på högkant).

''Hur ofta behöver du g¨ra det då?'' ¨åt oss säga att om det behövs mer än en/två gånger per år så borde man jobba ordentligt på kommunikationen.
Idealet är att hästar aldrig skenar, men alla ryttare är inte jätteduktiga från början, och inte alla hästar heller.
Jag är en av dom som fdortfarande gör misstag ;)

Kanske man inte alltid kan stoppa en skrämd häst vad man än har, men när man av någon anledning blir tvingad att lämna den fina kommunikationen så är ju chansen större att lyckas ju mer kraft man kan ge sig själv... (usch som det låter..man ska ju egentligen aldrig lämna kommunikationen..)

Allt jag vill säga är fortfarande att jag kan acceptera en rätt spänd nosgrimma som inte missbrukas.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp