Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Tack Spider84!;)

Det jag menade var att det inte hjälper att sätta på en nosgrimma om man har problem med hästen/hästena mun på något sätt.
Gå tillbaka och träna grunderna m hästen, prova att byta bett osv...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Japp! Vad hjälper dressyren om du bara har kontroll på hästen när du rider m korta tyglar på ridbanan. Helst själv oxå...;)

Trodde man red dressyr för hästens skull inte att man hade häst för att rida dressyr... Fast det finns väl dom med...:crazy:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

jag tror att hon menar att om du rider utan nosgrimma och det tex händer något så är det lätt att tränset kasar på sned eller till och med ramlar av..

Sen har jag sett några hoppryttare som har hoppat utan nosgrimma, stackars hästar:crazy: bettet kan röra sig mkt mer i munnen än vad det gör när man har nosgrimma så när de tar så flyttar hela bettet sig..:crazy:

Jag har altid nosgrimma dock inte hårt spänd utan den sitter på så att den inte hänger löst, men inte heller spänner..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Om bettet inte ligger kvar i munnen utan nosgrimma drar du för mycket. Är bettet rätt anpassat för hästen håller den munnen stängd och lugn annars är det troligast att du hittar problemet i ryttarens hand.

För att "säkra" att du inte kan dra bettet genom munnen på hästen-använd en curbstrap.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det beror på ryttarens hand och inpassningen av bettet.
En nosgrimma ska inte vara nödvändig för att man hoppar.

Jag har själv roat mig med att hoppa på enhand på blank stång både hemma och på tävling. Mest för att testa.
På en häst jag är van vid och med vetskapen om att min kropp reagerar med att släppa tyglarna om jag kastas bakåt.
Inte en enda gång fick jag se en öppnad mun eller felplacerat bett på min häst och heller ingen som kollade på.
Så enbart för att man hoppar måste man inte ha nosgrimma och det är inte synd om hästen för fem öre om den går utan...lika illa med eller utan nosgrimme om ryttaren ha ren dålig hand eller satt i ett felatiktigt bett.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Exactly! Hoppar oxå from time to time när jag rider ut el bara för skojs skull och har aldrig haft problem med att hästen gapat. Inte när jag ridit ut och galopperat m andra heller för den delen.

O andra sidan har jag oxå välanpassade bett som även hästtandläkaren har kollat på och godkännt (och passformen av-).
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

55% av alla hästar jag ridit går bra utan nosgrimma. resten har behövt det även med perfekt anpassade bett, lär er en sak hästar är individer precis som vi alla funkar inte lika.

Sen kan vi ju diskutera stång bett, innan man ens funderar på ett sådant ska man kunna jobba en häst i form med vanligt träns bett eller tre delat.

En amatör skall aldrig sätta en stång i munnen på en häst.

Jag gillar inte generalisernadet här av hästar.

Alla ridstilar har något posetivt och mycket negativt, finns ingen ridstil som är sämre än någon annan.

Skit snack är det som florerar bäst inom hästvärlden, Dressyrarna, snackar ner akademiskt, hoppryttarna, snackar ner resten och så fortsätter det i all oändlighet.

Varför inte samarbeta genom ridtilarna hjälpa varann att bygga upp hästarna, gör hästsporten enig engång för alla..

Själv är jag väl öppen för det mesta inom häst, då jag arbetat inom de flesta kategorier inom häst.

Jag ska nu in och nosa på Akademiskt och se om det passar mig och min häst, vilket jag tror det kan göra, men min häst är fortfarande en individ som kanske inte funkar utan, nosgrimma, eller med stång, han gillar inga bett alls.

Allt går att träna fram men det går inte över en natt, utan tar tid..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Bugar:bow: Om flera hade den inställningen skulle vi slippa en massa tjafs. Jag är gammal dressyrryttare som numera rider akademiskt. Det passar mig och hästen utmärkt. Min häst vill inte gå utan nosgrimma även om den är så lös att jag kan få hela handen emellan. Hon ogillar de flesta bett så jag rider på ett vanligt westernbett och växlar med en westernstång. Det går ju lika bra att rida akademiskt ändå. Använd det utrustning som funkar. Lycka till! Skriv gärna nån rad och berätta vad du och hästen tycker om det efter ett tag. Kul att läsa.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Klart jag talar om hur det går. När jag är i gång ska du få en länk till min rid blogg:-).

Önskar generaliserandet av hästen kunde upphöra.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

55% av alla hästar jag ridit går bra utan nosgrimma. resten har behövt det även med perfekt anpassade bett, lär er en sak hästar är individer precis som vi alla funkar inte lika.

Sen kan vi ju diskutera stång bett, innan man ens funderar på ett sådant ska man kunna jobba en häst i form med vanligt träns bett eller tre delat.

En amatör skall aldrig sätta en stång i munnen på en häst.

Jag gillar inte generalisernadet här av hästar.

Alla ridstilar har något posetivt och mycket negativt, finns ingen ridstil som är sämre än någon annan.

Skit snack är det som florerar bäst inom hästvärlden, Dressyrarna, snackar ner akademiskt, hoppryttarna, snackar ner resten och så fortsätter det i all oändlighet.

Varför inte samarbeta genom ridtilarna hjälpa varann att bygga upp hästarna, gör hästsporten enig engång för alla..

Själv är jag väl öppen för det mesta inom häst, då jag arbetat inom de flesta kategorier inom häst.

Jag ska nu in och nosa på Akademiskt och se om det passar mig och min häst, vilket jag tror det kan göra, men min häst är fortfarande en individ som kanske inte funkar utan, nosgrimma, eller med stång, han gillar inga bett alls.

Allt går att träna fram men det går inte över en natt, utan tar tid..

:bow: Klokt inlägg.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Gillar hästen inget bett alls kanske du ska överväga att rida utan m tex sidepull, kapson eller vad som nu passar just din häst!

JAG generaliserar aldrig hästar och tycker definitivt inte att man ska generalisera genom att rida alla hästar med bett. Vissa hästar går bäst på ett vanligt tvådelat bett, vissa på stångbett (där jag definitivt håller med dej; man ser alltför många som rider på stång fastän hästen knappt ens kan grunderna och inte har förtroende för handen utan bara krullar ihop och spänner sej) och vissa går bäst i repgrimma. :idea:

Men jag tycker inte att nosgrimma ska vara nödvändigt, går det inte att rida m bett utan nosgrimma ska du kanske överväga bettlösa alternativ? Har hållit på med hästar i 15 år och jobbat som assisterand tränare utomlands m tränings - och tävlingshästar bla och har aldrig sett en häst gå och gapa utan nosgrimma utan anledning.

Läste att du hade ett välanpassat bett, men hur är det; brukar du kolla din/a häst/ar hos hästtandläkare? ;) Eller jag kanske missade där du skrev det?:o
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Du generaliserar visst när du påstår att alla hästar går bra utan nosgrimma, det beror ju på vad du menar med bra också:-).

Jag har aldrig påstått att alla hästar går bra med bett någonstanns.

Och min herre ska testas på att gå bettlöst, men hur gör du dådå, då styr du ju med nosgrimman i princip?..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag säger inte att alla hästar går bra utan nosgrmma, jag säger att alla hästar KAN gå bra utan nosgrimma m rättanpassade bett och en ryttare m känslig hand.
Med bra menar jag en häst som är stilla men ändå avslappnad i munnen, tuggar lugnt om man rör lite på bettet och är allmänt mjuk och avslappnad i tungan-bröstmuskeln och villigt söker sej framåt-nedåt om man går fram m handen.

Vad bra att du ska prova ett bettlöst alternativ, finns en massa att välja på ( tex sidepull, bosal, kapson, repgrimma, robert cook bridle, LG-träns mm) du kommer säkert hitta något som passar!:)

Jag styr aldrig hästen i huvet, möjligen ställer el böjer jag den i halsen med vad jag nu har för huvudlag. Och jag bromsar den heller definitivt inte i munnen.

Är det någon mer av mina åsikter du undrar över nu när jag ändå är igång?;) :cool:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Hehe ingen åsikt. Men kan du tipsa mig på vad du hade testa för bettlöst av de alternativen på en lite nervös herre, som gärna drar järnet om grantoppen blåser på fel håll:-). Han är super känslig.

Du verkar insatt i bettlösa alternativ. Har testat side pull men tror den kan ha för kraftig verkan på honom..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag är född till att i fråga sätta. Så förlåt om jag blir för i frågasättande:-).
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Hehe...;) de e lugnt! E sån själv o om man inte frågar o ifrågasätter får man ju aldrig reda på nåt el hur?

Vad menar du med känslig? Känslig för yttre intryck eller känslig för hjälperna?
Har ett sto som är väldigt känslig för hjälperna och hon går alldeles utmärkt att rida ut med grimma (rep el vanlig) (el m rep runt halsen för den delen men det får man säkert inte nämna här..;) ) och hon är inriden med grimma och sen bosal. Hon är dock nästan för känslig för bosal.. När vi tränar rider jag henne på ett rakt tränsbett alt remontnosgrimma (ja jag vet!:o :D men jag använder den löst spänd OVANFÖR bettet ist för kapson, som hon är alldeles för känslig för) och stång, medium port.
Sen har jag en valack som oxå är känslig men som oxå är väldigt känslig för yttre intryck och har gått som galopphäst i 6 år så han kan bli stark när man rider ut. Rider jag honom bettlöst så rider jag på bosal el repgrimma.

Har även testat robert cook-bridle men jag tycker att det är svårt att rida i det om man behöver "hålla kvar" ett tygeltag lite längre, drar ihop sej för mycket då. Tycker oxå det är svårt att få en tillräckligt snabb eftergift på den, den blir liksom inte omedelbar...

Vet inte om LG-tränset har kommit till sverige än (kanske heter annorlunda här med) men det är som ett träns m nosgrimma och på sidorna på nosgrimman finns det "hjul" som man sätter tyglarna i. Funkar på så sätt att om man tar i tygeln så vrids hjulet tills ekrarna kommer emot lädret och då blir det tryck på nosryggen. Har fått varierat omdöme, finns många hästar upp till grand prix som tydligen går väldigt bra i det men vissa tyckte att hästen blev avtrubbad efter ett tag medans andra märkte att dom kunde smita ifrån hjälperna lättare.

Hoppas du blev lite klokare ("ingen dag är förgäves om man lär sej något nytt";) )!:banana:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Hur är min häst känslig, jadu på alla plan, han blir rädd för allt inte speciellt känslig för skänkeln, han är under om skolning från trav till ridhäst..

Han absolut hatar allt vad bett heter ha dock ett rakt gummibett som jag inte testat ännu. Funderar på att testa jobba gonon i endast löst spännd nosgrimma någon dag utan bett..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Prova det! Mitt varmblod som jag köpte från banan var oxå rätt hispig. Blev faktiskt lugnare av att gå utan bett, kanske är det så att dom minns tävlingsstressen om dom har det..? Hon gick mycket bra att träna om m repgrimma!
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

,
Qué?:confused: :confused: Om man tror att det är bettets syfte så förstår jag att man inte förstår en rätt spänds nosgrimmas syfte.

Bettet ingår i vår kommunikation med hästen o gör att den lättare kan förstå vad vi vill att den ska göra.
Böjning av hästen sker främst med hjälp av sätet, vikthjälperna o våra skänklar.

ja så vad har du bettet till då? om inte för att lösgöra? :confused:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

*knapplån*
--till er som säger att ni har nosgrimman för att stabilisera bettet... varför inte bara ha parerstänger på? gå över till ett rakt bett? ta på en curbstrap (kan vara helt fel ord)?

nyfiken*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp