Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Remontgrimma är den "snällaste" varianten då den inte spänns över tandraderna.. folk borde i allmänhet ta till vana och titta i sina hästars munnar. Hur många hästar får inte sår i kinderna utmed tandraderna för att vissa drar åt nosgrimmorna hårt.. varför använder vi nosgrimma.. jo vi vill slippa att hästen får olater som att lägga tungan över bettet eller gapa, men de behövs inte dras åt så hårt för det. Inom dressyren är det vanligt med engelska dressyrgrimmor med tillbakaknäppen!! Varför ska vi använda sådana? För att kunna dra lite till?? Man undrar ibland...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Varför använda sådana ja du. Vad jag har erfarit så kan du inte dra åt de nosgrimmorna hårdare om du inte har köpt en alldeles förliten storlek..
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Nosgrimmorna som är tillbakaknäppta har den fördelen att de inte kan nypa hästen som en med vanlig knäppning kan. Det är lättare att päls letar sig in i spännet. Med den tillbakaknäppta ligger slätt läder mot hästen hela vägen. Den ska ju inte knäppas hårdare än en vanlig.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Om bettet "skramlar omkring" är det inte rätt anpassat. Nosgrimman funktion är att motverka att hästen gapar, inget annat.

Nej det kan vara för att bettet ska ligga mer still. Tycker du att stångbett är ok? Och sporrar?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

*kl*

Tänk om folk kunde gnälla mindre och arbeta mer med sig själva. :angel:


/Renée som vet att hon "emellanåt" hör till den överjävligt gnälliga gruppen...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Liiiiite ironi i inlägget ;)

Var mer menat som att det blir en jäkla massa gnäll här inne och lite verkstad oftast (och jag är ofta till stora delen med själv och gnäller) = inte riktat mot någon egentligen.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Liiiiite ironi i inlägget ;)

Var mer menat som att det blir en jäkla massa gnäll här inne och lite verkstad oftast (och jag är ofta till stora delen med själv och gnäller) = inte riktat mot någon egentligen.

Du, man vet aldrig:cool: Men det är ok och jag håller med:p Kanske gäller fler forum också:idea:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det är väl det som är det fina här. Man kan sitta och vara så överperfekt teoretiskt och har helt oklanderliga principer men slippa bevisa i praktiken :D . Troligen det som lockar de flesta. Jag kan tycka det är jättehärligt att få känna sig så klok ibland, det gör jag inte alls lika ofta i praktiken...;)

Håller alltså med dig...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

:rofl:

Tur att jag kan skämta om det eftersom jag brukar vara en i högen som är petig med sånt där.

Nåja iof, tycker jag att man ska kunna visa åtminstone 10% själv i praktiken, sen om jag lyckas med eller inte låter jag vara osagt. :angel:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

kl

Om man nu har en häst som verkligen hatar nosgrimmor hur löst man än spänner den hur 17 ska man göra då?

Mitt fullblod hatar själva snokremmen. Hon kastar med huvudet och skakar som en tok så fort hon får en snokrem runt näsan. Tar man av den slutar hon direkt. Hon kan ha Achengrimman (heter det så?).

Jag var helt tokig i Pullargrimmor förut men nu har jag blivit en sån som rider med så lite remmar som möjligt. Även fast jag har en häst som kan bli bäldigt tung i handen och kan vara extremt svårriden vissa dagar har jag aldrig satt på en snokrem. Däremot har jag provat ibland för jag tycker det är snyggt men ja det funkar ju inte.
Vissa har sagt att jag ska dra runt en snokrem runt näsan på henne och sätta på en martingal men jag känner att det gör saken bara värre.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Tar av det? :p

Skämt å sido...kommer en elev till mig med en snokrem ryker den det första jag gör.

Nosgrimma är okej så länge den är löst spänd, men jag ser hellre hästarna utan. Snokrem däremot accepteras inte. De är enbart till för att snörpa ihop munnen på hästar. För mig fyller de ingen annan funktion (sen får andra tycka vad de vill, men den åsikten rubbar jag inte på).

Mitt "ödmjuka" svar. :o
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Tar av det? :p

Skämt å sido...kommer en elev till mig med en snokrem ryker den det första jag gör.

Nosgrimma är okej så länge den är löst spänd, men jag ser hellre hästarna utan. Snokrem däremot accepteras inte. De är enbart till för att snörpa ihop munnen på hästar. För mig fyller de ingen annan funktion (sen får andra tycka vad de vill, men den åsikten rubbar jag inte på).

Mitt "ödmjuka" svar. :o


Jag rider inte alls med snokrem övh men var bara en fråga :p.

Förespråkar alltid att rida utan snokrem, min häst har säkert fått en snokrem hårt dragen eftersom hon avskyr den.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jaha...då är jag med.

Fast jag är inte riktigt med på vad frågan var och vad syftet var med den. :o
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Är hästen tung i handen kanske du ska gå back to basics. E ju ingen visdare bra idé o ta bort symptomen (m en nosgrimma) ist för orsaken...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57

...och så här kan det se ut trots att hästarna har nosgrimma...:cry:

Undrar om dessa ryttare hade haft kontroll utan? Ibland undrar man vart "ridkonsten" har tagit vägen...inte hittar man den på hoppbanorna iaf!

Eller för att citera en känd AR-tränare: "Det är en intressant värld vi lever i när världens bästa dressyrhäst skenar ut från prisutdelningen". Inga namn nämnda...;)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

En häst slutar inte vara tung i handen för att du sätter på en nosgrimma. Var har du hört det?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Nu tror jag du missförstod henne lite.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 107
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp