Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag tycker nog visst att jag sett folk som borde ta hjälp av en remontgrimma eller så för att stabilisera bettet i munnen på hästen då de inte klarar av att ha en så stadig hand som hästen önskar. (T.ex. jag själv för tillfället då min unghäst är OTROLIGT känslig i munnen).

För att kommentera det som diskuteras högre upp i tråden om folk som drar åt hästtruten så de stackarna knappt kan andas så är det bara att beklaga. Men bara för att det finns folk som inte vet hur man använder hjälpmedlena betyder ju inte det att själva hjälpmedlet, korrekt använt, är dåligt.

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Men om en unghäst tycker det är obehagligt med bett varför sätta på en remont så att man tvingar att stänga munnen? Tror du att hästen gillar bettet för att man stängt munnen? Javisst accepterar kanske hästen att man inte kommer ifrån bettet men att dom ska gilla bettet för att man stänger munnen har jag svårt astt tro att de gör. det du kallar att "utbilda" hästen låter mer som tvång i mina öron. Att göra på det sättet är som att surra fast sig på hästens rygg bara för att hästen inte accepterar att bli riden.
Där skiljer våra åsikter, jag tycker att det ska vara så enkelt som möjligt.
Min åsikt är att det är inte nosgrimman som gör de det är handen.
Nosgrimmans funktion är att stänga munnen.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag tycker nog visst att jag sett folk som borde ta hjälp av en remontgrimma eller så för att stabilisera bettet i munnen på hästen då de inte klarar av att ha en så stadig hand som hästen önskar. (T.ex. jag själv för tillfället då min unghäst är OTROLIGT känslig i munnen).

Glömde skriva: Att om Ryttaren har en ostadig hand och är känslig i munnen, blir din hand då känsligare om du sätter på en remont eller syns din ostadiga hand mindre då bara? :smirk:
Det är väl känsligheten man vill behålla och då borde det vara handen man vill ändrar. eller?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

hej numera rider jag alltid utan nosgrimma och om jag mpåste ha det av någon andledning använder jag en remont grimma.

Den vanliga nosgrimman sitter högt upp på mulen och på en häst som inte har ordentligt ned raspade tänder är det en stor riskfaktor att hästen biter sig själv i kinden. Detta sker speciellt när man spänner nosgrimman, achen och engelsk, hårt. När hästen väl ahar bitit sig gör den det igen och det bildas sår på insidan kinden.

Tänk på detta. Det hände min häst och efter att jag raspade tänderna och tog bort nosgrimman går han mycket bättre.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Nosgrimmans funktion är att stänga munnen.

Det är ju din uppfattning och tro

Spänner man nosgrimman som man skall - så kan ju hästen öppna munnen ändå

Därmed inte sagt att jag använder nosgrimma.

BTW Hur hårt spänner man en ridkapson?
den kan ju inte sitta hur löst som hellst
 
Senast ändrad:
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Att om Ryttaren har en ostadig hand och är känslig i munnen, blir din hand då känsligare om du sätter på en remont eller syns din ostadiga hand mindre då bara?
Det är väl känsligheten man vill behålla och då borde det vara handen man vill ändrar. eller?

Det handlar inte om vad som syns eller inte utan vad som känns för hästen. Bettet blir stadigare och därmed mindre obehagligt för hästen. Det är på detta sätt man kan behålla känsligheten hos hästen eftersom rörelserna i bettet och därmed eventuellt obehag blir mindre. Självklart är det viktigt att ha en stadig hand men det är inte alltid löst på en handvändning :p .
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Tror du att hästen gillar bettet för att man stängt munnen? Javisst accepterar kanske hästen att man inte kommer ifrån bettet men att dom ska gilla bettet för att man stänger munnen har jag svårt astt tro att de gör. det du kallar att "utbilda" hästen låter mer som tvång i mina öron.

Kommer hästen ifrån bettet mer för att du inte har en nosgrimma? Det är väl lika mycket tvång att fortsätta rida en häst med ett bett den visar obehag mot att ha? Mitt förslag är att man hittar en lösning som involverar bett men dessutom en nosgrimma så att hästen kan uppfatta bettet som något trevligt. Och jo, min erfarenhet säger mig att väldigt många hästar tycker att det är skönt att ha en remontgrimma som gör att den här konstiga stålpinnen i munnen åtminstone ligger stilla. Men om man bara fortsätter att rida med bett och en häst som visar obehag får man snart gå över till bettlöst och då tycker jag att det uppstått ett problem! En målsättning med inridning och utbildning av hästar (i alla fall för mig) är att de ska gå att rida med bett i munnen.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Vad bra inlägg du har skrivit :bow: Har själv en häst som visar sina känslor genom sin mun och har så gjort sen han var unghäst. Har provat olika bett och nosgrimmor och senast tog jag bort nosgrimman helt. Detta resulterade i att hästen hela tiden drog tungan över bettet.....inte såååå kul att rida då kan jag säga.

Slutresultat precis som du skriver: hästen i detta fallet fick tillbaka sin nosgrimma relativt löst spänd med den hjälper till att hålla bettet stilla i munnen på honom så att han hitta ett bekvämt läge själv och lära sig att slappna av där. Vilket han också gör efter en stund.

Det är väl så att man ändå måste träna hästen i vissa obekväma och ovana situationer t.ex lära dem att bära en sadel för att överhuvudtaget kunna använda dem till ridhästar :confused:

Har sett hästar med lösa huvudlag,kapsoner o.dyl som tjafsat jättemycket med munnen så jag tror inte att den stora lösningen är att ta bort dylika hjälpmedel. Har även provat sk kapson som används i AK ridning och jag tycker då rakt inte att det är ett speciellt "snällt" huvudlag. Min häst var definitivt inte bekväm med det i ridningen.

Mvh B
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Detta resulterade i att hästen hela tiden drog tungan över bettet.....inte såååå kul att rida då kan jag säga.
ok...vet du hur bettet låg i munnen? höjd på sidostyckena, rakt/ delat bett? m.m. kan spela in för att hästen ska lägga tungan över det... det e inte alltid så lätt att det bara är att sätta på en nosgrimma:smirk:

Det är väl så att man ändå måste träna hästen i vissa obekväma och ovana situationer t.ex lära dem att bära en sadel för att överhuvudtaget kunna använda dem till ridhästar :confused:
ja har någon sagt nått annat? saken är bara den att de flesta människor behöver sadel för att kunna hitta en så korrekt sits som möjligt, med andra ord en så att du kan inverka rätt utan att störa hästen.
Men bett och sadel har ganska olika användningsområden, sadeln är passiv och hjälper dig hitta en sits samt tryckutjämnar din vikt... Bettet ska du kunna inverka med...

Har sett hästar med lösa huvudlag,kapsoner o.dyl som tjafsat jättemycket med munnen så jag tror inte att den stora lösningen är att ta bort dylika hjälpmedel. Har även provat sk kapson som används i AK ridning och jag tycker då rakt inte att det är ett speciellt "snällt" huvudlag. Min häst var definitivt inte bekväm med det i ridningen.
Hur red du med kapsonen då?

Kapsonens funktion är inte att stänga munnen.
Sadelgjordens funktion är inte att dra åt kring magen- funktionen är att sadeln ska sitta kvar på ryggen. På samma sätt stänger kapsonen även munnen-den ska juh liksom sitta kvar på nosryggen.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

BTW Hur hårt spänner man en ridkapson?
den kan ju inte sitta hur löst som hellst

men varför sätter du på en nosgrimma?
Engelsk?
Achen?
Remont?
Pullar?
varför sätter du på en ridkapson?

Skriv gärna utförloiga svar VARFÖR, funktion och användningsområde samt bieffekt. Riktat även till fler än dig.
Får jag inget svar av någon antar jag helt enkelt att ni inte har nått.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

min häst behöver inte ha nosgrimma men ja har det ändå för ja tycker han ser så naken utan den då han har så stor å brett huvud... men man får fan in en knuten näve så den sitter ju inte åt direkt;)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

jag vill bara buga:bow: Mycket kloka inlägg! Allt är inte vitt eller svart här i världen men vissa tycks tro det.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Varför behövs det ridkapson o bett?
Varför inte ett sidepull? Som inte sitter åt konstant.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Hjälptyglar: Sånt som mer eller mindre tvingar hästen till en viss position eller motverkar något oönskat (ex kast med huvudet)

Nosgrimmor: Sånt som mer eller mindre tvingar hästen till att hålla munnen stängd eller motverkar tex tungan över bettet.

Nosgrimmor är oftast till för att dölja att hästen protesterar mot något som gör ont. (Undantaget de som använder nosgrimman för att de tycker att det är snyggt och spänner den löst).

För mig är nosgrimman en hjälptygel och därför anser jag att den borde förbjudas inom dressyren.

Kan man inte rida sin häst utan nosgrimma får man börja om från början; rätt bett? Rätt skolning? Rätt hand?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

hur menar du att ett sidepull inte sitter åt konstant? den spännner man juh oxå kring nosryggen... elller gör inte du det?

kapson och bett har man för att man inte klarar att få sin häst att arbeta rätt och fysiskt må bra av ridningen utan huvudlag. Sen tycker jag personligen att du ska kunna åka runt på pållen även utan huvudlag ( med andra ord styra/ öka minska gångart) men för att få pållen att arbeta korrekt genom kroppen behövs det oftast nått mer- hur skolan både ryttare och häst än är på sitsen så kan du med hjälp av huvudlag få hästen att bli mer lösgjord, visa hästen vart h*n ska placera sitt huvud.

obs. min uppfattning*
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

hur menar du att ett sidepull inte sitter åt konstant? den spännner man juh oxå kring nosryggen... elller gör inte du det?
den ska sitta löst.det är ett snorhårt rep på nosen.
kapson och bett har man för att man inte klarar att få sin häst att arbeta rätt och fysiskt må bra av ridningen utan huvudlag.
Varför både och?
Det torde räcka med ett redskap.:confused:
Sen tycker jag personligen att du ska kunna åka runt på på
Jag kan rida med bara grimma.
men för att få pållen att arbeta korrekt genom kroppen behövs det oftast nått mer- hur skolan både ryttare och häst än är på sitsen så kan du med hjälp av huvudlag få hästen att bli mer lösgjord,
Hela vitsen med dressyr är väl att få den lydig o o lära den att bära upp sig med oss på.
Hur många kan få hästen att arbeta korrekt?
visa hästen vart h*n ska placera sitt huvud.
Hur menar du?
för mig är det en hjälp likväl som säte eller skänkel
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det handlar inte om vad som syns eller inte utan vad som känns för hästen. Bettet blir stadigare och därmed mindre obehagligt för hästen. Det är på detta sätt man kan behålla känsligheten hos hästen eftersom rörelserna i bettet och därmed eventuellt obehag blir mindre. Självklart är det viktigt att ha en stadig hand men det är inte alltid löst på en handvändning :p .

Jag håller med. Bettet kan skramla omkring mer utan remontgrimma vilket hästen kan tycka är mycket obehagligt. Särskilt tredelade bett.
Handen blir ju inte stadigare utan nosgrimma om man säger så :angel:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Sidepull kan finnas i både rep och läder. Personligen gillar jag lädervarianterna betydligt bättre. Men det är ingen mening att jämföra kapsonen med sidepull, de verkar helt enkelt olika och är bra på olika hästar i olika skeden av utbildningen av den anledningen.

Att man måste spänna åt kapsonen är en skröna. Passar kapsonen hästens nosrygg så behöver man inte spänna särskilt mycket, den sitter där den ska ändå. Fast då får jag väl observera mej för de varianter som är mer eller mindre ledade (som den med cykelkedja över nosen) - någon sådan har jag inte. Min erfarenhet sträcker sej bara till några olika varianter med olika hela nosjärn, har 3 stycken olika själv. De fungerar lite olika alla 3 och är bra i olika skeden och på olika hästar. Sidepullen å sin sida är bra vid andra tillfällen. Precis som många andra verktyg!

Ett tag hade jag mest användning av kapsonerna när jag hade handhäst (speciellt som mina handhästar är lösa större delen av turerna - lätt att knäppa på och av snöre :D )... Men nu har jag kommit in i en period med valacken då kapsonerna är riktigt användbara i ridningen igen.

Men visst måste man ändå spänna åt kapsonen (precis som sidepullen måste sitta åt något), man får se till att lägga den där hästen inte störs av den och där den inte skadar pga trycket på kinderna.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

den ska sitta löst.det är ett snorhårt rep på nosen.
Har bara använt de av läder... som Evis skrev... en kapson med fast nosjärn behöver inte sitta speciellt hårt- en med cykelkedja får man oftast spänna nbågot hårdare för att de inte ska åka runt.

Varför både och?Det torde räcka med ett redskap.:confused:
blir ett väääldigt långt svar om ja ska förklara det här... sök på hur de inverkar i gamla trådar.
kortfattat-> kapson inverkar på böjningen, bettet lösgör munnen.

Jag kan rida med bara grimma.Hela vitsen med dressyr är väl att få den lydig o o lära den att bära upp sig med oss på.
ja, o jag kan rida min häst hjälpligt utan både sadel o träns, det är inte det som har med saken o göra... en grimma är inte framtagen för att rida i och är inte riktigt lika precis i sin inverkan som ex en kapson.

Hur många kan få hästen att arbeta korrekt?
hur många ja en hel del. fadst på olika nivåer;) förstår inte riktigt din fråga....

Hur menar du?
för mig är det en hjälp likväl som säte eller skänkel
bettet används juh inte speciellt mycket egentligen... använder tygel och skänkl på ungefär lika mycket och sitsen mest.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp