Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Spider84 skrev:
:rofl:

Fick en gång höra kommentaren:

Han är som dig Renée, vill veta allt på en gång. Och efter det ett roat skakande på huvudet och en liten suck. :D

Min ridlärare skrek åt mig häromdagen;
"Jag förstår inte hur du kan vara så jävla envis,
MÅSTE du veta allting? MÅSTE du ifrågasätta allting?" :D



Han är en sådan som gärna vill att eleverna ska ifrågasätta det han inte gillar men svälja det han säger är bra med hull och hår. :cool:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Spider84 skrev:
Är fortfarande nyfiken på det där med brutna käkar. Måste gå att ta reda på. På nåt sätt...

Jag har både hört och läst det, men jag ids inte leta reda på vart. Enligt artikeln/boken/var det nu var så minskade den typen av olyckor (under jaktridning i England kanske? ) drastiskt när man började använda nosgrimmor. Varför tycker du att det låter så osannolikt att det är bättre att hästen har munnen stängd än öppen om den "kraschar"?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag tycker inte alls att det är osannolikt eller konstigt. Tycker faktiskt att det är logiskt att det kan vara så.

Dock så finns det annat jag tyckt så om som sedan visat sig vara helt och håller myt. Det är därför jag är så nyfiken på det. ;)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

svea skrev:
Däremot kan den vara användbar för att så att säga få med överkäken i tygeltaget om man har en häst som svarar på tygeltaget genom att bara droppa underkäken. Men då räcker det med en remontgrimma, mycket löst spänd.

/Svea - som upprepar: dressyrsporten skulle vara mycket mer intressant om alla tvingades tävla utan nosgrimma...


Håller med. Tyvärr är många remontgrimmor felsydda. Remmen som går över nosryggen är ofta ganska lång har jag upptäckt.
Jag rider med engelsk nosgrimma och har deninte så hårt spänd, bara tillräckligt för att hon inte ska kunna "vända hem".

Och jag håller med dig om det sista:bow: :bow: :bow: Man kanske skulle anordna en dressyrtävling där nosgrimmor var förbjudna och se vilka hästar som placerade sig högst på prispallen då!:D
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

En bekant hade ett ungsto som bröt underkäken när hon gick omkull vid bus i hagen med kompisarna!

Nu tycker jag förstås inte att man ska ha nosgrimma på 1-åringar på bete, men det är väl ganska självklart att en ensam underkäke knäcks lättare än två käkar tillsammans?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det spelar väl ingen roll om man har den på eller inte...den ska ju bara vara där för utseendet ändå.vissa drar ju ihop käkarna på hästen med den men det är ju inte det den är till för....därför så gör det ingenting....det är lixom en trend att man ska ha det i engelsk ridning och därför har man det...det SKA inte spela nån roll men det är väl som du säger....att det bara SYNS.mvh zandra
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det behöver inte vara en utseendegrej att ha nosgrimma. Min häst var när jag köpte henne förra våren, helt hysterisk med bettet. Jag provade en hel del sorter innan jag hittade ett bett som hon accepterade. Hon lät det ligga stilla i munnen, men ibland kommer de gamla reaktionerna tillbaka. När hon tycker det är jobbigt eller när hon blir stressad av något. Då börjar hon krångla med bettet samt slänga tungan över. Om jag har en nosgrimma som är så lös att jag lätt kan få emellan 3 fingrar så gör hon inte så. Det räcker med att den finns där. Det sitter så löst att den inte inverkar på något sätt, men bara känslan av att den sitter där räcker tydligen för att hon ska bli lugn i munnen. Målet är givetvis att hon ska kunna ridas utan om så är, men vi får ta det stegvis. Aachenremmen kan jag plocka bort helt när hon longeras och snart går den nog att ta bort vid all ridning så vi är på rätt väg. Nu tycker hon till och med om sitt bett.
Men... Nosgrimmor kan vara MER än till prydnad.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

I väntan på min kapson rider jag nu på remontnosgrimma.
Det känns lite jobbigt eftersom den måste sitta ganska tight för att inte glida och samtidigt vill jag att hon ska ha massor av plats för rörelser (var VÄLDIGT tjafsig i munnen när hon kom i maj o vill inte ha tillbaka dem symptomen - dvs kunna se och motverka direkt då de kommer) Likadant nu när jag börjat introducera stången tycker jag det är extra viktigt att hon har en chans att protestera i munnen innan hon blir upprörd.

Avskyr det här dilemmat men försöker vara mjuk (tar faktiskt knappt i tygeln i vilket fall)

Var förresten också en av de förhatliga "stripparna" på ridskoletiden.
Ridlärarna avskydde att jag plockade av nosgrimmor, bett etc...
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

när ja köpte min häst red tjejen som hade henne innan med nosgrimma och achenrem(heter det så??)
då höll Ella(min häst)på å krånglade vred på huvudet å liknande,
men sen när ja tog av achenremmen och senare hela nosgrimman
blev hon som en helt annan häst:love:
idag när vi rider går det superbra å hon är så lugn och koncentrerad:)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Det behöver inte vara en utseendegrej att ha nosgrimma. Min häst var när jag köpte henne förra våren, helt hysterisk med bettet. Jag provade en hel del sorter innan jag hittade ett bett som hon accepterade. Hon lät det ligga stilla i munnen, men ibland kommer de gamla reaktionerna tillbaka. När hon tycker det är jobbigt eller när hon blir stressad av något. Då börjar hon krångla med bettet samt slänga tungan över. Om jag har en nosgrimma som är så lös att jag lätt kan få emellan 3 fingrar så gör hon inte så. Det räcker med att den finns där. Det sitter så löst att den inte inverkar på något sätt, men bara känslan av att den sitter där räcker tydligen för att hon ska bli lugn i munnen. Målet är givetvis att hon ska kunna ridas utan om så är, men vi får ta det stegvis. Aachenremmen kan jag plocka bort helt när hon longeras och snart går den nog att ta bort vid all ridning så vi är på rätt väg. Nu tycker hon till och med om sitt bett.
Men... Nosgrimmor kan vara MER än till prydnad.
Ja klart den kan, men den ska inte. i många fall, ja dom flesta så används den för att stänga munnen för att hästen gapar... men varför gapar hästen då?
den är oftast där för att stänga munnen men den SKA inte vara till för det egentligen.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Om du; har som jag :eek:
Endast sidostycken och nackrem och käkrem.

Och så tar du tag i sidostycket -
tjolahopp vad du kan dra det rakt ut
Om du har nosrem så kan du inte få ut sidostycket så mycket.
:smirk:

Och vad spelar det för roll? Detta verkar ju konstigt tycker ni
- hur rider den där besserwissern susanne egentligen :eek: :p :devil:

Detta spelar en stor roll när man tömkör och om man kopplar tömmen via bett ringen på isidan.

När jag rider så är jag inte road av brutaltag.
Men det har hänt att sprakfåle 1.74 har sprakfålat rätt upp i luften och kastat sig bakåt eller 5 meter åt sidan i ett sprakfålesprång,och då är kanske inte tygeltagen snygga varje gång :angel: och då har den gjort nytta.

Då tycker jag nog att det borde vara bättre att sätta på ett pannband i stället... De är ju verkligen till för att stabilisera. :idea: :idea:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

En typ curb-strap är väldigt bra i en sådan situation. :) Betydligt effektivare att sätta en rem under hakan istället för en runt nosen. :)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Den är inte till för att få stabilitet på huvudlaget. Ett huvudlag är stabilt nog i sig.

jag tycker nog att sidostyckena flärpar ut en hel del mer utan nosgrimma än med nosgrimma, även om nosgrimman är spänd oerhört löst.

jag är förvånad att så många väldigt väldigt etablerade tränare börjar sina elevers ridpass med att gå fram och dra åt snokremmen - stenhårt.
Hur rent logiskt, kan man förvänta sig en avslappnad häst, med en nosrem som är spänd så hårt att den dels klämmer ihop käkarna, och dels trycker upp bettet. Jag förstår inte! :confused:

Jag spänner nosgrimman väldigt löst, har provat lite hårdare några gånger efter kommentar från folk att min är för lös. Men hästen blev spänd i käkar/nacke/hals direkt - och det var inte inbillning....

så han får gå med löst spänd nosgrimma.... för jag tycker fortfarande att helt utan gör att sidostycken flackar.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Håller med till fullo. Om jag plockar bort nosgrimman så blir hela tränset mer instabilt.

Mvh

Tora som får plats med 5 fingrar mellan hästnäsan och nosgrimman utan problem
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Så länge bettet sitter där det ska gör det väl inget om det finns lite glapp i sidstyckena. Annars får man ju spänna så att bettet kommer alldeles för högt.

Cilla
som har nackstycke, sidstycken och stång med kedja, inget annat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 132
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp