Om nosgrimmor i Ridsport

Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Men visst måste man ändå spänna åt kapsonen (precis som sidepullen måste sitta åt något), man får se till att lägga den där hästen inte störs av den och där den inte skadar pga trycket på kinderna.

:bow:
*tio*
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Läste hoppkrönikan i senaste Ridsport, där Christel Behrmann förfasade sig att det i vissa områden hade uppstått en trend att ta av nosgrimman, och då hade det uppstått hemskt mycket ridproblem med dessa stackars hästar.

Är det bara jag som tror att problemen inte UPPSTÅTT av att man tog av nosgrimman, utan att de helt plötsligt helt enkelt SYNS?
Håller med!


nosgrimmorna har jag tagit bort och ersatt med
pannband på mina isisars träns.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

,
bettet lösgör munnen.
Qué?:confused: :confused: Om man tror att det är bettets syfte så förstår jag att man inte förstår en rätt spänds nosgrimmas syfte.

Bettet ingår i vår kommunikation med hästen o gör att den lättare kan förstå vad vi vill att den ska göra.
Böjning av hästen sker främst med hjälp av sätet, vikthjälperna o våra skänklar.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Du har fått fel uppfattning om hur en nosgrimma ska knäppas. Den ska ingte sitta hårt och hindra hästen. Min häst kan gapa, gäspa och lägga tungan över bettet om hon vill trots att hon har nosgrimma. Den är väldigt löst knäppt, Det räcker med att remmen är där så är hon lugn i munnen. Mitt mål är förstås att hästen ska kunna ridas utan nosgrimma, men jag vill ha den ändå för jag tycker det ser konstigt och naket ut annars. (har däremot inte käkrem på alla träns)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Men axel du frågade om varför både och, och Flygers svarade på det.

Bettet ligger på tungan, i tungan finns ett tungben som har muskler som är kopplade både till nacken och till strupen - hela underlinjen hänger samman med tungan - och även hela överlinjen. Utöver det så är munnen en "central" för många hormonella förändringar - genom munnen kan man trigga igång autonoma nervsystemet i en parasympatisk riktning till exempel (eller sympatisk om man är okänslig i handen).

Väljer man att ha både bett och kapson exempelvis, kan det vara för att bettet har en kontakt med tungan - som inte kapsonen har. Med bettet kan man exempelvis trigga igång reflexer utifrån hästens mun och tunga, med kapsonen kan man påverka nosryggen.

Man kan också i olika situationer använda sej av de olika instrumenten. Som jag skrev innan, bett-kapson-sidepull etc har olika funktion och är därför nyttiga i olika situationer. Under ett och samma ridpass kan man råka ut för många olika situationer och med både bett och kapson så har man två olika verktyg beroende på olika situationer.

Själv rider jag väldigt sällan så, men det kan vara en anledning till varför man har både bett och kapson.

Det kan också handla om en sorts övergång på en häst som har - på grund av det den varit med om tidigare - mycket svårt med bett i munnen. Man rider bettlöst men låter bettet ligga i munnen samtidigt för att hästen ska vänja sej och kanske till och med börja tycka det är helt ok att ha bett i munnen. (jag har träffat hästar som får panik och står och skakar när de får ett bett i munnen - på dem är den metoden - alltså att rida bettlöst och bara låta bettet hänga i munnen medans - en förutsättning för att kunna vänja in på bett igen...)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag håller med. Bettet kan skramla omkring mer utan remontgrimma vilket hästen kan tycka är mycket obehagligt. Särskilt tredelade bett.
Handen blir ju inte stadigare utan nosgrimma om man säger så :angel:

Om bettet "skramlar omkring" är det inte rätt anpassat. Nosgrimman funktion är att motverka att hästen gapar, inget annat.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Kanske nosgrimman har den funktionen för dig. Inte för alla andra bara för det. Inte för mig i alla fall. Jag har aldrig haft en häst som haft ovanan att gå och gapa, (den är så lös att hästen kan gapa) men ändå har jag ridit dem men nosgrimma. (av andra orsaker då alltså) Det finns flera olika orsaker till användning av nosgrimma liksom det finns flera orsaker till att inte används nosgrimma. Vad som passar just den individen är det som ska vara i fokus tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Kanske nosgrimman har den funktionen för dig. Inte för alla andra bara för det. Inte för mig i alla fall. Jag har aldrig haft en häst som haft ovanan att gå och gapa, (den är så lös att hästen kan gapa) men ändå har jag ridit dem men nosgrimma. (av andra orsaker då alltså) Det finns flera olika orsaker till användning av nosgrimma liksom det finns flera orsaker till att inte används nosgrimma. Vad som passar just den individen är det som ska vara i fokus tycker jag.

Om du menar mig så hoppas jag att du förstår att jag inte gillar nosgrimmor, finns ett inlägg högre upp i tråden. Antar att jag var lite otydlig i mitt inlägg här ovanför dig. Jag har heller aldrig haft en häst som gapar.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag skulle också vilja se en dressyrtävling på elitnivå utan nosgrimma. Men jag tycker att det vore precis lika intressant att titta på en hopptävling på elitnivå utan nosgrimma. Men tanke på hur de hästarna kastar med huvudena och försöker att gapa för allt vad de är värda med skarpa bett med enorm hävstångseffekt...

I alla westerngrenar tävlar man utan nosgrimma, de har också stångbett av olika varianter på sina hästar.
Gapar de så blir de diskade!!
Innför det på den engelska ridningen och se hur många som verkligen kan tävla då!!!
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag skulle också vilja se en dressyrtävling på elitnivå utan nosgrimma. Men jag tycker att det vore precis lika intressant att titta på en hopptävling på elitnivå utan nosgrimma. Men tanke på hur de hästarna kastar med huvudena och försöker att gapa för allt vad de är värda med skarpa bett med enorm hävstångseffekt...

I alla westerngrenar tävlar man utan nosgrimma, de har också stångbett av olika varianter på sina hästar.
Gapar de så blir de diskade!!
Innför det på den engelska ridningen och se hur många som verkligen kan tävla då!!!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag skulle också vilja se en dressyrtävling på elitnivå utan nosgrimma. Men jag tycker att det vore precis lika intressant att titta på en hopptävling på elitnivå utan nosgrimma. Men tanke på hur de hästarna kastar med huvudena och försöker att gapa för allt vad de är värda med skarpa bett med enorm hävstångseffekt...

I alla westerngrenar tävlar man utan nosgrimma, de har också stångbett av olika varianter på sina hästar.
Gapar de så blir de diskade!!
Innför det på den engelska ridningen och se hur många som verkligen kan tävla då!!!
Ja det vore intressant men varför gapar hästarna?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Men det bästa vore väll egentlgien om alla red utan Sadel, träns och allt sånt? Eller det vore kanske bättre om vi inte red alls? Att hästarna fick gå fria? Någonstans måste man börja, även om det innebär att man kanske behöver en nosgrimma?
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Jag säger som Robert DiNero i Taxidriver
*Are you talking to me?`*
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Ja jag menar dig. Du skrev att nosgrimmans uppgift är att stänga munnen så hästen inte kan gapa. Jag tycker att det är helt fel.
Själv varken gillar eller ogillar jag nosgrimmor. Så länge utrustningen sitter rätt avpassad gör den ingen skada. Individanpassad utrustning med en tanke om hur och varför är min ledstjärna.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

/Svea - som upprepar: dressyrsporten skulle vara mycket mer intressant om alla tvingades tävla utan nosgrimma...

Själv tycker jag det skulle vara trevligt att se barockridning utan stångbett, långa sporrar och spö.;)
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Själv tycker jag det skulle vara trevligt att se barockridning utan stångbett, långa sporrar och spö.;)



Men man använder det inte vet du väl, särskilt inte bettet för det är så långa tyglar och det är fult med korta:rofl: :rofl:

Håller med dej. Den där dubbelmoralen med "stångbett till folket" oavsett nivå och hatet mot t o m nosgrimmor gör mej lätt förvirrad här.:crazy:
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Håller med dej. Den där dubbelmoralen med "stångbett till folket" oavsett nivå och hatet mot t o m nosgrimmor gör mej lätt förvirrad här.

:bow: :bow: :bow:

Tack för att fler än jag reagerat på denna diskrepans!
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Har ridit med äkta sidepull alltså inte dom fina som vi har i sverige, en äkta sidepull är rena tortyr redskapet och kan knäcka nosryggen på hästen.

Då har jag hellre mitt tredellade och pullar på min valack faktikst. Naturligvis rätt spänd förståss.
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Vet inte alls om jag skriver i rätt tråd nu men jag funderar mycket på det där att ha nosgrimma eller ej..
Jag rider helst min valack utan nosgrimma eftersom jag tycker det är onödigt att "snurra igen munnen på honom".
Dock så kan jag ha problem ibland med att kontrollera takten när vi är ute och rider (oftast om vi rider tillsammans med andra) och det tycks vara svårare ibland att få honom att lyssna utan nosgrimma, är det då bättre att rida med nosgrimma vid sådana tillfällen?

mvh
 
Sv: Om nosgrimmor i Ridsport

Om du har problem att klara honom ute utan nosgrimma prova ta på en och se om det hjälper annars är han kanske bara en sån där sprudlande glad häst..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp