Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

A

anonymaste

Anonymt nick.

Jag står mitt i en ekonomisk kris och måste därför sälja mina hästar, otroligt sorgligt och det gör även att min psykiska hälsa inte är vad den har varit, vilket gör allt ännu värre.

Det finns en häst kvar, en åring som tydligen är omöjlig att sälja. Hästen är ute på annons för minst halva sitt värde, det finns gott om bilder, film osv. Hästen har full stam, registrerad osv. Uppfödd enligt konstens alla regler, vaccinerad, avmaskad.

Jag tycker själv det är genant att sitta i denna sitsen, vill inte skylta med att det är akut för att dra till mig oseriösa köpare. Sänka priset ännu mer kan jag visst göra, men blir hästen mer attraktiv då?

Jag svarar på köpes-annonser, mailat hingstägaren, är trevlig och tillmötesgående mot de få som har hört av sig.

Vad gör man när man måste sälja men ingen vill köpa? Vad har jag missat att göra?
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Om det är en kvalitetshäst skulle jag gå på kontakter o leasa ut hästen på många år.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Låter som en jättejobbig sits. :(

Ett "alltför lågt" pris kan - upplever jag - ge ett oseriöst intryck. Jag öppnar inte ens annonser där texten te.x är "Toppefin connemara -2002 pris: 4000 kr". Jag tänker automatiskt att det är någon brist hos hästen- inte att ägaren har bråttom.
Så fort priset är "oskäligt lågt" blir jag misstänksam.

ett alternativ är väl att skänka bort hästen till någon som kan ta tillvara på den? Eller vända dig direkt till e.x försäljningsstall mfl. och erbjuda hästen till ett mycket lågt pris?
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Nu står jag inte i samma sits, men jag har också en åring till salu och ser ju vilka annonssvar som kommer, det är tufft just nu.

Betessäsongen kommer ju snart, blir det inte enklare ekonomiskt då?
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Nu hade jag väl inte det lika akut som dig, men har också varit med om att sitta med en "bra" häst som måste säljas men ingen som vill köpa. Tyvärr är det väl såpass dåliga tider att det är svårt att sälja bra, färdiga ridhästar, då ligger ju en åring långt ner på priolistan tyvärr...

Jag gav bort min häst till goda vänner som lyckligtvis hade plats över och som jag visste skulle passa hästen. De älskar honom över allt annat, men det är väl få förunnat att ha såna vänner...

Har du svarat på annonser där folk söker sällskapshästar då? Det bör väl finnas en del som kan tänka sig att ta en åring på foder eller liknande som sällskap till den egna hästen?
Se till att hitta något ställe i närheten dock, så du kan hålla koll på att den får det bra.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Den som köper en färdig ridhäst tar ofta in den istället för en annan såld häst, foderhäst eller liknande - stallplatsen finns redan. Men åringar tycker jag brukar vara lättare att sälja inför betessäsongen. Då är stallplatserna inte lika "bokade" - många gör om under sommartid, fixar lösdrifter eller bygger om vilket ger öppningar för att få in fler hästar.

Sen är det ju såklart alltid svårt ändå att sälja unghästar inom en ras där det finns många att välja på.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Är du beroende av den eventuella summa som hästen kan inbringa vid försäljning är det ju svårt... Men om det är den regelbundna kostnaden som tär på din ekonomi så kan det vara värt att "bara bli av med hästen", sen om det kan vara att låna ut på foder som sällskap till annan unghäst eller någon annan lösning kvittar, bara du slipper den återkommande kostnaden.

Men något en väldigt klok och framgångsrik hästföretagare sa till mig som jag tycker många inte tänker på:
- "Om du idag har en häst till salu för säg 30 tusen, du får ett bud på 20 tusen men tackar nej för att hästen är "värd" mkt mer. Och samtidigt har du inga andra intresserade. Tänk om! Även om du 3 månader senare får sålt hästen för 30 tusen, har du redan förbrukat mellanskillnaden mellan 20 och 30 000 genom att ha hästen kvar (dvs foder, uppstallning osv). Många är väldigt fixerade vid priset att de hellre står kvar med hästen i många månader för att det SKA ha så mkt för hästen för att inte gå med förlust. Då har de inte riktigt tänkt efter... "

Nu förstår jag att det inte är så i ditt fall, utan du snarare har problem med att få sålt en bra häst, oavsett pris... Jobbig sits!
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Du är långtifrån ensam i din sits. Det finns uppfödare som får ta bort sina unghästar för att de inte blir av med dem, och inte har plats. Tragiskt, men sant.

Det produceras helt enkelt mer hästar än vad som behövs, och nu börjar det märkas, på riktigt.

Tyvärr har jag inga bra tips till dig, utöver de du redan fått i tråden. Låna ut, skänka till någon du känner väl, fodervärd, ja, det är nog ungefär de alternativ som finns. Inte roligt något av det, om du egentligen vill sälja.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Jag håller med att orimligt lågt pris skrämmer iväg ofta seriösa köpare för de vet vad en bra häst kostar. Men det löser ju inte ditt akuta problem.

Måste du ha in summan för hästen eller är det de rullande utgifterna som är det största problemet?

Det är lite skillnad på hur man kan gå till väga p g a svaren.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Du är långtifrån ensam i din sits. Det finns uppfödare som får ta bort sina unghästar för att de inte blir av med dem, och inte har plats. Tragiskt, men sant.

Men är inte det där en skröna? Eller känner du personligen någon som har gjort det?
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Jag vet en uppfödare som verkligen hade kris och fick inte sålt på sin unghäst och avlivade den tyvärr.
Hade ja haft tid och pengar hade ja köpt hästen
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Ja, jag känner folk som fått göra det. Det har också skrivits i fackpress om detta, jag tror knappast de underblåser vad du kallar en "skröna".
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

(och Bejbie)

Vad är det då för typ av hästar, varmblod, halvblod, kallblod? Utbildningsståndpunkt, registrerade osv?
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

*kl*
Själv sitter jag i sitsen att vi har egen gård men inga kontanter "på hög" att lägga ut på en häst. Anledningen till det är att vi blivit tvungna att investera i ny värmepump och nytt avloppssystem. För mig är inte löpande kostnader ett problem utan att få ihop (igen) till en rimlig summa pengar. Har letat unghäst att ha som sällskap till min b-ponny men har inte hittat nån ännu. Menar ni att man avlivar unghästar för att man inte får ut dom?? Det låter ju hemskt :(
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

I svåra tider blir det en konsekvens.

Jag kommer ihåg när min Vet sa i början på 90-talet att man avlivade högdräktiga travmärrar som betäckts med dyra levandefölavgifter.

Avgifterna kunde ligga på 50´per föl.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Sitter i samma sits, har en tvååring jag försöker sälja men det är väldigt trögt! Och ändå säljer jag honom otroligt billigt..
Är väldigt svårt att sälja unghästar nu, men samtidigt är det väldigt få unghästar på annons.
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

I svåra tider blir det en konsekvens.

Jag kommer ihåg när min Vet sa i början på 90-talet att man avlivade högdräktiga travmärrar som betäckts med dyra levandefölavgifter.

Avgifterna kunde ligga på 50´per föl.

Sorgligt :crazy: Jag som normalt sett är ganska "tålig" med det här med avlivningar och sådär tycker det låter hemskt...
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Sitter i samma sits, har en tvååring jag försöker sälja men det är väldigt trögt! Och ändå säljer jag honom otroligt billigt..
Är väldigt svårt att sälja unghästar nu, men samtidigt är det väldigt få unghästar på annons.

Din häst ser väldigt fin ut men du skulle nog få fler svar om du hade fler och bättre bilder och dessutom har du inte skrivit ut stam (eller ras om det inte är SWB). Jag själv bläddrar förbi om t ex stam inte står med för oftast är det de som är typ travar- eller nordiskorsningar som det ej står något om stam osv på (d.v.s inte intressant för just min del).
 
Sv: Om man måste sälja, men ingen vill köpa?

Håller helt med dig. Många annonser är dåligt skrivna och då tappar jag genast intresset... Jag är lite så att jag har inte höga tankar om en person som skriver en dålig annons, med stavfel, och där det saknas information... kan man inte skriva ihop en informativ och enkel annons med bra men enkla bilder, vad har man då för häst? Och hur har den skötts? Känns bara så slarvigt rakt igenom... Kanske är helt fel.. men det är såna vibbar man ofta får :crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 878
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 748
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp