Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Sv: Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Det där med jackor och kläder är inget vi behöver diskutera för det skrev jag redan från början att det är ett generellt "problem" eller vad man vill kalla det i alla skolor. Från att vara på dagis med 3 fröknar på 18 barn till att över en natt gå till skolan där man är 2 fröknar på 27 barn är nog en ganska stor omställning för en femåring. men som sagt, det är inget som behöver diskuteras i denna tråd.

Jag har förklarat vad jag menade med "pack", att det kanske var ett klumpigt ord eftersom det feltolkades, men om du nu väljer att tolka det på ditt sätt även efter min förklaring så får du väl göra det, det är inget jag kan göra något åt. Jag skrev heller aldrig att det var barnen som var "pack" vilket jag upprepat i flera inlägg men ändå fastnar du på det (läser inte ordentligt?)

Och t o m nu så tillskriver du mig egenskaper jag, så vitt jag vet, inte har.
Nog kan även jag erkänna mina misstag vilket jag även gjort här (skrivit att jag förklarat dåligt etc) men ändå skriver du att jag bortförklarar mig?

Är det inte i allra högsta grad att bortförklara sig om man nu i efterhand skriver att man kräkt på folk för att man mådde dåligt då på den tiden?

Även jag måste erkänna att jag inte mår tipp-topp för tillfället vad gäller denna fråga. Det har varit så mycket skit kring skola, skolval, olika turer hit och dit etc under hela våren att detta bara var droppen som fick bägaren att rinna över. Det är mycket mer som hänt i frågan som jag liksom inte orkar sitta och lägga ut här (bl.a att man, inte vi utan fsk, bryskt talade om för sonen att han inte skulle få gå med sina kompisar i höst vilket resulterade i stressmage hos sonen och han började bajsa i kalsongerna).

Vid sidan av sitt föräldraskap har man dessutom sitt eget liv att ta hänsyn till med jobb, skola, svärföräldrar etc. Som förälder orkar man heller inte hur mkt som helst och samtidigt förbli trevlig, förstående och ödmjuk i alla lägen.

Sen vad gäller knarkare så måste jag fortfarande hålla fast vid att - jo, man väljer faktiskt att testa på knark och sedan fortsätta, lika mycket som man själv väljer att börja snusa, röka eller fastna i andra beroenden. Man vet ju innan man testar att det är beroendeframkallande - om man ändå väljer att köra på så är det ju inte så att man kan skylla på någon annan för att man valde att göra det. Förhoppningsvis blev man ju inte tvingad till det.
Jag anser fortfarande att man som vuxen människa har det yttersta ansvaret för sitt leverne och sina handlingar - det är inget som man kan lasta samhället för hur svår uppväxt man än haft.

Jag känner inte heller att jag behöver läsa några missbruksböcker faktiskt. Jag jobbar dagligen med frågor där missbruk ingår och min sambo gör det än mer så jag vet vad det handlar om.

Senast ändrad:

Jag hoppas du inte ärallvarlig nu? I förskleklass går man i "skola" ungefär 3 timmar om dagen, mellan 8-11 och ibland 8-12. Resten av tiden är man på fritids. Ska folk då sluta jobba anser du?

Vi har gjort det valet. Under barnens skolgång har det alltid funnits en vuxen hemma efter skolan = på 18 år har inget av mina barn gått på fritids och eftersom yngsta dottern bara nyss gått ut ettan, så blir det så några år till ;)

Sluta jobba behöver man inte, men man kan jobba hemifrån, ha eget företag och lösa det hela på det viset. Mina föräldrar gjorde likadant på sin tid och flera med oss gör det i nutid, så visst funkar det.

Vi funderade, resonerade och prioriterade. Det har inte alltid varit enkelt eller en dans på rosor, men vi ansåg (och anser) att det är värt det.

Det där med jackor och kläder är inget vi behöver diskutera för det skrev jag redan från början att det är ett generellt "problem" eller vad man vill kalla det i alla skolor. Från att vara på dagis med 3 fröknar på 18 barn till att över en natt gå till skolan där man är 2 fröknar på 27 barn är nog en ganska stor omställning för en femåring. men som sagt, det är inget som behöver diskuteras i denna tråd.
Nej vi behöver inte diskutera det, men jag tog upp det eftersom du själv gjorde det från början. Du skrev det ju i tråden och jag tolkade det som att det är ett stort problem. inte visste jag att det inte gick att diskutera då. Jag har ju inte samma syn på det som du.
Jag har förklarat vad jag menade med "pack", att det kanske var ett klumpigt ord eftersom det feltolkades, men om du nu väljer att tolka det på ditt sätt även efter min förklaring så får du väl göra det, det är inget jag kan göra något åt. Jag skrev heller aldrig att det var barnen som var "pack" vilket jag upprepat i flera inlägg men ändå fastnar du på det (läser inte ordentligt?)
Ja du hade en rätt sur ton mot mig när du förklarade vad du menar med ordet. Att skriva " hoppsan, jag uttryckte mig klumpigt, men så här menar jag alltså" vore kanske lite lättare att förstå att du inte MENAR att folk är pack. Som det är nu så känns det som att du fortfarande MENAR att folk är pack oavsett hur mycket du förklarar vad du menar. Det är för mig en viss skillnad.
Jag kan minnas fel, men jag har väl inte påstått att du har skrivit att det är barnen som är pack? Jag har för mig att jag pratar rent allmänt om folk i det bostadsområdet du pratar om.

Och t o m nu så tillskriver du mig egenskaper jag, så vitt jag vet, inte har.
Nog kan även jag erkänna mina misstag vilket jag även gjort här (skrivit att jag förklarat dåligt etc) men ändå skriver du att jag bortförklarar mig?
Jag kan inte tycka att det har något med att hur du förklarar att göra. Du står för dina åsikter om att folk är pack och det är det jag reagerade mot i mitt inlägg. Du får ursäkta att jag inte tolkar "jag förklarade dåligt" som något annat än en bortförklaring nu när så många reagerade på ditt sätt att beskriva andra människor.
Är det inte i allra högsta grad att bortförklara sig om man nu i efterhand skriver att man kräkt på folk för att man mådde dåligt då på den tiden?
Jag har inte skrivit att jag kräkt på folk i mina trådar, det var du som påstod att jag har gjort det. Däremot skrev jag att jag inte kan svära mig fri från det då trådarna är rätt gamla nu ( och jag inte minns varje ord däri), jag anser att jag gav en förklaring till varför jag kan ha uttryckt mig dumt om mina närstående, OM jag nu har gjort det. Jag skrev också en viktigare skillnad, läste du inte den? Jag tycker att man får kräka ut över folk som inte är snälla mot en, men du kräker ut dina fördomar mot ett helt bostadsområde- det är en enorm skillnad, för vad har de där gjort mot dig? Jag kan berätta en hel del om hur illa behandlad jag blev av dotterns pappa, kan du göra detsamma om folk i bostadsområdet?
Även jag måste erkänna att jag inte mår tipp-topp för tillfället vad gäller denna fråga. Det har varit så mycket skit kring skola, skolval, olika turer hit och dit etc under hela våren att detta bara var droppen som fick bägaren att rinna över. Det är mycket mer som hänt i frågan som jag liksom inte orkar sitta och lägga ut här (bl.a att man, inte vi utan fsk, bryskt talade om för sonen att han inte skulle få gå med sina kompisar i höst vilket resulterade i stressmage hos sonen och han började bajsa i kalsongerna).
Tråkigt att det är så, förstår att det är jobbigt för din son.
Vid sidan av sitt föräldraskap har man dessutom sitt eget liv att ta hänsyn till med jobb, skola, svärföräldrar etc. Som förälder orkar man heller inte hur mkt som helst och samtidigt förbli trevlig, förstående och ödmjuk i alla lägen.
Men att rikta sin otrevlighet mot ett helt bostadsområde känns inte speciellt konstruktivt alls. Varför inte vända din ilska mot kommunen och utgå därifrån utan att prata på ett fördomsfullt sätt om andra människor som är helt oskyldiga till situationen?
Sen vad gäller knarkare så måste jag fortfarande hålla fast vid att - jo, man väljer faktiskt att testa på knark och sedan fortsätta, lika mycket som man själv väljer att börja snusa, röka eller fastna i andra beroenden. Man vet ju innan man testar att det är beroendeframkallande - om man ändå väljer att köra på så är det ju inte så att man kan skylla på någon annan för att man valde att göra det. Förhoppningsvis blev man ju inte tvingad till det.
Jag anser fortfarande att man som vuxen människa har det yttersta ansvaret för sitt leverne och sina handlingar - det är inget som man kan lasta samhället för hur svår uppväxt man än haft.
Min åsikt är inte samma alls. Jag tror inte forskare håller med dig heller.
Jag känner inte heller att jag behöver läsa några missbruksböcker faktiskt. Jag jobbar dagligen med frågor där missbruk ingår och min sambo gör det än mer så jag vet vad det handlar om.

Då blir jag ännu mer förvånad över dina uttalanden om missbrukare. :crazy:

Men jag tycker fortfarande ditt resonemang är ologiskt:

1) Man kan som vuxen själv välja hur man vill leva, oberoende av vilken uppväxt man haft. Alltså får "packet" vid skolan skylla sig själva.

2) Du är rädd att det kan gå illa för dina barn som vuxna om de under sin uppväxt får möta sagda "pack" och påverkas av dem.

Hur ska du ha det? Påverkas man av uppväxten eller inte?

Jag förstår i alla fall din förtvivlan. Det finns skolor här i vår närhet som jag inte vill att vårt barn ska gå på. Jag vill helt enkelt inte det. Vi har också valt bostadsområde för att komma till en bättre förskola/skola.

Jag skulle heller inte vilja att han slussades med buss. Vi bor ju här just för att det är nära till allt. Nu är det ju en katastrof som inträffat på en nya skola och det ligger ju utanför allas kontroll. Men visst hade det varit bra om de kunnat sätta upp baracker i någolunda anslutning istället. Men det ska fungera med mat, kök etc etc. Det är mycket som påverkar som man inte tänker på i första hand.

Det som påverkar barnen mest i deras skolgång är föräldrarnas utbidlningsnivå, i någon andra hand kompisarnas/umgängets. Så om fler klasskompisar har högutbildade föräldrar, har klassen generellt högre chans till en bättre utbildning.

Sen undrar jag om folk missat i tråden att din son är 5 år. 5 år och ska slussas iväg med buss, gå i en hård miljö osv. Okej om han var 15 eller nått sånt. Då kan jag köpa alla resonemang. Men 5 år och det finaste man har... Klart det blir enormt mycket känslor inblandade.

Jag jobbade i en kommun där en förskola brann ner (tror jag, den gick iaf inte att vara på). Barnen där fick då gå på en annat ställe i kommunen, en bra bit från där ordinarie förskola låg. Där satte kommunen in buss, men jag tror att de flesta föräldrar valde att skjutsa sina barn själva. Men några barn åkte buss fastän de var "små",

Sen undrar jag om folk missat i tråden att din son är 5 år. 5 år och ska slussas iväg med buss, gå i en hård miljö osv. Okej om han var 15 eller nått sånt. Då kan jag köpa alla resonemang. Men 5 år och det finaste man har... Klart det blir enormt mycket känslor inblandade.

En femåring född i november måste ju inte tvunget börja skolan redan det år han fyller sex. Det är ju föräldrarnas val, känns det för stort och läskigt, och barnet för litet, så kan man kanske vänta tills året därpå?

Ja, på nåt sätt känns det lite märkligt när folk säger saker som att "det är väl bara att lära honom att låta bli xxxx" osv.

En 5-åring är liksom inte mottaglig för den sortens "dressyr", inte än. Visst kan jag säga till honom att han inte ska plocka upp saker från marken men likväl kommer han ha glömt det dagen efter.
En 5-åring förstår helt enkelt inte varför något är så pass farligt som vi säger. Han kan inte sätta ihop handling-konsekvens så himla bra ännu.

Klart jag är rädd för denna "bussning" och det är alla andra föräldrar också som det verkar. Vem ska ansvara för att barnen kommer fram och hem säkert?

Sen det du säger om att utbildningsnivån hos föräldrarna och klasskamraters föräldrar spelar in. Undrar om du verkligen kan säga så utan att PK-maffian kommer och skyller på taskig människosyn :grin:

Men som sagt, vi får väl se vad som händer - kommunledningen ska ta ett beslut imorgon och den får vi arbeta utifrån det...

En femåring född i november måste ju inte tvunget börja skolan redan det år han fyller sex. Det är ju föräldrarnas val, känns det för stort och läskigt, och barnet för litet, så kan man kanske vänta tills året därpå?

Javisst kan man det och det har vi också kollat på - d.v.s låta han gå kvar på dagis ett år till - men då missar han ju förskoleklassen och får börja direkt i första klass nästa år, förskoleklassen är ju en slags "inslussning" i skolvärlden och ingen jag pratat med har rekommenderat att låta han gå kvar på dagis (han är intelligent och mogen men ändock bara 5 år).

Sen det du säger om att utbildningsnivån hos föräldrarna och klasskamraters föräldrar spelar in. Undrar om du verkligen kan säga så utan att PK-maffian kommer och skyller på taskig människosyn :grin:

Det är tämligen omtvistade forskningsresultat. Skolverket har en hel del rapporter i ämnet.

Fast skolbussning är säkert !
Vi har skolbuss här (för de barnen som valt att gå skolorna ikring).
Stenhårda regler på att sitta bältade etc. Så just DET skulle jag inte vara jätteorolig för.

Det är tämligen omtvistade forskningsresultat. Skolverket har en hel del rapporter i ämnet.

Är de?

De jag har sett har varit tämligen entydiga. Såpass entydiga att de nästan blir tjatiga, exakt samma resultat i studie efter studie efter studie. Som en av forskarna uttryckte det: "Det sensationella vore ju snarast om man kunde hitta ett fält där mönstret inte följs".

Det pekar ju snarast på svårigheterna med att åstadkomma social mobilitet, de allra flesta följer den självklara vägen. Det är ju därför det är så otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att åstadkomma ett samhälle där alla verkligen har samma förutsättningar i praktiken. I teorin kan alla välja vad som helst - i praktiken ser det inte alls ut så. Framförallt inte när man börjar titta på detaljnivå i människors liv.

Med vetskap om det kan man vara lite ödmjuk inför andra människors livssituation. Jag tror inte missbrukarna har valt ett liv i misär för att de är så dumma att de inte förstår att det hade varit bättre att välja ett ordnat liv med familj och välbetalt jobb. Folk väljer så gott de kan utifrån de förutsättningar de har, inte för att de är dumma i huvudet och "pack" som förtjänar allt de får.

Ha ha! Pinsamt! Jag menade att säga Oomtvistade. Jag är alltså helt på din linje.

Olyckligtvis låter det som att ni flyttade till fel område i kommunen redan från början.
Men det är lätt att vara klok i efterhand.

Vad gäller kommunens belut att de skall gå i skolan som ligger i centrum och så pass långt bort så är de skyldiga att hålla med skoltaxi alt skolbuss. En del kommuner tillgodoser även förskolebarnen. Det brukar vara över 3 km åk 1-5, 4 km åk 6-9 för att så skolbuss men det kan skilja litet från olika kommuner. Googla på din kommun.

Än är inte loppet kört. Han har ingen skolplikt förräns till nästa höst och ni hinner flytta om det verkligen inte finns några alternativ.

Sen behöver det inte bli så illa som du befarar. De fröknar som följer med lär förmodligen vara hökar på "sina" barn i sin paviljong.

//Waern

Fast det visste ni väl när ni valde bostad? Jag har inte flyttat hit för att mitt barn ska åka buss i storstadsmiljö med X antal mer trafik, människor osv. Skulle han dessutom 5 år gammal åka buss in mot centrum till en ännu större skola skulle jag känna mig ännu mer obekväm. Jag har inte samma obehagskänsla för landsorten. Kanske för att jag själv kommer från landet. Men att jämför det med en storstad är för mig främmande.

Ja, på nåt sätt känns det lite märkligt när folk säger saker som att "det är väl bara att lära honom att låta bli xxxx" osv.

En 5-åring är liksom inte mottaglig för den sortens "dressyr", inte än. Visst kan jag säga till honom att han inte ska plocka upp saker från marken men likväl kommer han ha glömt det dagen efter.
En 5-åring förstår helt enkelt inte varför något är så pass farligt som vi säger. Han kan inte sätta ihop handling-konsekvens så himla bra ännu.

Jag jobbar dagligen med 5-åringar och en hel del av dem skulle aldrig klara ett sådant ansvar. Ibland drar de med sig sådana barn som verkar mycket mogna också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 586
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar