Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Sv: Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Du skrev något om att barnen släpps ut utan jacka, du menar alltså under skoltid?

Det du skriver om kanyler och dylikt. Jag kan nästan lova dig att personalen går och kollar sådant så fort det finns tid. Du får ursäkta, men jag tror knappast att det problemet uppkommer dagligen.

.
Men barnen skulle väl ha med sig personalen från den "fina" skolan? Sätter de på barnen jackor nu finns det väl ingen anledning att tro att de kommer sluta med det? .

För det första så är den skolan som ska rivas inte särskilt "fin" som ni envisas skriva.
Sen sa jag att det är sämre koll i skolorna än på dagis - de kollar alltså inte ifall barnen har jackor på sig eller ej. Och märk väl att jag här inte refererade till någon särskild skola utan det är så på alla skolor. Det är inget jag hittar på utan vår förskolepersonal säger det och även andra föräldrar.

Detta ska barnen kunna se till att fixa själv - redan från 5 års ålder alltså och det är möjligt att de kan men om man har ett barn som min som helst vill gå i shorts även på vintern... ja, då kan det bli problem när han själv får bestämma vad han ska ha på sig. Men det är en helt annan diskussion då det gäller skolor generellt.

Vad gäller kanylproblemet så har jag inte påstått att det är ett problem som uppstår "dagligen" men att det uppstår på regelbunden basis är fullt tillräckligt för mig.

kl - Kan bara berätta om en väninna som var väldigt orolig när dottern skule börja första klass - klasslistan bestod till mer än hälften av invandrarbarb:eek:

Och vilka blev det problem med i klassen? Inte Mouna eller Mohammed iaf - snarare Anton och Kevin...

Hennes skolgång blev alldeles normal och med de glädje- och sorgeämnen som är i en skoltid.

Så TS - måla inte fan på väggen, utan uttala dig när du VET hur det blir, inte hur du tror att det kommer att bli.

Och med den attityd du har kommer sonen säkert tycka att det är pest att behöva börja skolan, för det säger mamma...

Barn som blir antastade och snuskgubbar som försöker "få med sig barn" ÄR ett jättestort problem. Du får väl ställa dig högst på barrikaden och skrika som attan så kan du hjälpa en massa barn att få en bättre närmiljö. Jag skulle inte dra mig en sekund från att göra det om situationen är som du beskriver. Jag lovar att med litet lagom rutten publicitet i pressen så kommer kommuntanten att vakna.

Jag är med i en förening som är till för att få det bättre för barnen i vår kommun och jag försöker påverka det jag kan i mitt område. Tyvärr räcker inte min tid eller ork för att engagera mig i allt och alla som är i behov av skrikande röster.

Du ser ju bara negativa saker! Försök vara lite positiv så att den känslan förhoppningsvis smittar av sig på din son till skolan börjar.

Och jag förstår inte varför du inte är glad över att skolan river en gammal skruttskola, bygger en ny och låter eleverna gå i en annan skola under tiden. Tyvärr kan inte alla Sveriges barn få gå i en skola med välartade barn med svensk bakgrund och som ligger nästgårds med var man bor.

kl - Kan bara berätta om en väninna som var väldigt orolig när dottern skule börja första klass - klasslistan bestod till mer än hälften av invandrarbarb:eek:

Och vilka blev det problem med i klassen? Inte Mouna eller Mohammed iaf - snarare Anton och Kevin...

Hennes skolgång blev alldeles normal och med de glädje- och sorgeämnen som är i en skoltid.

Så TS - måla inte fan på väggen, utan uttala dig när du VET hur det blir, inte hur du tror att det kommer att bli.

Och med den attityd du har kommer sonen säkert tycka att det är pest att behöva börja skolan, för det säger mamma...

Men shit, vad vet du om vad jag säger till min son! :mad: Inte ett skit! Nu är du oförskämd faktiskt för du har ingen aning om vad jag förmedlar till honom så det kan du ta och äta upp! Sitt inte och lägg ord i min mun tack! :mad:

Som jag sagt, jag är inte det minsta rädd för barnen som ska börja i varesig den ena eller andra skolan - oavsett om de så heter Ali, Börje eller Kyllikki.

Oj, vad du tar i?! Men det var ju skönt att höra, du låter ganska upprörd i din ton, och barn hör mer än man tror.

Och jag förstår inte varför du inte är glad över att skolan river en gammal skruttskola, bygger en ny och låter eleverna gå i en annan skola under tiden. Tyvärr kan inte alla Sveriges barn få gå i en skola med välartade barn med svensk bakgrund och som ligger nästgårds med var man bor.

Om du läser tråden så tycker jag det är bra att en gammal skruttskola rivs, det har jag skrivit om och om igen men tydligen inte tydligt nog...

Och jo, man har faktiskt en skyldighet att erbjuda plats i en skola i närheten av där man bor. Det kallas närhetsprincipen och det håller man hårt på.

Från Skolverket:
Om man inte får plats vid någon av de skolor man valt, har man alltid rätt till plats i en kommunal skola inom rimligt
avstånd från hemmet enligt närhetsprincipen. Barn- och ungdomsnämnden har bestämt att denna rättighet anses uppfylld om avståndet inte överstiger
· 2 kilometer för elever i förskoleklass - skolår 3
· 3 kilometer för elever i skolår 4 - 6
· 4 kilometer för elever i skolår 7 - 9

Frågan är ju då här omman inte skulle kunna hävda detta och kräv aplats i en skola närmare? (spånar lite)

Det förutsätts väl också att det FINNS en skola inom det avståndet?

Jag ahr läst tråden och måste nog säga att om du inte är nöjd med den lösning som står till buds - ja, då finns det privatskolor OCH det finns en del internatskolor också som brukar erbjuda fin miljö. MEN det kostar mer än den kommunala men kanske passar det dig bättre...

Det finns, dock har den skolan inte plats... för ungefär trettielfte året i rad har kommunen här missbedömt hur många barn som ska börja på förskola/skola etc så det är fullt överallt.

Även privatskolorna som inte är särskilt många här ute. Varför skulle internat vara ett alternativ förresten? :crazy:

För att det där troligen finns en massa "fina" barn, och inga missbrukare med kanyler. Antar jag.

Skulle du själv vilja ha dina barn bland missbrukare och annat "pack"?

Eftersom du anser att jag inte har respekt för andra människor när jag inte vill det menar jag.

Fy fan vilken vidrig människosyn du verkar ha!!:mad:

Det bara osar okunskap från dig, ta du och googla lite på "missbrukare och annat pack" och lär dig vad det innebär att vara invandrare, missbrukare och fattig- för det är väl vad du åsyftar med de orden?

Jag har FULL förståelse för att du vill ha en bra skola och lugno hc bra miljö för din grabb. Man behöver dock inte kräka ut de orden om sina medmänniskor, som du gjort.

Jag är själv en fattig ensamstående mamma men bor i ett sk "fint" område och har mina barn i en "fin" skola. Inte vald därför att den är "fin" eller ens närmast utan för att den är BRA- skolmiljön är lugn och trygg, lärarna verkar bra, klasserna små (17 elever i varje på ett ungefär) och den ligger inte inne i samhället/staden jag tillhör så vi slipper problem med klotter och allt skit som man kan råka ut för i skolorna nu.
Men jag skulle aldrig i mitt liv uttrycka mig så om mina medmänniskor, som du gör!

Och det här med jacka på osv, det finns inte möjlighet att ha koll på ALLA barn till 100% alltid så visst kan ett barn smita ut utan jacka, men jag tror nog att den ganska kvickt åker in med order om att ta på jacka. Dessutom anser jag att en 6 åring, som din väl blir i år, faktiskt har EGET ansvar över sig själv också, att ha jacka på när det är kallt. det är DITT ansvar att ha lärt honom det till skolan börjar. Det är således på ditt ansvar också att få honom att förstå nu under sommaren att skolan nog inte är så bra pga glasskärvor och nålar och att han inte får röra det. Eftersom kommunen inte gör det så får DU göra det, istället för att lämna honom vind för våg på skolgården och skylla på kommunen. Här borde din föräldraroll gå in liksom.

Se till att växa upp och resonera som en mamma istället för att gnälla om att kommunen inte fixar något till dig. Man kan inte få som man vill alltid heller, tyvärr. Det borde du förstå nu, tycker jag. Kommunen kan inte göra alla till viljes heller.....

Dina barn är tamig tusan inte viktigare än skitungarna på skitskola som ligger i ett skitområde........

Jag tror inte att du får något gehör eftersom kommunen erbjuder buss till/från den nya skolan.

Fy fan vilken vidrig människosyn du verkar ha!!:mad:

Det bara osar okunskap från dig, ta du och googla lite på "missbrukare och annat pack" och lär dig vad det innebär att vara invandrare, missbrukare och fattig- för det är väl vad du åsyftar med de orden?

Min människosyn eller kunskap har du inte en aning om tack så mycket! Så jag skulle uppskatta om du inte kräkte ur dig sådana här saker då.

Som du själv säger så vet du inte vad jag "åsyftar med de orden". Jag skrev "pack" inom citationstecken för att markera att det är just inom citationstecken, om du förstår vad jag menar men det gör du väl inte så jag får väl förklara mig ordentligt då.
Jag menar lösdrivande folk som stör, skadar etc. Det behöver nödvändigtvis inte vara invandrare även om det finns "packiga" sådana också.
Var har jag nämnt fattiga eller invandrare förresten? :confused: Jag ha överhuvudtaget inte nämnt andra än missbrukare vad jag minns.
Och ja, missbrukare vill jag inte ha i min närhet hur okänsligt det än kan låta enligt er. Och då menar jag de som öppet är det så att säga inte någon stackars skåpalkis nånstans för den "stör ju liksom inte på det sättet som en kanylspridande pundare gör.

har FULL förståelse för att du vill ha en bra skola och lugno hc bra miljö för din grabb. Man behöver dock inte kräka ut de orden om sina medmänniskor, som du gjort.

Då kanske du inte ska kräka saker ut saker om mig då, eller det du sagt om din svärmor, dotters pappa etc etc...
Lev som du lär helt enkelt.

är själv en fattig ensamstående mamma men bor i ett sk "fint" område och har mina barn i en "fin" skola. Inte vald därför att den är "fin" eller ens närmast utan för att den är BRA- skolmiljön är lugn och trygg, lärarna verkar bra, klasserna små (17 elever i varje på ett ungefär) och den ligger inte inne i samhället/staden jag tillhör så vi slipper problem med klotter och allt skit som man kan råka ut för i skolorna nu.
Men jag skulle aldrig i mitt liv uttrycka mig så om mina medmänniskor, som du gör!

Nähä? Se ovan? Och vad har det med saken att göra att du är fattig? Det är jag med för tillfället (eftersom jag pluggar) men förhoppningsvis får jag det bättre sedan.

det här med jacka på osv, det finns inte möjlighet att ha koll på ALLA barn till 100% alltid så visst kan ett barn smita ut utan jacka, men jag tror nog att den ganska kvickt åker in med order om att ta på jacka. Dessutom anser jag att en 6 åring, som din väl blir i år, faktiskt har EGET ansvar över sig själv också, att ha jacka på när det är kallt. det är DITT ansvar att ha lärt honom det till skolan börjar. Det är således på ditt ansvar också att få honom att förstå nu under sommaren att skolan nog inte är så bra pga glasskärvor och nålar och att han inte får röra det. Eftersom kommunen inte gör det så får DU göra det, istället för att lämna honom vind för våg på skolgården och skylla på kommunen. Här borde din föräldraroll gå in liksom.

Ta det lilla lugna nu, har du öht läst tråden? Jag skrev nämligen så här tidigare:
Detta ska barnen kunna se till att fixa själv - redan från 5 års ålder alltså och det är möjligt att de kan men om man har ett barn som min som helst vill gå i shorts även på vintern... ja, då kan det bli problem när han själv får bestämma vad han ska ha på sig. Men det är en helt annan diskussion då det gäller skolor generellt.
Alltså vet han vad som gäller men han väljer att strunta i det/glömma det. Ganska normalt att barn i den åldern gör så. Men dina barn kanske inte har egna idéer alls och gör precis som du säger även när du inte är i närheten? Grattis till dig då.
Och är det en lärare på runt 25 barn ute så är det inte så lätt att hålla reda på vem som har jacka på sig eller ej heller.

Alltså kan du sluta kräka ur dig vad jag borde eller inte borde lära min son.
Och som svar på dina andra frågor, min son blir 6 år i november så han är en ganska sen -03:a.

Se till att växa upp och resonera som en mamma istället för att gnälla om att kommunen inte fixar något till dig. Man kan inte få som man vill alltid heller, tyvärr. Det borde du förstå nu, tycker jag. Kommunen kan inte göra alla till viljes heller.....

Dina barn är tamig tusan inte viktigare än skitungarna på skitskola som ligger i ett skitområde........

Väx upp själv istället. Sitta här och kasta skit på en som du inte alls vet något om, du tolkar ju mina inlägg som fan läser bibeln och vissa inlägg verkar du inte ens ha läst.

Och jo, du kan hoppa upp och snurra på att mina barn är viktigare för mig än andras ungar och jag antar att det är så hos dig också, det normala är liksom det att ens egna barn ligger en närmare hjärtat.

Jag tror inte att du får något gehör eftersom kommunen erbjuder buss till/från den nya skolan.

Ja, det är ju inte heller klart än hur det blir med det då det inte alls var säkert att de kunde "erbjuda den servicen" som de uttryckte det...

Inget är som sagt klubbat ännu, beslut tas på fredag...

Min människosyn eller kunskap har du inte en aning om tack så mycket! Så jag skulle uppskatta om du inte kräkte ur dig sådana här saker då.

Jodå, din människosyn lyser igenom ganska tydligt genom dina inlägg. Vilket också flera här reagerat på och som du kanske skulle fundera över...

Jag menar lösdrivande folk som stör, skadar etc. Det behöver nödvändigtvis inte vara invandrare även om det finns "packiga" sådana också.
Var har jag nämnt fattiga eller invandrare förresten? :confused: Jag ha överhuvudtaget inte nämnt andra än missbrukare vad jag minns.

I ditt första inlägg till exempel:

Nu är den ännu värre då den ligger alldeles intill ett stort hyreslägenhetsområde och centrum (läs- många fattiga, socialfall, missbrukare, invandrare, psykfall) och med många problembarn. De har också flera klasser med barn som har "särskilda behov".

Och jo, du kan hoppa upp och snurra på att mina barn är viktigare för mig än andras ungar och jag antar att det är så hos dig också, det normala är liksom det att ens egna barn ligger en närmare hjärtat.

Jovisst, men för alla andra på buke är inte dina barn viktigare än skitungarna på skitskolan. En anledning att kanske tänka över hur man uttrycker sig, sen kan man säga vad man vill hemma vid sitt eget middagsbord.

Frågan är ju då här omman inte skulle kunna hävda detta och kräv aplats i en skola närmare? (spånar lite)

Är det fullt, så är det ju fullt och överbeläggning tjänar ingen på. Allra minst barnen..

Jodå, din människosyn lyser igenom ganska tydligt genom dina inlägg. Vilket också flera här reagerat på och som du kanske skulle fundera över...

I ditt första inlägg till exempel:

Jovisst, men för alla andra på buke är inte dina barn viktigare än skitungarna på skitskolan. En anledning att kanske tänka över hur man uttrycker sig, sen kan man säga vad man vill hemma vid sitt eget middagsbord.

hm, ok hade glömt bort att jag skrev så men det var bara för att förklara vad jag menade med hyresrättsområde, det är ju ganska vanligt att t ex soc placerar sina "klienter" med problematik i hyresrätter som ägs av kommunala bolag osv och oftast följer ju de andra grupperna med där även om de i sig inte är något problem. Men jag får väl skylla mig själv för att jag inte är övertydlig med allt jag skriver. Hade glömt bort att på buke misstolkar man allt som bara går att misstolkas eller så försöker man förvränga allt till att låta som något helt annat...

Och som sagt, min människosyn har ni ingen aning om faktiskt, det fungerar liksom inte att döma ut någon på ett par inlägg för det speglar ju knappast verkligheten (och tydligen är jag kass på att uttrycka mig i skrift så att andra ska förstå utan att feltolka) och gör man det så är det de som har taskig människosyn faktiskt.
Lite ödmjukhet skulle ju inte skada som ni själv uttryckt det...

Men jag lägger ner denna tråd nu, jag är ju ändå bara en fördomsfull tönt med taskig människosyn som ska växa upp och inte tro att jag eller mina barn är nånting, så det finns väl ingen anledning att diskutera med mig, jag har ju ändå fel och ni rätt.
Tacksåmycketförmig.

Är det fullt, så är det ju fullt och överbeläggning tjänar ingen på. Allra minst barnen..

nej jag vet men är lite desperat just nu känns det som så man griper ju efter halmstrån...

Jag är läskunnig precis som andra här på buke, så det verkar inte vara bara jag som tycker att den lyser igenom i dina inlägg rätt rejält.
Som du själv säger så vet du inte vad jag "åsyftar med de orden". Jag skrev "pack" inom citationstecken för att markera att det är just inom citationstecken, om du förstår vad jag menar men det gör du väl inte så jag får väl förklara mig ordentligt då.
Pack oavsett om du har " före och efter ordet är väl inte ett bra ord att använda när man beskriver människor som på något vis har det svårt? Och ditt skitsnack om att vuxna människor väljer att knarka, väljer att bo där och allt vad vuxna väljer, är ju rent okunnigt. Många människor väljer inte aktivt att knarka. Okunskapen syns också i att du skriver att du inte nämnt fattiga- missbrukare är ofta fattiga. Du har beskrivet ett bostadsområde som i alla fall jag tolkar som fattigt, med invandrare, missbrukare och familjer med olika problem. Jag vet inget om dina kunskaper, men jag tycker att du visar dig okunnig genom dina uttalanden om andra människor i det här området. Du vet kanske inte att många som är missbrukare kämpar för att få hjälp att sluta med sitt missbruk, men får inte det. Det är ju en sjukdom, beroendet, så det är ju inte " bara att sluta" och välja att inte vara missbrukare. Jag har ett jättebra boktips till dig om du vill läsa om hur det är att vara missbrukare i dagens Sverige. Jag antar dock ( rätt eller fel?) att du inte är så intresserad....
Och ja, missbrukare vill jag inte ha i min närhet hur okänsligt det än kan låta enligt er. Och då menar jag de som öppet är det så att säga inte någon stackars skåpalkis nånstans för den "stör ju liksom inte på det sättet som en kanylspridande pundare gör.

Ta upp det här med kanylerna med skolan och kommunen istället för att racka ner på skolan- tror det är effektivare.

Då kanske du inte ska kräka saker ut saker om mig då, eller det du sagt om din svärmor, dotters pappa etc etc...
Lev som du lär helt enkelt.

Vet du, jag lever som jag lär. Jag anser att det är stor skillnad att kalla en stor grupp för pack och prata om dem på ett förnedrande sätt, och på att säga dumma saker om personer som är närstående och behandlar mig som person illa. Hade du uttalat dig illa om mina närstående personer likt du gjort om "packet" och skitungarna i tråden så hade jag blivit rätt irriterad över det också.
Nu är de trådarna du syftar på flera år gamla så jag kan inte svära mig fri från att även jag uttryckt mig dumt ibland. Skillnaden är kanske att jag vid tillfällena skrev när jag mådde rejält psykiskt dåligt och var rätt nertryckt i skorna av nämnda personer.
Jag kan också stå för att jag säger eller skriver saker som ibland inte är ok och erkänna mina misstag, vilket jag inte har sett att du gjort i tråden här. Du bortförklarar bara dig.

Nähä? Se ovan? Och vad har det med saken att göra att du är fattig? Det är jag med för tillfället (eftersom jag pluggar) men förhoppningsvis får jag det bättre sedan.

Tja, mig veterligen så är bostadsområden likt det du beskrivet ganska fattigt- tror det är ett av problemen till varför det är som det är. Du nämnde också att du valt ett finare och dyrare område att flytta till så jag antog att du är lika fin i kanten som dina grannar.

Ta det lilla lugna nu, har du öht läst tråden? Jag skrev nämligen så här tidigare:
Alltså vet han vad som gäller men han väljer att strunta i det/glömma det. Ganska normalt att barn i den åldern gör så. Men dina barn kanske inte har egna idéer alls och gör precis som du säger även när du inte är i närheten? Grattis till dig då.
Och är det en lärare på runt 25 barn ute så är det inte så lätt att hålla reda på vem som har jacka på sig eller ej heller.
Det inlägget hade jag inte läst när jag skrev inlägget, sorry. Däremot förändrar det ju inte min åsikt. Du får tala om för din son varför man har kläder och så är det ju hans eget ansvar också att se till att inte frysa. Jag tror inte att det sker många gånger att han springer omkring i 20 minusgrader utan jacka.
Alltså kan du sluta kräka ur dig vad jag borde eller inte borde lära min son.
Och som svar på dina andra frågor, min son blir 6 år i november så han är en ganska sen -03:a.

Men du ser jackan som ett problem ju. Jag tycker att det är du i första hand som ska lösa det problemet med din son istälelt för att personal ska jaga rätt på honom.
Mina barn gör definitivt inte som jag säger alltid, men min skyldighet är att lära dem att ha kläder på och varför och att se till att det både finns extrakläder och ytterkläder på skolan så att de verkligen KAN ta på sig också. Sedan är det faktiskt upp till dem att ta på sig och inte frysa. Du vet, det är här det EGNA ansvaret kom in. Nog tusan har mina ungar också smitit ut utan kläder, men jag ser inte det dagligen varje vinter precis- för mig är det alltså inget problem om de skulle springa ut en rast utan jacka- de lär sig fort att det är kallt.

Väx upp själv istället. Sitta här och kasta skit på en som du inte alls vet något om, du tolkar ju mina inlägg som fan läser bibeln och vissa inlägg verkar du inte ens ha läst.
Jag anser mig vara vuxen, jag anser inte att jag kastar skit på dig utan jag svarar på det du SKRIVER, jag läser det du SKRIVER och inte som fan läser bibeln, samt att nej, jag missade det inlägger du citerade ovan.

Jag kallar inte barn och familjer i ett helt bostadsområden för pack och skulle aldrig ha den attityden mot en hel stor grupp- oavsett hur viktiga mina egna barn är för mig liksom. Barn som barn. Jag tycker att det är tragiskt att familjer i det omnämnda bostadsområdet har det svårt och det är det jag försöker förmedla till mina barn, inte att de är pack och att man inte ska beblanda sig i dem. De smittar inte. Det är upp till dig som förälder att möta upp ditt barns intryck av skolan och andra människor och förklara olikheter och skillnader.
Du skulle behöva läsa lite om riskfaktorer och skyddsfaktorer för framtida ungdomskriminalitet eller "stökighet" om du föredrar det ordet. Det är väl det du menar när du skriver att du inte vill att din son ska umgås med fel människor.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 586
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar