Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Sv: Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Fast det finns ju säkerligen skolor utanför närområdet som är bättre än "skitskolan" din son är placerad på?

Det finns det säkert. Tyvärr är det ju inget jag känner till. Alla skolor hade ju info-möten i våras där man fick besöka dem osv. Det är ju lite sent för det nu. Tiden finns helt enkelt inte. Dessutom ligger ju många skolor långt bort och det skulle inte fungera rent praktiskt med hämtning,lämning, kompisar etc.

Ska nog ringa den skolan vi sökte tillf rån början och försöka tigga till mig en plats där - tyvärr lär jag ju inte vara den enda som tänker så så förhoppningarna om en plats är ganska små...

Självklart vill du som förälder sitt barns bästa. Därför är det ditt sätt att uttrycka dig ganska osmakligt, som om dessa andra föräldrar valt att bo i en billig lägenhet i ett skitområde för att barnen ska få möjlighet att gå i en skitskola ungefär... Det väcker inte direkt någon sympati med din situation, inte alls.

Självklart vill du som förälder sitt barns bästa. Därför är det ditt sätt att uttrycka dig ganska osmakligt, som om dessa andra föräldrar valt att bo i en billig lägenhet i ett skitområde för att barnen ska få möjlighet att gå i en skitskola ungefär... Det väcker inte direkt någon sympati med din situation, inte alls.

Men get real. Hur får du de här sakerna att gå ihop? Att vilja sitt barns bästa men samtidigt ha enorm ödmjukhet för personer som väljer att bo i ett område med mycket problem, väljer att knarka, väljer att skita i utbildning - för att ta några exempel?

Osmakligt? På vilket sätt? För att jag vägrar vara en jantelagare? Ja, du får ju tycka precis vad du vill, det är din fulla rättighet. Jag är inte, och kommer aldrig bli "jantelags-människa".

Jag vet naturligtvis inte varför man "väljer" att bo i ett dåligt område osv men en sak vet jag och det är att i Sverige kan alla människor välja hur de vill leva sitt liv. Väljer man att börja knarka istället för att utbilda sig t ex så får man stå sitt kast tycker jag.
Vill man förbättra sitt liv och sin situation så kan man om man vill. Men tydligen ska de ambitiösa, driftiga straffas medans de som är tvärtom är det bara "synd om". Jag köper inte det.
Vill man inte bo i ett skitområde så flyttar man väl rimligtvis? Det var det vi gjorde. :p

Därför är det så otroligt töntigt att säga att jag, som offrat en hel del för att komma dit jag vill, ska vara nöjd med att få min son placerad vid en dålig skola bara för att det finns andra som "måste" gå där.
Måste vi så kommer vi även flytta igen ifall det är det som krävs men jag hoppas det inte ska behövas.

Du behöver heller inte sympatisera med mig, det räcker gott med att alla de föräldrar som har barn i den drabbade skolan gör det (vilket de gör).

Jag hoppas du, om du tvingades välja, satte ditt barn i en sämre skola istället för en bättre bara för att sympatisera med de som "tvingas" gå där. :grin: ...eller... så är det lätt att säga saker på ett forum än att faktiskt leva så som man lär. :cool:

Jag förstår även av trådutvecklingen att de flesta här är så otroligt PK att de inte skulle protestera mot att få sitt barn flyttat till en skola långt bort, tycka att det är ok att en 5-åring ska åka buss i princip själv både till och från skolan, ha barnen i en otrevlig miljö om dagarna osv. för det är ju sååå bra att blanda dessa människor sinsemellan och vadå, om något barn offras? Lite svinn får man väl räkna med? :cool:

Grattis till er säger jag bara, hoppas ni aldrig behöver stå inför dilemmat....

Senast ändrad:

Jag gjorde som Zoya, vi flyttade utanför stan för att dottern skulle slippa hamna på ett dagis där det är överbelarmat med barn i alla åldrar och personal som varesig har tid eller möjlighet att tänka på alla barnen.. Vi bodde tidigare grannar med dagiset som hon hade hamnat på, och nej.. Det finns inte..

Nu går hon på ett dagis m. 12 barn och 3 personal.
Aldrig att jag kommer sätta henne på en skitskola!

Jag vet naturligtvis inte varför man "väljer" att bo i ett dåligt område osv men en sak vet jag och det är att i Sverige kan alla människor välja hur de vill leva sitt liv. Väljer man att börja knarka istället för att utbilda sig t ex så får man stå sitt kast tycker jag.
Vill man förbättra sitt liv och sin situation så kan man om man vill. Men tydligen ska de ambitiösa, driftiga straffas medans de som är tvärtom är det bara "synd om". Jag köper inte det.
Vill man inte bo i ett skitområde så flyttar man väl rimligtvis? Det var det vi gjorde. :p

Ja men om alla kan fixa sin egen situation och välja sina liv så det här inget problem för er. Då är det bara att fixa så att era barn går i en bra skola...vill man så kan man :)

Du behöver heller inte sympatisera med mig, det räcker gott med att alla de föräldrar som har barn i den drabbade skolan gör det (vilket de gör).

Det lät som om du startade den här tråden för att få sympati över din situation, för för att få sympati från de andra föräldrarna hade du knappast behövt starta en buke-tråd...

Jag förstår även av trådutvecklingen att de flesta här är så otroligt PK att de inte skulle protestera mot att få sitt barn flyttat till en skola långt bort, tycka att det är ok att en 5-åring ska åka buss i princip själv både till och från skolan, ha barnen i en otrevlig miljö om dagarna osv.

Det handlar nog inte om det, som sagt alla vill nog det bästa för sina barn. Det handlar nog mer hur man uttrycker sig...

Javisst kan man förändra sin situation (livs, boende etc) men att kunna göra det på mindre än 2 månader är nog ganska svårt även för den mest ambitiöse... och det är ju det som man är lite less på här, att man får helt olika bud från månad till månad och käftsmällen kommer mitt i sommaren när folk är på semester och det är mindre än 2 månader kvar till skolstart.

Att kunna "fixa" att barnen får gå i en bra skola (som du uttryckte det) kräver ju att man flyttar (i extrema fall) och det går ju inte på en kovändning tyvärr.

Nej, jag skrev den inte för att få sympati (var läste du att jag ville ha det?) utan mer för att skriva av mig och uppdatera hur det gått eftersom jag har skrivit om detta tidigare i våras.
Men det är klart att det är svårt för folk som inte själv sitter i "smeten" att förstå det hela.

Nu går hon på ett dagis m. 12 barn och 3 personal.
Aldrig att jag kommer sätta henne på en skitskola!

Jag förstår dig fullt ut och jag kan för mitt liv inte fatta varför man skulle skämmas för att man väljer att göra så. :confused:

Nu är verkligheten den att det finns bättre skolor och sämre skolor. Ska jag skämmas för att jag inte vill ha mina barn i den sämre skolan? I don't think so!

Jag ska inte behöva "offra" mina barn för att, som du säger, "blanda" upp skolorna eller vad man nu vill kalla det.
Jag vill inte ha mina barn i en skola med mycket stök, bråk och annat tjafs som stjäl resurser från de andra barnen och dessutom vill jag inte riskera att min son själv blir en stökig unge om han umgås med fel sorts folk.

Så är det helt enkelt och jag struntar faktiskt i vad andra tycker om det.

Hur andra resonerar om sina barn (om de vill gå i den eller den skolan eller inte) är liksom inte mitt problem. Jag tar hand om mina barn och skapar de bästa förutsättningarna för dom och andras föräldrar gör förhoppningsvis samma för sina barn.

Men om du struntar i vad alla tycker, varför då starta en tråd i ämnet? Det verkar ju helt menngslöst.

Du verkar ha enorm tro på skolans möjligheter att påverka ditt barn. Din egen utbildningsnivå och attityd har långt större påverkan än lågstadieskolan på ditt barns framgång i utbildningssystemet. Så du överskattar riskerna.

Dessutom, alla de "fina" barnen som ditt barn skulle ha gått med flyttar väl med? Så ditt barn kommer ju att hamna med de "fina" barnen ändå. Om det nu är så viktigt för dig att h*n inte beblandar sig med "skitungar" så får du väl noga pränta in att h*n inte får prata eller leka med andra än barnen från det område ni själva kommer från.

Och dessutom säger du emot dig själv: om det är så som du säger, att i Sverige kan alla välja själva om de vil bli knarkare eller advokater, då kan väl inte skolan spela något roll. Alla kunde ju välja själva, sa du? Har du så liten tro om dina barns omdöme, att du tror de väljer att bli utslagna missbrukare istället för att ha ett bra liv?

Jag förstår dig fullt ut och jag kan för mitt liv inte fatta varför man skulle skämmas för att man väljer att göra så. :confused:

Ingen har väl sagt att du ska skämmas?

Däremot överskattar du skolans betydelse något enormt.

Javisst kan man förändra sin situation (livs, boende etc) men att kunna göra det på mindre än 2 månader är nog ganska svårt även för den mest ambitiöse... och det är ju det som man är lite less på här, att man får helt olika bud från månad till månad och käftsmällen kommer mitt i sommaren när folk är på semester och det är mindre än 2 månader kvar till skolstart.

Att kunna "fixa" att barnen får gå i en bra skola (som du uttryckte det) kräver ju att man flyttar (i extrema fall) och det går ju inte på en kovändning tyvärr.

Nej, det krävs inte att du flyttar. Men du måste som förälder säkerligen vara villig att ställa upp på att skjutsa ditt barn till den skola du väljer. Är du det?

Kommunen kan väl inte hjälpa att den skola din son skulle gått på har dömts ut? Vad tycker du att kommunen skulle gjort?

Men om du struntar i vad alla tycker, varför då starta en tråd i ämnet? Det verkar ju helt menngslöst.

Nej, jag struntar inte i vad alla tycker men jag struntar i om någon tycker att jag är "dum" som inte vill ha mitt barn i en dålig skola.

Du verkar ha enorm tro på skolans möjligheter att påverka ditt barn. Din egen utbildningsnivå och attityd har långt större påverkan än lågstadieskolan på ditt barns framgång i utbildningssystemet. Så du överskattar riskerna.

Dessutom, alla de "fina" barnen som ditt barn skulle ha gått med flyttar väl med? Så ditt barn kommer ju att hamna med de "fina" barnen ändå. Om det nu är så viktigt för dig att h*n inte beblandar sig med "skitungar" så får du väl noga pränta in att h*n inte får prata eller leka med andra än barnen från det område ni själva kommer från.

Och dessutom säger du emot dig själv: om det är så som du säger, att i Sverige kan alla välja själva om de vil bli knarkare eller advokater, då kan väl inte skolan spela något roll. Alla kunde ju välja själva, sa du? Har du så liten tro om dina barns omdöme, att du tror de väljer att bli utslagna missbrukare istället för att ha ett bra liv?

fast nu missförstår du mig helt. Jag har inget emot barnen i sig i de olika skolorna, förutom de med viss problematik förstås (om de är våldsamma etc) utan det är den dåliga skolmiljön.
Det handlar så att säga int eom några "fina" barn som du försöker få det till.

Som jag sa så ligger det ett stort lägenhetskomplex bredvid med mycket missbrukare etc och dessa rör sig i skolområdet ganska ofta. Senast häromdagen var det biljakt överskolgården då snuten jagade en pundare som valde att "gena" över skolgården. :crazy: Tur det är sommarlov...

Skolgården är inte bra, lokalerna är inte bra, det är smutsigt osv.

Klart som tusan barn är påverkbara. De spenderar ju ändå större del av sin tid på skola och fritids om dagarna, att säga att den miljön de vistas i inte skulle påverka dem? :confused:
Varför skulle man annars skylla på att någon haft en dålig uppväxt och hamnat i dåligt sällskap?

Att kunna välja vad man gör av sitt liv gäller naturligtvis vuxna människor och inte femåringar, det antog jag att man förstod men om inte så klargör jag det nu.

Nej, det krävs inte att du flyttar. Men du måste som förälder säkerligen vara villig att ställa upp på att skjutsa ditt barn till den skola du väljer. Är du det?

Kommunen kan väl inte hjälpa att den skola din son skulle gått på har dömts ut? Vad tycker du att kommunen skulle gjort?

Men vi får ju inte den skolan vi väljer! Hur många gånger ska jag behöva säga det? Den skolan vi ville ha i 1:a hand och den i 2:a hand blev fulla av deras "egna" barn och de har ingen skyldighet att ta emot utomstående, även om vi har lika långt till dessa skolor men råkar tillhöra den som nu ska rivas.

Nej, jag struntar inte i vad alla tycker men jag struntar i om någon tycker att jag är "dum" som inte vill ha mitt barn i en dålig skola.

fast nu missförstår du mig helt. Jag har inget emot barnen i sig i de olika skolorna, förutom de med viss problematik förstås (om de är våldsamma etc) utan det är den dåliga skolmiljön.
Det handlar så att säga int eom några "fina" barn som du försöker få det till.

Som jag sa så ligger det ett stort lägenhetskomplex bredvid med mycket missbrukare etc och dessa rör sig i skolområdet ganska ofta. Senast häromdagen var det biljakt överskolgården då snuten jagade en pundare som valde att "gena" över skolgården. :crazy: Tur det är sommarlov...

Skolgården är inte bra, lokalerna är inte bra, det är smutsigt osv.

Klart som tusan barn är påverkbara. De spenderar ju ändå större del av sin tid på skola och fritids om dagarna, att säga att den miljön de vistas i inte skulle påverka dem? :confused:
Varför skulle man annars skylla på att någon haft en dålig uppväxt och hamnat i dåligt sällskap?

Att kunna välja vad man gör av sitt liv gäller naturligtvis vuxna människor och inte femåringar, det antog jag att man förstod men om inte så klargör jag det nu.

Precis, alla kan välja precis vad de vill som vuxna, enligt dig. Alltså kan det ju inte spela någon roll vad man gjorde som femåring, för när man blir vuxen kan man ändå välja fritt?

Som jag har förstått det så tror du alltså att dina barn ska ta permanent skada av att eventuellt se en polis jaga efter en pundare på skolgården? Det låter som att du antingen har otroligt känsliga barn, eller som att du underskattar dem.

Och i vilket fall så är den skaderisken betydligt mindre än om dina barn fått gå i den skolan som du ville, där lokalena är giftiga.

Vad tycker du att kommunen borde ha gjort?

Senast ändrad:

Men vi får ju inte den skolan vi väljer! Hur många gånger ska jag behöva säga det? Den skolan vi ville ha i 1:a hand och den i 2:a hand blev fulla av deras "egna" barn och de har ingen skyldighet att ta emot utomstående, även om vi har lika långt till dessa skolor men råkar tillhöra den som nu ska rivas.

Så kommunen borde ha kastat ut de barnen till förmån för ditt barn? Du tror inte att de barnens föräldrar då hade känt sig lite orättvist behandlade?

Jag kan faktiskt förstå dig - på sätt och vis, men du uttrycker dig rätt taskigt och fördomsfullt -

Jag har själv satt mina barn i annan skola än den som de tillhörde. Och därmed skaffat mig logistikproblem.
De hade ca 1.5-2 mil till skolan. Det var priset vi fick betala för att slippa den skolan jag inte ville ha dem i.

En skillnad är att de gick kvar i sina gamla skolor när vi flyttade så detta med NYA kompisar var inget problem, därmot var det ju litet mer pyssel ffa för den minste att kunna umgås med sina skolkamrater.

Å andra sidan så MÅSTE man ju inte umgås med de som man går i skolan med, så för er kan det ju lösas genom att pojken fortsätter att umgås med sina gamla kompisar oavsett vilken skola han går i. Också lite logistik, men om han inte kommer in på den skolan ni vill så har ni inte mycket att välja på vad det gäller den biten.

Jag tror också att barn påverkas massor av skolan och det är väl glasklart att man helst inte vill ha sina barn i en problemskola, men om man ändå MÅSTE så tror jag att föräldrarnas påverkan iaf till en början är ÄNNU större än själva skolan.

Generellt sett så tycker jag att det absolut viktigaste för skolgåendet är lärarna och klasskamraterna - inte lokaler, samt grannar - och det blir ju iaf samma lärare som om han skulle gått i skolan som skall rivas ?

Som jag har förstått det så tror du alltså att dina barn ska ta permanent skada av att eventuellt se en polis jaga efter en pundare på skolgården? Det låter som att du antingen har otroligt känsliga barn, eller som att du underskattar dem.

Och i vilket fall så är den skaderisken betydligt mindre än om dina barn fått gå i den skolan som du ville, där lokalena är giftiga.

Vad tycker du att kommunen borde ha gjort?

Missade du det jag skrev att polisen jagade en pundare i bil, alltså pundaren körde en bil och polisen körde en bil efter - i full fart över skolgården... fast det kanske inte spelar så stor roll ändå enligt dig?
Nä, det är väl antagligen inte särskilt skadligt att ev. råka hamna under en bil som framförs av en påverkad person som knappast väjer för något så fjuttigt som ett barn...

De andra frågorna har jag redan svarat på tidigare i tråden. Det har presenterats andra förslag på lösning som är bättre men enligt kommunalrådet duger de inte (=läs det blir enligt henne dyrare trots att det bevisats att så inte är fallet).

Så kommunen borde ha kastat ut de barnen till förmån för ditt barn? Du tror inte att de barnens föräldrar då hade känt sig lite orättvist behandlade?

hänvisa gärna till var jag påstått det du säger? För annars kan du låta bli att lägga ord i min mun och tolka allt som fan läser bibeln.

Tack för ditt inlääg. Måste dock fråga vem jag uttrycker mig fördomsfullt mot? Är man fördomsfull om man inte vill ha sitt barn bland missbrukare t ex?

Bara så att jag vet vad som menas helt enkelt. Jag har som jag tidigare förklarat inget emot barnen som går där utan det är närmiljön som är taskig.

Missade du det jag skrev att polisen jagade en pundare i bil, alltså pundaren körde en bil och polisen körde en bil efter - i full fart över skolgården... fast det kanske inte spelar så stor roll ändå enligt dig?
Nä, det är väl antagligen inte särskilt skadligt att ev. råka hamna under en bil som framförs av en påverkad person som knappast väjer för något så fjuttigt som ett barn...

De andra frågorna har jag redan svarat på tidigare i tråden. Det har presenterats andra förslag på lösning som är bättre men enligt kommunalrådet duger de inte (=läs det blir enligt henne dyrare trots att det bevisats att så inte är fallet).

Självklart är det farligt att bli överkörd. Förstår jag dig rätt att du alltså främst är rädd att dina barn ska bli överkörda på skolgården om de får gå i din gamla skola? Är det ett stort och vanligt problem med knarkare som kör på skolgården? I så fall kanske man kan sätta upp grindar eller liknande som kan vara stängda när barnen är där? Så var det alltid i de skolor jag gick i när jag växte upp, så det kan inte vara helt ovanligt.

De andra förslagen på lösning har jag missat, vilka var de?

För övrigt håller jag med Cirkus i att lärarna och klasskamraterna förmodligen är det viktigaste för skolgången. Och dem får du ju med dig från det "fina" området. :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 586
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar