Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Zoya

Trådstartare
Ni kanske minns min tråd tidigare i våras om att min son inte hade fått plats på den skolan vi önskade, han skulle få gå i skolan han tillhör men där han inte kände någon.

Nåväl, vi försökte in i det sista få en plats på den andra skolan men det fick vi inte - det var tvärkört - så vi accepterade att sonen skulle få gå i den andra skolan, han började på fotboll och lärde där känna några barn som också skulle börja sexårs i samma skola. Vi började tycka det var ok och sonen såg fram emot att börja där.

Men säg den lycka som varar;
Idag damp det ner ett brev i brevlådan där vi föräldrar inbjöds till informationsträff IDAG (samma dag som brevet kom, tur man var hemma). I brevet stod det att det hade mätts upp höga halter av något giftigt ämne i skolans golv så den skulle nu stänga vecka 26 och därefter rivas och det ska byggas en ny skola.

Sambon gick på träffen och kommunen ska än en gång köra över oss föräldrar. :cry:
Kommunen hade den eminenta idén att de ska bygga tillfälliga paviljonger på gården till en annan grundskola som ligger ca 7 km bort (i centrum)!! och dit ska då våra barn eventuellt slussas varje dag (i vanlig SL-buss) i uppemot 2 år tills en ny skola är byggd. :crazy: Jag säger eventuellt för det verkade som att finns inte de pengarna så är det upp till oss föräldrar att fixa skjuts tydligen... och alla har ju inte två bilar eller ens en bil så hur skulle det funka hade de tänkt?

Denna skola är den jag själv gick i när jag var liten och den var stökig redan då. Nu är den ännu värre då den ligger alldeles intill ett stort hyreslägenhetsområde och centrum (läs- många fattiga, socialfall, missbrukare, invandrare, psykfall) och med många problembarn. De har också flera klasser med barn som har "särskilda behov". :cool::crazy:
Lärare med dålig kompetens etc.

Detta är INTE ett alternativ för oss och inte heller för någon annan förälder som det verkar. Men vad ska vi göra, vi blir ju bara överkörda av kommunpolitikerna.

Hade jag velat att min son skulle gå i en stökig skitskola hade jag ju bott i centrum i en billig lgh. Vi flyttade till ett "finare" (dyrare) område för att våra barn skulle ha möjligheten att få rätt utbildning och umgänge från början och nu raseras även det.

Jag orkar snart inte mer, är så jävla nedbruten, vi har allvarliga funderingar på att flytta bort från denna kommun, barn är inget som prioriteras här har vi fått erfara.

Sv: Om jag var ledsen förut så är jag helt gråtfärdig nu...!

Men era lärare ska väl följa med era elever åtminstone. Fast det är ju ingen tröst för det övriga verkar ju som en riktig soppa. Tackolov att jag har mina barn på en goo skola.
Jag kan bara beklaga och hoppas det löser sig - för alla ungarna.

Denna skola är den jag själv gick i när jag var liten och den var stökig redan då. Nu är den ännu värre då den ligger alldeles intill ett stort hyreslägenhetsområde och centrum (läs- många fattiga, socialfall, missbrukare, invandrare, psykfall) och med många problembarn. De har också flera klasser med barn som har "särskilda behov". :cool::crazy:
Lärare med dålig kompetens etc.

Utgår du från vad du upplevde som barn eller har du själv varit i skolan NU och kan säga att allt ovan är sant. Var tycker du att barnen med "fel förädrar" ska ta vägen då, har de inte rätt att gå i skolan?

Hade jag velat att min son skulle gå i en stökig skitskola hade jag ju bott i centrum i en billig lgh. Vi flyttade till ett "finare" (dyrare) område för att våra barn skulle ha möjligheten att få rätt utbildning och umgänge från början och nu raseras även det.

Nu vet jag inte var du bor, men ni får väl byta upp er ytterligare ett snäpp då? Fast det finns problembarn även i Djursholm:angel:

Jag orkar snart inte mer, är så jävla nedbruten, vi har allvarliga funderingar på att flytta bort från denna kommun, barn är inget som prioriteras här har vi fått erfara

Alla kommuner har sparkrav på sig, klaga hos dina kommunpolitiker om du tycker att de använder dina skattepengar på fel sätt.

Utgår du från vad du upplevde som barn eller har du själv varit i skolan NU och kan säga att allt ovan är sant. Var tycker du att barnen med "fel förädrar" ska ta vägen då, har de inte rätt att gå i skolan?.

Jag vet att det är problem där. Jag skrev ju även att skolan var stökig redan när jag gick där men är mycket värre nu. Herregud, man ser väl hur det ser ut, man hör folk prata och dessutom kan man ju läsa det som skrivs i lokaltidningarna.

Var de med, som du säger, "fel fölräldrar" ska gå är väl inte mitt problem? Jag behöver tack och lov "bara" ta ansvar för mina barn, förhoppningsvis tar de föräldrarna ansvar för sina barn.

Nu vet jag inte var du bor, men ni får väl byta upp er ytterligare ett snäpp då? Fast det finns problembarn även i Djursholm:angel:.

Varför ska jag skämmas för att jag vill ge mina barn det bästa av förutsättningar? Nej du, det vägrar jag göra.
Det är ju ingen hemlighet direkt att det är de tidiga skolåren som formar barnen vad gäller lärande, umgänge m.m.

.
Alla kommuner har sparkrav på sig, klaga hos dina kommunpolitiker om du tycker att de använder dina skattepengar på fel sätt.

Och det tror du inte vi gör? Vi har t o m en förening som startats för det ändamålet (för att få kommunen att prioritera barnen - vår framtid). Tyvärr verkar det inte spela någon roll då vi gång på gång blir överkörda. Med vi menar jag alla föräldrar.

Om ni tycker att ni har uttömt alla era resurser så finns det väl ingen annan råd för er än att flytta till någon annan kommun.

Men man ska akta sig för att gå på hörsägen när det gäller skolor, det bästa är att bilda sig en egen uppfattning. Vad folk pratar och lokaltidningar skriver är inte alltid sanning.

Nu har jag ju ingen aning om vart ni bor, men finns det ingen privat skola där ni bor. Montessori eller någon typ av friskola kanske? Är de kommunala skolorna verkligen de enda alternativen?

Nu har jag ju ingen aning om vart ni bor, men finns det ingen privat skola där ni bor. Montessori eller någon typ av friskola kanske? Är de kommunala skolorna verkligen de enda alternativen?

Vad jag vet så finns det bara en friskola här och den är så vit jag hört helt full den med och dessutom ligger den också ca 7 km bort men åt andra hållet (helt fel håll f ö).

Det är ju lite sent att börja söka ny skola nu också - skolan börjar ju om två månader liksom :(

Det är ju lite sent att börja söka ny skola nu också - skolan börjar ju om två månader liksom :(

Man kan söka ny skola under hela sommaren. Jobbar inte skolledningen på den skola du vill kontakta så finns det alltid någon "jour".

Varför ska jag skämmas för att jag vill ge mina barn det bästa av förutsättningar? Nej du, det vägrar jag göra.
Det är ju ingen hemlighet direkt att det är de tidiga skolåren som formar barnen vad gäller lärande, umgänge m.m.

Jo, det är det faktiskt. Jag jobbar en del med en forskargrupp som tittar just på utbildningsbanor och livsvägar, och de har inte kunnat se att de tidiga skolåren skulle ha så stor betydelse. Betydligt viktigare är föräldrarnas bakgrund och utbildningsnivå. Så även om ni flyttat till ett "finare" område för att barnen ska få gå i rätt skolor så har det inte hälften så stor betydelse som vilka vanor, kunskaper och attityder du har som förälder.

Självklart vill man att barnen ska ha en bra skolgång och inte bli mobbade för att de är ambitiösa i skolan, men förutsatt att de går i en skola där det är ok att plugga och vara duktig i skolan, så skulle för mig nästa prioritet vara att de träffar på människor med lite olika bakgrund. Tids nog hamnar de flesta mest med sin egen grupp i alla fall, åtminstone i skolan kan det i mitt tycke vara väldigt viktigt att man får se att alla inte är precis som man själv. Så att de utvecklar lite empati och förståelse för att man kan tänka och tycka annorlunda.

Senast ändrad:

Hade det varit bättre om barnen gått kvar i skolan medans den renoveras? Skaderisken hade nog varit ofantligt stor.

Den ska inte renoveras utan rivas....

HUR tycker du skolan borde hanterat situatinen? Vill du att ditt barn ska gå i en skola där nivån giftiga ämnen är så hög att lokalerna inte anses ok att vistas i? Förstår att det är trisst o jobbigt, men tror inte att de på kommunen väljer att riva skolan för att de tycker att det är kul att jävlas med föräldrar direkt...

Ja, för de som bor där har ju säkert valt det för att deras barn ska gå i en skitskola :crazy: Vilken inställning :crazy:

Jag tycker det bara verkar sunt och bra med lite mer uppblandade skolor där barnen kommer från olika hem, för allas skull. Istället för att ha fina skolan med barn från fina hem och skitskolan med bara skitungar...

Senast ändrad av en moderator:

Jag bor i en liten stad och i den finns det 2 grundskolor jag INTE vill att mina barn ska gå i och bla därför har vi flyttat!
Vill presis som TS inte ha mina barn i en "stökig skitskola" Det är en jäkla tur att man kan välja. :p

HUR tycker du skolan borde hanterat situatinen? Vill du att ditt barn ska gå i en skola där nivån giftiga ämnen är så hög att lokalerna inte anses ok att vistas i? Förstår att det är trisst o jobbigt, men tror inte att de på kommunen väljer att riva skolan för att de tycker att det är kul att jävlas med föräldrar direkt...

Nej, självklart inte men alla vi anser att det är märkligt att det inte sades något om risken för detta när det var infomöte i skolan för ca en månad sedan. Många föräldrar frågade om mögel etc eftersom det är en gammal skola som från början bara skulle vara provisorisk men det har den varit i 30 år nu. Det sades att det skulle byggas en ny skola om ca 4-5 år och många frågade då om detta med miljön etc och allt var sååå bra då och sen kommer detta käftslag med så här snabba beslut.
Konstigt att man inte kunde få minsta förvarning liksom... och sen vill kommunen välja det sämsta alternativet för barnen - dvs detta att slussa runt dem till en skola 7 km bort... det fanns nämligen andra alternativ också som hade varit mer acceptabla.

Ja, för de som bor där har ju säkert valt det för att deras barn ska gå i en skitskola :crazy: Vilken inställning :crazy:

Jag tycker det bara verkar sunt och bra med lite mer uppblandade skolor där barnen kommer från olika hem, för allas skull. Istället för att ha fina skolan med barn från fina hem och skitskolan med bara skitungar...

Nu är verkligheten den att det finns bättre skolor och sämre skolor. Ska jag skämmas för att jag inte vill ha mina barn i den sämre skolan? I don't think so!

Jag ska inte behöva "offra" mina barn för att, som du säger, "blanda" upp skolorna eller vad man nu vill kalla det.
Jag vill inte ha mina barn i en skola med mycket stök, bråk och annat tjafs som stjäl resurser från de andra barnen och dessutom vill jag inte riskera att min son själv blir en stökig unge om han umgås med fel sorts folk.

Så är det helt enkelt och jag struntar faktiskt i vad andra tycker om det.

Hur andra resonerar om sina barn (om de vill gå i den eller den skolan eller inte) är liksom inte mitt problem. Jag tar hand om mina barn och skapar de bästa förutsättningarna för dom och andras föräldrar gör förhoppningsvis samma för sina barn.

Jag bor i en liten stad och i den finns det 2 grundskolor jag INTE vill att mina barn ska gå i och bla därför har vi flyttat!
Vill presis som TS inte ha mina barn i en "stökig skitskola" Det är en jäkla tur att man kan välja. :p

Ja, jag förstår inte varför vissa anser att man ska skämmas för att man vill det bästa för sina barn?

Tummen upp för dig! :)

Men vad är egentligen problemet? Som förälder har man valfrihet, är du inte nöjd med den skola sonen är placerad i - byt! Det kan ju inte finnas bara en skola i din hemkommun. Jag vet inte riktigt vad du begär, att slippa skjutsa sonen? För andra alternativ måste ju finnas?

Men vad är egentligen problemet? Som förälder har man valfrihet, är du inte nöjd med den skola sonen är placerad i - byt! Det kan ju inte finnas bara en skola i din hemkommun. Jag vet inte riktigt vad du begär, att slippa skjutsa sonen? För andra alternativ måste ju finnas?

Problemet är att det finns ju inte plats i någon skola som finns i närområdet.
Man fick ju, som det så fint hette, välja vilken skola man ville ha i januari var det nog men ingen fick ju någon annan skola än den de tillhör via bostadsadressen.

Så det är liksom inte bara att byta, de andra skolorna har inte skyldighet att ta emot barn som bor utanför deras skolområde och nu är det verkligen fullt överallt eftersom detta kom så sent.

Hade det varit så enkelt som att bara byta till en annan skola vi vill ha så hade det ju inte varit några problem men som det är nu så är det i princip bara att gilla läget och låta kommunordföranden svassa runt med oss bäst f*n hon vill....

Fast det finns ju säkerligen skolor utanför närområdet som är bättre än "skitskolan" din son är placerad på?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 586
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar