Om dominans och social struktur

Sv: Om dominans och social struktur

Om hundar bara gör som husse/matte vill i närheten av husse/matte, hur kommer det sig att harhunden fortsätter jaga hare även när husse/matte är väl utom synhåll? Hur kommer det sig att syrrans hund efter kommande sitter kvar trots att syrran går runt till andra sidan huset och hunden inte längre ser henne?

Harhunden jagar för att det är ngt av det bästa den vet. Fråga de fågelhundsägare som svär ve och förbannelse över fenomenet

Harhunden jagar för att det är ngt av det bästa den vet.

Men varför försöker den hitta på haren igen när den tappat den istället för att jaga första bästa som dyker upp tex. ett rådjur?

Om hundar är ögontjänare, varför lägger jägare öht ner tid på att få sina jakthundar rena på just det vilt de vill jaga? Hunden gör ju ändå bara som husse/matte säger i husses/mattes närhet?

Varför bryr sig hundägare om att ensamhetsträna sina hundar om de ändå bara är ögontjänare och således börjar yla, skälla och förstöra så fort matte/husse försvinner.

Vad kallar du det nar det ar en bitch som andra hundar viker undan for utan att hon har sagt eller gjort nagot?

Inte nodvandigtvis en bitch, det kan lika garna vara en han hund och de kan vara kastrerade eller inte ... Men en hund som far andra hundar att vika undan utan att den sager nagot. Inga utfall eller tydliga tecken som kan lasas av manniskor?

Nu har du snurrat till det. Dominans har inget med inlärning att göra. Och eftersom du hela tiden hävdar att det är dominans, så skulle jag vilja påstå att du inte vet vad det är. Dominans går inte uppifrån och ner, det nerifrån och upp. Det är skillnad på rädsla och dominans. Mina hundar stjäl inte heller. De har LÄRT sig att låta bli, med hjälp av belöningar. Din har lärt sig genom obehag. Obehag är inte dominans.
Det är ganska omöjligt att diskutera med någon som har alldeles egna definitioner på vedertagna begrepp, så som dominans t ex.

LBB borde läsa på lite, t ex: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen o http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

jag har båda exemplen, därav även en parantes. jag tillför något negativt, dvs koppla min hund, det är positiv bestraffning. det beror bara på hur man ser det. det kan vara negativ bestraffning (tar bort frihet) eller positiv bestraffning (lägger till koppel).

till den andra individen som skrivit om chefen: du menar att det finns dominans som inte har med sexualitet att göra med andra ord? det är det CM förespråkar, men såna åsikter skjuts ner direkt dom dyker upp här.

jo, sen så vill jag åter fråga om det är någon här som INTE på något sätt bestraffat sin hund? canis är säkert jätteduktiga med att säga att man absolut inte ska bestraffa, utan belöna, men samtidigt så innehåller all uppfostran bestraffning.

Frågan är vad som används- positivt eller negativt straff. Det finns de som tränar hundar med enbart positiv förstärkning och negativt straff. För övrigt tycker jag Canis är en utmärkt tidning, där skribenterna har stor kunskap om hundar och hundars träning.

jo, sen så vill jag åter fråga om det är någon här som INTE på något sätt bestraffat sin hund? canis är säkert jätteduktiga med att säga att man absolut inte ska bestraffa, utan belöna, men samtidigt så innehåller all uppfostran bestraffning.

Ja, nästan all träning innehåller någon sorts straff. Utebliven belöning kan också ses som straff, om det gör hunden frustrerad och besviken.

I Svartbergs text står:
Positiv förstärkning: Glädje, lust
Negativ förstärkning: Lättnad
Bestraffning: Rädsla, obehag
Utebliven belöning: Besvikelse, frustration

När det pratas om bestraffning i uppfostran/träning så brukar folk mena att man tillför fysiskt obehag. Men det tror jag du vet att det är möjligt att uppfostra utan fysiskt obehag. :)

senast jag blev refereradså blev det bara pannkaka av allt då jag ej fann rätt, så jag ger dig exempel och frågar hur dina länkar löser situationen istället (du vet dom säkert rätt bra misstänker jag) :

du har en hund som tagit en av dina favorittofflor och tuggar på den. smaskens. vad gör du för att få den att sluta?
din hund hoppar vid matbordet och står på två ben brevid det alternativt står på rvå ben och hänger på dig. vad gör du åt det?
hunden hoppar upp på en bänk och nallar fläskfilen framför dina ögon. vad gör du?
busvovven springer fram och tuggar på en främmande människas väska. what to do?
hunden lyssnar ej på inkallning i samtliga lägen. dn är för glad i det den gör.

här är ett par exempel på när jag bestraffar hunden genom att hindra fortsatt beteende. i sista fallet så skulle jag tex fysiskt avlägsna hunden om den inte kommer på inkallning. jag hindrar beteende, vilke ät kan tolkas som bestraffning. nu blir det säkert definitionsfråga, men strunta i det, hur löser dina länkar dessa händelser utan någon som helst bestraffning? kan dom göra det så lovar jag att läsa dom rakt igenom :)

gud ja, där är vi på samma sida. fysiskt obehag är den absolut SISTA utvägen för att bryta beteende eller kräva lydnad.
lättare korrigeringar som vattensprut är en form av fysiskt obehag, men så milt så att folk nog inte ens ser det som bestraffning, och en metod som jsg tycker är rätt säker att lära ut. jag kan även blåsa på min hund när hon rävar sig för mycket :D

Nu har jag aldrig upplevt de exempel du raddar upp med mina hundar o jag förstår ff inte vad du är ute efter.

framgick det inte tydligt att jag var intresserad av hur dina matoder i länkarna hade stoppat hundens beteende helt utan bestraffning? du länkade väl tidigare till ett par sidor där det stod att man inte behöver bestraffa en hund, eller att all uppfostran inte behöver innnehålla bestrafning.

så, jag formulerar det igen. om du hade varit med om dessa händelser, hur hade du gjort för att, helt utan bestraffning, lärt hunden att den inte får göra det den gör och hindra beteendet?

jag mebar på att viss bestraffning nog inte kan undvikas i hunduppfostran. jag tror att du menar på något annorlunda.
ett till exempel är om din hund fixerar på en katt och är på väg att aätta efter den. i ett sånt tillfälle kan jag ärligt säga att jag kan ryta till åt min hund så att hon inte tänker tanken att anfalla katten. men bara när hon fixerar aggressivt. hon kan även göra en kattatirrning på den, men då är det av andra anledningar, och det är tillåtet.

Detta är skillnaden mellan att bestraffa och att jobba med positiva metoder. Istället för att arbeta med symtombehandling (oops nu snodde hunden något = jag bestraffar den) så arbetar man förebyggande för att inget sådant ska hända från början.

Jag håller med vallhund - jag har inte haft någon av dessa problem för att jag lär min valp tidigt att det är en större belöning att tugga på sina egna grejor, följa matte och inte nalla saker från bordet än att faktiskt göra det.

Skulle någon av dessa scenarion inträffa så skulle jag lugnt plocka bort hunden från platsen och fundera på vad JAG gjorde fel och arbeta utifrån det. Alla misstag som hunden gör är ju för att jag felbedömt dess förmåga och utmanat den mer än den kan klara av.

Om den redan har en bunt befästa, oönskade beteenden när den kommer, hur löser du det då?

Att hindra en hund är inte (positivt) straff om inte hunden uppfattar det så. Mina hundar gör det inte.

Men varför försöker den hitta på haren igen när den tappat den istället för att jaga första bästa som dyker upp tex. ett rådjur?

Om hundar är ögontjänare, varför lägger jägare öht ner tid på att få sina jakthundar rena på just det vilt de vill jaga? Hunden gör ju ändå bara som husse/matte säger i husses/mattes närhet?

Varför bryr sig hundägare om att ensamhetsträna sina hundar om de ändå bara är ögontjänare och således börjar yla, skälla och förstöra så fort matte/husse försvinner.

Därför att det är ett beteende som inte är önskvärt och man har därför avlat i generationer på hundar som håller fast vid det ursprungliga bytet. Ett beteende som är det vinnande även i naturen. Tänk hur det skulle funka om vargflocken hela tiden bytte bytesdjur. Man skulle då hela tiden tvingas jaga ett utvilat djur vilket naturligtvis skulle minska chansen till framgång.

Så hunden är programerad på en viss typ av jakt, vilket inte hindrar att hunden kan bli fixerad på ett annat beteende och andra bytesdjur. Ex att en stående fågelhund finner nöjje i att jaga hare eller rådjur. Men då uppvisar hunden oftare det irrationella beteendet att den hoppar från bytesdjur till bytesdjur.

Om den redan har en bunt befästa, oönskade beteenden när den kommer, hur löser du det då?

Om hunden inte fungerar i min grupp så riskerar den att dö i plötslig blyförgiftning.
Nu tar jag inte in vuxna problemhundar utan jag börjar med en valp.

Alltså tar jag inte hem en problemhund, lika lite som jag köper en dålig skrotbil eller trasig tv.

Den försöker hitta haren igen, för att man avlat på dessa egenskaper. Följaktligen avlar man inte heller på hundar som inte har detta beteende. Genetik är inte enkelt och trots detta dyker det upp hundar med jaktlust som är inte riktar sig enbart till hare.
Att ensamhetsträna en hund gör man för att den inte ska känna ångest när matte/husse försvinner. Denna känsla är nämligen det som utlöser ylandet, skällandet, sönderrivandet och kissande och bajsande inne.

vi gör samma sak, jag skulle också ta bort hunden, dvs fysiskt hindra beteendet. det är bestraffning. dock så har jag inte heller varit med om att hunden tuggat i sig någons handväska, men ändå. hon har tuggat sönder ett oar skosnören när vi ej sett, och lösningen har varit förebyggande (inga skosnören tillgängliga) samtidigt som hon fått andra saker att tugga på. jag tror med andra ord att jag och du arbetar på samma sätt, men använder olika språk. vi gör samma sak oxh arbetar med samma bestraffning.

kan du vara säker på att hunden inte upplever det som ett straff? kan man ens vara säker på att en bestraffning handlar om att hunden förstår straff? det hade kunnat vara inlärning det med, beroende på hur man ser det hela. tuggar jag här blir jag bortburen. vet hunden att det är ett straff eller inte och hur vet vi hur hunden upplever händelsen? man kan tänka att det inte ens finns bestraffning,.utan bara inlärning om negativa och positiva konsekvenser då hundar mig veterligen inte har kognitiv förmåga att skilja rätt och fel, utan bara kan lära sig hur man kan trigga olika beteenden (vår vovve är expert på att spontant gå fot när hon vill ha godis, eller räva när hon vill få fart på oss).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 435
Senast: Vicks
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens