Om dominans och social struktur

Sv: Om dominans och social struktur

Att äga och bestämma är faktiskt något helt annat än att dominera... om vi ska använda oss av etologiska termer.

Men inte alla kan, eller anvander, termerna i etologisk mening ... manga anvander orden som "passar in". Jag tror att det verkligen skulle hjalpa hur hundar ar sedda om alla som har lart oss lite om hur spraket har forandrats och hur forksningen kommit framat i fraga om hundar focuserar pa att fa ut meddelandet i stallet for att haka upp sig pa spraket.

en hund behöver inte bli kuvad för att man använder sig av posiiv bestraffning (eller negativ för den delen). jag är övertygad om att precis alla här inne bestraffar sin hund på olika sätt. om hunden tuggar sönder en toalettbal så tror jag att samtliga här skulle taa bort pappret från hunden istället för att vänta på att den slutar. om hunden inte uppför sig i möten så kopplar man den är ett annat exempel på bestraffning som man använder som hundägare.

många här menar att dominans bara handlar om reproduktion, och ser man det på det sättet så är det svårt att förstå varför ngn vill dominera sin hund, håller med. men det finns fler sidor av myntet och att bevisa vad hunden upplever som dominans går inte att göra. vi tolkar hundens reaktion och kallar det olika saker.

men alla här inne har bestraffat sin hund, garanterat. sen så menar många säkert att det inte handlar om bestraffning eller korrigering, men i min syn så är ett hindrande för fortsatt beteende en bestraffning eller korrigering.

om det verkligen finns personer som låter sin hund tugga i sig en hel toabal och sen bara städar upp efter den eller berömmer den när den går iväg (pga att den upphör ned beteendet) så skulle jag gärna vela höra det. själv tar jag toalettrullen från vovven om hon får tag i den. jag lurar inte bort henne (för att "undvika" bestraffningsmomentet) då jag inte tror att hon lär sig något av det då. tar jag rullen så bryter jag beteendet direkt.

... ja, vår hund tycker om att tugga på alkt som har cellulosa tydligen. toapapper och visitkort är favoriten inne, och en lagomt torr pinne är favoriten ute.

en hund behöver inte bli kuvad för att man använder sig av posiiv bestraffning (eller negativ för den delen). jag är övertygad om att precis alla här inne bestraffar sin hund på olika sätt. om hunden tuggar sönder en toalettbal så tror jag att samtliga här skulle taa bort pappret från hunden istället för att vänta på att den slutar. om hunden inte uppför sig i möten så kopplar man den är ett annat exempel på bestraffning som man använder som hundägare.

Exemplen du ger är inte positiv bestraffning.

Att äga och bestämma är faktiskt något helt annat än att dominera... om vi ska använda oss av etologiska termer.

Stämmer men som ägare har du fullständig kontroll över din hunds liv. Du bestämmer allt. tom, om den ska leva eller dö, tillåtas reproducera sig etc etc.

Du dominerar din hunds hela tillvaro, och det vore väl skräp om du då inte inte dominerar hunden. Antingen genom bara din person eller genom rå maktutövning......

Enligt din definition så har jag aldrig dominerat mina hundar.
Visserligen bestämmer jag vad de får för foder, motion, aktivering, vaccinationer, veterinärbesök, avlivning etc.., men vad har det med dominans att göra?
Vill du bli förstådd när du deltar i debatter så får du använda gängse språkbruk o inte ditt hemmasnickrade dito.

Enligt din definition så har jag aldrig dominerat mina hundar.
Visserligen bestämmer jag vad de får för foder, motion, aktivering, vaccinationer, veterinärbesök, avlivning etc.., men vad har det med dominans att göra?
Vill du bli förstådd när du deltar i debatter så får du använda gängse språkbruk o inte ditt hemmasnickrade dito.

Så hunden gör som den vill då?
Om du tappar en bit hängmörad oxfile´(du gillar ju gorme´mat) och hunden ligger på golvet. tar du eller hunden köttbiten som kostar 600 kr kilot?
För du kan inte slå i mig att hunden inte vill......
Och om den inte gör det , varför? för att du uppfostrat (dominerat) hunden till att avvakta ditt beslut?:angel:

Inlärning och dominans är verkligen inte samma sak. Uppfostran är inget annat än inlärning. Sen väljer olika människor olika sätt att lära, men dominans är det sannerligen inte..

Inlärning och dominans är verkligen inte samma sak. Uppfostran är inget annat än inlärning. Sen väljer olika människor olika sätt att lära, men dominans är det sannerligen inte..

så om jag tappar file´n på golvet och hunden inte tar den så är det inlärning?
Vad är det då om jag går ut utan att ta upp file´n och hunden klipper den när jag inte är där? dumt av mig att gå ut eller dålig uppfostran?

Om du tappar mat på golvet och hunden inte tar det så låter den bli antingen för att den lärt sig det (på ett eller annat sätt) eller så är den inte hungrig. Om hunden tar mat när du inte är där, så är det inte något annat än dumhet från din sida. Stoppa undan maten.

Fast du har ju snurrat ihop dominans med bestraffning och/eller att lyda vara olydig.

Jag har en ekonomichef som är jä*ligt dominant, när hon kommer in i ett rum så sträcker alla på sig, helt omedvetet. Skulle hon be mig gå och ställa sig i ett hörn så skulle jag göra det. Hon är aldrig straffande, men jag jobbar heldre över en fredagkväll än lämnar in en rapport sent till henne. Hon har aldrig höjt rösten eller straffat något. Hon bara är.

Det finns ston som är dominanta, de kommer in i en hage och resten bara flyttar sig på en självklart sätt. Det är för mig dominanta individer, de slåss aldrig för de behöver inte det.

Om du tappar mat på golvet och hunden inte tar det så låter den bli antingen för att den lärt sig det (på ett eller annat sätt) eller så är den inte hungrig. Om hunden tar mat när du inte är där, så är det inte något annat än dumhet från din sida. Stoppa undan maten.

hundar är ögontjänare, det tillhör den opurtunistiska ådra som gjort arten så framgångsrik.
ligger käket kvar vill inte husse ha så tar jag det.....

jag kan ha mat liggandes framme i köket inom räckhåll för hunden utan att den tar det. därför att den lärt sig att jag inte blir trevlig att umgåsmed om den går upp på bored eller diskbänk........även om jag inte är i rummet..
dessa områden är exlusivt mitt rever.

jag kan ha mat liggandes framme i köket inom räckhåll för hunden utan att den tar det.därför att den lärt sig att jag inte blir trevlig att umgåsmed om den går upp på bored eller diskbänk........även om jag inte är i rummet..

Ja precis, inlärning. Den har lärt sig att den får bannor om den inte lyssnar på dig. Den kan också lära sig att låta bli för att den får en annan belöning istället som är mer värd.

Dominans kan man liksom plocka utanför det här för i realiteten så skulle ingen hund i världen göra som du och bestämma över en godsak som inte ens är i samma rum. Ett djur-djur förhållande tycker jag inte kan beskrivas eller appliceras på ett djur-människa förhållande eftersom premisserna är helt annorlunda. Dessutom delar man en begränsad yta med hunden och kontrollerar dess liv så kraftigt som ingen hund någonsin kan göra mot en annan.

som jag sa tidigare, dominansens verktyg kan vara av många olika slag, belöningar, uppmuntran, bannor bestraffning...

Fast du har ju snurrat ihop dominans med bestraffning och/eller att lyda vara olydig.

Jag har en ekonomichef som är jä*ligt dominant, när hon kommer in i ett rum så sträcker alla på sig, helt omedvetet. Skulle hon be mig gå och ställa sig i ett hörn så skulle jag göra det. Hon är aldrig straffande, men jag jobbar heldre över en fredagkväll än lämnar in en rapport sent till henne. Hon har aldrig höjt rösten eller straffat något. Hon bara är.

Det finns ston som är dominanta, de kommer in i en hage och resten bara flyttar sig på en självklart sätt. Det är för mig dominanta individer, de slåss aldrig för de behöver inte det.

Vad kallar du det nar det ar en bitch som andra hundar viker undan for utan att hon har sagt eller gjort nagot?

Nu har du snurrat till det. Dominans har inget med inlärning att göra. Och eftersom du hela tiden hävdar att det är dominans, så skulle jag vilja påstå att du inte vet vad det är. Dominans går inte uppifrån och ner, det nerifrån och upp. Det är skillnad på rädsla och dominans. Mina hundar stjäl inte heller. De har LÄRT sig att låta bli, med hjälp av belöningar. Din har lärt sig genom obehag. Obehag är inte dominans.

som jag sa tidigare, dominansens verktyg kan vara av många olika slag, belöningar, uppmuntran, bannor bestraffning...

Du får nog ta och definiera dominans för du använder begreppet på ett sätt som ingen annan jag känner till...

I strikt etologisk mening innebär dominans endast att en individ av andra får företräde till en resurs. Det är variabelt och variera mellan individer och mellan situationer. Om din hund låter bli oxfilén kan det beror på två saker, antingen att hunden helt enkelt inte vill ha den eller för att hunden har lärt sig att det lönar sig att avstå eller att det straffar sig att ta den. Om hunden vill ha oxfilén, men låter bli är det ett tecken på att du i just den specifika situationen är dominant. Om hunden helt enkelt inte är intresserad för att den precis har käkat sig mätt på mat kan inte oxfilén räknas som en resurs och således får du inte företräde till en resurs dvs. det är inte ett tecken på dominans. Dominans/subdominans är endast något du ser när det råder brist på resurser. Normalt sett

Dominans och inlärning är olika saker.

Den här tråden illustrerar rätt väl varför det är värdelöst att ens tala i termer om dominans i människa-hund-relationen. Folk har olika uppfattningar om vad det är och det är inte till någon praktisk hjälp.

hundar är ögontjänare, det tillhör den opurtunistiska ådra som gjort arten så framgångsrik.
ligger käket kvar vill inte husse ha så tar jag det.....

jag kan ha mat liggandes framme i köket inom räckhåll för hunden utan att den tar det. därför att den lärt sig att jag inte blir trevlig att umgåsmed om den går upp på bored eller diskbänk........även om jag inte är i rummet..

Om hundar bara gör som husse/matte vill i närheten av husse/matte, hur kommer det sig att harhunden fortsätter jaga hare även när husse/matte är väl utom synhåll? Hur kommer det sig att syrrans hund efter kommande sitter kvar trots att syrran går runt till andra sidan huset och hunden inte längre ser henne?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 435
Senast: Vicks
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens