Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
en hund behöver inte bli kuvad för att man använder sig av posiiv bestraffning (eller negativ för den delen). jag är övertygad om att precis alla här inne bestraffar sin hund på olika sätt. om hunden tuggar sönder en toalettbal så tror jag att samtliga här skulle taa bort pappret från hunden istället för att vänta på att den slutar. om hunden inte uppför sig i möten så kopplar man den är ett annat exempel på bestraffning som man använder som hundägare.
Att äga och bestämma är faktiskt något helt annat än att dominera... om vi ska använda oss av etologiska termer.
Enligt din definition så har jag aldrig dominerat mina hundar.
Visserligen bestämmer jag vad de får för foder, motion, aktivering, vaccinationer, veterinärbesök, avlivning etc.., men vad har det med dominans att göra?
Vill du bli förstådd när du deltar i debatter så får du använda gängse språkbruk o inte ditt hemmasnickrade dito.
Inlärning och dominans är verkligen inte samma sak. Uppfostran är inget annat än inlärning. Sen väljer olika människor olika sätt att lära, men dominans är det sannerligen inte..
Om du tappar mat på golvet och hunden inte tar det så låter den bli antingen för att den lärt sig det (på ett eller annat sätt) eller så är den inte hungrig. Om hunden tar mat när du inte är där, så är det inte något annat än dumhet från din sida. Stoppa undan maten.
jag kan ha mat liggandes framme i köket inom räckhåll för hunden utan att den tar det.därför att den lärt sig att jag inte blir trevlig att umgåsmed om den går upp på bored eller diskbänk........även om jag inte är i rummet..
dessa områden är exlusivt mitt rever.
Fast du har ju snurrat ihop dominans med bestraffning och/eller att lyda vara olydig.
Jag har en ekonomichef som är jä*ligt dominant, när hon kommer in i ett rum så sträcker alla på sig, helt omedvetet. Skulle hon be mig gå och ställa sig i ett hörn så skulle jag göra det. Hon är aldrig straffande, men jag jobbar heldre över en fredagkväll än lämnar in en rapport sent till henne. Hon har aldrig höjt rösten eller straffat något. Hon bara är.
Det finns ston som är dominanta, de kommer in i en hage och resten bara flyttar sig på en självklart sätt. Det är för mig dominanta individer, de slåss aldrig för de behöver inte det.
som jag sa tidigare, dominansens verktyg kan vara av många olika slag, belöningar, uppmuntran, bannor bestraffning...
hundar är ögontjänare, det tillhör den opurtunistiska ådra som gjort arten så framgångsrik.
ligger käket kvar vill inte husse ha så tar jag det.....
jag kan ha mat liggandes framme i köket inom räckhåll för hunden utan att den tar det. därför att den lärt sig att jag inte blir trevlig att umgåsmed om den går upp på bored eller diskbänk........även om jag inte är i rummet..
dessa områden är exlusivt mitt rever.