Om dominans och social struktur

Sv: Om dominans och social struktur

då är det ju fler kriterier helt plötsligt, du skrev väl nyss att det bara är resursbrist som skapar dominans och att inga andra kriterier behövdes. hur vill du ha det?

Förlåt, men jag trodde det var underförstått att dominanshierarkier bara uppstår i sociala grupper dvs. i flockar.

Hur menar du? Finns det dominans emellan flockmedlemmar eller inte?

Personligen tycker jag hela diskutionen ar ratt fanig. Om jag kallar min hund for dominant, en ledare, eller sjalvsaker ar fullstandigt obetydligt. Vi skulle fa sa manga fler att vilja lara sig mer om hur en hundflock verkligen fungerar om vi inte borjade med att tala om att de har fel och att dominanta hundar, eller dominance mellan hundar, inte finns.

Dominanshierarkier uppstår i flockar under resursbrist, det har jag aldrig sagt emot.

Det kanske är fjantigt för dig vad man kallar saker, men diskussioner blir väldigt förvirrande när människor använder ett ord och ger det olika innebörd. Eftersom hundträning brukar försöka påstås baseras på etologi används etologiska termer och då bör man använda dem korrekt, annars kan man lika gärna hitta på egna termer.

Det är ingen som påstår att dominans inte existerar mellan hundar. Vad som är missförstått inom hundträning är dominans-subdominans-förhållande mellan ägare och hund samt hur dominanshierarkier uppstår och i vilka situationer. Dessutom föreställningen att en individ alltid är dominant över en annan, så är inte fallet utan det är högst situationsberoende.

Det är mycket lättare att förstå varandra och lära av varandra om man använder sig av en enhetlig terminologi. Jag skulle tro att jag och Jeppe Stridh (och alla andra sprungna ur samma skola) använder ordet dominans på helt olika sätt.

Om jag envisas med att kalla rött för orange i en diskussion kommer det onekligen att förvirra mer än det förklarar. Om en annan dessutom envisas med att kalla rött för gult och en tredje kallar rött för blått kommer det bli omöjligt att hålla reda på begreppen och vi kommer inte kunna förstå varandra.

sååå... du vill få det till att det slutgiltiga svaret är att dominans bara sker i resursbrist och när det är inom flockar om jag förstått det rätt. mellan flockar då? eller som jag tror att jag nämnt tidigare, olika fiskarter som gör hybrider? laxen kan få avkomma med flera andra arter, sker vilt i naturen. kan det då ske dominans mellan fiskarna då fortplantningen är en sådan begränsad resurs? (ex på avkomma är laxing)

Jepp. Dominanshierarkier uppstår hos djur som lever tillsammans i grupp dvs. inom flocken. Att djur hybridiserar har ingenting med dominans att göra. Att en hane eller hona lyckas smyga till sig en parning är inte detsamma som att tex. en hane lämnar företräde till en annan och "smygparningar" är inget ovanligt i naturen.

sååå... du vill få det till att det slutgiltiga svaret är att dominans bara sker i resursbrist och när det är inom flockar om jag förstått det rätt. mellan flockar då? eller som jag tror att jag nämnt tidigare, olika fiskarter som gör hybrider? laxen kan få avkomma med flera andra arter, sker vilt i naturen. kan det då ske dominans mellan fiskarna då fortplantningen är en sådan begränsad resurs? (ex på avkomma är laxing)

det finns ett bra exempel i gråzonen.

Konflikten tyskhare kontra svenskharen.

Tysken vinner kontinuerligt mark på svensken pga att tysken är större och agressivare än svensken..vilket tydligen även lockar de svenska honorna.
Varför blandningar skapas, blandningar som allteftsom blir allt mer renrasiga tyskharar.

Tyskharen dominerar över svenkharen över en begränsad resurs...honorna.

det finns ett bra exempel i gråzonen.

Konflikten tyskhare kontra svenskharen.

Tysken vinner kontinuerligt mark på svensken pga att tysken är större och agressivare än svensken..vilket tydligen även lockar de svenska honorna.
Varför blandningar skapas, blandningar som allteftsom blir allt mer renrasiga tyskharar.

Tyskharen dominerar över svenkharen över en begränsad resurs...honorna.

Nej, det är ingen gråzon. Harar är inte flockdjur, vad jag vet lever harar aldrig i grupp (annat än mamma och ungar) utan de är strikt solitära djur. Eftersom dominanshierarkier uppstår hos flockdjur, mellan flockmedlemmar, har harar ingenting med detta att göra. Att olika underarter av hare sedan hybridiserar är en följd av att två reproduktiva djur av olika art träffar varandra under parningssäsongen. Det är knappast så att hanarna av den ena arten backar tillbaks och lämnar företräde till honorna (eller vice versa) till förmån för den andra arten. Om hanarna av den ena arten pga. storlek och aggressivitet generellt sett har fördel i form av att honorna föredrar dem eller för att de helt enkelt kan jaga iväg hanar av den andra arten är vi inne på någonting helt annat. Ingen kan påstå att en bortjagad hane har lämnat företräde. Han har heller inte lämnat företräde om honan nekar honom parning till fördel för en annan hane. Det handlar om sexuellt urval, partnerval, partnerbevakning och resursförsvar. Inte om dominanshierarkier.

<snip>
Det är ingen som påstår att dominans inte existerar mellan hundar. Vad som är missförstått inom hundträning är dominans-subdominans-förhållande mellan ägare och hund samt hur dominanshierarkier uppstår och i vilka situationer. Dessutom föreställningen att en individ alltid är dominant över en annan, så är inte fallet utan det är högst situationsberoende.
<snip>

Trust me ... we get that. Manga, manga fler an du tror kan en hel del mer an det och ocksa om hur hundar och hundflockar fungerar rent generellt. Det maste inte alltid bankas in som nagot nytt och fantastiskt som bara ett selectivt fatal forstar.

Om jag pratar med min familj och vi diskuterar farger hander just det ... en av sonerna anser att ljust orange ar gult (han tycker verkligen att det ser ut som gult) och akta mannen kan lika gjarna kalla rott orange, eller orange gult. Eftersom jag VET att jag kan se skillnad pa fargerna blir det da mitt job att forsakra mig att vi ar pa samma "page" ... precis som jag tycker att det borde fungera i den har diskutionen. Vi som kan skilnaden och hur det fungerar tar reda pa vad den andra menar och fortsatter diskutionen utifran det.

Vill du inte hellre lara dig fran nagon som visar att de forstar vad du menar och med en vanlig hand och forstaelse visar var du kan fundera lite mera ... utan pekpinnar och utan att visa hur duktig den personen tycker sig vara? I synnerhet om du tror dig veta hur det ar men har fel? Ar det inte den forstaelsen vi vill att manniskor ska visa hundar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 432
Senast: Vicks
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka