Om dominans och social struktur

Sv: Om dominans och social struktur

Nej det har inget med "det" att göra. Det har bara med hundkunskap att göra. Långt från alla kan läsa hund och beter sig rätt med hundar.

min hund kroknar inte heller när hon blir kopplad, me. kutar iväg som ett sjott när hon blir frisläppt. det är en belöning enl hennes kroppsspråk att ta bort koppel och då borde det sannolikt vara en mild bestraffning att sätta på kopplet. däremot blie hon glad när hon ser mig ta kopplet i hand inomhus, då det betyder ut, något som är en större belöning än både koppla lös eller många andra positiva förstärkningar.

Men bara för att det är kalas när kopplet plockas bort så att hunden för racea lite behöver det inte betyda att det är dåligt för hunden när den får det på sig. Det finns ju "koppelaggressiva" hundar och för dessa är det rimligt att kopplet blir ett slags obehag, men det är ju en speciell kategori.

Men om då din hund inte visar något speciellt när den kopplas, varför tror du då att den uppfattar det som obehag? Anser du att det samma sak med att hoppa in i bilen för min hund som helst inte gör det? Han vill hellre gå till vår destination (även om den ligger 2 mil bort...). Bara för att en hund vill något annat betyder ju inte det att alternativet blir en korrigering/straff.

Nu vet jag att du bara tar det som ett exempel, men jag hänger upp mig lite på detta med att koppla upp är ett straff/korrigering.

Jag anser nämligen inte att mina hundar ser det som mer straff än att jag kallar in dom och ber dom gå vid min sida en stund (dvs ingen). Visst vill dom springa lösa, men klagar då inte på att gå kopplade öht. Tar jag fram kopplet på promenaden så kroknar dom inte ett ögonblick utan står fint och ser sig omkring/på mig tills jag är klar, sen går vi.

Hoppar aningslös in i tråden utan att ha läst allt! ;) Min hund blir också jätteglad när jag kallar in honom för att koppla honom, för då vet han att NU kommer det att hända nåt!! Lite beror det på att han nästan alltid är lös, så för honom är uppkopplandet tecknet på att vi ska göra nåt annat. Han tar det absolut inte som nåt straff eller nåt negativt.

Eftersom jag vet hur mjuk och fin du är med din hund så förvånar det mig inte ;)

Om en femårig pojke ritar med en tuschpenna på väggen i vardagsrummet och mamma kommer.
Så ruskar hon antingen om ungen och lxar upp honom att så gör ta mig f*n inte en gång till.
Eller
Så sätter hon sig ner och försöker ge grabben ett dåligt samvete:Du förstår mamma bliiiir så ledsen om du gör så.

Båda vägarna är en bestraffning och ett dominerande handlande, båda ger resultat.

Vilket man väljer är naturligtvis upp till en själv, men psykologisk krigföring har i alla tider varit effektivt så jag lutar åt det senare.

Man kan kalla det uppfostran men utan att mamman är den domminerande så funkar det inte.
Och eftersom hon är större, äldre och kontrollerar allt som är nödvändigt för överlevnad så förstår pojken, hunden det.

Om en femårig pojke ritar med en tuschpenna på väggen i vardagsrummet och mamma kommer.
Så ruskar hon antingen om ungen och lxar upp honom att så gör ta mig f*n inte en gång till.
Eller
Så sätter hon sig ner och försöker ge grabben ett dåligt samvete:Du förstår mamma bliiiir så ledsen om du gör så.

Båda vägarna är en bestraffning och ett dominerande handlande, båda ger resultat.

Vilket man väljer är naturligtvis upp till en själv, men psykologisk krigföring har i alla tider varit effektivt så jag lutar åt det senare.

Man kan kalla det uppfostran men utan att mamman är den domminerande så funkar det inte.
Och eftersom hon är större, äldre och kontrollerar allt som är nödvändigt för överlevnad så förstår pojken, hunden det.

Nu vet jag inte om svaret var riktat till mig? Men det måste ju isåfall bero på vad hunden sammankopplar (hoppsan ;) ) med att bli kopplad. Min hund, som nästan alltid är lös, sammankopplar uppkopplandet med att NU ska vi göra nåt KUL, matte och jag! Vad häftigt! Så för honom är det nästan snarare en belöning än ett "straff". Lite som att sätta på spårselen - då blir han helt salig, fastän han ju då sitter kopplad i linan.

Har man däremot en hund som oftast går i koppel och som ser lösspringandet som en stor sällsynt frihet - ja, då blir det en annan femma. Liksom om ägaren hanterar kopplet väldigt bryskt och hårt, då förknippas också kopplet med något negativt.

bra fråga. jag tolkar henne på det sättet eftersom ddt är motpolen till superglädje. när hon vet att jag ska iväg blir hon ledsen, hon tycker inte om att vara ensam. när jag kommer hem blir hon galen av glädje, hoppar och far runt som en pingisboll. den totala motsatsen till hennes lycka bör vara någon form.av mildare straff för henne om man tänker det som en liten vägskål.

men nej, jag kan nog inte verklogen bevisa om hon verkligen tycker att det är ledsamt då hon inte kryper ihop så som hon gör när jag måste lämna henne.

i ditt bilexempel så är det dock lättare att påvisa obehag, när bakdrööen flyger upp så sjunker hon ihop lite och blir passiv. hon gillar inte bilar ^^

Det jag motsätter mig är att det är just en korrigering/straff/obehag som hunden uppfattar att föraren utför bara för att hunden uppfattar det som oönskat.

Om jag lämnar mina hundar så tycker dom att det är skittrist, såklart. Går jag bara ut genom dörren så är det inte mer än så. Men om jag ertappar någon av krakarna med att tugga på något jag inte gillar och med kroppsspråket visar mitt missnöje för att sedan gå ut och vara borta en stund, DÅ är det plötsligt något annat. Då och först då uppfattas det som en korrigering/obehag, just för att matte/husse la fram det på det viset.

Är du med på vad jag menar? :)

Eller

Jag tycker det är oerhört märkligt att jämföra barn och hundar. För övrigt så har jag inte gjort så med mitt barn, utan jag har bara låtit honom ha kritor när han sitter vid köksbordet.

För typ 23:e gången, dominans i etologisk mening handlar om begränsade resurser, det går därför inte att applicera på någon "på-väggen-ritande-unge" av den enkla anledningen att det inte förkommer någon begränsad resurs i bilden.

Eller

Det finns fler sätt att lösa det på. Avleda, planera bättre nästa gång, förebygga osv

Det finns också flera sätt att tolka "dominerande". Det kan betyda härsklysten, tyrannisk. (ganska negativt, eller hur?)
Men också ledande, mest betydelsefull, framträdande. (vilket ofta kan vara positivt)

Så kanske pratar ni om samma sak, men lägger olika betydelser i ordet "dominerande, dominans".

Eller

Du bara vägrar att anamma den etologiska definitionen av dominans? Om en hundägare eller förälderper automatik är dominant i egenskap av att ha "total makt" över hunden/barnet... då är ju termen dominans helt värdelös. Då är vi alla föräldrar eller hundägare dominanta alldeles oavsett vad vi gör och då finns inget värde i att diskutera i termer om dominans (så i slutänden kanske du och jag ändå är överens, men vägen dit är vida olika).

Det finns fler sätt att lösa det på. Avleda, planera bättre nästa gång, förebygga osv

Det finns också flera sätt att tolka "dominerande". Det kan betyda härsklysten, tyrannisk. (ganska negativt, eller hur?)
Men också ledande, mest betydelsefull, framträdande. (vilket ofta kan vara positivt)

Så kanske pratar ni om samma sak, men lägger olika betydelser i ordet "dominerande, dominans".

:bow: :bow: :bow: Nar man nu inte far anvanda ordet dominant, vad kallar man da den som ar "ledande, mest betydelsefull, framträdande"? Pa Engelsa anvander man oftast ordet 'dominant' fortfarande, aven bland forskare och klicker tranare, men vissa anvander 'assertive' istallet ... som har mindre negativ associations.

Jag tycker det är oerhört märkligt att jämföra barn och hundar. För övrigt så har jag inte gjort så med mitt barn, utan jag har bara låtit honom ha kritor när han sitter vid köksbordet.

Jag kan ju bara jämföra med mig själv.
Jag fick kritor att leka med.
Men bara vid köksbordet.

Men det tog inte lång stund att klura ut att man även kunde rita med kulspetspennor o annat även på andra platser än köksbordet.
Och jag var ett normalt barn av min tid.

Fick inte stryk som barn, men kommer ihåg att det var helt klart olämpligt att "åka dit" för bus man hittade. Det var mkt otrevligt.....

Och jämförelsen hundar o ungar är inte så långsökt som det först tycks.

Ett gammalt ordspråk säger ju:
Hundvalpar och småpojkar ska ha stryk så fort en ser dem,
För har di inte gjort ngt jäkelskap så grunnar di på ngt......;)

:bow: :bow: :bow: Nar man nu inte far anvanda ordet dominant, vad kallar man da den som ar "ledande, mest betydelsefull, framträdande"? Pa Engelsa anvander man oftast ordet 'dominant' fortfarande, aven bland forskare och klicker tranare, men vissa anvander 'assertive' istallet ... som har mindre negativ associations.

Det beror väl på sammanhanget? Inom hundträning är det väl rätt bra att använda sig av den etologiskt vedertagna termen eftersom etologi och hundträning lite har med varandra att göra.;) Börjar man ge termen olika betydelser blir det väldigt svårt att göra sig förstådd.

Auktoritär, flockledare, trygg punk osv. är väl alla termer som kan användas för att beskriva hur du som hundägare vill bli uppfattad av din hund och de termerna kanske ger en lite bättre bild av vilken slags hundägare du vill vara än genom att använda ordet "dominant".

Det viktigaste av allt måste väl vara att kunna beskriva för sig själv (och för en hundtränare kanske) vad du vill ha för slags relation till din hund. Säger man då att man vill ha en dominant-subdominant relation behöver man ju vara enig om vad dominant betyder.

Jag har inte bott i Sverige pa over 30 ar och har hort att jag talar 'gammaldags' ... och jag anser fortfarande att ordet dominant sager vad jag vill saga. Jag har ingen aning om vad man anser vara etologiskt "ratt" ord pa Svenska (precis som de allra flesta Svenskar skulle jag tro). For mig har inte ordet 'dominant' den negativa association det tydligen har for dig ... och dar tror jag den storsta skilnaden ligger.
Om jag ar 'dominant' betyder det bara att jag vet vad jag vill, hur jag sedan far min vilja igenom har inte med det att gjora. Att jag kan fa min hund att stanna genom att lyfta ogonbrynen (min son kallade det "The mom look" hehehe) innebar inte att jag slagit eller bestraffat henne ... det innebar att hon skulle sla knut pa sig sjalv for att vara till lags da det innebar fordelar for henne och att lyfta ogonbryn betyder 'du vet battre, sluta med det dar'.

Har anses Mandy dominant darfor att hon ar sjalvsaker och inte backar for andra hundar. Kommer vi till en annan hunds stalle nosar hon artigt med sidan mot den andra hunden. Om den andra hunden ar 'assertive' (eller dominant) och moter henne med bred bringa star hon lungt (och tyst, inga skall eller morr) kvar tills den kommer. Hon sager inget och vill helst inte slass ... men blir hon pahoppad svarar hon utan att vare sig backa eller ga framat. Kommer en hund hon inte kanner hit hem till henne moter hon dem med bred bringa och svansen i topp men helt utan aggressivitet. Samma har dock, ar den andra hunden aggressive star hon lungt kvar tills den anfaller, hon backar inte och moter inte. Bara lungt vantar.
Oh ... och hon kiss markerar sa hogt upp pa traden hon kan. Jag har hort har pa buke att vissa tikar "bara gjor det" ... men hemma i USA bedomer positiva forskare/tranare (Karen Pryor eller Pamela Reid, minns inte vilken) det som ett tecken pa att tiken ar 'assertive' eller 'dominant'.

Det är väl det som är problemet: du anser att dominant beskriver det du tänker på väl, men för en annan betyder dominant någonting annat.

Eftersom dominanstermen inom "hunderiet" har hämtats ifrån etologin är det rimligt att det är den etologiska definitionen som används även fast det har skett något av ett paradigmskifte inom etologin. Jag har ingen negativ uppfattning av ordet dominant, dock upplever jag att ordet ofta används felaktigt eller att många fortfarande trampar i gamla spår och tror att dominans är något man tar, något man kräver.

Dominans innebär helt enkelt (så som har upprepats ett flertal gånger) att en individ ges företräde till en resurs. Det är ingenting en individ tvingar till sig utan något som flockmedlemmarna ger. Nerifrån och upp, inte tvärtom.

Det är ingenting konstant, en individ är inte dominant punkt utan det kan variera. X kan vara dominant i en situation men subdominant i en annan. Allt handlar om relationen mellan individerna. Att beskriva en hund som dominant ger alltså en felaktig bild. Däremot kan man beskriva X som dominant relativt Y i en specifik situation.

Du verkar jämställa dominant med självsäker och då anser jag helt enkelt att det är bättre att använda just ordet självsäker. Således anser jag även att assertive (som i självsäker) är en bättre term när det är just självsäkerhet man avser.

jag kanske är med på vad du menar. du syftar på att hunden måste förstå att det är en korrigering för att det ska vara det... typ?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 384
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 432
Senast: Vicks
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!