Olika åsikter?

Zuzzi

Trådstartare
Håller på med ett etikarbete på skolan just nu och jag ska se över om galoppsporten. Jag skulle gärna vilja höra lite olika åsikter om galoppsporten. Jag vet inte om det är bara positiva galoppmänniskor som finns här på det forumet men det skulle vara bra om man hade lite negativa åsikter också.

Stressade hästar?
Magsår?
Djurplågeri?
Inte djurplågeri?
Förbjudna träningsmetoder?
Regler som bryts?

Vill gärna höra om det finns några erfarenheter om dessa "punkter".
Fråga om jag har varit otydlig på nått sätt.

37Hero.JPG

Sv: Olika åsikter?

Jag är ju galoppfreak och kanske inte helt objektiv i mina synpunkter men jag har ju varit med några år och sett att sporten naturligtvis även har en baksida.
Ska försöka svara men det är ju naturligtvis mina helt egna åsikter och inga fakta!

Stressade hästar? JA, till en viss del. Men man kan se att vissa tränare verkar mer benägna att "få" hästarna stresssade än andra. Här kan också tilläggas att jag jobbat med hopp och dressyr hästar på internationell nivå och sett samma "fenomen" där.
Magsår? JA, jättevanligt men jag vet inte om det är mera vanligt på "våra" hästar än andra hästar. Kanske är vi mera medvetna om symptomen? Så finns det ju forskning som visar att det finns hästar som FÖDS med magsår...
Djurplågeri? NEJ! Absolut inte. Den som någongång suttit på en galoppör på banan och känt den enorma löpglädje våra hästar har kommer aldrig att tänka tanken att det skulle vara djurplågeri! Sen kan man ju diskutera dom tränare som fortsätter traggla med hästar som uppenbarligen inte passar, men djurplågeri skulle jag inte kalla det.
Inte djurplågeri? Se ovan!
Förbjudna träningsmetoder? Tror jag inte, visst kan det hända att vissa tränare driver sina hästar för hårt men dom får heller inga resultat.
Regler som bryts? Tror inte det är mer än i andra sporter. Vi har ju ett hårt regelsystem och en skiljedomstol som studerar varje meter av loppen.

Fråga gärna mera om du vill ha mera upplysningar! Kan även rekomendera "steg1" kursen för den intresserade!

tack så mycket :bow:

vad är det för regler för spöanvändning? Får jockeyn använda spöt nått alls på hästen eller är det begränsade antal?

Ur RG:
Spöbestämmelser
31 § Spö får användas endast för lättare drivning och som hjälpmedel för att hålla rakt spår. Spö får inte användas - med större (överdriven, onödigt stor) kraft - med spöarmen över axelhöjd - så att spöslag träffar hästens huvud, ljumskar eller buk - genom att utdela flera slag i snabb följd - utan att hästen fått tid att svara på tidigare spöslag
- på häst vars placering uppenbart inte kan förbättras
- på häst som är uppenbar vinnare - på häst som har passerat mållinjen. Spö får inte användas fler gånger än som vid en samlad
bedömning av löpningen kan anses godtagbart. Därvid skall hänsyn främst tas till hästens agerande, medtävlarnas ridning och om spöet använts för drivning
eller för att hålla rakt spår. Som allmän riktlinje gäller att antalet slag inte får överstiga fem eller vid tvåårslöpningar tre. Som slag skall dock inte räknas sådana klatschar som ges på bogen med bibehållen tygelfattning och nedvinklat spö.

jo jag har varit där och sökt med jag måste vara helt inkopitent för jag hittar det inte :o men jag har redovisning om 5 minuter nu...
men du får gärna berätta vart man kan hitta det =)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 445
Senast: Sezziyanen
·
H
Träning hejsan alla!:rofl: Jag har lite o kommentera om lite olika saker. jag vet att det finns tusentals sätt att träna hästar på och många...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 752
Senast: Yrja
·
M
Islandshäst Jag lägger den här på Islandshäst och hoppas att den inte är för oseriös för det här forumet... Kanske skulle lagt den på Gnägg, men jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 363
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025