Ännu en "exteriör- och ridbildstråd"

Sv: Ännu en "exteriör- och ridbildstråd"

Om sadeln vill glida fram och man "sätter fast" den med en svanskappa så kan det bli ett väldigt tryck/drag i svansen.
Detta kan ge spänningar i hästen som inte heller är bra.

Precis vad jag menade! Nej, då drar jag hellre bak sadeln när det behövs. Anledningen till att den åker fram nu är just det att hon är tjockare än hon var när den provades ut. Så den kommer snart att passa henne igen.

Har du provat att använda en förgjord? Du vet en sån med två "stoppklossar" framför sadeln.
Ofta kan jag tycka att det fungerar riktigt bra på de lite tjockare hästarna och man slipper ju svanskappan som jag inte kan bli vän med.
Fy för vilket tryck det måste ge i svansroten när den spänns för att hindra sadeln från att glida fram :crazy: .

Har hört att förgjord inte heller är bra. Tror det var ngt som Freyr skrev om på ett annat forum, typ att det tryckte bara mer på bogarna.
Hjälp mej ngn :D

Förgjord som sättes direkt på hästen är inte bra. För det första brukar de inte hjälpa och för det andra är det vanligt att den trycker på ryggen/bogbladen och hästen får spänningar/ont av den.

Frontgjord (sån som man sätter fast på sadeln framför sadelgjorden) är rätt ok om den inte spänns framför sadeln utan på rätt ställe (precis framför den vanliga sadelgjorden, men på sadeln).

/Malin

Se där, det visste jag inte!
Hur fäster man frontgjorden? Är det i den sas tredje sadelgjordsstroppen :confused: .

Ja precis. De flesta gångartssadlar har en "frontgjordsstropp" framför de vanliga stropparna.

/Malin

men visst e det perfekt...jag har en wintec som jag kan ända bomvidden på så ändrar han inte vinkeln över ryggen(svank lr ej) så kommer den passa=)

jo men säj den sak människan sätter på hästen som INTE ger spänningar och ont på hästen....jag kan rabbla upp lite...sadelgjord, hur skönt e det att få spänt runt magen, bett i munnen e nog inte så himla skönt som vi tror, sadeln även om den e utpassad så ger den nåt onaturligt tryck över ryggen...och ja det är helt enkelt inte meningen att vi ska rida på hästen men vi gör ju det bästa av situationen iaf oftast.

Ja och det handlar ju precis om att göra det bästa av situationen och inte använda förgjord... Jag argumenterar inte emot dej.

På B-instruktörsutbildningen diskuterade vi olika hjälpmedel för att hålla sadeln på plats och förgjord och dåligt avpassad svanskappa/svanskappa på sadel som sitter riktigt illa (så svanskappan dras åt av sadeln) blev vi kraftigt avrådda från!

/Malin

bred? han har det blå järnet(normal mot vid) i sadel vet inte exakt graderna men sadel gled inte fram innan sommarbetet alltså kanske jag skulle kunna ha det röda järnet i nu som är bredare.(vid)men i våras så va den för vid och då gled sadel förkräkligt mkt fram....sadeln passar i övrigt mkt bra och ligger an överallt. nu när den glider fram så blir de kanske max nån cm.

Jag skall genast ta av förgjorden på Yrpa. :crazy:

Svanskappa har jag aldrig använt och kommer aldrig någonsin använda. Det är ju rätt självklart att det inte är så bekvämt för hästen om det är en sadel som åker fram, det säger ju sig självt.

Men förgjord, har aldrig ens tänkt tanken.. :(

Btw, så åker min sadel fram rätt fort. Men hästen i sig har rätt mycket till mage så det kan ju säga sig självt då. Väntar o ser ett tag till med sadeln, åker den fortfarande fram när hon gått ner litet så får jag köpa en ny sadel.

/Anna och Yrpa

har ni då tänkt på "stackars" körhästarna som alltid har svanskappa då de måste ju plågas nåt ofantligt :angel: :smirk:

*raderat inlägg :angel: :smirk: *

Senast ändrad:

Jag har använt svanskappa till min valack. Han är bakplåtsbred och kort o har en något svängd rygg, o när sadeln kom hade han inga muskler fram så sadeln åkte helt enkelt framåt lite pga det. Därför använde jag svanskappa i några månader tills han efter träning fick fram de muskler som behövdes. Därefter var det bara att ta bort den. En väl anpassad svanskappa gör ingen skada.

exakt vad jag menade att när man använder en rätt anpassad svanskappa så låter man hästens rygg på en chans till att sätta muskler sen passar sadeln som handen i handsken=).

Gullan86 skrev:
har ni då tänkt på "stackars" körhästarna som alltid har svanskappa då de måste ju plågas nåt ofantligt :angel: :smirk:

Men körhästarna har ingen vikt ovanpå sig och svaskappan på en sele har inte samma funktion som på en sadel. Den ser till så selen ligger stadigare (mera i sidled än att den skulle glida fram) och skadar inte hästen såvida den inte är för spänd.

En korrekt avpassad svanskappa på en sadel och inte glider hejdlöst mycket fram är ingen plåga för hästen. Men många vet inte hur en svanskappa skall avpassas och spänner den för hårt.
Svanskappa används främst på unghästar som inte har musklat sig rätt för sadeln än.

Om sadeln glider fram för att hästen är fet kan man ju också motionera hästen utan sadel - tömköra, cykla med, jogga med, rida barbacka eller med ridgjord om det går på hästen - och tänka över foderstaten tills hästen gått ner till mera passande mått.
Om sadeln fortsätter åka fram när hästn inte är för "korpulent om ekvatorn" bör man börja söka efter en mera passande sadel. Eventuellt ta ut en sadelutprovare och få lite tips!

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 869
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 537
Senast: Stina12
·
Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 955
Senast: Nielaa
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka