Ännu en "exteriör- och ridbildstråd"

Sv: Ännu en "exteriör- och ridbildstråd"

kristel skrev:
*raderat inlägg :angel: :smirk: *
Senast redigerad av kristel 2005-09-27 kl. 08:28. Anledning: Ångrade mig för jag insåg att svaret inte skulle varit passande

:rofl:
Du är för underbar!

/Malin

har du då inte tänkt på alla körhästar som EJ har svanskappa(det är många vill jag lova ute i skogen) där används svanskappan till att bromsa vagnen i nerförbackar *AJ*

okej låt höra nu hur en rätt anpassad svanskappa ska sitta då.

i förrgår när jag red min unghäst som e runt om magen och sadelgjorden glider fram för att magen trycker fram den. jag red då han med svanskappa.

la sadeln på rätt plats. spände svanskappan så ja kunde få under en stående hans typ...red rätt häftigt under ridturen, kom tillbaka och sadeln låt exakt där jag lagt den för första gången på mkt länge(pga sommarmage). men då ska sägas att under tiden jag red så kollade jag noga bakåt på hur svanskappan betedde sig och det såg ut såhär, först låg den an lite, sen glappa den, sen låg den an(alltså utan att strama) osv....alltså var den inte hårt spände men höll endå sadel på plats av nån anledning som ja inte riktigt kan förstår men de funkade ju.

Gullan86 skrev:
har du då inte tänkt på alla körhästar som EJ har svanskappa(det är många vill jag lova ute i skogen) där används svanskappan till att bromsa vagnen i nerförbackar *AJ*

Men om de ej har svanskappa så kan den ju inte bromsa i nedförsbackar, eller? Får inte ihop din mening.

Om svanskappan bromsar vagnen i nerförsbackar så atty hästen blir lidande är selen fel avpassad/konstruerad för så skall det verkligen inte bli. Till viss mån SKALL svanskappan bromsa selen. Om vagnen är så tung eller backen så brant att svanskappan bromsar så det gör ONT på hästen skall man ha baksele i stället för svanskappa.

Gullan86 skrev:
okej låt höra nu hur en rätt anpassad svanskappa ska sitta då.

Varför en så aggresiv ton?
Du svarade ju själv på din fråga genom att skriva:

Gullan86 skrev:
i förrgår när jag red min unghäst som e runt om magen och sadelgjorden glider fram för att magen trycker fram den. jag red då han med svanskappa.

la sadeln på rätt plats. spände svanskappan så ja kunde få under en stående hans typ...red rätt häftigt under ridturen, kom tillbaka och sadeln låt exakt där jag lagt den för första gången på mkt länge(pga sommarmage). men då ska sägas att under tiden jag red så kollade jag noga bakåt på hur svanskappan betedde sig och det såg ut såhär, först låg den an lite, sen glappa den, sen låg den an(alltså utan att strama) osv....alltså var den inte hårt spände men höll endå sadel på plats av nån anledning som ja inte riktigt kan förstår men de funkade ju.

Ja då satt svanskappan rätt!

Har jag gjort dej nått eller? Du verkar så arg/irriterad.

/Malin

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Det är så lätt att många saker på våra hästar används utan att man tänker på varför eller vad det kan få för koncekvenser.

När jag köpte min första islandshäst, för många år sedan, fick jag med en sadel med svanskappa på. Jag hade då inte hållit på så länge med hästar utan köpte direkt att det var bra, sadeln låg still.
Detta var en häst med lång rygg och lätt lite rund om magen som ju då gjorde att sadeln naturligtvis åkte fram om inte svanskappan höll den på plats! :eek: För att få en svanskappa att fungera på denna häst vet jag inte hur man ska göra? :confused:
Som tur var red jag lektioner på islandshäst och tog då med min egen häst efter ett tag. När min instruktör såg hur sadeln gled fram så svansen fick "ta smällen" visade hon mig vad som hände. :o
En ny sadel blev slutet på den historian.

Jag tror inte jag är ensam om att i okunskap göra fel ibland. Det viktiga är att ta till sig kunskap när den bjuds. Att tänka efter om det är något som jag bör tänka på i hanteringen av min häst. Gäller så mycket mer än bara svanskappa.

Det har du så rätt i!
Jag hade en islandshäst på foder för många år sedan. Aldrig haft annat än tregångare förr. Hästen hade inte en helt lätt tölt och jag red med HÖG hand i tölt, för det hade jag fått lära mej att så gör man, minsann. Kom på min fösta tävling - Finska Mästerskapen. Fick raskt lära om mej med handen dagen innan tävling och en "jätteduktig" kompis slängde på den passaktiga hästen tunga boots bak. Tävlingen gick inte så bra...

Man lär sig nya saker hela livet och internet är en fantastisk källa till kunskap!

/Malin

Freyr skrev:
Men om de ej har svanskappa så kan den ju inte bromsa i nedförsbackar, eller? Får inte ihop din mening.

alltså det märks att du inte hängt med på körforumet hehe :smirk: okej man ska ALLTID ha baksele för ANNARS bromsas vagnen med hjälp av svanskappan...MEN det är inte många som kör med baksele för de skylle på ett o annat att de inte behövs på deras gamle svarten lr att de inte har några backar m.m.

Om svanskappan bromsar vagnen i nerförsbackar så atty hästen blir lidande är selen fel avpassad/konstruerad för så skall det verkligen inte bli. Till viss mån SKALL svanskappan bromsa selen. Om vagnen är så tung eller backen så brant att svanskappan bromsar så det gör ONT på hästen skall man ha baksele i stället för svanskappa.

ja exakt svanskappan ska ju inte bromsa vagnen och det beror inte på selen hur den är anpassad m.m om man inte har spänd bakslen för lite såklart. och man har alltid ja iaf oftast om man är smart både baksele + svanskappa såklart. och det är väl antar jag till för om däckeln skulle råka grida fram(kanske glömt spänna den *aja baja*) då har man ju svanskappan som en säkerhet.

Varför en så aggresiv ton?
Du svarade ju själv på din fråga genom att skriva:

aggresiv ton? hur kan man över internet se om nån är aggresiv lr "låter" aggresiv??? det har jag undrat länge :p

Ja då satt svanskappan rätt!

Har jag gjort dej nått eller? Du verkar så arg/irriterad.

/Malin

iallafall så vill jag gärna höra hur du anpassar en svanskappa så den sitter korrekt :banana:

och jag är ingen nybörjare kanske ska tilläggas jag skulle aldrig sätta på min häst ¨nåt ja inte vet om det skadar hästen....jag frågar alltid en gång för mkt än en gång för lite likaså att tänka... ;)

o ja hoppas du inte tar min tjocka stil på texten som att jag e aggresiv lr nåt?! hehe :smirk: :d :angel: ;) :D :rofl:

Jag uppfattade det du skrev som aggressivt. Ursäktar om det var fel. Din formulering:
"okej låt höra nu hur en rätt anpassad svanskappa ska sitta då" lät för mej som "om du är så jävla duktig - säg hur den skall sitta då".
Jag tycker det låter som om du anpassat din svanskappa helt rätt.
Svanskappan skall sitta så man får in en tvärhand mellan högsta punkten på korset och svanskappan. Tyvärr ser man ofta svanskappor som antingen dragits åt för hårt innan ryttaren suttit upp eller på hästar som är sadlade för långt bak i förhållande till sin vikt och svanskappan dragits åt därför. Alltså att ryttaren lagt sadeln på rätt plats på ryggen om häste inte vore fet. Eftersom hästen är fet åker sadeln fram (den kommer alltid att söka sig till den smalaste delen av hästens mage) och svanskappan som var anpassad för att sitta bra då sadeln låg bra dras åt för mycket.
Men jag tycker inte man ser så mycket svanskappor på islandshästar nu för tiden. Inte som på nittiotalet (grovt generaliserat).

Ang. att jag inte hänger på körforumet: Nej det gör jag inte. Jag håller inte på med körning och är inte intresserad av det. Varför skulle jag hänga där då? Jag har däremot hållit på med travhästar tidigare och de körs ju inte med baksele jämt. Men deras vagnar är inte så tunga (för det mesta) heller. Din mening:

"har du då inte tänkt på alla körhästar som EJ har svanskappa(det är många vill jag lova ute i skogen) där används svanskappan till att bromsa vagnen i nerförbackar *AJ*"

går fortfarande inte ihop. Du skriver först om körhästar som inte har svanskappa och sedan att svanskappan bromsar vagnen på dessa hästar. Om du skrev noggrannare från början hade jag förstått hur du menade.

Nej jag uppfattar inte dej som aggressiv p.g.a. att du anväder fet stil. Det var din formulering tidigare.

Jag hoppas att du förstår att vi är på samma sida. Jag argumenterar inte emot dej!

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 869
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 537
Senast: Stina12
·
Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 955
Senast: Nielaa
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka