Men om de ej har svanskappa så kan den ju inte bromsa i nedförsbackar, eller? Får inte ihop din mening.
alltså det märks att du inte hängt med på körforumet hehe :smirk: okej man ska ALLTID ha baksele för ANNARS bromsas vagnen med hjälp av svanskappan...MEN det är inte många som kör med baksele för de skylle på ett o annat att de inte behövs på deras gamle svarten lr att de inte har några backar m.m.
Om svanskappan bromsar vagnen i nerförsbackar så atty hästen blir lidande är selen fel avpassad/konstruerad för så skall det verkligen inte bli. Till viss mån SKALL svanskappan bromsa selen. Om vagnen är så tung eller backen så brant att svanskappan bromsar så det gör ONT på hästen skall man ha baksele i stället för svanskappa.
ja exakt svanskappan ska ju inte bromsa vagnen och det beror inte på selen hur den är anpassad m.m om man inte har spänd bakslen för lite såklart. och man har alltid ja iaf oftast om man är smart både baksele + svanskappa såklart. och det är väl antar jag till för om däckeln skulle råka grida fram(kanske glömt spänna den *aja baja*) då har man ju svanskappan som en säkerhet.
Varför en så aggresiv ton?
Du svarade ju själv på din fråga genom att skriva:
aggresiv ton? hur kan man över internet se om nån är aggresiv lr "låter" aggresiv??? det har jag undrat länge
Ja då satt svanskappan rätt!
Har jag gjort dej nått eller? Du verkar så arg/irriterad.
/Malin