Öppna ögonen

Sv: Öppna ögonen

BonRaiz skrev:
Har hört, att han är lika mkt bluff som MT...

Asså, jag tycker inte att det är läge att prata om vem som är bluff eller inte... Han har hjälpt många hästar och hästägare, och jag tycker inte att NÅGON här kan prata om vad som är bluff eller inte eftersom ingen kan bevisa något... Eller ????

*kl*

Jag är varken MT-expert eller Monty Roberts fan, men jag tycker att det är fel att skapa trådar på internet om att smutskasta någon tränare!
Jag tycker att alla argument om att han är dålig och har varit ganska luddiga.

Kardinal skrev:
Och vad menas med det?
Jag kan inte hela historien, men vad jag har läst så var hans jobb med Shy Boy unikt och ganska otroligt. En vildhäst är en vildhäst, även om den har bra eller dåliga erfarenheter av människor.

Varför är du så negativt inställd mot MR? Fattar ingenting alls. Jag vet att han fick dåligt rykte efter mannen som kunde tala med hästar, det sades att han var med på att lägga hästen som dom gjorde, men grejjen var det att han tog motstånd till det. Eller har jag fel?

En vildhäst är en vildhäst är en vildhäst.
Jag fattar inte resonemanget, en häst som är "nollställd" mot en människa tror jag är lättare att arbeta med än en häst som är negativ.

Jag har inte riktigt bestämt mig ang. MT. Tack vare honom fick jag upp ögonen för NH, och jag tror att han är en bra introduktion. Men när man lär sig mer från olika håll så kommer man längre bort från honom. Sedan om han ljuger eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

Och min första kommentar gällde Shy Boy och inte MT.

Jag är väldigt tveksam till dena här teorin... Jag vet ju inte, men jag tror inte att hästar tänker på det sättet.... Om jag stannar hos husse så kommer dom sluta köra mej hem... Hmmm..
De släppte ju honom fri och han återvände, tror inte att man kan tvinga en häst till att göra det.

Kardinal skrev:
En vildhäst är en vildhäst är en vildhäst.
Jag fattar inte resonemanget, en häst som är "nollställd" mot en människa tror jag är lättare att arbeta med än en häst som är negativ.

Jag har inte riktigt bestämt mig ang. MT. Tack vare honom fick jag upp ögonen för NH, och jag tror att han är en bra introduktion. Men när man lär sig mer från olika håll så kommer man längre bort från honom. Sedan om han ljuger eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

Och min första kommentar gällde Shy Boy och inte MT. ?Förlåt:o

En häst är inte nollställd.
Har du missat att människor är ett rovdjur och hästen ett bytes djur?

Kardinal skrev:

Håller med! Det bästa är att göra det man själv tycker känns rätt... Så länge det inte skadar hästen.... Man kan ju "plocka russinet ur kakan"...
Jag har nog aldrig hittat en tränare jag håller med till 100%, och jag tycker att det är viktigt att man värderar kunskap man stöter på innan man använder sej av den...

Om hästen aldrig sett en människa. Om den ser en människa som det första den gör kryper ihop och stirrar på den så vet den att det är ett rovdjur. Men om människan gör som roberts och är öppen/avslappnad osv vet den inte det. Och har därför inga negativa erfarenheter av en människa.

"Nollställd" var fel ordval, håller jag med om, men negativa vs positiva erfarenheter.
Nu låter det ju inte som att Shy Boy fick endast positiva erfarenheter av det där mötet, men mina spekulationer handlade om en vildhäst utan erfarenheter av människor.

Det är inte unikt längre iaf. Även om det var det då.

Kardinal skrev:
Om hästen aldrig sett en människa. Om den ser en människa som det första den gör kryper ihop och stirrar på den så vet den att det är ett rovdjur. Men om människan gör som roberts och är öppen/avslappnad osv vet den inte det. Och har därför inga negativa erfarenheter av en människa.

"Nollställd" var fel ordval, håller jag med om, men negativa vs positiva erfarenheter.
Nu låter det ju inte som att Shy Boy fick endast positiva erfarenheter av det där mötet, men mina spekulationer handlade om en vildhäst utan erfarenheter av människor.

Det är inte unikt längre iaf. Även om det var det då.

Det ligger i hästens natur att fly. Det är det enda vapnet hästen fått.

Var har du mer sett en vildhäst som frivilligt lämnar sin flock för att återvända till en tränare?

Då får jag väl inse mej besegrad vad gäller den punkten :)
Kan du inte berätta mer?

Genom att han inte ger dem någon möjlighet att fly.

Att driva runt en häst varv efter varv i en rundkorall kan i vissa lägen vara psykisk tortyr, tror jag.

Men jag är inte så insatt i detaljerna. Tyckte det Monty sysslar med verkade bra till en början, men hittade sen andra tränare med metoder jag tyckte verkade fungera ännu bättre...

lojsan_ skrev:
Hur menar du att han kuvar hästarna? Jag måste erkänna att jag inte sett något längre repotage om hur han tränar, men om du uppfattar join up som kuvning så har du nog fått det om bakfoten....

Håller också med helt här! :banana:

lojsan_ skrev:
Håller med! Det bästa är att göra det man själv tycker känns rätt... Så länge det inte skadar hästen.... Man kan ju "plocka russinet ur kakan"...
Jag har nog aldrig hittat en tränare jag håller med till 100%, och jag tycker att det är viktigt att man värderar kunskap man stöter på innan man använder sej av den...

Jaså, får man inte nämna namn nu längre :smirk:

Ja då får nog den här tråden läggas ner tämligen omedelbart, liksom ganska många andra :angel:

BonRaiz skrev:
Det du...där är nåt o tänka på...inga namn nämnda här...:cool:

cafu skrev:
Jaså, får man inte nämna namn nu längre :smirk:

Ja då får nog den här tråden läggas ner tämligen omedelbart, liksom ganska många andra :angel:
Ja, jag har undrat när Moderator säger stop...:angel:

Jag har inte sätt Monty irl, jag har inte lusläst alla hans böcker eller pratat med honom personligen. Men änsålänge har han bara gjort mig besviken. Jag har ingenting till övers för honom, hans metoder eller filosofi.

Det är en sak att se en häst hoppa runt och sen se den sluta, men hjälp av ingen fysisk kontakt. Det är en annan sak att se vad som faktiskt orsakar förändringen och vad som händer i hästen.

Alla kan se det förstnämnda men hur många ser det där andra? Hur många tror att det spelar någon roll?

Min upplevelse av det jag sett, läst och hört om Monty är att han utnyttjar sin roll som rovdjur. Jag vet inte hur det är mer er men jag vill då uppnå det motsatta - att övertyga hästen att jag INTE är ett rovdjur. Jag tror av hela mitt hjärta att en häst aldrig kommer att vara trygg med ett rovdjur, däremot blir den det med en hästflock. Jag vill vara en i den flocken. Det mest hedrande jag kan få uppleva i mitt liv skulle vara att bli accepterad i en hästflock på hästars villkor, inte som ett rovdjur.

Det är kanske det du menar med att man kan se det ur människans synvinkel och ur hästens synvinkel.

Det man måste fråga sig är, vill jag förbättra relationen för min skull eller för hästens?

Instämmer med ovanstående talare, det är inte den synliga effekten av någons häst hantering som är det inressanta och viktiga utan den bakomliggande orsaken...
Själv föredrar jag K.F Hempfling eftersom han inte anväder hårtorkar/Carrot sticks etc.
Du, Hästen, Picaderon (ursprunget till rundcorallen) och kanske ett rep/spö när hästen har kommit längre i utbildningen för att underlätta hjälperna.

Den mannen rider hingstar barbacka utan träns/Grimma etc, bara han och hästen förbi brunstiga ston och dessa hingstar väljer att göra som han ber i stället för att sätta av efter damer ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV