Öppna ögonen

Sv: Öppna ögonen

poco_bueno_breyer skrev:
Hejsan!
jag förstår att det är många som tror att Monty gör allting för att tjäna pengar.Men jag fattar verkligen inte hur man inte kan älska:love: hans metoder?Dem är ju helt utan våld och tvång.Jag har själv prövat Join up på flera hästar och det har funkat utmärkt och hästarna har varit som änglar efter det.Om han nu skulle göra allt för pengar(vilket jag inte tror) så är ju hans metoder ändå bra
Som jag sa tidigare, vilken tränare gör det inte för pengar, det är ju deras jobb/levebröd...MT (nu gör jag det igen)har jobbat så pass länge m detta, så han har råd o skänka pengar till det han vill...han är inte ensam om det, att skänka alltså, massor av företag skänker i olika program och får reklam för det...så har även vår "herre" här fått, bara på tråden...el?
Alla får tycka vad dom vill om hans metoder....
Jag har oxå provat på mina hästar (2 hitintills)...
Den ena blev helt förtvivlad...."varför är du matte som ett rovdjur mot mig" och det tog lång tid innan han kunde lita på mig igen...
Medan den andra visste direkt vad göra...lugnast i mitten m matte...
Så, jag tror nog ända, det handlar lite om individer..och att man som "lekman" skall vara välldigt försiktig...
Obs...detta är mina tankar...någon annan har andra..:smirk:

*knapplån*

Skrev nyss i den andra tråden om samma person...Kan man inte lämna honom i fred och låta honom "missionera" om en bättre hästhantering än många fixar idag?

Nej, jag har inte behövt ta hans metod till hjälp men många andra lär sig massor av "gott" av honom. Det är ju inte fel;) Eftersom han visar sina metoder irl så kan man med egna ögon se om han är rätt eller fel...Jag har själv lärt mig genom att studera de hästar jag haft i min närhet så mycket av det han berättar om känner jag igen så helt fel ute är han inte;)

Hans "mörka" och "fördolda" privata historia är faktiskt inte intressant. Han har något att förmedla som gör det lättare för hästägare och hästar...Låt det vara så!

Jag är också mer inne på den biten. Jag studerar alltid hur hästarna "talar" inbördes och så tar jag till mig de ranghöga hästarnas "språk". Rent tekniskt är det inte så stor skillnad då en häst som inte "gjort rätt" mot en häst med högre rang riskerar att bli utjagad ur flockens gemenskap för en stund tills den ranghöge själv tycker att den "frågat" tillräckligt bra om att få komma tillbaka;)... MR "jagar" inte heller hästarna i corallen så länge utan belönar när dom med ett öra visar att dom börjar lyssna på den som står i mitten. Pressar man en häst för mycket kan den gå i försvar och då har man gått för långt och missat hela poängen;)
tintilar skrev:
Jag har inte sätt Monty irl, jag har inte lusläst alla hans böcker eller pratat med honom personligen. Men änsålänge har han bara gjort mig besviken. Jag har ingenting till övers för honom, hans metoder eller filosofi.

Det är en sak att se en häst hoppa runt och sen se den sluta, men hjälp av ingen fysisk kontakt. Det är en annan sak att se vad som faktiskt orsakar förändringen och vad som händer i hästen.

Alla kan se det förstnämnda men hur många ser det där andra? Hur många tror att det spelar någon roll?

Min upplevelse av det jag sett, läst och hört om Monty är att han utnyttjar sin roll som rovdjur. Jag vet inte hur det är mer er men jag vill då uppnå det motsatta - att övertyga hästen att jag INTE är ett rovdjur. Jag tror av hela mitt hjärta att en häst aldrig kommer att vara trygg med ett rovdjur, däremot blir den det med en hästflock. Jag vill vara en i den flocken. Det mest hedrande jag kan få uppleva i mitt liv skulle vara att bli accepterad i en hästflock på hästars villkor, inte som ett rovdjur.

Det är kanske det du menar med att man kan se det ur människans synvinkel och ur hästens synvinkel.

Det man måste fråga sig är, vill jag förbättra relationen för min skull eller för hästens?

jag vet att de är en grym känsla att få den kontakt med hästen som eftersträvas och de behöver inte ske genom "våld" o "tvång" som vissa anser även om de sker med "Montys metoder"

I somras jobbade jag på läger, skulle ta in en utav hästarna, och vi vet ju alla att STORA sommarhagar och gott gräs är all anledning till att inte förlja med in i stallet.

Det regnade massor klockan var 4 på morgonen (hästen är av den känsligare typen och skulle visas för uthyrning tidig förmiddag) och jag skulle försöka få in henne. Självklart ville hon inte! Det kan göra vem som hellst galen, inte minst sagt kl 4 på morgonen i spöregn.

Började jobba henne de jag tidigare lärt mig,Hon började intressera sig mer och mer och jag fick henne så småningom på en stor volt runt mig. Hon kunde likagärna sprungit till andra sidan av den stora hagen o de hade tagit mig mins 20 min att gå dit.

Volten blev mindre och mindre, dom tecken Monty vill att man ska titta efter kom ett efter ett o tillslut stannde hon och tittade på mig. Vi fick starta om några gånger då hon, innan jag kom fram tappade intresset. Kan ju låta sjukt att frivilligt mota bort en häst i en så stor hage.

Men de dröjde inte många gånger till innan jag kunde stätta på henne grimman. Den känslan var så otroligt befriande och tillfredsställande. Så den som kommer och säger att jag tvingade hästen till underkastelse(gjort samma sak i corall) kan fundera en gång extra när de fungerar på betydligt större yta.,

De som krävs är mer tid och tålamod ,då man kan få gå några vändor fram och tillbaka, men jag lovar de är det värt!
//Camilla

Precis. Men meningen är inte att man ska pressa hästen. En ledarhäst pressar inte någon att lyda. Han förtjänar sitt inflytande.

honey86 skrev:
Jo Jag tycker inte om honom bara för att han ljuger och hans metoder att träna hästar på är inte riktigt rätt... och som sagt han tänker bara på pengarna.
hans "självbeografi" han har skrivit är påhittad, den när han åkte o tränade vildhästar o sånt, hans familj har skrivit en bok emot honom som bevisar att han bok är fejk, tex den tid han skulle varit o studerat vildhästar hade han skolgång o under hela den tiden hade han ingen frånvaro... hmm ljuger nån lr? finns många fler bevis..
Jag såg han på hästliv en gång träna en galopp häst att inte vara livrädd för galoppbåset, oj jag förstod inte ens vad han höll på med, hade alla dessa hjälpmedel och "tvingade hästen" vänja sig... hmm räcker det inte med minsta lilla, tex repgrimma o rep o sen bygga upp kommunikationen o tilliten o sedan när den är klar (grunden) då kan man gå vidare o få hästen att göra nästan vad som helst för dig, alltså den litar på dig i alla läskiga situationer och vet att du håller den trygg!!
Nej honom skulle inte jag träna hästar som....
Jag kanske ska börja med parelli programmet när jag har pengar över, det däremot verkar helt okej, för mig iallafall, alla tycker ju olika o det är förstående....
//Anna

Pat Parelli har skitbra metoder, som "7 games", men det är så himla synd att det har blivit så kommersiellt, det handlar mer om pengar än om hästträning och det vet jag av erfarenhet för jag praktiserade hos en som är NH-tränare och kör på parelli. Asså det är så mkt man måste köpa för sviiiiiindyra pengar som t ex "carrotstick" och speciella träns o en massa annat..men det fuingerar iaf, även om det egentligen är fruktansvärt onödigt att lägga ut så mkt pengar på material..

Kompisen som jag nämnde ovan, som använder sig av Parellis och Roberts motoder när hon tränar sina wesrternhästar. Hon har bara repgrimma och rep. Hon har inte köpt några dyra saker och det fungerar bra ändå.

_puma_ skrev:
Pat Parelli har skitbra metoder, som "7 games", men det är så himla synd att det har blivit så kommersiellt, det handlar mer om pengar än om hästträning och det vet jag av erfarenhet för jag praktiserade hos en som är NH-tränare och kör på parelli. Asså det är så mkt man måste köpa för sviiiiiindyra pengar som t ex "carrotstick" och speciella träns o en massa annat..men det fuingerar iaf, även om det egentligen är fruktansvärt onödigt att lägga ut så mkt pengar på material..

Ja jag va inne och tittade lite på hans sida, det va hemska vad saker man behövde för att börja och komma till nästa steg osv. Är de inte bättre och lägga pengar på en bra instruktör då? Jag är inte så insatt i vad han gör tillskillnad från andra "NH gurus"?
//Camilla

tintilar skrev:
Om han nu ses som ett sto ur hästens ögon, varför
han sig inte på en öppen yta med miltals mark omrking sig och avvisar hästen? Jo, för att hästen skulle lämna honom genast och efter som att han inte är varken flock eller häst, så skulle den inte återvända.

:bow: :bow:

Tack ! Det är skönt att det ändå råder sunt förnuft här på NH-tråden. NH är varken svårt, konstigt eller hokus pokus. Det är vad det betyder....... Naturlig Hästmannakunskap. Naturlig för hästarna.

Börja med att studera en blandad flock hästar i en hage och gör sen ditt bästa för att tala samma språk. Resten ger sig själv.

honey86 skrev:
Det finns olika sätt att se på bra horsemanship.
Det finns Normal Horsemanship: som ses ifrån människans synvinkel!!
och det finns Natural Horsemanship: som ses ifrån hästens synvinkel!!
Det finns bara bra horsmanship, sen finns det oxå Natural Horsemanshit, vilket väldigt många praktiserar! :rofl:

tintilar skrev:
Jag har inte sätt Monty irl, jag har inte lusläst alla hans böcker eller pratat med honom personligen. Men änsålänge har han bara gjort mig besviken. Jag har ingenting till övers för honom, hans metoder eller filosofi.

Det är en sak att se en häst hoppa runt och sen se den sluta, men hjälp av ingen fysisk kontakt. Det är en annan sak att se vad som faktiskt orsakar förändringen och vad som händer i hästen.

Alla kan se det förstnämnda men hur många ser det där andra? Hur många tror att det spelar någon roll?

Min upplevelse av det jag sett, läst och hört om Monty är att han utnyttjar sin roll som rovdjur. Jag vet inte hur det är mer er men jag vill då uppnå det motsatta - att övertyga hästen att jag INTE är ett rovdjur. Jag tror av hela mitt hjärta att en häst aldrig kommer att vara trygg med ett rovdjur, däremot blir den det med en hästflock. Jag vill vara en i den flocken. Det mest hedrande jag kan få uppleva i mitt liv skulle vara att bli accepterad i en hästflock på hästars villkor, inte som ett rovdjur.

Det är kanske det du menar med att man kan se det ur människans synvinkel och ur hästens synvinkel.

Det man måste fråga sig är, vill jag förbättra relationen för min skull eller för hästens?

Jag tror att det är folk som ovanstående som inte har tagit reda på fakta själva utan hört saker av någon annan och ryckt bitar av träningen ur helheten som ger Roberts metoder dåligt rykte. Om du har sett en riktig join up så förstår du att det inte handlar om att jaga skiten ur hästen. Poängen är att skapa en tillit från hästen, inte att skrämma den till lydnad. Alla metoder kan missbrukas.

jag tycker det är roligt att man använder ordet natural horsemanship.det finns inget naturligt alls i att använda hästar att rida på eller ställa in i boxar eller allt annat vi utsätter de för.kan vi använda horsemanship som benämmning istället kanske.eller vad är skillnaden på horsemanship och naturalhorsemanship.ekologisk repgrimma eller

Nej, att hålla på med NH är att i så stor utsträckning som vår hästhållning tillåter göra det så nära det naturliga livet som möjligt.

Det är vad natural syftar på. Bra hagar, som låter hästen vara häst i så stor utsträckning det går, en hästhantering och ett synsätt som inte vill hämma hästens naturliga liv om alt. finns.

Att vi kan rida hästen är för att hästen (förhoppningsvis) tycker om oss och vill gärna utföra saker med oss. De är sociala djur, precis som vi.

Vanligt horsemanship är det som lärs ut på ridskolor. Det hrästammar väldigt mycket från armen. Som tex att vi ska sitta upp från vänster sida.
Varfrö ska vi göra det? Jo för att sablarna sitter på vänster ben, och man kan inte kasta den över hästen...Skitdumt! Vi har inga sablar idag när vi rider...

Vad vi däremot får är en snedbelastad häst, sadel och egen kropp.

honey86 skrev:
hejsan alla!:rofl:
Jag har lite o kommentera om lite olika saker.
jag vet att det finns tusentals sätt att träna hästar på och många sätt är väldigt bra, för olika människor och hästar. Men sen finns det även metoder som inte är så bra.
Den som gillar Monty Roberts kan sluta läsa nu. Jag skulle vilja höra fler negativa åsikter om honom, för jag har inte mycket till övers för honom. Jag tycker att han är bluff.:mad:
Jag har aldrig ridit på ridskola men har haft hästar omkring mej nästan hela livet på olika sätt, men ett tag höll jag på att tröttna, jag tröttnade på respektlösa hästar och olyckor och onödiga överbeskyddande hästägare... tills jag upptäckte western och NH!
Jag tycker man alltid ska träna hästen ifrån dens synvinkel o inte från människans.
Och Här vill jag bara förklara en sak för er som är intresserade av horsemanship.
Det finns olika sätt att se på bra horsemanship.
Det finns Normal Horsemanship: som ses ifrån människans synvinkel!!
och det finns Natural Horsemanship: som ses ifrån hästens synvinkel!!
Och det är stor skillnad!!:idea:
Nån som har nått att kommentera eller fråga, gör det så gärna!!

Hallå där... :)
Ja visst finns det båda sidor av allt. Jag själv vet inte så mycket om MR heller och det är väl för att vi inte jobbar så, vi jobbar enligt PNH. Den uppfattningen jag får av MR är att han jobbar för att sätta sig över hästen, hästen ska lyda honom... känns som att samarbetet försvann lite. Men jag måste erkänna att jag vet aldeles för lite, det han är känd för är väl hans join up sen vet jag inte så mycket mer. Och man kan nå samma/bättre resultat på andra sätt.
Jag brukar se det så här: det finns två olika sorters NH.
Horse Man Ship och Horse Man Shit. :rofl: Vi tränar ju bara efter PNH och rider efter det oxo, det måste du göra för att få bästa resultat. Men jag har sett de som tränar för personer som inte har en aning om hur en häst fungerar utan kanske har läst i böcker och tidningar bara. Det finns mer horse man shit än horse man ship...
Men det är ju bra att hanteringen blir bättre, så som den var förr i tiden när hästarna var hästar för människan och inte förmänskligade, instängda i stall med täcken på sig.:D Ha det bra :banana:

Tja, så kan man ju säga också. Det är dock en lam förklaring till varför han gör som han gör. Jag kanske är för okunnig om hans metder - mycket troligt, men det betyder inte att jag har fel. jag har läst en del, sätt en del... Hur mycket ska man läsa för att anses vara kunnig i ämnet? Jag upplever att nästan alla som inte anser att Monty gör rätt utpekas som okunniga, är det inte lite underligt?

Du får gärna förklara hur join up ser ut från hästen perspektiv. För om du följer Monty så hoppas jag att du är införstådd i metoderna och kan förklara dem med egna ord från hästens synvinkel.

Hittills har ingen givit mig någon förklaring som jag kan tro på. Övertyga mig gärna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar