Sv: Öppna ögonen
Men han skriver ju om att han ser hur ledarstoet skickar iväg"busen", inget om att det är något rovdjur som han härmar...
Och om jag sänder ut min häst har jag tänkt att jag ikläder mig detsammas roll - inte ett lejons eller annat rovdjurs.
Har jag fattat fel?
Precis, ur din synvinkel är du ett sto, inte et rovdjur. Men vad har det för betydelse om du för hästen är ett rovdjur?
Jag har också hört detta, alla verkar ha plockat upp just denna sto-jämförelse.
Jag kan inte säga att jag funderat mer ingående på detta. Och jag har heller inget direkt svar. Men om vi ser till varför hästen gör som den gör. Ett sto eller en hingst kvittar - båda jagar iväg de som stör harmonin i flocken. Skillnaden mellan människa+häst+korall och häst+flock+vilt tillstånd är att i vilt tillstånd kan hästen fly. Den är dessutom FRI.
Det vi glömmer är OMSTÄNDIGHETERNA. Det är inte bara du och hästen, allt runt omkring spelar roll. En häst i frihet föds i en flock. Han lär sig reglerna som liten. En flock måste följa ledarens signaler efter som att den annars riskerar att dö. Hästen är ett bytesdjur, flockdjur och flyktdjur. Om en häst stör ordningen riskerar alla att bli byte för rovdjur. Därför är det rättvisast att då jaga bort den häst som är till skada (efter åtskilliga varningar).
Dessutom, om man ser till naturen, så har hästen själv VALT att vara med flocken. Den vill vara där. Det som händer när du arbetar i en korall är att du stänger in en häst (som är ett klaustrofobiskt djur) på en mycket liten yta. Dessutom med dig - ett rovdjur (efter som att du från början är ett rovdjur i hästen ögon) och börjar hota den, be den att ge sig av - men den har ingenstanns att fly?! Har du ens någon anledning att jaga bort den? En häst blir inte avvisad utan anledning i en flock - hur i hela världen tror du att en häst tänker när den avvisas trots att den inte gör annat än blir tvingad att vistas i närheten av dig?
Vad vill du uppnå med detta? Det som händer är att hästen försöker fly, jagar upp sig av RÄDSLA och när den till slut förstår att den inte kan fly längre så ger den upp. Den överlämnar sig åt rovdjuret.
Vart hittar du stoet i den här situationen? Du är inget sto, du är ett rovdjur. Agerar du hotfullt agerar du som ett rovdjur. Tror människan att man kan lura en häst att man är ett sto genom att agera hotfullt? Hur mycket har man tagit hänsyn till då? Han har både missat vad VI är och hur omständigheterna påverkar djuret. Det kallar jag förhastade slutsatser och en människa som baserar sin filosofi på så lite fakta är inte seriös nånstans enligt mig.
Om han nu ses som ett sto ur hästens ögon, varför ställer han sig inte på en öppen yta med miltals mark omrking sig och avvisar hästen? Jo, för att hästen skulle lämna honom genast och efter som att han inte är varken flock eller häst, så skulle den inte återvända.