Öppna ögonen

Sv: Öppna ögonen

"Min upplevelse av det jag sett, läst och hört om Monty är att han utnyttjar sin roll som rovdjur. Jag vet inte hur det är mer er men jag vill då uppnå det motsatta - att övertyga hästen att jag INTE är ett rovdjur. "
Men han skriver ju om att han ser hur ledarstoet skickar iväg"busen", inget om att det är något rovdjur som han härmar...
Och om jag sänder ut min häst har jag tänkt att jag ikläder mig detsammas roll - inte ett lejons eller annat rovdjurs.
Har jag fattat fel?

Hej!

Jag undrar bara hur ni kan nämna Monty Roberts men inte säga vem MT är? :confused: (vet inte heller vem MT är, är lite nyfiken)

cristobal skrev:
"Min upplevelse av det jag sett, läst och hört om Monty är att han utnyttjar sin roll som rovdjur. Jag vet inte hur det är mer er men jag vill då uppnå det motsatta - att övertyga hästen att jag INTE är ett rovdjur. "
Men han skriver ju om att han ser hur ledarstoet skickar iväg"busen", inget om att det är något rovdjur som han härmar...
Och om jag sänder ut min häst har jag tänkt att jag ikläder mig detsammas roll - inte ett lejons eller annat rovdjurs.
Har jag fattat fel?

Fast det där att han har ett kropps språk som härmar ett rovdjurs, dvs han kryper ihop och "hoppar emot" hästen i vissa lägen - det finns flera NH tränare som gör exakt samma sak.... vi får ju inte nämna namn, men vet tex en annan mycket känd, som lastar hästar på samma sätt, och liknande. dvs kryper ihop inför hästen, som ett rovdjur, och på så sätt får den att bli uppmärksam och flytta sig för honom.
rovdjur och rovdjur förresten. hästar anfaller varandra på liknande sätt, dvs "hoppar emot" varandra när de gör utfall.....

för övrigt har jag ingen ställning alls till MR annat än att jag tycker han är intressant att bevittna.
såg f.ö en dokumentär för inte så länge sen om ett annat par (2 st personer, kommer inte ihåg namn) som också närmade sig 2 vildhästar, och red in dom på 2 dygn, innan de släpptes fria igen. allt gick lugnt och fint till - poängen med det hela var att visa att bara (vild)hästen initialt fick ett bra intryck och ett förtroende grundlades i det första "hälsnings stadiet" mellan den och människan, så var grunden lagd, och när förtroendet väl hade etablerats rätt, så gick resten utan krusidull.

jag tror det ligger ganska mycket i sånt - det ser man dagligen i vår vanliga häst hantering....

Har jag fattat fel?
Precis, ur din synvinkel är du ett sto, inte et rovdjur. Men vad har det för betydelse om du för hästen är ett rovdjur?
Jag har också hört detta, alla verkar ha plockat upp just denna sto-jämförelse.

Jag kan inte säga att jag funderat mer ingående på detta. Och jag har heller inget direkt svar. Men om vi ser till varför hästen gör som den gör. Ett sto eller en hingst kvittar - båda jagar iväg de som stör harmonin i flocken. Skillnaden mellan människa+häst+korall och häst+flock+vilt tillstånd är att i vilt tillstånd kan hästen fly. Den är dessutom FRI.

Det vi glömmer är OMSTÄNDIGHETERNA. Det är inte bara du och hästen, allt runt omkring spelar roll. En häst i frihet föds i en flock. Han lär sig reglerna som liten. En flock måste följa ledarens signaler efter som att den annars riskerar att dö. Hästen är ett bytesdjur, flockdjur och flyktdjur. Om en häst stör ordningen riskerar alla att bli byte för rovdjur. Därför är det rättvisast att då jaga bort den häst som är till skada (efter åtskilliga varningar).

Dessutom, om man ser till naturen, så har hästen själv VALT att vara med flocken. Den vill vara där. Det som händer när du arbetar i en korall är att du stänger in en häst (som är ett klaustrofobiskt djur) på en mycket liten yta. Dessutom med dig - ett rovdjur (efter som att du från början är ett rovdjur i hästen ögon) och börjar hota den, be den att ge sig av - men den har ingenstanns att fly?! Har du ens någon anledning att jaga bort den? En häst blir inte avvisad utan anledning i en flock - hur i hela världen tror du att en häst tänker när den avvisas trots att den inte gör annat än blir tvingad att vistas i närheten av dig?
Vad vill du uppnå med detta? Det som händer är att hästen försöker fly, jagar upp sig av RÄDSLA och när den till slut förstår att den inte kan fly längre så ger den upp. Den överlämnar sig åt rovdjuret.

Vart hittar du stoet i den här situationen? Du är inget sto, du är ett rovdjur. Agerar du hotfullt agerar du som ett rovdjur. Tror människan att man kan lura en häst att man är ett sto genom att agera hotfullt? Hur mycket har man tagit hänsyn till då? Han har både missat vad VI är och hur omständigheterna påverkar djuret. Det kallar jag förhastade slutsatser och en människa som baserar sin filosofi på så lite fakta är inte seriös nånstans enligt mig.

Om han nu ses som ett sto ur hästens ögon, varför ställer han sig inte på en öppen yta med miltals mark omrking sig och avvisar hästen? Jo, för att hästen skulle lämna honom genast och efter som att han inte är varken flock eller häst, så skulle den inte återvända.

jag håller med dig. Tycker inte heller om honom.
Har en film med honom där han tränar den där gallophästen.
Kan ju säga att den filmen är undanstoppad.

Verkar som om denne/a MT är ett hemligt kort, ett fantomspöke, några gillar personen och andra ogillar densamme/a...
MT:s identitet förblir tydligen hemlig för oss vanliga "dödliga".

Mystiskt!:eek: Kuuuusligt!!;)

pannkakssmet skrev:
Jag kan ju bara svara för mig själv.
Men jag anser att herr Roberts inte gör sitt jobb av kärlek till hästarna utan för kosingen som han tjänar.

Och där fick jag halva befolkningen på NH-forumet att hata mig...

Jag tycker du har fel!
Så har du frågat honom själv om han bara gör det för pengar eller?
Jag tycker att han är väldigt duktig och verkar veta hur han ska göra.
Du kanske inte har läst ur " häst och ryttare" Som har skrivit om hur han har hjälpt en ridskola här i sverige från att lägas ner.
Han sponsrade dom med pengar som har fick in från att visa sina shower i Sverige.
Så att dom skulle kunna bygga ett nytt ridhus!

Nästa gång han kommer till Sverige ska han skänka alla pengar han får in till en liten ridskola som har många ryttare med olika handikapp. Både fysiska och neuropsykiska funktionshinder. Så penga galen är han. Han brukar skänka bort inkomsterna från sina clinics till olika ungdomsprojekt.

Kanske det är så att ingen egentligen vet vem eller vad MT är utom den person som nämnde förkortningen först i denna tråd, och resten bara hänger på men inte har en blekaste aning??:confused:

Då förstår jag att ingen kan säga vem det är.
Får man nämna ett namn måste man ju få nämna ett annat i samma tråd, eller har jag fått allt om bakfoten??

Kardinal skrev:
Shy boy

Kan tänka mig att det är betydligt lättare att "tämja" en vild häst uan dåliga erfarenheter av människor än en "tam" häst. Så jag kan ine säga att jag tycker det är särskillt märkvärdigt. Men visst en bra snyftfilm fblev det juh.

Du har rätt, det är lättare att tämja en vildhäst än att arbeta med en häst som har dåliga erfarenheter från människor.

Däremot vet jag inte om det är lättare att få en vildhäst att vilja komma tillaka till farmen efter att den blivit frisläppt. Kanske, den fick ju alltid mat och vatten där och den var ju inte ensam, den hade andra hästar och den hade en bra trygghet.

Men själva saken att få kontakt med en vildhäst och skapa band är mycket enkel bara du vet vad du gör, hästar är flockdjur och de söker en ledare.

Jag har berättat förut om ungstona (1 år) jag hanterade, från att ha stått i boxen och kastat sig in i motsatta vägg när man tittade in till dom, till att de förföljde mig i hagen och kivades me dvarandra om vem som skulle gå närmast mig.
Dessa två ston var så gott som vilda när de kom. De hade fötts upp på en lösdrift, där de som kom fram blevhanterade och de som höll sig undan inte blev hanterade. (inget fel med det).

Det hela tog mig tre dagar med ca 30 min - 1 timma per häst varje dag.

Mycket enklare att skapa ett positivt band där inga refernser finns alls, än att skapa ett positivt band där det finns negativa referenser.

Fö. ringde travtränaren (var varmblod) och berättade att den ena av hästarna vunnit sitt första lopp i förra veckan. Han tackade mig och sa att hon inte blivit som hon blev utan mig, för han brukade aldrig klara av dessa sorters hästar (hon var en mjuk, blyg, skygg häst). Han tackade för den goda grunden jag lagt genom NH. *glad*

Senast ändrad:

Min kompis som har westernridningsföretag tränar sina hästar med Pat Parelli OCH Monty Roberts träningssätt. Hon ser ingen motsättning i det alls utan tycker de är på samma linje. Jag har frågat henne om detta med tanke på vad många anser om MT. Men hon trodde det beror på att de som pratar negativt inte har satt sig in i hur han jobbar med hästarna. Hon har också lärt sig mycket av Verner Vogel.

Jag håller på och läser böckerna och jag tycker iaf att MT verkar vara vettig. Sen får ju alla ha sin egen åsikt. (ska se honom 1:a maj! *Längtar*)

(Kan iof inte så mycket om PP metoder i övrigt)
Har en bekant som såg en film där PP "tränade" en islandshäst att gå bakom honom. Det var bara det att hästen gick ju så snällt där redan innan så då tog de och skrämde fram honom så han kom upp bredvid och då fick han världens ryck i grimskaftet. Det tycker inte jag låter särskilt vettigt däremot :(

bigganl skrev:
Nästa gång han kommer till Sverige ska han skänka alla pengar han får in till en liten ridskola som har många ryttare med olika handikapp. Både fysiska och neuropsykiska funktionshinder. Så penga galen är han. Han brukar skänka bort inkomsterna från sina clinics till olika ungdomsprojekt.

Han har redan gjort det :) kolla www.montyroberts.se ! :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!
jag förstår att det är många som tror att Monty gör allting för att tjäna pengar.Men jag fattar verkligen inte hur man inte kan älska:love: hans metoder?Dem är ju helt utan våld och tvång.Jag har själv prövat Join up på flera hästar och det har funkat utmärkt och hästarna har varit som änglar efter det.Om han nu skulle göra allt för pengar(vilket jag inte tror) så är ju hans metoder ändå bra

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar