Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oupps.. Då har jag väl missuppfattat fullständigt då.. Men men. Nu har det ju kontaktats djurskyddsnämnden, och om de inte anser att det är fråga om vanvård så....än...

Men man börjar ju undra alltså var gränsen går för vad som anses vara månniskor som ska få tillhandaha djur... :confused:
Tydligen får man behandla hästen hur som helst så länge den SER frisk ut. Det finns ju en mental vanvård oxå. Hästar som blir understimulerade och de mår ju inte bra. Men de har väl inte tid att lyfta arslena från sina skrivbord, antagligen. Måste hästen vara halvdöd innan folk reagerar?!? :devil: ~Blir sååå arg~!!!!

Ponnyn är väl knappast så understimulerad att den dör. Han är ute med hästkompisar varje dag. Den har inte varit i det stallet så länge. Den har väl inte stått där längre änn en vanlig vintervila.

Hon har det nog mycket bättre än många andra hästar i vårt avlånga land.men jag funderar på hur man är funtat om man skaffar häst sen skiter i den bara...........

jag tror att man helt enkelt inte kan KÖPA sig fri ifrån sitt ansvar utan vattentäta kontrakt. Och det fanns inte i detta fall. De hade en muntlig uppgörelse. Det finns antagligen inga kvitton heller, men det finns bevis och vittnen till att hon både betalat och varit med och levererat foder (som hästen sen inte fick).

Men som sagt, jag tror att vi måste skilja på vanvård och vanvård. En häst vars människor är okunniga och inte bryr sig om den, men den får sina basala behov tillfredställda och en häst som inte får varesig foder eller tillräckligt med vatten det är MILSVID skillnad. Man kan inte åtala folk för dumhet. Tyvärr.

Jag blir bara såå ledsen när jag läser sånt här :cry:. Har lästa alla dina inlägg *orkade dock inte läsa allas inlägg i hela tråden, så jag läste bara dina*. Jag tycker att det är jättestrongt gjort av dig att ta tag i saken och försöka förändra situationen. Shettisens ägare verkar väldigt skumma typer, och inte alls kunniga för den delen heller... Jag hoppas att allt löser sig, och att den lilla ponnyn kanske får nya ägare eller i alla fall det bättre. Föresten (!), Lycka till med att hitta ett nytt stall (eller en fin gård kanske!), hoppas du och totton trivs där i så fall, och att du inte stöter på ytterligare knasigheter! :) Beundrar verkligen personer som du, som vågar göra något åt saker och ting!!! *stor stöd och lycka till kram*

Tackar tackar,det värmer att få alla lycka till och så.Tyvärr fick jag reda på i går att stall ägaren kanske ska låta dom ta en häst till till stallet.........Fan!!!säger jag bara.Bara pengar och att få stallet fullt.Ska det bli samma med den hästen då eller?Och detta är en stor häst tydligen...morr morr.Dags att ringa och råd fråda hälsa och miljö igen tror jag.Jag orkar inte med att se detta på en häst till,oki som jag skrivit mat och vatten,hage och kompisar kommer dom att ha men den dagliga stimulering och skötsel då???Hallå!!!!!!!Hästar är inga prydnassaker,kan ju fundera på om dom inte har annat att lägga ut pengar på än att skaffa hästar som bara står och dammar.Har kollat nya stall omkring här i området men inte hittat nåt...tyvärr för jag vill baar bort bort bort från detta dårhus om dom får ta dit en häst till.Blir så ledsen på detta och besviken på stallägaren i fall han tar in den andra hästen med.Det har sagts nej till hingstar i stallet med vettiga ägare men dessa kan han ta in....hur fan tänker man?

Vilka av er var det som kunde översätta våra stall regler till finska?Skulle verkligen behöva hjälp med det nu.Tack på förhand.

Men man börjar ju undra alltså var gränsen går för vad som anses vara månniskor som ska få tillhandaha djur...
Tydligen får man behandla hästen hur som helst så länge den SER frisk ut. Det finns ju en mental vanvård oxå. Hästar som blir understimulerade och de mår ju inte bra. Men de har väl inte tid att lyfta arslena från sina skrivbord, antagligen. Måste hästen vara halvdöd innan folk reagerar?!? ~Blir sååå arg~!!!!

ofta är det här med att djurskyddsinspektörer inte kommer ut lika ofta som man hade velat också en fråga om pengar.
jag blir lika arg när djur behandlas illa och anser att man ska anmäla det. men man kan inte alltid rikta agg mot djurskyddet, de är för få och har inte tillräckligt med resurser och pengar för att ta itu med allt som kommer in.
kanske behandlas inte den här lillponnyn så allvarligt att djurskyddet har resurser för att åka ut till den. (obs. jag har inte läst allt om hur ponnyn behandlas)
men anmäla när det finns anledning ska man alltid göra.

Nä, visst.. Men alla hästar mår ju bra av att ha en uppgift även om det innebär att bara få gå ut på en liten promenad ibland. Och kanske inte då under en sån promenad som barnen tydligen har hållt på med.. Jag tänker hur som helst inte försvara hästägarna då de inte verkar veta vad de håller på med. Tack gode gud för att de har valt att stalla in hästen just där. Vad hade hänt om de hade haft ett eget stall där inga utomstående varit?? :eek: det vill jag inte veta..

Det kanske inte är ngr problem just nu , som djurskydd verkar se det. Men det är väl ändå inte meningen att nån annan ska ta hand om nåns häst??

Hur som helst så är det synd att det finns människor som gör såhär.. Hjärtlöst..
Det måste ni väl ändå hålla med om...????????

Hejsan.Hmmm ägarana har typ försvunnit och en tjeje i stallet började ta hand om shettisen men hon klarar ju inte av den.Tror den är någon leksat till hennes ungar typ.....morr morr

hej. Tycker att du vart jätte stark som hållt på med hästen så mycket. :bow: :bow: :bow:

men måste ändå säga att jag inte tycker att du ska byta stall än. Du behövs. kan du inte kolla om du får köpa hästen och sen kolla runt om dte finns några intresserade köpare i närheten?!

Fanns det bara en ledig box till i mitt stall skulle jag inte tveka att köpa lillen om jag fick.=( men finns inga andra bra stall här helelr..=( Fan

Mitt råd är att fotografera bla hur boxen ser ut när de inte har gjort vid där på ett par dagar m.m.
Så att man har bildbevis på hur dåligt ponnyn sköts!
Det kan vara bra att ha vid senare tillfälle, dessutom så har man bevis i fall ägarna säger något annat!

Nu är hon ute på bete och vi har lånat hem mn annan shettis som sällskap över sommaren.....han komemr hem på söndag.Boxen har hon inte varit i på en månad men den var inte kul att mocka ur.

har själv inakorderingstall sedan 30 år tillbaka.. och såna här "typer" dycker upp ibland... nu har jag välskrivna kontrakt, men skulle det bli problem med en innakordering så har jag sagt till "mina gäster att säga till mig och framförallt rör inte varandras hästar/boxar om ni inte har en överemskomelse med varandra.
Det är lättare för mig som stallvärd att sätta ått en person som inte kommer och skötter sin häst om både box och hästen missköts och det är lättare att ta dom när det ser för jävligt ut..
Har haft två sådana fall själv, en köpte vi loss, den andre tyckte att vi la oss i och tyckte att deras tre små flickor (7-11-15 år) kunde skötta sin häst utan föräldrars ansvar..... dom sa vi upp, ett år senare avlivades hästen av vanvård...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar