Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stackars häst som hamnat hos en sådan okunnig familj! Tur att du finns och kan ge den lite uppmärksamhet och kärlek ibland.I sådana situationer funderar man allvarligt på att bryta mot lagar etc.(typ kidnappa hästen och ta den lååångt därifrån)
Allvarligt talat blir jag alltid lika ledsen när jag hör om sådana här fall. Jag är verkligen för hästkörkort!!
Hoppas att det löser sig för dig och framförallt denna stackars ponny. Om ungarna ska hålla på och jävlas med ponnyn så kommer den nog säga ifrån ordentligt en vacker dag.Tyvärr finns det risk för att ponnyn blir grinig på barn och kanske folk överhuvudtaget!
Vi får hoppas att någon räddat hästen innan dess!

/ sandra :(

Nyfiken på hur det går för er i stallet med den lilla pållen? Vad har hänt sedan sist?

Oj, hjälp... Jag blir arg bara vid tanken på att nån skulle sno min sadel osv.. Prata med stallägaren och släng ut dom!!

det dumma är ju att om man skulle kasta ut familjen o deras lillponny från stallet, kan ju lillisen hamna var som helst..
men man kna heller inte hålla på o ta ansvar för alla andra hela tiden.
stackars lillponnyn. så otroligt orättvist att det ska vara så här för vissa. :(

Uppdatering igen.......Har inte sett ägarna ute på närmare två veckor nu.Igår var det inte mockat på 4-5 dagar hos henne hon stor med jätte lite halm och smutsigt var det.Några stallungra har fått oki av familjen som äger hästen att borsta och pyssla men dom kan verkligen ingenting men ponnyn blir ju borstad i alla fall,men ungarna varken mockar elelr gör mat till henne.Trots att deras mamma har häst i stallet så blir det inte gjort.Jag mockade....igen åt ponnyn och gav henne ren halm...hon la sig och rullade direkt när hon kom in :)Mysigt tyckte hon nog.Ja det knallar på som förut fast enda skillnaden är att man bara ser mindre och mindre av familjen som äger hästen.

Finns det ingen vettig människa som kan få köpa loss hästen?
Jag hade köpt den bums, hade aldrig klarat att se en häst misskötas så!

Jag hade ringt Djurskyddsnämnden med en ggn och sagt att de får ta o pallra sig ut för att ta sig en titt. Såna människor ska helt enkelt inte ha djur!!!! :mad:!!!! Annars hade jag flyttat MIN häst! Jag tycker som nån skrev innan att ni andra i stallet får ha ett litet "kris-möte" och se vad ni ska ta er för. Ponnystackarn behöver er så gör vad ni kan för att hjälpa den lille pållen.... :cry:

(jag har inte läst allt så jag vet inte hur det har yttrat sig ..)

LYCKA TILL OCH KRAMA LILLE PONNYN FRÅN ALLA PÅ BUKEFALOS.COM ;)

kanske skulle ta och ge ett bud åp henne och köpa henne till min son och köra in henne men då går dom väl bara och köper en ny häst osv....hur faáaaan kan man sälja en häst till såna människor????

Lysande idé! Tänkte precis föreslå... De KAN iofs. gå och köpa en ny häst, men då har du iallafall räddat livhanken på den här, eller så fattar de kanske vinken... :)

Hra ringt djurskydd men dom kan inte göra så mycket när vi andra ser till att hon har det drägligt och får mat varje dag,men nu har jag fått igenom att nån därifrån ska komma ut och ha typ ett föredrag om vad som gäller så stall ägaren också får höra vad som gäller...hoppas det funkar.

ring Svenska Hästars Värn.( www.shv.org ) De har rättigheter att beslagta hästar och omplacera. Kolla efter nummer på deras hemsida. De tar ju just HÄSTAR på allvar. Djurskyddsnämnden är jättesvåra att få att verkligen GÖRA nåt. Det tar tid för dem att stampa igång.
Och fortsätt ni att ta hand om hästen för att få den att må så bra som möjligt. Det är ju inte hästens fel...
Uscha jag blir så j*****la arg på sånt här.!!! Tur att jag inte bor nära.. då vet jag inte vad jag hade gjort.. :mad: :mad: :mad:
En stooor fet hästspark i röven till alla som behandlar sina djur på detta vis.
I detta fallet är det ju inte brist på kunskap längre utan nu är det ju total nonchalans och fullständig avsaknad på humanitet.!!! De ska för f** inte ens ha en tamråtta!!

Till Charmant: Dagens STÖRSTA ros till dig för att du har ett stort o varm hjärta. Svik inte lillhästen nu..
Äh, förresten.. Du är värd hela rosenbusken!!! Plantera den i din trädgård och varje ggn du ser på den så minns du den där lille hästen som en ggn for så illa.. ;)

STÅ PÅ DIG!!!!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

De har rättigheter att beslagta hästar och omplacera.

Det kan jag inte tänka mig att de har. SHV är en förening, ingen myndighet, och de har varken rätt att inspektera eller ens gå in i ett stall där ägaren inte vill öppna för dom. Ändå mindre har de rätt att beslagta och omplacera.

Däremot kan de kanske hjälpa till att trycka på så att djurskyddet får fart.

Nja.. okey.. det var snabbversionen..=))
Men de åker ju med glädje och tittar och sen har DE kontakt med en "myndighetsgubbe" som ev. följer med ut och på hans inrådan så kan de hämta en häst för omplacering när hästen först har stått i ett akuthem o fått repa sig.
Och det som är fördelen med SHV är ju att DE kan "ligga på" på¨ett helt annat sätt.
Och det är starka personligheter som är med i SHV som tar detta på största allvar. Så jag tror att de skulle kunna bidra med väldigt mycket..det är ju värt ett försök... :idea:

Men de åker ju med glädje och tittar och sen har DE kontakt med en "myndighetsgubbe" som ev. följer med ut och på hans inrådan så kan de hämta en häst för omplacering när hästen först har stått i ett akuthem o fått repa sig.

Inte ens detta stämmer, det enda sätt de kan få chansen att ta hand om en häst är att köpa, stjäla eller få tillstånd av ägaren. Jag kan inte tänka mig att någon myndighet skulle ha rätt att skänka hästen till SHV för omplacering, möjligen för tillfälligt omhändertagande inför försäljning/slakt. Föreningen kan utöva påtryckning förståss, men inte mer än vad som är inom lagens råmärken, annars kan det gå illa för den och dess medlemmar.

SHV har en viktig verksamhet, men den har inte fler eller mer befogenheter än vilekn annan förening eller privat person som helst även om man ibland skulle önska det.

Och det är starka personligheter som är med i SHV som tar detta på största allvar.

Det är olika på olika platser. Här har det varit lite stolpskott över en del. Tyvärr. :crazy:
Och som Lobelia och jag skrev, de har ingen rätt att göra mer änn det du kan göra själv som privatperson.

Shv KÖPER ut hästar de anser är vanvårdade och inte har en chans annars...
Tyvärr är det så att de måste "lura" ägarna på att de är intresserade av hästen i fråga och låtsas som att de vill köpa den av andra skäl. Oftast är det så iaf! Ibland kanske man kan komma överens med ägarna om att hästen behöver omhändertas men man måste nog i de flesta fall fortf. köpa hästen...
Det är mycket svårt att genom myndigheter få BESLAGTA hästar (eller andra djur)!

Man kan ringa Shv och OM de bara har någon i det LÄN som är AKTIV medlem och kan åka ut (tyvärr finns det inte i alla län eftersom det är en ideéll förening) så brukar de göra så att ett par åker ut och kollar läget... De får oftast vara väldigt försiktiga, man får ju inte bara hur som helst gå in i andras stall/ladugårdar eller egendom överhuvudtaget. De brukar nog oftast försöka få tag på ägaren och låtsas att vara intresserade av att köpa hästarna.

I ditt fall kan ju ni låtsas som att det är bara vänner till er som är besök i stallet... Ingen behöver ju veta att det är "Shv-inspektörer".
Iaf, ge det ett försök att kontakta Shv, de har god erfarenhet av fall med hästar och kan bedömma om det handlar om vanvård. Om inte annat så kanske de kan ge er RÅD om hur ni ska göra... :smirk:

/Shv-medlem

En tjej har lämnat sin häst hos en person och betalat för skötsel av hästen, dvs att den skulle mockas åt, vattnas och fodras. Tyvärr så gjorde inte stallägaren det så flickans häst och stallägarens häst togs bägge i förvar av polis/åklagare efter bedömning av länsveternären. Flickans häst var i så dåligt skick att hon inte skulle få tillbaka den enligt beslut av länsstyrelsen, det var strikt ägaransvar som gällde enligt dem. Hon hann inte överklaga eftersom hästen avlivades av djurskyddskäl. Men stallägarens häst är tillbaka utan foder och vatten. Den var inte i lika dåligt skick.

I detta fall så KAN flickan driva en civilrättslig process mot stallägaren, men HON själv kommer att bli åtalad (förmodligen) för djurplågeri och hon har ju redan förlorat hästen.

Jättesynd för den tjejen :crazy:, hon menade säkert inte det och litade på stallägaren som hon betalat till, men det är ju bara så att ANSVARET är ÄGARENS. Hon skulle åkt till stallet och kollat läget med jämna mellanrum...
Det är dumt att förlita sig på andra i dagens samhälle men jag förstår att hon gjorde det, det gör man ju! Särskilt om man har betalat för det! :eek:
Har hon inte kvitto för betalningen? Så att hon kan bevisa att hon betalat för skötseln av hästen?

Lill ponnyn är jui nte i dåligt skick.De som äger henne nu har ju precis köpt henne men strunat ändå i henne.Hon verkar ha haft det rätt oki på sitt förra ställe för hon är rund och go.Men som det är nu så får hon ingen stimulering eller daglig skötsel men har en bra hage och mat i magen.Djurskydd sa att det inte handlar om vanvård just som det ser ut nu,i så fall måste vi andra strunta i hästen ett tag och det klarar jag bara inte av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar