Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går fick jag nog att se den lille pålen stå skitig i sin box.Så jag tog ut henne utanför och band upp henne....och sen fram men borstarna....Hmm undrar om hon verkligen haft det sååå bra på stället innen också för fy vad skitig hon var när man kollade närmre på henne.Det tog säkert en halvtimme och åtskilliga klippningar med ax för att få bort kletiga tovor i svansen....och för att inta tala om manen.Hon stod baar och blundade när jag röjde över henne med alla sorters borstar.Sen fick hon lite gulliga flätor så man såg att det var en liten ponny under all päls(fjantigt kanske men hon blev skit söt)Hon var så nöjd under hela behandlingen :)Sen mockade jag och gav henne massa ny halm att sova på,rernt vatten och en tuss hö och lite morötter.Hon gick bara runt och tittade i boxen först,la sig ner och rullade sen ställde hon sig och åt i godan ro.Jag kunde bara inte se eländet längre,Ska fasiken se till att ponnyn får det bättre på ett eller annat sätt.Men nu har hon i alla fall fått uppleva hur det är att vara älskad en dag.

Jag har boxplatsen och dottern som älskar pyssel pyssla med små ponnies, sätt henne på tåget och skicka mer henne till Skåna A S A P
common034.gif

Nu har dom varit ute en halv timme på hela helgen...jippi!!!Dom gjorde en lunch säck till henne sen inget mer.Ska ha ett allverligt snack med stall ägaren när jag får tag på honom nu för detta funkar inte längre.

Det låter inte bra det där!!!

Nej, nu får det väl ändå vara nog!?
Hur ska detta lösas?!

Hoppas du får stallägaren att förstå, och hoppas verkligen det löser sig nu!!!

Synd att man inte kan boka sittplats på X2000 åt en liten shettis! :D

Hon kasnke kan få åka som hund=)Nej allvarligt talat nu alla.Hur ska jag göra.Känner jag stallägaren rätt så vill han baar ha in pengar och struntar i den lille för han vet ju att vi tar hand om henne ändå.Jag ska ringa till hälsa&miljö i dag och råd fråga vad dom säger.Dom kanske kan tala om vad som gäller enligt djurskydds lagen i alla fall.

Ja, vi tycker alla att det är paradoxalt. Den som har åtagit sig att ta hand om hästen har DEFINITIVT inte gjort det. Men eftersom hennes egen häst inte var i lika dåligt skick fick hon tillbaka den. Samtidigt, man kan ju inte bara dumpa hästen.

Men som sagt jag undrar hur lagen "tagit i sin vård" tolkas egentligen. Nu är det ju försent för flickan hennes häst är död. Och jag tycker att hon faktiskt får skylla sig själv till viss del, man måste ju förfasen se till hästen - dessutom hade hon ju kunnat kolla hur kärringens häst ser ut och jag hade definitivt INTE lämnat min häst hos en vars häst var i det skicket.

Den tolkning som gjordes i detta fall var iallafall strikt ägaransvar. De hade nog inte heller vattentäta kontrakt på något annat !

Nu har jag ringt och råd frågat hälso och miljö.Fick prata med en jätte trevlig tjej.Hon tyckte att vi en gång till skulle prata med stall ägaren och att han fick ta sitt ansvar att få dessa häst ägare att ta sitt ansvar.Sen ska jag återkomam till henne om det inte funkar och då kommer dom att komma ut och prata med stall äagern om detta vad det är som gäller sen ska hon skicka häften till mig om djurskyddslagen på vad som gäller hästar.en folder ska upp i stallet och den andra ska jag ha hemma=)sÅ nu jäklar ska det bli ordning på torpet....får vi väl hoppas på för allas skull.

Har följt denna tragiska historia och blir bara mer ledsen. Den stackars lilla hästen..!! Bara tre år och kanske redan "märkt" för livet av dessa usla människor. :devil:

Önskar dig lycka till och stå på dig mot stallägaren...
Detta kan inte få fortgå...Stackars liten... :cry:

Jag tycker att ni ska ha ett möte i stallet o diskutera detta.
Om inte stallägaren gör något åt det så fåt man ta till drastiska åtgärder. Ex så kan ni säga att ni andra flyttar om det inte blir ordning på den nya familjen, ni riskerar ju era hästar då den nya inte är vaccinerad.
om han är så mån om att få sina platser uthyrda så borde han även värna om sina trogna hyresgäster.
Hoppas att allt löser sig snart :rofl:

Jag blir så ARG!!!!! Jag har också dåliga erfarenheter av folk i ett stall där jag hade min dam förr... Dom misskötte inte sina hästar men dom gjorde det min. "Glömde bort" henne eller var och ändrade i foderstaten för dom tyckte att jag var så snål på maten. Han som ägde stallet tog bara betalt och sket i resten. Den historien slutade med att jag tog och flyttade hem min dam till mamma o pappas stall trots att jag fick längre att åka men där fick hon det bra i alla fall! Det hjälpte inte heller med skrik och skrän och möten. Dom gjorde saker bakom min rygg i alla fall.

Jag hopps det löser sig till det bästa för er och ni ska eloge för att ni står upp och säger i från :).
Det finns tillräckligt många som är konflikträdda och hellre låter djur fara illa än tar en diskussion :(

Upptadering!!!!!!!!!!!!!Jag fixade en tjej som kunde bi skötare på den lille ponnyn så att hon i alla falla fick kärlek och pyssel och kolla ut på promenader osv.Men då sätter en tjej i stallet stopp för det!!!!Bara för att hennes ungar vill sköta ponnyn.Dom är 8 och 10 år och har typ aldrig petat på hästar förut.Jag försökte få henne att förstå att tjejen jag fixade kan sköta men hennes barn kan ju hjälpa till med den när dom är där osv men icke sa nicke,,,ungarna SKA ha det nör sig själva....ego kärring.Kan ju förklara att det inte är först bråket hon ställer till med i stallet :(Jag frågade ut henne om varför tjejen jag fixat inte "får"för henne....svaret jag får ar...hon verkar mupp.......hur kan man dömma så???Tjejen jag fixat verkar lite osäker och så men det är det enda med,hon har haft egna hästar själv och är i 20 års åldern....kunnig och kan ta ansvar.Nu blir jag så förbannad på denna bessewisser i stallet som ska ha total kontroll på allt när det gäller denna shettis....hon tror hon äger henne nu man inte fan har hon någonsin borstat henne eller mockat utan hon ska bara bestämma.Så nu när man försöker hjälpa ponnyn så hon får daglig skötsel så är det nåt jävla pucko som sätter stopp för det för att hon dömmer folk på direkten utan att ens träffat henne...herre gud säger jag bara.Denna människa är inte klok kan jag ju tala om...lägger sig i allt.SUCK!!blir en promenad till stallägaren.....igen.Håll tummarna och hoppas på det bästa nu.

Låt bli att sköta om hästen några dagar och anmäl dsedan ägarna, kanske bäst att få slut på eländet? (endast läst början och slutet av tråden men det räckte)

Det krväs nog tyvärr att vi låter bli hästen ett bra tag för den har ju precis köpts av desa människor och är i bra hull osv.Har kontakt med hälsa&miljö och dom följer upp ponnyn med mig nu.Jag vill byta stall men tyvärr är det svårt att få plats här runt omkring=(Längtar till sommar betet då man ej behöver vara på varann i stallet osv.Då kan man åka ut,rida sen slänga ut pållen i hagen igen och inte nehöva umgås med de andra i stallet....tur är att de flesta i stallet är trevliga i alla fall.

Det är inte stallen. Det är hästfolket. :devil:

(Kunde bara inte låta bli :D)

//MDusty

En stor eloge till dig som lägger ner så mkt energi och tid på denna stackars häst. :bow: :bow: :bow: :bow: :bow

Flera :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:åt ägarna :devil: :devil: vilket folk...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd