Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
detta måste vara inläggsrekord! har läst hela o vet inte om man ska skratta eller gråta..ingen ide att lämna hästen som ett vanskötselfall, det tar alldeles för lång tid innan myndigheter lägger sig i när det gäller sånt.och man ska väl undvika in i det sista att hästen ska bli lidande pga idioter till ägare.sverige är väl fullt av kunniga småtjejer som drömmer om att ta hand om en häst, fast den inte är redo att bli riden på ett par år.. finnpajsarna har väl ändå tröttnat om ett tag o "glömt bort"hästen, så låna ut stackaren till någon/några o förklara hur det ligger till! är hästen inte där när ägarna kommer ut så ska dom väl inte ta det på allvar om dom inte tar något annat på allvar. yttrar dom sig så förstår ni ju ändå inte vad dom säger :D se till att verkning/vet räkning läggs på hyran, och slutar dom betala så måste väl någon ha rätt till att ta över hästen? ang skatan som hindrar dig från att skaffa en vettig skötare till hästen, så e det bara att ge en rak höger! är du den ende verkligen som vill hästens bästa??måste finnas några fler i stallet som du kan slå ihop dig med tycker man?'

sluta inte kämpa fröken!annonsera om en kunnig skötare som kanske tom kan köra in hästen till en början!

Jag ska bli polis, men även jag (laglydig som jag är) skulle utan tvekan sno hästen eller skjuta ägarna :D
Jag lyder lagen mot alla odds men när det kommer till djur så gör jag vad som helst.
Jag skulle lätt riskera mitt liv för ett djur.
Det är det värdefullaste som finns!

Å herregud! :crazy:

Har nu ögnat igenom hela tråden och är helt mållös. Om jag säger såhär - jag hoppas att du har tagit ordentligt betalt för allt det du har gjort för denna ponny!
Har du flyttat ut ännu?
Jag tror nog inte att ägarna bryr sig om att ta med hästen om de flyttar. Det var bara "nyhetens behag" som gjorde ponnyn intressant i början. Hojj så hemskt med denna lilla häst :S. Har hon ingen chipsmärkning? KOLLA!

/Upprörd hästägare som förresten har en shettis på foder som äter 3 kg hö OM DAGEN (han är i bra kondition och hull)!

*LÅNAR KNAPP*

Men vad är det som händer här?
Är du forfarande kvar i stallet? Och är ponnyn det handlar om oxå kvar????? :eek:
Jag blev helt chockad när jag helt plötsligt såg denna tråden framme igen efter så lång tid ...!!!!
HUR GÅR DET????? :confused:

Hej...Oj, visst inte hur illa det egentligen var med henne...Har aldrig hört detta men har ju såklart lagt märke till att hon inte blir skött så ofta. (För er som undrar vem jag är så kan jag tala om att jag sköter en häst i stallet sen några veckor tillbaka.)

Om det kunde vara till någon hjälp så kanske jag kan hjälpa till med henne? Alltså borsta, mocka, motionera (tex. gå promenader) m.m när inte någon annan göra det? tex. "tjejens ungar" som du utryckte det...

Hoppas jag kan hjälpa till...
/Sarah

Det vore ju det bästa för henne men det är ju redan en som tar hand om henne vad jag vet....Men visst skulle hon behöva komma ut mer på promenader mm.Barnen ska ju inte i vilket fall som helst hantera henne själv ändå om man ska tänka säkerhets mässigt.Kanske det vore en bra ide att lära upp barnen att ta hand om henne på att bra sätt??Det är ju en jätte fin ponny ju=(Tycker det är tråkigt att hon ska bli lite försummad.Men som jag skrev i tidigare inlägg så har hon det bättre nu än förut.

Det är svårt att få tag på ägarna till ponnyn.Deras mobiler är aldrig påslagna osv.Morr morr!!Blir lite orolig vad som komemr att hända med henne om dom får för sig att flytta....vart kommer dom då att hamna??Kanske i ett stall där ingen bryr sig.Nej,inför häst körkort och speeda upp djurskyddet i sverige lite så det händer nåt......
Jag har läst det mesta.... jag tänker såhär:
* vanvård är det inte. Hästen får mat, utevistelse och mockad box. VEM som gör det spelar ingen roll lagligt sett. Att det GÖRS är vad som har betydelse. Däremot är det ju förjävligt att NI måste sköta den saken... :crazy:
* stallägaren verkar ovanligt puckad. Och även en del av folket i stallet.
* Hur funkar det hos er?? Om jag stått i stall där barn finns så säger jag till barnen när de gör fel med hästarna. Det spelar ingen roll vems ungar det är! Om barnen släpar hästen in o ut i hagen i flera timmar eller slår den i huvudet eller håller på som du beskriver då säger jag vänligt, men strängt ÅT dem att man inte gör så och förklarar så enkelt jag kan varför.
* om ni inte får tag i ägarna så skicka ett brev! Översätt till finska och tala om klart o tydligt att ni inte kan ta ansvar för deras häst. Men nu är väl läget så att någon annan i stallet faktiskt GÖR det mot betalning?? I så fall är ju problemet löst i o för sig, eller?!? Vem som sköter om hästen; skötare, betald hjälp eller någon annan spelar ju ingen roll. Även om jag har svårt att förstå varför man då ska äga den... :confused:
* Betalas stallhyran till stallägaren? Om inte så borde han kunna "hålla kvar" hästen till skuld är betald och om skuld inte betalas istället bli ägare till hästen. Om kontraktet är skrivet så förstås.

Min sista tanke: kan inte ni i stallet gemensamt samla pengar (några av er eller alla) och köpa hästen av dem? Sen kan ni sälja den till vettiga ägare istället.

Det vore ju det bästa för henne men det är ju redan en som tar hand om henne vad jag vet....Men visst skulle hon behöva komma ut mer på promenader mm.Barnen ska ju inte i vilket fall som helst hantera henne själv ändå om man ska tänka säkerhets mässigt.Kanske det vore en bra ide att lära upp barnen att ta hand om henne på att bra sätt??Det är ju en jätte fin ponny ju=(Tycker det är tråkigt att hon ska bli lite försummad.Men som jag skrev i tidigare inlägg så har hon det bättre nu än förut.
Kanske kan du tala med mamman till barnen om just säkerhetsaspekten? Om hon inte förstår så gör henne lite "oroad" och tala om att hästen ju kan sticka och dra med sig barnen och skada DEM! :devil:

För övrigt så tycker jag det där med promenaderna och borstning faktiskt inte är prio 1 för en häst :angel:. Allt beror ju på vad de har för övrig stimulans i livet .... när min häst var ung o gick på lösdrift hemma med kompisar så borstade jag henne mycket mer sällan än en gång i veckan. :crazy: Borstning o flätning av man gör man ju mer för sig själv eller för att man ska ha sadel o träns som kan skava om hästen är skitig. Däremot bör ju självklart hovar kollas några gånger i veckan o hästen visiteras så att den inte har sår.

låter inte särskilt kul. även om man inte gör på det viset och tar andras trustning tycker jag att du ska skaffa ett sadellås eller hänga in den i ett skåp. om den är så dyr ska den knappast hänga framme! spnt ser man allt för ofta och det skär lika mycket i hjärtat varje gång. om det går till sin överdrift, anmäl dem till djurskyddsföreningen genom din kommun, svenska hästars värn eller liknande. hästen har det ju uppenbarligen inte bra!

Har i dag varit och tittat på nytt stall.Ett stall med 4 boxar som jag får ha sjärl.....underbart.Hoppas att gårds ägare kommer att kunna hyra ut ett hus till oss med....Håll tummarna för mig och min familj nu........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar