Amiborshi
Trådstartare
Det är en oerhört konstig situation..som egentligen borde utredas vad gäller uppsägningstiden tillsammans med stallägaren. Ska man hårddra det så ja - ni båda bryter mot högst troligt mot avtalet..stallägaren troligt mot dig och du som inte kan ge 2 mån uppsägningstid längre.
Men uppsägningstid och deposition är ju inte riktigt sammanhängande på det viset. Inget talar om att depositionen betalas ut i förväg om uppsägningen avkortas. Det känns som att det blir lite två skilda saker här..
Ang depositionen bör det vara samma..de får tillbaka den vid uppsägningen, precis som avtalet säger? Fattar inte problemet runt det ämnet om jag ska vara ärlig..Då känns det som att det är uppsägningstiden man har problem med men det blir ju en annan sakfråga. Det enda ert avtal talar om är ju att man får tillbaka den om man följt avtalet och att man får tillbaka den vid uppsägningstidens slut.
(jag hade dock inte tjaffsat om passen i detta läget utan jag hade lagt depositionen tillbaka när uppsägningstiden är slut rakt av såvida hyresgästernas utrymmen är rena och hela)
Jag ska försöka varra lite klarare; de hotar att gå till kronofogden och kräva oss på dem kostnader som uppstår i och med att de måste flytta till ett annat dyrare stall en månad tidigare om de inte får sin deposition omedelbart.
Så även fast det står klart i avtalet när depositionen betalas tillbaka så vill de ha den tidigare, och använder vårt kontraktsbrott som utpressningsmetod.
De påstår att de inte litar på att de får tillbaka depositionen, men vi är övertygade om att de tänker hitta på något fult; flytta ut tidigare eller strunta i att städa etc. Detta eftersom vi erbjudit en mellanväg, att de får halva depositionen nu och halva efter allt är färdigt för att visa god vilja, men de hade redan bestämt sig hur det skulle vara.
Vad borde vi göra?