Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
undra om dom ens har papper på hästen, stamtavla och grejer..... ta hästen ge bort den till någon annan som kan ta hand om den, säg att dem rymt eller något..... gör något.... jag kommer snart nercyklandes och kidnappar den lille själv :cry:

Sväng förbi mig, så hoppar jag på där bak, så kan jag skälla ut dem (familjen) på ren j*vla förbannad finska!!!

Papper och så tror jag inte att dom har.Dom har döpt den till Beauty fast dom inte ens visste hur de stavades och som jag skrivit tidigare så trodde dom ju att det var en islands valack......Ska bli spännande att se vad som händer i stallet i dag.....förstättning följer....

Men fy vilka människor!! :(
Du kan inte fråga om du får köpa ponnyn, en 3-årig shetlandsponny utan papper kan dem inte ta så mycket för.
Fast stallhyran kostar ju förstås.
Men du kanske kan ge det lite tid, och försöka hitta ett nytt (bra) hem åt ponnyn.
Eller erbjud dig att ge lilla tjejen lektioner i hästhantering och hästskötsel.
Mot betalning förstås.
Har du tid kan du kanske erbjuda dig att ta hand om ponnyn vissa dagar, det är väl mockning, fylla på vatten, fixa foder, borsta och kolla ponnyn.
Skulle gärna kunna ta ponnyn själv, men kan bara erbjuda min balkong som stallplats. :p

Flytta din häst eller kräv att de sägs upp med omedelbar verkan. Det kommer bara att bli problem.

Jag har en volvo ståendes som jag ej sålt ännu. Du kan väl erbjuda dom den mot hästen. De kan komma ner med hästen och ta bilen med sig. Har en liten kille som inget hellre vill än att få en alldeles egen tjej.

MVH/

En liten passus här...

Är du SÄKER på att det är stallÄGAREN som bär ansvaret ?? Det är nämligen inte jag.

Alldeles nyligen har vi haft ett mycket tragiskt fall i närheten av oss.

En tjej har lämnat sin häst hos en person och betalat för skötsel av hästen, dvs att den skulle mockas åt, vattnas och fodras. Tyvärr så gjorde inte stallägaren det så flickans häst och stallägarens häst togs bägge i förvar av polis/åklagare efter bedömning av länsveternären. Flickans häst var i så dåligt skick att hon inte skulle få tillbaka den enligt beslut av länsstyrelsen, det var strikt ägaransvar som gällde enligt dem. Hon hann inte överklaga eftersom hästen avlivades av djurskyddskäl. Men stallägarens häst är tillbaka utan foder och vatten. Den var inte i lika dåligt skick.

I detta fall så KAN flickan driva en civilrättslig process mot stallägaren, men HON själv kommer att bli åtalad (förmodligen) för djurplågeri och hon har ju redan förlorat hästen.

Mitt russ får också 2 kg på kvällen. 5 kg hösilage är väl ungefär vad en liten knodd ska ha om dagen.

Om man är så okunnig ska man inte ha häst. Att lära sig hästskötselns grunder gör man på bästa sätt under erfaren kunnig persons överinseende ex börja med skötar och ridkurs på ridskola. Sedan kanske få vara med en ägare att sköta ponny.

Vet ett par optimister som skaffade shettisar sin okunnighet till trots. Den ena red min ponny ett tag. Jag fick ideligen förklara att ponny inte fick äta så mkt kraftfoder (fång) och hur viktigt det var med en korrekt foderstat. Efter en sådan föreläsning frågade kvinnan mig
"Men får hon inte äta kraftfoder, vad ska man ge då? Havre?"
Hon ville även låna min ponny. Behöver jag berätta att jag sade nej :smirk:

I Vilket fall så skaffade familjen sig två shettisar. Jag hjälpte dem och berättade hur en ungefärlig foderstat skulle se ut. En par månader senare ringer de mig för att den ena shettisen kännt krasslig i ett par månader. De har detta till trots ridit honom. Det första jag ser när jag kommer dit är två ponnyer som inte blivit verkade (vi trodde inte det var så viktigt att klippa naglarna) På flera, flera månader :crazy: Den "krassliga" shettisen visar kraftiga fångsymptom. Hästarna går på grönbete dygnet runt. I deras boxar bor hönor. jag ber att få kolla på foderstaten. Det visar sig att shettisarna får en lite havre i var om dagen + pelletrat som innehåller bla melass, kli, lucern. Jag hade rekommenderat ung en näve havre, mineralpellets och ev lite betfor + vitaminer och sedan räknat på höet på ett ungefär jämfört med deras vikt. Hö fick de så mkt de ville. Lille shettisen kunde inte gå. Vet att veterinären var ut sedan och han sade precis samma sak som jag. Men allt som gick in genom ena örat gick ut genom det andra. Senare på sommaren var inte ponnyn i skick alls. Idag tror jag att den är död :(

Som sagt. Okunnighet är nog hästens värsta fiende.

Kanske bör berätta att de även bundit shettisarna i varsin lång lina (koppel :crazy:) Så att de skulle kunna gå i trädgården och äta. När jag kom dit hittade jag stora brännsår vid karlederna på den ena shettisen. Den hade fastnat. :smirk:

Samma person trodde även att hon kunde binda min häst i tränset vid en soptunna när hon gick på toaletten. För det första binder jag aldrig uppmin häst ute. Hon får panik och sliter sig vilket jag berättat. För det andra binder man aldrig en häst i bette och vad 17 trodde hon att ponnyn skulle gjort fastbunden i en soptunna med hjul. Tänk er det :crazy:

Hon travade och galopperade på asfalt och helst utan att värma upp först. :crazy: Den människan kommer aldrig mer i närheten av min häst. Skulle hellre ge min häst en avlivning är låta henne lida hos sådana människor.

Kolla hur mkt pengar de köpt shettisen för. Kanske kan man skramla och lösa ut henne. Min stora pålle skulle trivas med en liten shettis och jag med en liten körponny.. Önskar jag kunde komma och hämta henne :smirk:

Måste bara lägga till att din Musses mormor är min pålles farmor :)

Usch!!!!!

Fast jag tror inte att det skulle hjälpa att köpa loss ponnyn, då skulle dom med all säkerhet skaffa sig en ny illakvikt.

Jag hatar människor som inte kan behandla djur på ett värdigt sätt! det gör det svårare för seriösa människor att kunna köpa en bra ponny. Att det är så lät att lura en uppfödare trotts sin okunnighet! För Nog tusan måste ponnyn haft det någorlunda bra innan om den är så tolerant som den är.

Hela historien är så hemsk, och man önskar man kunde köpa loss ponnyn, Har en liten systerdotter på 4 år som kan börja rida om något år... Fy fan!! Skulle jag få tag i dom där jävlarna skulle jag Ta mig tusan visa att man inte behandlar ett djur på det viset!

Synd att inte någon kan spärra in ägarana i en box ett par veckor och ge den samma behandling som ponnyn fått! :devil:

Tro mig,,,har haft de tankarna.Den går bara till och från hagen..är inte borstad sen i söndags och hon bara står och tigger kärlek så jobbigt att se.

Jag BUBBLAR av ilska!!! :mad: :mad: :mad:
För ponnyns skull, ANMÄL ÄGARNA för djurplågeri!
Det finns ju flera vittnen.

Att anmäla ägarna är nog enda åtgärden som verkligen hjälper hästen och framtida. De måste ju kunna få framtida djurförbud. Om man skulle köpa loss ponnyn skulle de som sagt med all säkerhet skaffa sig en ny :smirk:

Eller så får någon helt enkelt banka vett i skallen på dessa människor. Men av tidigare egna erfarenheter (läs ovan) så har jag upptäkt att det finns så oerhört naiva och oförstående människor som man inte ens trodde existerade. Någon info och kritik måste man kunna ta till sig. Sätt upp en liten regellista i stallet ex. (en översatt kanske :smirk:). För man måste väl ändå komma ut och sköta sin häst.. wtf :mad:
Men för att de ska få djurförbud så måste väl ponnyn verkligen vara vanvårdad. När hon står hos er så kommer ingen av er att låta det så långt. Ingen vill ju stå och se på hur ett djur förfaller. Någon kommer ju att se till att hon får mat och vatten och någon av er säger nog till när det är dags att verkas/skos. Fy vilken knepig situation. Kruxet är också att jag halvt om halvt är på jakt efter en shettis. När jag läser sådant här så blir jag ju övertygad om att det är ett tecken på att jag ska rädda shettisen. Är säkert fler som känner likadant.. Stackars liten :(

Är du SÄKER på att det är stallÄGAREN som bär ansvaret ?? Det är nämligen inte jag
Det är vad som står i lagen.

Den som tar hästen i sin vård....
Och jag har läst om massor av fall där stallägaren varit ensam ansvarig.

Men efter vad du nu har skrivit, så är jag inte så säker längre.
Jag tycker dock att ägaren bör vara ansvarig enligt ditt exempel. Man kan inte bara dumpa en häst och sedan skita i den. I detta fallet så kanske det blev fel, men i andra fal så blir det nog rätt.

Om jag bara hade råd så skulle jag inte tveka att köpa henne min son på 6 år älskar henne och hon är tydligen början till inkörd.Nu är det en tjej som vill börja sköta henne,vi ska fråga stallägaren,då får hon ju i alla fall skötseln hon är värd.Fast samtidigt så lär sig ju de förbannade människorna sig inget då.Vi har massa regler men dom följer dom inte nu ska vi föra över dom på finska sen kan dom fan inte komma och säga att dom inte kan fatta.Gulliga er som erbjudit er att föra över på finska...snart kommer att mail till er med våra rutiner vi har i stallet. :)Allt är så svårt man vill ju hjälpa lill hästen men inte ställa upp på idioterna ju.......dom vet ju att vi tar hästen eftersom vi är djur vänner så dom skiter ju i henne.

Fy fan!!!

Satt och diskuterade den här tråden med en bekant som haft mycket hästar i sina dagar. Alla vet att hon är väldigt oansvarig va gäller djurvärlden men jag trodde att hon med åren kanske hade mognat till sig!

Men icke det! Vet du vad hon säger om Äganrna till ponnyn? "Vadå, varför anklaga dom för djurplågeri? Jag har gjort så många gånger och aldrig fått någon skit för det?" Fy fan att det är SÅ vanligt med människor som inte bryr sig om sina djur!!!

Blir så j*vla ledsen och arg att verkligen sånna människor slipper undan..

Som redan nämnt, det tar bara en timme för mig att färdas med bil till Nyköping.

Blir det riktigt illa kan jag försöka ta mig dit... Jag tål inte sånna där människor... :mad:
I värsta fall kan jag ju alltid försöka ringa till dem eller nåt... :crazy:

Åk o stjäl ponnyn för dom.
Är den bara tre så kommer den växa till sig o bli grövre o då kanske dom inte känner igen den. :devil:
Även om det är en kriminell handling att åka dit en mörk natt o plocka med sig ponnyn så tycker jag att det är helt okej. :angel: Det finns folk som inte ska ha djur.

//MDusty

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar