Mitt russ får också 2 kg på kvällen. 5 kg hösilage är väl ungefär vad en liten knodd ska ha om dagen.
Om man är så okunnig ska man inte ha häst. Att lära sig hästskötselns grunder gör man på bästa sätt under erfaren kunnig persons överinseende ex börja med skötar och ridkurs på ridskola. Sedan kanske få vara med en ägare att sköta ponny.
Vet ett par optimister som skaffade shettisar sin okunnighet till trots. Den ena red min ponny ett tag. Jag fick ideligen förklara att ponny inte fick äta så mkt kraftfoder (fång) och hur viktigt det var med en korrekt foderstat. Efter en sådan föreläsning frågade kvinnan mig
"Men får hon inte äta kraftfoder, vad ska man ge då? Havre?"
Hon ville även låna min ponny. Behöver jag berätta att jag sade nej :smirk:
I Vilket fall så skaffade familjen sig två shettisar. Jag hjälpte dem och berättade hur en ungefärlig foderstat skulle se ut. En par månader senare ringer de mig för att den ena shettisen kännt krasslig i ett par månader. De har detta till trots ridit honom. Det första jag ser när jag kommer dit är två ponnyer som inte blivit verkade (vi trodde inte det var så viktigt att klippa naglarna) På flera, flera månader
Den "krassliga" shettisen visar kraftiga fångsymptom. Hästarna går på grönbete dygnet runt. I deras boxar bor hönor. jag ber att få kolla på foderstaten. Det visar sig att shettisarna får en lite havre i var om dagen + pelletrat som innehåller bla melass, kli, lucern. Jag hade rekommenderat ung en näve havre, mineralpellets och ev lite betfor + vitaminer och sedan räknat på höet på ett ungefär jämfört med deras vikt. Hö fick de så mkt de ville. Lille shettisen kunde inte gå. Vet att veterinären var ut sedan och han sade precis samma sak som jag. Men allt som gick in genom ena örat gick ut genom det andra. Senare på sommaren var inte ponnyn i skick alls. Idag tror jag att den är död
Som sagt. Okunnighet är nog hästens värsta fiende.